Aardlek en zekering springen beide

Mijn schoonbroer heeft iets gek voor. Er is een groep van 16A met enkel een stopcontact in de keuken. Niks zit ingeplugd in dat stopcontact. Op onvoorspelbare momenten springt de aardlek en de 16A zekering. De aardlek is 300ma.

Ik heb de aardlek al vervangen. Als die zekering uit staat springt de aardlek niet.

Als de zekering aan staat wordt er geen extra vermogen getrokken dat zou kunnen verklaren waarom de zekering zou springen (ze hebben een digitale meter, totaal vermogen is in de orde van 250W).

Kan dit komen door een zekering die de geest begint te geven? Het zijn automaten. Of iemand anders een tip?

Bedankt!

Sonar is meer dan Ping...
Frederick E. Terman

Honourable Member

Verwissel de automaat met een van een andere groep. Als de fout mee gaat, zit die in de automaat; anders niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Picobello bv aan het verbouwen geweest, misschien?

mel

Golden Member

Niet in de buurt van de wcd in de muur geboord? Grote kans dat er een schroef door een draad zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee, er is in de laatste weken niks gebeurd qua veranderingen. Dat maakt het zo gek.

Ik zal de groep eens verwisselen, mogelijks dat dat wat inzicht brengt

Sonar is meer dan Ping...
Ronald45

Golden Member

Is dat een binnen of buiten stopcontact?

Op onvoorspelbare momenten springt de aardlek en de 16A zekering.

Als beide gelijktijdig afvallen wijst dit op een lekstroom van >48A (voor B16 automaat)
Volle aardsluiting dus.
Moeilijkheid is natuurlijk dat het sporadisch is.
Stopcontact eens uitbouwen of misschien geeft een megger toch al wat afwijkends aan

benleentje

Golden Member

Ik vermoed dat 16A zekering ook een aardlek functie heetf dus een aardlek automaat. Dat is ook logisch want 300mA voor een eindgroep is veel en meestal zit er tussen de 300mA en de eindgroep ergens wel een 30mA aardlekschakelaar of aardlekautomaat.
Maak anders eens een foto van de groenkast en de automaten die eruit gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Stopcontact is binnen, het is een dubbel stopcontact in de keuken. Ik heb dat vanmiddag eens uitgebouwd, en ik kan daar niks speciaals aan zien.

Kortsluitstroom van 48A lijkt me echt gek veel te zijn.

Ik ga morgen de groepen eens wisselen. Kan de hypothese kloppen dat de zekering de geest aan het geven is, en bij afschakelen de aardlek mee tript? Of is dit wishful thinking? Foto van de zekering is toegevoegd. Ik heb geen idee hoe oud de groepenkast is. Zeker +15 jaar oud.

EDIT: de diff is vandaag vervangen door een nieuwe van Vynckier

Sonar is meer dan Ping...

Op 23 januari 2023 15:47:34 schreef benleentje:
Ik vermoed dat 16A zekering ook een aardlek functie heetf dus een aardlek automaat. Dat is ook logisch want 300mA voor een eindgroep is veel en meestal zit er tussen de 300mA en de eindgroep ergens wel een 30mA aardlekschakelaar of aardlekautomaat.
Maak anders eens een foto van de groenkast en de automaten die eruit gaan.

Dat is toch correct zo volgens de Belgische regels? 300mA voor het hele huis, en 30mA voor de "natte kringen" (badkamer, vaatwas, wasmachine, etc). En dat is ook zo aangesloten in de groepenkast.

Sonar is meer dan Ping...

Op 23 januari 2023 14:14:32 schreef stecj366:
Ik heb de aardlek al vervangen. Als die zekering uit staat springt de aardlek niet!

Ergens een volle sluiting naar de aarding. Kans dat een aardlekschakelaar en automaat tegelijkertijd defect zijn is erg klein, zeker icm de test die je reeds deed.

Op 23 januari 2023 15:50:57 schreef stecj366: Kortsluitstroom van 48A lijkt me echt gek veel te zijn.

Veel? Kan makkelijk een factor 10 hoger.

Kortsluitstroom van 48A lijkt me echt gek veel te zijn.

Ooh het is een C16 automaat, dan is de lekstroom minstens 80A (pas vanaf 5xIn valt deze automaat onmiddelijk af)

Er zit waarschijnlijk ergens een verborgen aansluiting bij op de groep ;Wasemkap; magnetron boiler ;cooker; afwasmachine of koelkast. zet de bewuste groep uit en probeer of alles het nog doet

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik zal mijn schoonbroer eens op pad sturen. Goede tip!

Sonar is meer dan Ping...

Op 23 januari 2023 15:58:26 schreef New Beetle:
[...]Veel? Kan makkelijk een factor 10 hoger.

Echt? Weer iets bijgeleerd over hoe hoog kortsluit stromen in de praktijk kunnen zijn :) Thx!

Sonar is meer dan Ping...
benleentje

Golden Member

Ik ga morgen de groepen eens wisselen. Kan de hypothese kloppen dat de zekering de geest aan het geven is, en bij afschakelen de aardlek mee tript?

Zou denk ik wel kunnen. Mijn hypothese is dat de automaat schokgevoelig is en gewoon door het trillen van de aardlek deze meegaat. Als je nu met schroeven draaier op de automaat tikt dan kan je dat zo uitproberen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Op 23 januari 2023 15:58:26 schreef New Beetle:
[...]Veel? Kan makkelijk een factor 10 hoger.

En dat kan soms ook nog wel een factor 10x hoger ;).
Een kortsluiting is gewoon letterlijk dat, dat je de draden tegen elkaar drukt. De stroom word dan alleen gelimiteerd door de totale weerstand vanaf de wijktrafo, alle kabels tot aan de kortsluiting. Dichtbij een wijktrafo kan er dus ook 48 x 10 x 10 = 4.800A lopen. En bij ons op het werk is dat al 20.000A omdat wij direct achter een grote trafo zitten.

Op de foto van de C16 zie je ook 6kA staan. Dat betekend dat deze automaat een kortsluitstroom tot 6.000A overleeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Thanks! Dat had ik nu echt niet gedacht. Buikgevoel kan soms toch fout zijn.

Sonar is meer dan Ping...

Op 23 januari 2023 16:15:05 schreef benleentje:
[...]En dat kan soms ook nog wel een factor 10x hoger ;).
Een kortsluiting is gewoon letterlijk dat, dat je de draden tegen elkaar drukt. De stroom word dan alleen gelimiteerd door de totale weerstand vanaf de wijktrafo, alle kabels tot aan de kortsluiting. Dichtbij een wijktrafo kan er dus ook 48 x 10 x 10 = 4.800A lopen. En bij ons op het werk is dat al 20.000A omdat wij direct achter een grote trafo zitten.

Ja, maar 20kA in een woning is niet realistisch wat verder stroomafwaarts van de meter. 5m draad van 2,5mm2 is al 0,035Ω en dat is dan nog zonder contactweerstanden. Vandaar de 3kA residentiële automaten in BE. Enkel de hoofdautomaat is er eentje van 10kA.

mvdk

Golden Member

Vandaar de 3kA residentiële automaten in BE.

Die waarde is eerder gebaseerd op die 160kVA trafo's die je in België veel aantreft.
Als je op enkele tientallen meters van een cabine woont, en ook die situatie's komen in B voor, dan komt er echt wel een beetje meer bij je binnen dan die 3kA bij een volle sluiting.

Edit: een nieuwe cabine, met een 630.
Ook in B worden die tegenwoordig geplaatst.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 23 januari 2023 16:57:02 (12%)

jerome

Golden Member

Op 23 januari 2023 14:14:32 schreef stecj366:
Niks zit ingeplugd in dat stopcontact.

Niets zichtbaars bedoel je dan. Inbouw koelkast, oven of waatwas en de afzuigkap kunnen ook op die groep staan. Dat ene stopcontact op het aanrecht zal vast niet het ening zijn op die groep.

benleentje

Golden Member

Voordat er overheen gelezen word onderstaande al uitgeprobeerd?

Op 23 januari 2023 16:10:44 schreef benleentje:
[...]Zou denk ik wel kunnen. Mijn hypothese is dat de automaat schokgevoelig is en gewoon door het trillen van de aardlek deze meegaat. Als je nu met schroeven draaier op de automaat tikt dan kan je dat zo uitproberen.

Normaal zijn enkel aarlekautomaten of -schakelaars schokgevoelig, ok het is dan best een redelijk harde schok maar het is eenvoudig te testen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, dat had ik al gedaan toen ik er vandaag was. Ik kreeg zowel de aardlek als de zekering niet getriggerd met een schroevendraaier.

Sonar is meer dan Ping...
Sine

Moderator

Zoals al een hele berg voorgangers gok ik ook op een volle aardsluiting ergens in de installatie.