Accupack voor Xiaomi M365 Pro los gebruiken

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Wij zijn een beurs aan het voorbereiden (we staan als DPTechnics voor de eerste keer op Embedded World, hall 3 - stand 539, iedereen is er welkom) en om alle kabels te vermijden willen we onze vitrines van een batterij voorzien.

Gebaseerd op de verbruiken van de LED verlichting komen we per vitrine uit op een 0.5kWh verbruik per 16u. Na wat zoeken lijken mij deze batterijen uitermate geschikt:

https://www.techpunt.nl/nl/accupack-voor-xiaomi-m365-m365-pro-essentia…

Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met een goede oplader. Ze verkopen een oplader op deze website: https://www.techpunt.nl/nl/oplader-voor-xiaomi-mi-scooter-m365-m365-pr… Ik denk echter dat dit niet 1-op-1 aan te sluiten is. Misschien heeft iemand ervaring met deze batterijen?

De accu lijkt me prima. Behalve dan dat ie 460Wh nominaal is terwijl je zegt 500 nodig te hebben. Enige marge is normaliter aan te raden. Die capaciteit is meestal op basis van "best case", net als de "100km op 1 acculading" (wind mee met lichte bestuurder en lichtste ondersteuning).

Re Lader: Wat denk je van een labvoeding? Ik laad m'n fietsaccu ook nog steeds op met de labvoeding. Voor +/- 100 euro heb je een KORAD 3005. Eentje is dan te weinig (kwa spanning, verwacht ik), maar je kan rondkijken wat er nog meer is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en waarom geen powertools batterijen?
action 18V 4Ah kost 36€ ofzo. met 2 stuks heb je dan 36V 4Ah en kost 70€.

een lader kost er ook zoveel niet, en met een 2de set batterijen kan je dan bv smiddags het setje al eens wisselen.
is die 36V een must dan? dikke 12V lood accu van 100Ah ofzo uit een auto halen? kan je 12V verlichting draaien (zelf een nieuwe accu kost je minder dan dat li-ion pack van xiaomi.

zou je toch voor grote li-ion accu gaan:
ik zou een generieke 36V ebike batterij aanschaffen en een gewone 36V li-ion lader.

215€ voor 36V 17Ah (612Wh dus nog 20% reserve).
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/softpacks/36v-10s-batteries/120…

en een echte li-ion lader kost je 20-30€

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De paar keer dat ik, bij het bedrijf waar ik toen werkte, beurs-spul op moest bouwen, kregen we ook een lijvig document over wat wél en niet toegestaan is wegens brandveiligheid en zo.

Ik zou dus eerst goed uitzoeken of wat je wil wel mag. Ik kan me namelijk voorstellen dat de beurshal-eigenaar niet geweldig blij wordt van stands waar iedereen z'n eigen accu-geknutsel in gaat zetten.

@ fcapri: omdat ik vermoed dat de verlichting op een standaard 12 Volt werkt. Dan mag je er ook nog iets bij fabrieken om er weer 12 Volt van te maken. En dat moet extreem betrouwbaar en robuust zijn, want apparatuur voor 'beursgang' krijgt nogal wat te verduren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Ik denk echter dat dit niet 1-op-1 aan te sluiten is.

Waarom niet hij is er speciaal voor. Aan de lader zit een barrel connector en op de foto's van de accu zie ik ook een barrel connector zitten. Die zullen toch wel bij elkaar horen?

215€ voor 36V 17Ah (612Wh dus nog 20% reserve).

Die prijs is voor een 10,5Ah versie, de 17Ah kost 295,-

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Totale beginner

Golden Member

De verlichting zijn 24V constant voltage LED strips. Eigenlijk volstaan dus alle batterijen met een spanning van 24V of hoger (dan kan ik met een buck converter naar de 24V gaan).

@rew De 500Wh is eigenlijk al een 'worst case' berekening. Elke vitrine verbruikt 1.05A@24V. Er is dus een verbruik van 25.2Wh per uur, als ik nog een buck moet toepassen met bv 80% efficientie kom ik aan 31.5Wh per uur en ik heb dus 315Wh per 10u werktijd nodig (bv als er een nocturne is).

@fcapri de powertools batterijen lijken mij relatief duur per kWh. De loodaccu lijkt interessant maar we hebben niet oneindig veel plaats in de vitrines. Ook willen we de accu's savonds eventueel in het hotel kunnen opladen. De link die je gaf lijkt me wel een hele mooie oplossing te bieden:

https://enerprof.de/en/ebike-batteries/softpacks/24v-7s-batteries/1413…

Dan heb ik ook geen DC-DC meer nodig en kan ik dus 16u lang werken

@weardguy: daarom wil ik ook geen eigen accupack bouwen (ik heb 18650 cellen genoeg) maar een koop oplossing.

Ik heb ondertussen gevonden dat je een simpele laadconnector (barrel connector zoals benleentje zegt) kan koppelen aan het Xiaomi accupakket en dan op die manier kan opladen. De prijs ex. BTW komt dan voor een volledige 36V 460Wh set + oplader uit op 190 euro. Dit lijkt wel een extreen goede prijs en ik ben ook wel fan van de harde behuizing waarin de cellen zitten.

De oplossing van Fcapri op de duitse website kost 261 euro maar biedt wel enkele voordelen die volgens mij zeer belangrijk zijn:

  • Er is een BMS met passieve balancing aanwezig.
  • De cellen zijn van LG of Samsung en dus goede kwaliteit
  • Er is in princiepe geen buck converter nodig en dus heb ik meer efficientie.

Ik ben dus een beetje aan het twijfelen wat te kiezen.

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op maandag 23 januari 2023 21:39:59 (26%)

powertool accu's hebben als voordeel dat ze compact zijn, en makkelijk te wisselen.
je koopt daar een voor 9€ dan zo een 'werf lamp' bij en je hebt een aansluitconnector.
met een standaard lader kan je dan kleine 'accu blokken' wisselen ipv savonds 1 grote blok te gaan opladen.
volledig commercial of the shelf heeft soms zijn voordelen, ook al kost het wat meer.
je hebt ook zoveel batterijen niet nodig als je halfweg al eens kan wisselen. stel dat 1 accu het 3uur volhoud, dan kom je met 3 accu's toe (1 aan de lader, 1 reserve en 1 in gebruik).
als ze van de organisatie komen kijken, en je wisselt powertool accus, gaan geen kat daar naar omkijken. zit je daar met een geknutselde li-ion blok.... gaan ze misschien niet zo graag zien

24V standaard accu lijkt idd beter dan van 36V terug te gaan naar 24V.
maar let ook op
zo een 7S accu gaat van 29V vol naar 23V leeg.
als je 24V AC lampen hebt, zullen die ook werken op 29V, maar 24V DC lampen zullen kapot gaan.
je kan dan bv een aantal diodes bij inbouwen die je kan overbruggen met een schakelaar.
smorgens met volle accu hangen die diodes ertussen en krijg je 24V, smiddags als de accu al wat minder spanning heeft, overbrug je de diodes met de schakelaar en krijg je weer vollop licht

een dikke lood accu is op dat vlak stabieler. die gaat van 12,6V naar 12.0V ofzo gaan bij 50% ontlading

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Totale beginner

Golden Member

@fcapri: we hebben hier op kantoor nog wat gezocht en op basis van jouw feedback gaan we een testopstelling bouwen. Lidl heeft exact wat we nodig hebben:

De prijs is bovendien nog eens super met per vitrine een ex. BTW prijs van 265,95 (3 accus, 2 laders en 3 adapters). Nu moeten we nog juist een mooie buck-boost module zien te vinden om ons een stabiele 24V te geven.

Sine

Moderator

Bonus met dat usb ding van de Lidl is dat je dan ook de diepontlaadbeveiliging er bij hebt.

Die zit namelijk niet in de accu's, dus als je direct iets met de accu 20V wilt doen is dat iets om op te letten.

Totale beginner

Golden Member

@Sine we gaan de USB overbruggen aangezien we de 20V nodig hebben om naar 24V te boosten. Maar deze accus hebben instelbare cut-off en zelfs passieve balancing aan boord. Boviendien kunnen we ze met Bluetooth instellen en uitlezen. Lijkt ons wel leuk, indien het protocol te achterhalen is, om met een ESP de status van alle batterijen op een dashboardje weer te geven.

Zo'n soort module hebben we nodig: https://nl.aliexpress.com/item/1005002114845175.html?spm=a2g0o.store_p… Maar kan ik die ergens in de EU vinden?

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op dinsdag 24 januari 2023 10:22:12 (30%)

test eens wat die ledstrips op 20V doen. veel kans dat ze ook voldoende licht geven, en daarbij nog eens een stuk zuiniger zijn

of 5V ledstrips gebruiken?

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 24 januari 2023 10:28:01 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Totale beginner

Golden Member

De LED strips hebben we al en op 20V geven ze net niet genoeg licht. We hebben lang gezocht en we hebben deze converters gekocht:

https://www.mouser.be/ProductDetail/CUI-Inc/PDQE10-Q24-S24-T?qs=sGAEpi…

De LED strip trekt op 24V 360mA en op 26V zitten we aan het maximum van 416mA die de DC-DC kan leveren. We zitten met de 360mA@24V dus mooi onder het maximum en genoeg load om de 88% efficiency te behalen.

Van zodra alles binnen is ga ik in dit topic opvolgen met het resultaat en wat foto's. Bedankt iedereen voor de hulp.