elektuur nixie thermo hygro werkend ?

Als hij geen 876a heeft dan kan hij toch proberen want de originele hexfile is ook voor een 876a gecompileerd volgens de C-code te zien.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ja, maar met een 6MHz kristal is dat een soort russische roulette...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LDmicro user.

Op 23 januari 2023 21:28:48 schreef johnking:
[...]

vanavond meteen die hex file geimporteerd. Maar geen succes. De PIC is live met een blinking led programma. Alle configuration bits staan goed en voor de zekerheid heb ik deze gevarieerd. Ik meet geen klok signaal op de OSC2 uitgang. Maar dat zie ik ook niet bij een werkend blinking led code. Heb wel eens begrepen data dat ook niet altijd kan.

Zou Ganzz een PIC voor mij kunnen programmeren ?

Ik zal het even nakijken, destijds .hex van de website gehaald en met een PICKIT2 in de target geschoten zonder issues. Zo te zien heb ik gewoon en PIC16F876 gebruikt

Het programmeren van een PIC kan ik voor je doen, maar je zou het prima zelf moeten kunnen doen.

-

Op 23 januari 2023 23:46:32 schreef Arco:
Er zit nu een 16f876-04 in, die moet dan wel vervangen worden...

ik gebruik nu een PIC16F876-20 en een 6 Mhz kristal. Dat moet de juiste zijn, zit ook in de foto van gebruiker Ganzz. Ik zoek verder...

Op 23 januari 2023 23:42:06 schreef MGP:
Met onderstaande hex-file kun je eens uw controller testen.

Met dit programma zou uw V3-nixie per seconde moeten tellen van 0 tot 9 en herhalen.

De telling kun je ook met een led controleren op RA0 pin 2, 500mS aan en 500mS uit.

De RC1 (pin12) output staat op 0 zodat uw hoogspanning werkt

Je mag uw controller gewoon in de schakeling zetten, de sensor mag blijven zitten, alsook de rest van de nixies.

De hexfile is voor een 16F876a op 6MHz en het configword staat ook op 3F32 zoals in het originele programma.

Ik heb het niet op een prikbord getest maar wel gesimuleerd en ben 99.9% zeker dat het werkt.
Moest dat niet zo zijn dan wil ik het morgen wel nog eens uitproberen.

edit: typfoutje rechtgezet, bij de ledcontrole pin2

Is uw testprogramma ook beschikbaar voor de 16F876-20 met 6 MHz xtal?

Arco

Special Member

Kans is groot dat de testhexfile voor de 876A gewoon werkt op een 876-20

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 januari 2023 20:19:24 schreef johnking:
[...]

Is uw testprogramma ook beschikbaar voor de 16F876-20 met 6 MHz xtal?

Als uw controller goed is moet dat ook werken op een 876-20.

Gewoon proberen en kijk of het werkt.

LDmicro user.

Op 24 januari 2023 09:34:50 schreef Ganzz:
[...]

je zou het prima zelf moeten kunnen doen.

Update: ik was getriggerd door het feit dat het programmeren geen foutmelding gaf maar dat ik op de print geen kloksignaal kan zien. Wat blijkt: de twee 33pF condensatoren bleken een waarde van 330pF te hebben. Verkeerde uit het bakje gepakt.. Ik heb het hier dus werkend met een 16F876-20 met 6Mhz kristal. Bij het uploaden van de HEX file heb ik wel handmatig de configuration bit op XT moeten zetten.

Toch werkt de schakeling niet naar behoren:
1. De IRF820 in de hoogspanning wordt bloedheet en schakelt zichzelf uit. Vlak daarvoor zakt de hoogspanning in elkaar. Met een externe hoogspanning blijft de schakeling werken. Diverse andere spoelen voor L1 geprobeerd en IC-7 gewisseld. Ook de ingangsspanning gevarieerd; hoe lager Vin, hoe harder zo'n IRF820 moet werken, dus over het algemeen moet Vin zo hoog mogelijk zijn. Ganzz: heb jij dit ook ? Iemand een idee?
2. De vochtigheidsmeting is correct. De temperatuurmeting is continu 12,3 graden. Varieert ook niet. Ik gebruik een HTU-21 in plaats van een SHT-21. Die zou echter compatibel moeten zijn. Dus daar moet ik nog naar kijken.
3. Ik zie in de filmpjes dat de temperatuur/vochtigheidsweergave om de ca. 10 seconde wisselt, tenminste zo lijkt het. Bij mij is het 7 sec. luchtvochtigheid, dan 70 seconden temperatuur, dan weer 7 sec. luchtvochtigheid etc. Ganzz: heb jij dit ook ?

Iedereen bedankt. Inmiddels zijn alle problemen opgelost en werkt alles. Ik kan er zelfs meerdere maken..

Hoe heeft u de hygro meter werkende gekregenaub , ik zit met eenzelfde probleem , temp hangt vast en wisseling met hygro om de minuut ?

Tidak Ada

Golden Member

@johnking
Heb jij toevallig printen voor dat ding en zijn die sensoren nog leverbaar? (waar?)
Ik was er ooit met iemand aan begonnen, inclusief wat modificaties. Helaas heeft die wegens privé problemen er de brui aan gegeven en mijn sensor gehouden.
Stuur z.n. maar een PM naar mij adres staat in mijn profiel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had het PCB en de sensor reeds lang liggen , nu worden deze niet meer verkocht door Electuur . Op het internet vind ik wel PCBWay die deze pcb mogelijk nog heeft .
De sensor komt van AliExpres , op Arduino werkt dit perfect .
De PIC16F is ook verkrijgbaar maar de HEX moet je er zelf inschrijven .

@tidak Ada : Ik heb nog 3 stuks complete bouwpakketten met printen, geprogrammeerde PIC, de sensor van fabrikant MicroE (die het wel doet), alle onderdelen, gefreesde behuizingen voor de sensor en hoofdprint, de nixie buizen, eigenlijk alles dus, nieuw.

@KoenGoos: Ik probeerde zelf ook meerdere alieexpres sensoren, geen werkte op de PIC, wel op arduino. Dat is denk ik de reden dat het hangt. Met een originele SHT sensor van fabrikant MicroE werken er 2 stuks bij mij probleemloos. Ik heb nog 3 stuks complete bouwpakketten, zie bericht hierboven.

Ik weet niet of de temperatuur en RH aanduiding heel nauwkeurig kloppen, maar het zijn gekalibreerde sensoren.

Dan moet ik op zoek naar een originele sensor . hartelijk dank . Koen

Een SHT21 van Sensirion volgens Elektuur

Tidak Ada

Golden Member

Op maandag 18 maart 2024 15:11:51 schreef johnking:
@tidak Ada : Ik heb nog 3 stuks complete bouwpakketten met printen, geprogrammeerde PIC, de sensor van fabrikant MicroE (die het wel doet), alle onderdelen, gefreesde behuizingen voor de sensor en hoofdprint, de nixie buizen, eigenlijk alles dus, nieuw.

@KoenGoos: Ik probeerde zelf ook meerdere alieexpres sensoren, geen werkte op de PIC, wel op arduino. Dat is denk ik de reden dat het hangt. Met een originele SHT sensor van fabrikant MicroE werken er 2 stuks bij mij probleemloos. Ik heb nog 3 stuks complete bouwpakketten, zie bericht hierboven.

Ik weet niet of de temperatuur en RH aanduiding heel nauwkeurig kloppen, maar het zijn gekalibreerde sensoren.

Ha johnking,

Ik heb wel trek in een setje.
In principe de print, een sensor en de geprogrammeerde PIC (ik ben geen programmeerder). Indien nodig speciale en moeilijk verkrijgbare componenten, zoals het kristal en die voor de hoogspanning.
W.b.t. de behuizing: Ik heb al een eigen behuizing (een mahoniehouten kastje van een oud meetinstrument). Voor de nixies heb ik al IN17's liggen plus zo'n IN18A met °C en %
Het plan is om de hoogspanning alleen in te schakelen als iemand dichtbij komt, dat om de nixies te sparen. Is voor anderen misschien ook een leuke optie. Daarvoor gebruik ik een IR nabijheidssensor.

Verder blijk ik nog twee hv-voedingkjes te hebben plus iets waarvan ik vermoed dat het is om de PIC te programmeren. Die kun je wel van mij krijgen of doorverkopen.

@ KoenGoos:
Mocht je de originele Sensirion SHT21 sensors tegenkomen, laat dit dan even weten, dan kunnen we die samnen bestellen. Ik zal ook eens rondkijken. twee paar ogen zien meer dan één.
Maar let op dat je geen fake of 'refurbished' krijgt!! Dat schijnt tegenwoordig vaker te gebeuren..... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@KoenGoos: Ik heb die sensoren van MicroE hier nieuw liggen met een door mij gefreest inbouwdoosje, ook een geprogrammeerde PIC Ik kan ze hier in mijn versie testen. Als het dan bij jou niet werkt is er iets anders aan de hand.

Dit is de sensor:
https://www.mikroe.com/temp-hum-8-click

Kostprijs sensor = E 24
Kostprijs gefreest inbouwdoosje voor sensor = E 8
Kostprijs gefreest inbouwdoosje voor thermo hygro (zie foto eerdere post) = E 24

Wat heb je nog meer aan onderdelen nodig ? Ik heb alles

@Tidak Ada: printen kosten E 18 /stuk
Wat heb je nog meer aan onderdelen nodig ?

Stuur me evt. maar een PM

@Tidak Ada Ik had de post van 18:04 niet gezien. Ja de IR is een hele goed idee. Ik heb die hier ook liggen maar nog niet ingebouwd. Verlengt de levensduur van de buizen. Ik kan je een setje maken als je wil.

Ik heb een bestelling lopen bij RS Components , zien hoe dat afloopt .

Al een mailtje terug , zij verkopen niet aan particulieren .
@Johnking , kan ik bij u een sensor kopen ?

Tidak Ada

Golden Member

Op maandag 18 maart 2024 18:18:21 schreef johnking:
@Tidak Ada Ik had de post van 18:04 niet gezien. Ja de IR is een hele goed idee. Ik heb die hier ook liggen maar nog niet ingebouwd. Verlengt de levensduur van de buizen. Ik kan je een setje maken als je wil.

Ik moet nog even kijken wat ik allemaal heb liggen, maar het volgende moet ik in ieder geval hebben:

  • MC34063
  • IRF820
  • Sensor
  • X-tal
  • BYV26
  • PIC16F876-04I/SP

Zou je die truuk met de IR sensor nog in de PIC kunnen bakken? Dan moet 'RC1/T10SI/CCP2 op commando van de IR sensor de hoogspanning blokkeren.

Voor het kleine grut moet ik de bakjes nakijken wat er nog voorhanden is. Bestellen en vooral fysiek kopen van kleine hoeveelheden is hier héél moeilijk.

PS:
PM kan ik je niet sturen voordat ik je adres heb. Dat kan zonder het in je profiel tezetten pas nadat ik een mailtje van jou heb gehad ;-)

@KoosGoos:

Op maandag 18 maart 2024 19:25:29 schreef KoenGoos:
Al een mailtje terug , zij verkopen niet aan particulieren .
@Johnking , kan ik bij u een sensor kopen ?

Je kunt ook op V&A vragen of je met iemand mag 'meerijden' bij een bestelling. Even geduld en je hebt dan precies wat je nodig hebt/wilt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op donderdag 26 januari 2023 15:59:31 schreef johnking:
1. De IRF820 in de hoogspanning wordt bloedheet en schakelt zichzelf uit. Vlak daarvoor zakt de hoogspanning in elkaar. Met een externe hoogspanning blijft de schakeling werken. Diverse andere spoelen voor L1 geprobeerd en IC-7 gewisseld. Ook de ingangsspanning gevarieerd; hoe lager Vin, hoe harder zo'n IRF820 moet werken, dus over het algemeen moet Vin zo hoog mogelijk zijn.

Hoe heb je het opgelost?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
revado

Honourable Member

Op maandag 18 maart 2024 22:48:05 schreef Tidak Ada:
[...]

Je kunt ook op V&A vragen of je met iemand mag 'meerijden' bij een bestelling. Even geduld en je hebt dan precies wat je nodig hebt/wilt.

Ik koop nog wel eens bij RS dus meeliften kan.
Die sensor is er ook gemonteerd op een klein printje, dat is misschien nog handiger.

https://www.hobbyelectronica.nl/product/vochtigheid-sensor-sht21-gy-21…

Arco

Special Member

Op donderdag 26 januari 2023 15:59:31 schreef johnking:
[...]

Ook de ingangsspanning gevarieerd; hoe lager Vin, hoe harder zo'n IRF820 moet werken, dus over het algemeen moet Vin zo hoog mogelijk zijn.

De IRF moet niet 'harder werken', maar bij spanningen < 11v komt 'ie in het lineaire gebied terecht wat hij echt niet fijn vindt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com