Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Hoe er rekening mee dat schakelende voedingen een "beperkte" levensduur hebben. Voedingen van +10jaar willen het wel eens begeven na een langere uitschakeling. Ze starten dan niet meer op. In het industrieel bedrijf waar ik werkte, was het elke keer raak : als de spannning er enkele uren af ging (jaarlijkse hoogspanningstesten), dan vielen er 10 tallen 24V voedingen uit. In het bedrijf stonden wel enkele 1000 voedingen (PLC 24V). Dit waren voedingen van Siemens, Omron en dergelijke.

Jinny

Golden Member

Tegen de kosten van het sluipverbruik kan de TS wel een voedinkje op reserve houden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

die siemens voedingen heb ik hier een stel liggen welke dat opstartprobleem hadden. elco van 25 cent vervangen en weer goed.. het scheelt in levensduur als die dingen hun warmte kwijt kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2023 08:16:27 schreef RP6conrad:
vielen er 10 tallen voedingen uit. In het bedrijf stonden wel enkele 1000 voedingen

Dus zeg maar tien op duizend?
Een op honderd dus. Dat betekent dat zo'n voeding gemiddeld honderd jaar meegaat.
Inderdaad een "beperkte" levensduur :)

Die berekening klopt niet. (Misschien aannemelijk dat het ongeveer klopt, maar het hoeft niet).

Met de gegeven "meting" kan het nog steeds zijn dat ze vrijwel oneindig leven hebben, maar dat ze een 10% kans hebben om hun eerste powercycle niet te overleven. En dat ze daar na 10jaar structureel vervangen worden. Reken maar na: 90% heeft z'n eerste powercycle al overleefd. ieder jaar gaat 10% van de rest gaat stuk: 1% van het totaal.

En het kan zijn dat ze gemiddeld 15jaar meegaan maar dat ze structureel na 10 jaar vervangen worden. 1% van de exemplaren komt statitisch onder de 10 jaar, en gaat bij de jaarlijkse controle kapot.

Anyway... @TS: Misschien is het een idee om de twee strengen op twee verschillende 100W voedingen te zetten. En dan een schakelaar er onder waarmee je voor de drie situaties kan kiezen: links-op-links, rechts-op-rechts of Alle belasting op links, alle belasting op rechts. Dan heb je de boel "laag belast", met lekker veel marge, maar je hebt ook een "hot spare".

Helemaal mooi is om een automatische overschakeling te maken voor als 1 voeding het begeeft. Alleen dan is het te waarschijnlijk dat 1 voeding het het begeeft en niemand gaat klagen (want het blijft werken!) totdat de tweede de geest geeft.

Waarschijnlijk toch beter om gewoon een driestanden schakelaar te nemen.

Schema: 2 "1 x om" 24V relais. 2 diodes. 1x 2xmaak 3standen schakelaar met 0 in het midden.

* 24V A -> diode -> Vrelais
* 24V B -> diode -> Vrelais.
* GND -> spoel relais A -> Schakelaar A
* GND -> spoel relais B -> Schakelaar B
* Vrelais -> schakelaar C(ommon).
* 24V A -> NC relais A
* 24V B -> NC relais B
* 24V A -> NO relais B
* 24V B -> NO relais A
* last A -> Common relais A.
* last B -> Common relais B.

Oh, het kan ook zonder relais, maar als de kapotte voeding kortsluiting op z'n uitgang maakt, dan werkt het toch niet. Vandaar de relais.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De voeding zal sowieso al laag belast worden, want bewoners komen maar af en toe voor korte tijd in hun berging. Even om de fiets te pakken bijvoorbeeld. En dan gaat er steeds maar één armatuur aan.

Verder is de kans dat de voeding sneuvelt niet zo groot, in ieder geval niet groot genoeg om allerlei redundantie te gaan inbouwen. De kans dat een gloeilamp knapt die er nu inhangt is vele malen groter.

Moet ook een beetje praktisch blijven in de uitvoering.

Je kan twee voedingen nemen en alles tegelijk via scheidingsdioden vanuit die twee voedingen voeden. Als er één sneuvelt, dan neemt de ander het naadloos over en kan je de kapotte voeding vervangen zonder spanningsuitval. Je lampen doen het ook wel op 24V minus een diodeovergang.

Moet je er wel een gidslampje op hangen zodat je weet dat er een voeding is gestopt.

Siemens voedingen zijn erg slecht verkrijgbaar op het moment, dus ik was eens wat verder aan het kijken en loop tegen de de Phoenix steppower voedingen aan. Bijvoorbeeld de STEP3-PS/1AC/24DC/2.5/PT.

Deze voeding heeft erg beperkte stilstandsverliezen, 0,21 watt. Verder zou ik de voeding samen met schakelaar en zekeringen redelijk eenvoudig kunnen inbouwen in bijvoorbeeld een Spelsberg AK kastje.

Voordeel is dat het allemaal wat compacter en netter wordt dan wanneer ik de voedingen moet inbouwen in de bestaande stalen schakelkasten.

Enige wat misschien nog een probleem zou geven is de warmteafvoer. Of zou dat meevallen?

benleentje

Golden Member

Zolang je zorgt natuurlijke en redelijke luchtstroom langs de voeding dan is dat genoeg. Maar vaak zit die voedingen ook in dichte stalen schakelkasten dus ze kunnen wel wat hebben.

Je kan twee voedingen nemen en alles tegelijk via scheidingsdioden vanuit die twee voedingen voeden.

Of gewoon een type voeding nemen wat er voor gemaakt is om in parallel bedrijf of redundace systemen te kunnen werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

[...]Of gewoon een type voeding nemen wat er voor gemaakt is om in parallel bedrijf of redundace systemen te kunnen werken.

Die hebben dan als bonus ook nog meestal een relais uitgang om een storing te melden. Daar kun je dan weer een "storing" lampje aan hangen.

Die hebben dan als bonus ook nog meestal een relais uitgang om een storing te melden. Daar kun je dan weer een "storing" lampje aan hangen.

Dan met een extra voeding voor het storingslampje? :)

Nee, een voeding per gang is prima en redundantie is nergens voor nodig. Het licht in de gangen naar de bergingen is 230 volt en zit op een aparte groep. Echt donker wordt het dus niet bij uitval van een voeding.

Per slot van rekening hangen we in een berghok in een eengezinswoning ook geen extra lampen op omdat er wel eens een lamp kan knappen.

Even een vervolgvraagje, ik heb de HBI armaturen inmiddels binnen en ook de voedingen zijn besteld.

De voedingen worden een Phoenix contact STEP3-PS/1AC/24DC/2.5/PT (2,5 ampère) voor de streng met 5 armaturen en een Phoenix contact STEP3-PS/1AC/24DC/4/PT (4 ampère) voor de streng met 9 armaturen. Ik heb de voedingen iets zwaarder gekozen, dan kunnen alle armaturen gelijk aan. Verder heb ik zo min mogelijk kans op problemen met inschakelstromen en tenslotte is er ook nog wat vermogen over voor als dat onverhoopt nog eens nodig is.

De fabrikant geeft aan dat deze primair o.a. afgezekerd kunnen worden met een 6a B automaat. Ik ben van plan dat te doen, want dan heb ik gelijk de noodzakelijke lastscheider.

Ik neem aan dat ik secundair ook nog een beveiliging moet toepassen om de bekabeling naar de armaturen te beveiligen. Dat is koper, 2,5mm². Wat zou ik daar voor zekering tussen moeten zetten? Ik dacht zelf aan een 4A automaat met b karakteristiek. Gaat dat goed?

Meeste schakelende voedingen zijn kortsluit-vast, als je er meer als nominaal uit probeert te halen zakt de spanning of ze gaan uit

Deze zijn inderdaad kortsluitvast en gaan in hiccup mode als ze worden overbelast.

Betekent dat dan dat een extra secundaire beveiliging niet nodig is? De voeding heeft primair een 4a voeding ingebouwd zitten. 4a bij 230 volt, geeft in theorie maximaal 38,3 A bij 24 volt. Dus als de secundaire beveiliging in de voeding faalt, zou de afgaande bedrading overbelast kunnen raken. Tenminste dat is mijn gedachte en wellicht reden om de afgaande bedrading af te zekeren.

Jinny

Golden Member

Je maakt hier een denkfout, er komt 4A uit op 24V....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

4A is de maximale nominale stroom bij 24 Volt, dat is helder. Maar sluit dat ook uit dat er een grotere stroom gaat lopen in het secundaire circuit bij een eventueel defect in de voeding?

Dus wanneer er een volle sluiting optreedt in de bedrading en de secundaire beveiliging in de voeding onverhoopt niet ingrijpt? In dat geval zou de volgende beperking de primaire zekering zijn. Of maak ik het nu ingewikkelder dan nodig?

benleentje

Golden Member

Of maak ik het nu ingewikkelder dan nodig?

Er zijn een aantal oplossingen
- De kans op sluiting zo klein mogelijk te krijgen, alles zoveel mogelijk in dichte pijp en moeilijk toegankelijk voor de bewoners.
- Zorgen dat de voeding tegen een sluiting kan en of accepteren dat je voeding daardoor defect kan gaan. Met wat geluk enkel een zekering met wat pech een defecte voeding. Maar meer ook niet een goede voeding zoals Phoenix gaan zonder verder gevolgen zoals brand of over verhitting gewoon defect.
- Een zwaarder type en overbemeten voeding en dan op de uitgang een zekering plaatsen. Zekeringen werken anders dan men vaak denkt. Om een 3A zekering in korte tijd <10 sec te laten smelten moet er minimaal 2x = 6A kunnen lopen en om een zekering per direct te laten smelten vaak 3x = 9A. Maar dit is ook afhankelijk van het type zekering traag of snel. Als je denkbeeldige voeding maar maximaal 3,2A kan leveren dan zal de zekering zelfs nutteloos zijn en nooit smelten.
Minimaal zou je voeding 1,5x zwaarder moeten zijn dan de waarde van de zekering icm met snelle zekeringen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik zou eens beginnen met een armatuur aan een labvoeding hangen en zien wat die dingen aan stroom trekken voor je al gaat ombouwen. check vooral ook met een volt of 4 minder eens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat mij niet zozeer om het beschermen van de voeding. Ik wil alleen voorkomen dat er risico op brand ontstaat in de afgaande bekabeling als gevolg van eventuele overbelasting.

@testman, HBI geeft een opgenomen vermogen op van 6,5 watt per armatuur. Er zit een 12watt led plaat in de armaturen, met een Imax van 1A bij 12 volt.

Voor de aansturing zit er een Meanwell drivertje op de print, de LDD-700. Die stuurt de led aan op 700mA. De led plaat wordt dus niet op maximaal vermogen aangestuurd. Verder zal bij een dalende voedingspanning de stroom dus vanzelf toenemen.

Spanningsval in de bekabeling gaat goed, daar heb ik al naar gekeken.

Een voeding die gemaakt is om maximaal 4A te leveren zal niet plots 8A kunnen leveren door een defect. En dan nog... Stel dat de spanning naar 12V zakt en daardoor gaat de voeding ineens 6 of 7A leveren... Het totale vermogen is dan nog steeds gezakt. Pas bij 12V 8A is het vermogen gelijk aan wat het eerst was.

De kans dat een eend (oude gammele auto) die gemaakt is om (max) 100 te rijden ineens 160 zal gaan is echt heel klein.

Ze maken die voeding niet zodanig dat ie 10A zou kunnen leveren, maar omdat er 4A op de buitenkant staat, wordt ie daar begrenst. Nee, hij kan max 4 of misschien wel 4.5A leveren, maar veel meer gaat het niet worden.

Een klant van mij werkt met 48V 2A voedingen: In de states wordt "100 W" aan laagspanning gezien als: Hoeft geen beveiliging in: Kan geen brand door ontstaan. Dus jij zit met die 24V 4A precies op dezelfde 96W.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 20 februari 2023 22:57:20 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 20 februari 2023 22:43:40 schreef Tinus22:
Het gaat mij niet zozeer om het beschermen van de voeding. Ik wil alleen voorkomen dat er risico op brand ontstaat in de afgaande bekabeling als gevolg van eventuele overbelasting.

4A dat durf ik continu door een 0,2mm draadje te sturen. Dat word dan wel wat warm maar veel meer ook niet.
Maar omdat je over lange afstand nog ergens een 24V lamp wil laten werken mag er maar weinig spanningsval zijn. Als gevolg daarvan zal je kabel al vrij dik moeten zijn.
En aangezien je voeding niet veel meer stroom als de opgegeven stroom kan leveren is de bedrading geen probleem.

PS net getest met een stukje 0,2mm draad op 4A en na 10 minuten is dan nog niet voelbaar warm, het hang wel vrij in de lucht maar mijn idee was goed dat 0,2mm 4A aan moet kunnen. Maar over 25cm draad valt al 0.12V. En voor 1m is dat zeg 0,5V dus de lengte is de beperking niet de stroom.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 20 februari 2023 23:35:46 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb die 24V systemen met heel wat zwaardere trafo's gezien op 2,5mm2. gewoon gezekerd op 16A secundair. primair zekeren is genoeg hier, 4A max bij die smps voeding, gaat vanzelf plat bij overbelasten, het is geen ringkern..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

436 van de NEN1010 geeft volgens mij ook het antwoord:

Leidingen worden geacht te zijn beveiligd tegen overbelasting en kortsluitstromen als zij worden gevoed door een voedingsbron die geen grotere stroom kan leveren dan de hoogst toelaatbare stroom van de leiding (bijvoorbeeld bepaalde soorten beltransformatoren, bepaalde soorten lastransformatoren en bepaalde soorten thermo-elektrische aggregaten).