Compressor 1 fase motor met aanloop EN startcondensator

beste leden,

Ik heb een compressor staan welke defect is.
Men heeft er zelf al wat aan lopen prutsen dus kreeg hem met wat draden die waren losgehaald op de condensator.

Het is een 230v motor, en heeft 2 condensatoren.
Vanaf de pressostaat gaat een 3 aderige kabel naar de motor waarvan 1 aarde.
de bedrijfscondensator is goed, de startcondensator daarentegen is geheel open, meet ook geen capaciteit meer.

ik meet 2,7 Ohm op de wikkeling van de motor dus hopelijk is deze nog intact
en 7,7 Ohm op de 2 draden die weer uit de motor komen (hulpwikkeling?)
Nu wil ik de startcondensator vervangen maar van wat ik er zo uithaal aan de bedrading lijkt het of beide condensatoren simpelweg parallel op de + en de - van de motor hebben gezeten.

Kan iemand dit bevestigen?

[Bericht gewijzigd door klabam op maandag 23 januari 2023 12:03:55 (18%)

Voor alle duidelijkheid komen er 2draden uit de motor, wat niet genoeg is. Of komen er 2draden + aarddraad uit het snoer?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er gaat vanaf de pressostaat en 3 aderige kabel naar de motor (zwart)
Fase, nul, aarde.

Dan komt er vanuit de motor weer 2 draden (hulpwikkeling?)

En daar gaan vermoedelijk beide condensatoren paralel op. (links en rechts boven de motor)

In mijn startpost was het idd niet helemaal duidelijk, heb deze aangepast.

Een motor-met-hulpwikkeling, daar moeten minstens DRIE draden uit komen.

Een motor-met-startcondensator, daar moet nog eens een extra draad uitkomen (minstens 1, maar meestal 2) voor de schakelaar die na het starten de starcondensator uitschakelt.

Als je de startcondensator parallel zet aan de bedrijfscondensator, dan heb je gewoon twee bedrijfscondensatoren, equivalent met 1 met een grotere waarde.

Dus tja... iets klopt er niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er is aan de configuratie niks veranderd. Met uitzondering dat de draden nu losliggen is het zo vanaf fabriek.

Dit zijn de condensatoren.

Hoe wordt de startcondensator afgeschakeld als de motor is aangelopen?
Waarschijnlijk zit hier het probleem, daardoor condensator defect en op de foto is ook verkleuring van de wikkelingen te zien...
En misschien nog niet eens elektrisch, als het bijvoorbeeld een luchtcompressor is, en de ontlastklep werkt niet goed...

[Bericht gewijzigd door MJN op maandag 23 januari 2023 12:45:55 (23%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die startcondensator had nooit een startcondensator mogen zijn.
Dat moet een bedrijfscondensator zijn.

Verder is je verhaal niet helemaal duidelijk / compleet.
Er MOETEN (afgezien van de aarde) 3 of 4 draden in je motor zitten.
En een + en/of een - heb je niet...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 januari 2023 12:43:35 schreef MJN:
Hoe wordt de startcondensator afgeschakeld als de motor is aangelopen?
Waarschijnlijk zit hier het probleem, daardoor condensator defect en op de foto is ook verkleuring van de wikkelingen te zien...

Sja zeg het maar, waarschijnlijk word deze dus niet afgeschakeld want dan zou beide condensatoren uitgeschakeld worden.

Op 23 januari 2023 12:46:18 schreef Toeternietoe:
Die startcondensator had nooit een startcondensator mogen zijn.
Dat moet een bedrijfscondensator zijn.

Verder is je verhaal niet helemaal duidelijk / compleet.
Er MOETEN (afgezien van de aarde) 3 of 4 draden in je motor zitten.
En een + en/of een - heb je niet...

En toch is het compleet, er gaan 3 draden de motor in waarvan 1 aarde, en er komen er 2 uit voor de condensator.
Meer kan ik er niet van maken.... Vind het maar een vreemde constructie.

Enige wat ik kan bedenken is dat de startcondensator een soort hard start model is met ingebouwde relais, verklaard denk ik ook de vorm van deze condensator, deze zet je idd parallel op de bedrijfscondensator....

https://www.raptorsupplies.nl/pd/supco/spp5?acc_typ=rp_netherlands&amp…

Los van het condensator vraagstuk zie ik ook donkere koperdraad in de wikkeling ....
Edit: was eerder al gemeld

[Bericht gewijzigd door OXO op maandag 23 januari 2023 13:35:13 (14%)

Ja idd, denk dat ik het erbij laat.

Arco

Special Member

Donkere koperdraad zegt niet veel, waarschijnlijk met verschillende kleuren draad gewikkeld.
(een draad die te heet is geweest verkleurt niet netjes en egaal over de hele lengte, op plaatsen waar 'ie een andere draad raakt zal de verkleuring minder zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke gegevens staan er op het motorplaatje?
De condensatoren zijn niet af fabriek, bij 2 condensatoren is de capaciteit van de startcondensator(met de laagste spanning =/- 2x de capaciteit van de bedrijfs condensator 450 Volt.
Als de aanloopcondensator na aanloop niet word afgeschakeld blijft de stroom in de hulpwikkeling veel te groot.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 januari 2023 12:48:41 schreef klabam:
[...]

En toch is het compleet, er gaan 3 draden de motor in waarvan 1 aarde, en er komen er 2 uit voor de condensator.
Meer kan ik er niet van maken.... Vind het maar een vreemde constructie.

Dat zijn bij mij, incl. aarde, dus 5 draden.

De beide condensatoren staan dus parallel
Koop 1 nieuwe condensator van ca 40 - 50 uF (komt niet zo precies, maar wel een bedrijfscondensator.
En waarom dat is dat kun je bij jou goed zien, de startcondensator mag maar kort onder spanning, dat heeft hij bij jou niet overleefd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Lees mijn laatste opmerking.
Ik vermoed dat het een startcondensator met ingebouwde relais is.
Deze is fabrieksaf zo geleverd.

Op 23 januari 2023 16:24:17 schreef klabam:
Lees mijn laatste opmerking.
Ik vermoed dat het een startcondensator met ingebouwde relais is.
Deze is fabrieksaf zo geleverd.

Zou dan van de donkergrijze 25uF de folie lossnijden om te zien wat er nog meer in zit.

2 condensatoren met relais kan, heb dit al eerder gezien.

Op 23 januari 2023 16:33:47 schreef HD13:
[...]

Zou dan van de donkergrijze 25uF de folie lossnijden om te zien wat er nog meer in zit.

2 condensatoren met relais kan, heb dit al eerder gezien.

Dat was ik idd van plan, jammer dat er verder niks op de cap zelf staat waaruit het te herleiden is.

Word vervolgt

Op 23 januari 2023 16:37:59 schreef klabam:
jammer dat er verder niks op de cap zelf staat waaruit het te herleiden is.

Daarom verwacht ik het gewoon niet.

Ook is het "raar" dat ie 25 uF zou zijn en zoveel kleiner dan de 35uF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat is het merk en type en het motorplaatje is al eerder naar gevraagd, daar staan soms ook de condensator waarden op.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

een motor met zowel start als bedrijfscondensator komt wel voor, dat is als je een hoog opstartkoppel nodig hebt. maar dan heb je ook een centrifugaalschakelaar in de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een stroomrelais of timer kan ook.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Tja. Je ZOU iets met een timer-relais in de condensator-behuizing kunnen doen, maar... dan zou ik verwachten dat het relais aantrekt en de condensator uitzet als ie een tijdje op spanning is. Maar dit is niet consistent met: Hij meet als open circuit.

Andersom zou theoretisch denk ik ook kunnen: eerst 5 sec aan dan uit. Maar dan moet je dus om de capaciteit te meten eerst ongeveer 230V aanleggen.....

Om naar een oplossing toe te werken: Een motor-met-condensator heeft meer dan 2 draden nodig die uit de motor komen. Volgens mij heeft de TS nu al 2x gezegd dat vanuit de pressostaat 2 aders komen (plus aarde), maar zijn er ondertussen meer dan 2 draden gevonden die uit de motor komen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kan ook een solid state startrelais zijn, dan meet je zonder spanning ook niks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com