draairichting 1 fase inductie motor

Hallo allemaal wie kan me helpen.
ik heb een motor(tje) met een trafo van 33volt ac gekregen
waarschijnlijk is het een inductie motor ,er komen 6 draden uit
deze heb ik doorgemeten
rood-groen 2,8 ohm
geel-paars 2,8 ohm
blauw-grijs 0 ohm (waarschijnlijk thermische knoop inwendig)
dus ik heb 2x een spoel van 2,8 ohm,deze in serie gezet en aangesloten op
33 volt ac,start en loopt perfect 1,21amp sec 40 watt,alleen als ik de spanning ervan afzet en terug erop is de draairichting veranderd,hoe los ik dit op (of moet ik een condensator gebruiken)???
wie kan me helpen.

revado

Honourable Member

Dat lijkt mij een motor met vertragingsbak uit een Tormax TDA deurautomaat ( automatische deuropener)
Normaal worden deze aangestuurd met een mosfet brug waar de draairichting en de snelheid mee geregeld worden.
Die zit in een unit in de deurautomaat.
Geen idee of je dat met alleen een trafo kan laten werken.

Een spoel op 33Vac aansluiten en de andere spoel via een seriecondensator op 33Vac aansluiten.(Steinmetz-schakeling) Dan zou de motor altijd dezelfde kant op draaien. Hoe groot de seriecondensator moet zijn weet ik niet.
Het motorvermogen is 160W, dus per spoel maximaal 2,5A.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 22 januari 2023 23:37:31 (12%)

Zit er ook een kernplaatje op de motor zelf?
Het plaatje die je laat zien is voor de gehele deur die op 220 of 110 Volt kan worden aangesloten. Een motor met gelijke wikkelingen heeft 2 hoofdwikkelingen en geen aparte aanloop wikkeling. of is geschikt voor 2 spanningen door ze in serie (hoogste spanning en parallel op de lagere spanning ) aan te sluiten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er zit geen plaatje of informatie op de motor,maar de spoelen meten exact het zelfde dus het kan dat dit hoofdwikkelingen zijn ze staan nu in serie maar ik ga het proberen om ze parallel tezetten en kijken wat er dan gebeurd
(ik ga wel de trafo van 33volt gebruiken)ik hoop dat dan de draairichting het zelfde blijft.
anders kan ik proberen wat ohm pi voorsteld (steinmetz schakeling)vraagje,de waarde van de condensator ,vuistregel 55-60uf per 1kw bereken je die voor 1 spoel of voor beide.

ik heb een motor(tje) met een trafo van 33volt ac gekregen
waarschijnlijk is het een inductie motor ,er komen 6 draden uit

Waarom zou het geen stappenmotor kunnen zijn? slecht gelezen, motor heeft blijkbaar al gelopen.

Lijkt erop dat de TDA de motor is en de TCP52 de controller voor de motor.

[Bericht gewijzigd door MJN op maandag 23 januari 2023 14:11:05 (27%)

Op 23 januari 2023 10:34:28 schreef Hunebedbouwer:
Een motor met gelijke wikkelingen heeft 2 hoofdwikkelingen en geen aparte aanloop wikkeling.

Dat klopt of dat kan wel kloppen, maar TS heeft niet de aanstuurelectronica die bij deze motor hoort, dus daarom maar een wikkeling misbruiken als aanloopwikkeling. Een motor loopt alleen maar aan als er twee onderling faseverschoven spanningen worden aangeboden. Het eenvoudigst is de extra spanning mbv een condensator maken.

revado

Honourable Member

Deze controller , de TCP-52, zit in de TDA motor.

bedankt maar deze module heb ik niet,ik wil het motortje en reductiebak gaan gebruiken om er een rotary table van temaken voor mijn freesbank,zie foto ,dan is de draairichting wel belangrijk.
de steinmetz schakeling spreekt mij wel aan met een wisselschakelaar kan ik hem links/rechtsom laten draaien (of raden jullie mij dit af),nu wil ik weten hoeveel uf ik nodig heb ,volgens mij loopt de condensator over 1 spoel
en die is 2,8 ohm , volgens de wet van ohm 33volt=11,78 ampx2,8 ohm
=11,78x33=388watt vuistregel c=50xp (in pk) = 2,3 uf DOE IK DIT GOED ?
(wellicht overbodig)zie foto

Je rekensom is niet goed (denk ik).
Je kan altijd proberen met 2,3uF of wat je ook in de rommelkist heb liggen en kijken wat voor spanning over de spoel die in serie met de condensator staat. Dat mag niet hoger dan 33V zijn.

benleentje

Golden Member

vuistregel c=50xp (in pk) = 2,3 uf DOE IK DIT GOED ?

Volgens mij gat die vuistregel hier niet op omdat dat voor 230V geld.

Een 2,3uF condensator heeft een 50 HZ een impedantie Xc van1,3k ohm dat in serie met een spoel van 2,8 ohm. daar gaat heel weinig stroom lopen zo.

De condensator moet een heel stuk groter een 200uF geeft op 50Hz 15,9 ohm. IK denk dat je het meer in die richting moet zoeken.

volgens de wet van ohm 33volt=11,78 ampx2,8 ohm
=11,78x33=388watt

Zo werkt het als het een losse spoel is op gelijkstroom. Op wisselstroom heeft een losse spoel ook een inductie wat opgeteld bij de weerstand een lagere stroom geeft.
In een motor werkt dat weer anders In een gelijkstroom motor heet dat EMK die afhankelijk is van het toerental van de motor en bij wisselstroom motor verandert de motor impedantie met het toerental. Door de tegen EMK in een DC motor is de stroom een heel stuk lager en door de impedante van AC motor is daar de stroom een stuk lager

Als je deze motor met 1 spoel op 33V aansluit en de motor gaat niet draaien dan loopt er wel die 11,8A. Maar zodra die gaat draaien verandert alles.

Eigenlijk wil je liever een motor waarvan de DC weerstand zo dicht mogelijk bij de 0 ligt, want die DC weerstand geven enkel en alleen maar verliezen.

De motor is nominaal 160W. op 42V nominaal.
Dat geeft een stroom van ongeveer 4A. Per spoel loopt er dan 2A. Het verlies per spoel is dan I2 x R = 2 x 2 2,8 = 11.2W

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.