[NL] Verschil tussen deze 2 types installatieautomaten

Hallo,
Wat is het verschil tussen deze 2 types installatieautomaten (beide multi 9 c60n merlin gerin c4, 230V) en wanneer gebruik je de 1 en wanneer de andere?

Dank!

Zoekplaatje? Ik zie geen verschil.

Maar deze gebruik ik nooit. Hier in huis altijd 1P+N. En nooit meer dan 16A.

Sine

Moderator

Heb je nou twee foto's van dezelfde automaat geüpload?

Maar als antwoord op je vraag:
Beiden ga je niet meer gebruiken, dat is antiek en niet meer te verkrijgen.

Merlin Gerin is al sinds 2009 onderdeel van Schneider

Overigens zijn het enkelpolige automaten, die mag je in NL en BE niet toepassen in een installatie.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 23 januari 2023 14:36:28 (19%)

@Sine: De vraag is "Wanneer... ", het antwoord moet dus zijn: "in 1995" of zo. :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 23 januari 2023 14:29:28 schreef Sine:
Beiden ga je niet meer gebruiken, dat is antiek en niet meer te verkrijgen.

Dit type is pas een paar maanden niet meer verkrijgbaar en vervangen door de IC60N.

Op 23 januari 2023 14:29:28 schreef Sine:
Overigens zijn het enkelpolige automaten, die mag je in NL en BE niet toepassen in een installatie.

In een huisinstallatie worden deze nooit gebruikt. In machinebesturingen kom je ze ooit nog wel tegen.

Sorry voor de verwarring, ik bedoelde deze als tweede:

Sine

Moderator

Op 23 januari 2023 14:39:44 schreef GJ_:
[...]Dit type is pas een paar maanden niet meer verkrijgbaar en vervangen door de IC60N.[...]In een huisinstallatie worden deze nooit gebruikt. In machinebesturingen kom je ze ooit nog wel tegen.

Dan staat er al sinds jaar en dag schneider op.

Op 23 januari 2023 14:41:18 schreef hidddd:
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde deze als tweede:

Dat is een tweepolige automaat. Of beter, een automaat met meeschakelende nul.
Die kun je toepassen in een huisinstallatie.

Een C4 is een beetje vreemde waard daarvoor, maar het mag en kan.

Bedankt voor de toelichting,

Ging er idd van uit dat ik deze kon toepassen in een huisinstallatie.
Ik neem aan dat deze 16A zijn? Kan dit zo niet aflezen nl of ik kijk er overheen.

GJ_

Moderator

Nee, deze zijn 4A. Daar kun je niet heel erg veel mee. Ik zou ze gewoon wegdonderen, je weet niet wat ze al hebben moeten doorstaan.

Deze is de nieuwe, en 16A, B karakteristiek:
https://www.se.com/nl/nl/product/A9F78616/ic60n-installatieautomaat-1p…

Of deze, C karakteristiek:
https://www.se.com/nl/nl/product/A9F79616/ic60n-installatieautomaat-1p…

Koop je voor ongeveer 30 euro.

Op 23 januari 2023 14:57:05 schreef Sine:
Dan staat er al sinds jaar en dag schneider op.

Dat staat er al een paar jaar op ja.

OK, bedankt voor deze toelichting.

Ms is het handiger dat ik de situatie even toelicht waarvoor ik een oplossing zoek.

Vanuit de meterkast van het woonhuis loopt via een lichtgroep een kabel naar de schuur. Dit was indertijd voldoende omdat er slecht enkele lichtpunten op aangesloten waren.
Ondertussen is er een airco en een kleine wasmachine bijgekomen waardoor bij tegelijk inschakelen de groep in het woonhuis er uit vliegt.

Dus nu wilde ik in de schuur een verdeelkast plaatsen met een hoofdschakelaar + aardlekschakelaar en 3 16A groepen waarover ik de belasting in de schuur verdeel. Bij overbelasting gaan de automaten in de schuur om en kan vandaar uit weer ingeschakeld worden.

Voor deze situatie ben ik nu op zoek naar de juiste spullen.

Is de oplossing die ik voor ogen heb een goede/verantwoorde?

Bedankt.

Zou dit bijvoorbeeld kunnen dienen? Wat ik dan nog zou missen is een hoofdschakelaar vm.

Jinny

Golden Member

Je enig probleem gaat worden je voorbeveiliging.
Probleem met huisinstallaties is dat je niet selectief meer kan zijn.
Ik zou een C25 automaat in de groepenkast zetten om de kabel naar het schuurtje te beveiligen en zorgen dat er een 4qmm kabel ligt.
Over enige lengte gaat een 2.5qmm kabel te dun zijn.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 23 januari 2023 15:34:49 schreef hidddd:
Zou dit bijvoorbeeld kunnen dienen? Wat ik dan nog zou missen is een hoofdschakelaar vm.

Oude muk die alles behalve veilig is na 30 jaar.
Zou ik weggooien.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Waarom zou een 30 jaar oude automaat die ergens in een doos oid heeft gelegen dan wel onveilig zijn en een 30 jaar oude automaten die al die tijd in een groepenkast aan de muur hangen dan wel veilig zijn? Is dat niet een beetje raar? Wat veroudert er dan aan een automaat?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Jinny

Golden Member

Deze serie is notoir onbetrouwbaar.
En ja, ook als ze aan de muur hangen zijn ze na dertig jaar onbetrouwbaar.

Oa het vet in die dingen verhard waardoor ze niet meer omgaan bv.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hallo,

Dit is de automaat in het woonhuis -> schuur.
Dikte van de kabel weet ik niet.

Op 23 januari 2023 14:29:28 schreef Sine: Overigens zijn het enkelpolige automaten, die mag je in NL en BE niet toepassen in een installatie.

In BE mag dat, zolang je maar F en N afzekert.

Deze Hager verdeelkast is nieuw, zou dit een (gedeeltelijke) oplossing zijn? Is een Hager V308D Verdeelkast met aardlekschakelaar
1 Aardlekschakelaar: 40/0.03 - 40A - 230/400v
3 x PX300N - B165 - 230V

Bedankt!

benleentje

Golden Member

het is denk handig als je verteld in welk land je woont, BE of NL maakt best veel uit wat dat betreft. IN NL is de aansluiting maximaal 35A en in BE vaak een stuk groter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 23 januari 2023 15:51:10 schreef New Beetle:
[...]In BE mag dat, zolang je maar F en N afzekert.

In Nederland mag een enkelpolige ook, maar dan moet je per groep ook nog een dubbelpolige schakelaar hebben om de groep af te kunnen schakelen. Niet zo handig dus :-)

die componenten zijn niet nieuw, dat zijn onderdelen van een 20-25 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Het kastje is nieuw om de oude zut heen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

je kan er van uitgaan dat er naar het schuurtje 2,5 mm2 ligt. In de groepenkast zou ik de C20 van de aardlek afhalen en rechtstreeks op de hoofdschakelaar/ klemblokjes plaatsen. In het schuurtje komt een stof/vocht dicht kastje met daarin een hoofdschakelaar en twee alamatten B16/30mA, een voor de wasmachine en de ander voor de airco/ verlichting. Twee?, ja twee. Je kan geen 3x16A over 2,5 mm2 trekken. Dan gaat er wat in rook op. Zie het bericht van Jinny, 4mm2 dus als je echt drie groepen wilt. Over 2,5 mm2 mag maximaal 25A. Die nieuwe 4mm2 kabel kan je beveiligen met een C25.

slechte oplossing dit, rechtstreeks op 25 of zelfs 35A 2,5mm2 zetten waar in huis ook nog licht en een wasmachine opzit. de oplossing hier is groepen bijmaken, schuur en wasmachine scheiden van elkaar. niet 5000W over een 2,5 gaan trekken waar de lassen oranje gaan aanlopen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 januari 2023 17:01:46 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer