Thermische zekering koffiezetapparaat Technivorm DE 1968

In ons repaircafe is een koffiezetapparaat Technivorm DE model 1968 ter reparatie gebracht. Er blijkt een thermozekering kapot. Deze zit bovenaan het verwarmingselement vlak bij de uitstroomopening van het hete water.

Er staat geen waarde op deze zekering. Ik kan nergens een schakelschema vinden.

Heeft iemand een idee wat de waarde (in graden Celsius) van deze zekering is?

Dit staat eigenlijk altijd op de thermische zekering, samen met voltage en Imax. Vaak zit er een hittebestendig kousje omheen.

Het typenummer wat TS vermeld klopt niet...
Je zou ook Technivorm zelf kunnen bellen, ze zitten in Amerongen 0343-453161 of mailen, info@technivorm.com.

Bedankt voor de tip! Heb ze zojuist een mailtje gestuurd.

Het klopt dat hier niets herleidbaars op staat, dit is een custom part met dubbelfunktie.
Dubbel thermostaat, koffie temp en droogkook beveiliging in een.

Vervang ook de voedingsschakelaar, het niet functioneren van de automatische afslag kan wel eens de reden van defect zijn.

Arco

Special Member

Ongelooflijk dat 't ding (in modernere vorm) nog steeds gemaakt wordt... (er zijn er meer als 10 miloen verkocht)
Ik denk dan de meesten er wel eentje hebben gebruikt of gezien... ('t waren onverwoestbare dingen, mijn ouders hadden er ook eentje)

https://webshop.dewaarde.org/pub/media/catalog/product/cache/067f1d7b116bfa278d9104308ced125c/i/m/img_6992.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kunt u een foto plaatsen van het verwarmingselement want ik vind er verscheidene met de thermische zekering op de uitstroom opening.

Ik heb er 2 weken geleden net eentje gerepareerd, zelfde type:

Er zitten twee thermische zekeringen in - in een klemmetje, draadje is aan een kant afgeknipt --> de stroom gaat door het klemmetje heen. Duurde even totdat ik het snapte :-)
De temperatuur staat er gewoon op, op allebei. Had wel een loupe nodig...
De bovenste heeft een andere waarde dan de onderste.
Heb er twee nieuwe in gezet die een paar graden afweken van de originele.

Voor de TS misschien handig als je de temperatuurwaardes nog weet.
Want daar ging zijn vraag over.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 24 januari 2023 16:55:03 (20%)

Op 24 januari 2023 16:54:39 schreef KlaasZ:
Voor de TS misschien handig als je de temperatuurwaardes nog weet.
Want daar ging zijn vraag over.

Ja, dat was ook mijn gedachte ;-)
Daarom heb ik mijn klant gevraagd of hij mijn handgeschreven briefje nog heeft - wordt vervolgd. Maar ik geloof niet dat er bij de TS geen waarde op de zekeringen staat, kan natuurlijk wel dat het nog erg slecht te lezen was (zoals ook bij mij het geval was). Maar met goede belichting en een loupe kan de TS het waarschijnlijk ook zelf uitvinden ;-)

EDIT:
onderste zekering: 139°C
bovenste zekering: 169°C
Ik heb er geloof ik 142°C en 171°C ingezet (zeg ik uit m'n hoofd).

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 24 januari 2023 17:11:22 (11%)

die thermische zekeringen gaan eruit als er teveel kalk in het element zit doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of als vergeten wordt de koffiezetter uit te schakelen en het laatste restje koffie droog gaat koken. Het element kan de hitte niet kwijt met als gevolg dat de thermische zekering het begeeft. Op het element zoals deze https://onderdelenhuis.nl/tefal-verwarmingselement-doorstroomelement-1…wordt de temperatuur door een clixon geregeld maar als extra beveiliging wordt een thermische zekering gebruikt.

maartenbakker

Golden Member

Let ook op, in de oude zit er in mijn herinnering een vlotter met kwikschakelaar in. Prima betrouwbaar maar maak hem niet per ongeluk stuk.

Ik weet niet hoe dat bij de nieuwe werkt, wellicht met een microswitch of een rietcontact?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sja, de temperaturen van de zekeringen kloppen wel.. Sja, deze ouderwetse koffiemachine stond bij mn Oma altijd op haar AEG Lavamat Princess SL, paste goed bij elkaar!!

En nu maar hopen dat de TS bij het monteren van een nieuwe temperatuurzekering op de juiste orientatie let!

Mijn opmerking over het dubbelthermostaat betreft de(later uitgegeven) vierkante uitvoering van model 68.

Iedereen dankt voor alle info en tips. Vandaag ontving ik een mailtje van Technivorm. Waarde van de zekering is 171 C.

Op 24 januari 2023 20:29:14 schreef bentt:
Waarde van de zekering is 171 C.

Of dat ook zo was is natuurlijk de vraag, aangezien er bij mij echt 169 C op stond ;-)
(vandaag de dag is 171 C beter te verkrijgen, misschien dat je daarom dat antwoord kreeg)

Ik denk dat de technicus van dienst bij Technivorm ook CO leest.

Toch leuk det Technivorm wel de moeite meent om een antwoord te geven IPV: koop maar een nieuw apparaat!!

Arco

Special Member

Inderdaad heel netjes dat ze nog antwoorden op vragen over een 55 jaar oud apparaat, zegt wel iets over het bedrijf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2023 19:06:28 schreef Arco:
Inderdaad heel netjes dat ze nog antwoorden op vragen over een 55 jaar oud apparaat, zegt wel iets over het bedrijf...

vermoedelijk zit in een moderne vrijwel dezelfde elektronica. heb voorheen ook 40+ jaar oude bravilor koffiezetters onderhouden gehad. die dingen werden zeker 4x daags gebruikt en bleven gaan. alles was rvs en koper. 1x in t jaar oid een elementje stuk ( op een 40+ toestellen ) maar verder was het euro spul wat er aan onderdelen stukging. toen die toestellen werden geleverd in de jaren 60 en begin 70 zaten er geen thermistoren in, de elementen gingen toen bij de vleet stuk. het bedrijf kwam er vrij snel toen 2 thermistoren inbouwen. als die eruit lagen was doorgaans een ontkalkbeurt hard nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ ohm pi,

Op 23 januari 2023 20:24:47 schreef bentt:
Bedankt voor de tip! Heb ze zojuist een mailtje gestuurd.

De technicus heeft de mail beantwoord en heeft waarschijnlijk de vraag niet gelezen. Het siert de technicus echter wel om het aantal graden te mailen want aan particulieren wordt doorgaans geen technische informatie verstrekt. Ik zou wel adviseren om de koffiezetter na reparatie met een daartoe geschikt middel te ontkalken want better save then sorry.

jerome

Golden Member

In veel gevallen is kalk de oorzaak Dus eerst ontkalken zonder zekering en als je een thermoscanner hebt kan je dan ook meten of er geen probleem met de thermostaatschakelaar of vlotterschakelaar bestaat. Bestel er minstens 2, want de verzendkosten zijn vaak een veelvoud van wat een zekering kost. Zo heb ik hier ook de meest gangbare waardes in het schuifje.