Carterchef 688088 Frietpan maakt sluiting

Beste allemaal

Ik zou jullie hulp even goed kunnen gebruiken.

Deze friet pan maakt sluiting bij aanzetten. het heater element meet 16.5 ohm
De regelbare thermostaat wzb 60 -200 meet bijna in elke stand een hele lage ohm waarde.. dus die lijkt mij defect.
Echter de maximaal beveiling wat moet die meten ?

Hoezo "maakt sluiting"?
* doet de verliesstroomschakelaar trippen
* doet de (automaat?)zekering trippen
* ?

Dat de thermostaat een heel lage weerstandswaarde vertoont lijkt me niet zo abnormaal, bij kamertemperatuur. Pas boven de (instelbare) drempel van 60-200 celsius zou hij moeten uitschakelen, nietwaar? Al eens getest in waterbadje, of met de gasbrander?

Dat heb ik zelf nog niet getest.. alleen van horen zeggen dat de zekering in meterkast gaat.
qua thermostaat klopt idd meet lage waarde als ik de voeler verwarm schakeld hij daarna uit

jerome

Golden Member

Heb ook een frituurpan van 3,2kW. Moet je wel gebruiken op een groep waar amper andere verbruikers op staan of het doet "TIK" in de verdeelkast :-). Een ramp in BE waar ze met piekbelasting begonnen zijn. Blijf zo maar eens onder de max 4kW :-(

Verwarmings element wordt alleen aan of uit geschakeld om temperatuur te regelen.
Dus thermostaat en maximaal thermostaat zullen allebei een lage Ohmse waarde moeten waarden hebben, lager dan 1 Ohm, ligt aan je meter of dit goed te meten is.
Bij kamer temperatuur.

Wat is de waarde van je automaat ?
En tript de automaat, aardlekschakelaar of aardlekautomaat ?

de thermostaat zal idd laag meten, die schakelt pas tussen 100-190 graden weer uit. meet eens tussen het element en aarde! denk dat je aardsluiting hebt in het element.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hallo .. meet tussen tussen aarde en positief en negatief niks OL

op een dmm met autorange? dit moet meer als 2Mohm zijn..

wrs is de groep overbelast al zonder die pan. gaat de automaat meteen eruit met de pan aanzetten of pas na een 10min oid?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja mijn meter stond op autorange.
Bij in stopcontact steken terwijl de thermostaat uit staat gaat alleen desbetreffende groep niet de aardlek

netsnoer van de pan al eens nagemeten? stekker vol water na afwassen, kan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2023 17:13:03 schreef testman:
netsnoer van de pan al eens nagemeten? stekker vol water na afwassen, kan ook..

Lijkt veel op sluiting in je aansluitsnoer, vooral omdat dit bij uitgeschakelde thermostaat gebeurd.
Netsnoer nakijken op scherpe knikken bij stekker zelf en invoer in unit.

heb al vaker aardlekstoringen gehad in woningen, kwam je op de keuken uit. een waterkoker of koffiezetter waar de stekker van in de wasbak had gehangen, erna weer in het wcd gestoken en er ontstaat kruipweg tussen fase en aarde.. ( aangegoten )stekker goed schoonvegen en opgelost..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ondertussen de punten die aangeven zijn gecontroleerd.. daar niks geks gevonden.
Wel bij volgende onderdeel zitten twee lampjes op een voor aan en andere temperatuur van pan. En een daarvan ziet er behoorlijk gebakken uit.
Bij naam vraag is dit probleem idd onstaan na schoonmaken

[Bericht gewijzigd door ejlvb81 op zondag 22 januari 2023 22:14:49 (12%)

Hensz

Golden Member

Op 22 januari 2023 16:32:00 schreef ejlvb81:
... terwijl de thermostaat uit staat ...

Hoe krijg je dat voor elkaar, zit er nog een (aan/uit)-schakelaar op die pan?

Don't Panic!

klinkt toch als water ergens in, is de uitvallende groep niet een alamatje? aardlek en automaat in 1?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit geen aan uit schakelaar extra.. die zot in de temperatuur regrlaar.. nee op die groep deden ze twee van deze pannen

Tot na schoonmaak

Gaat de aardlek er uit OF de automaat?? Het is tenslotte een kleine 14A, dus je automaat zou het moeten trekken als die verder vrij is van andere apparaten.

Ha, welke Mafketel dat verzonnen heeft in Belgie om je af te rekenen op Piekvermogen is ook niet van deze tijd.. Hoe doe je dat met je inductie kookplaat die bij opstarten alle pitten op Pmax ff 7500 Watt staat weg te schokken?? Is jullie stroomnet zo bejaard?? ( Bij ons is het ook al een issue voor bedrijven aan het worden met grote aansluitwaardes)

Was uiteindelijk een neon lampje wat sluiting maakte

jerome

Golden Member

Ons niet voor de gek houden he! Een neonlampje heeft een hoge serieweerstand achter zich. Kortsluiting van het lampje doet geen zekering flippen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat een van de aansluitingen van het neonding sluiting maakte naar de frontplaat...
Niet echt iets elektronisch, lijkt me, toch fijn dat we enige vorm van terugmelding kregen.

Hallo

Dit is wat me verteld werd.. ik hier zelf niet gekeken wat mijn meter kast doet.