Philips 32PW9551 en 29PT9521 HD-CRT geometrie calibratie

Hallo,

Recent heb ik 2x HD-CRT's op de kop kunnen tikken. Met als doel om deze te gebruiken in mijn gameroom voor 6de en 7de generatie consoles.

Het gaat hier om de 4:3 29PT9521 en de 16:9 32PW9551 van Philips. Ik heb me al wat zitten verdiepen in service manual. En heb naar best vermogen de geometrie afgesteld en met een colorimeter de kleuren gecalibreert op rec.601.

Echter ik heb een problemen met de geometrie op beide TV's. Als ik de optie VS (vertical slope) wil afstellen op het horizontale center van de TV. dan kan ik het scherm goed afstellen. echter als ik de TV afsluit (opslaan gegevens) en terug op zet dan wijzigt de TV de VS waarde. Het is me opgevallen dat de waarde afhankelijk is van de Verticale Amplitude en de Verticale Shift waarde.

Enige idee wat er hier gebeurd? Ik heb het fenomeen op beide TV's. Dus ik denk dat het een gedrag is van de software.

Ik meen me te herinneren dat je de STORE moet gebruiken om alles op te slaan en niet zomaar de tv uitzetten want dan wordt niets opgeslagen.

maartenbakker

Golden Member

Bij oudere modellen vloog de v slope er wel eens vanzelf uit, maar dat was hier al lang niet meer het geval. Ik denk inderdaad toch een kwestie van opslaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik dacht ook IDD de Store functie gebruiken... Het af en toe kwijtraken kwam door lukrake ontlading van de hoogspanning en wiste een deel van EEprom

Ik ben niet helemaal mee met het STORE command waar jullie naar refereren.
Echter de service manual zegt letterlijk het toestel afzetten met de POWER knop. Dit werkt voor alle values behalve VS.

Ik heb ook eens in de NVM editor gekeken. Want daar staat wel een STORE optie. Echter als ik naar adress 27 (dec) ga dan zie ik een andere waarde dan in de geometrie menu.

Echter ik heb een oplossing gevonden. Als ik waarde 42 wil dan stel ik 39 in. Nadat ik de TV terug op zet staat de waarde op 42.

Bedankt voor de tip!

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk. Geen store hier dus. Maar wel een raar bugje... Goed gevonden!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

beste,

Ik vrees dat die vertical slope ook gelinked is aan het schermformaat tijdens het afstellen van de geometrie: dus aan de "wide screen" of "16:9 (movie expand)" formaat keuze... Misschien is dit de reden? Als je in de SAM staat, kan het formaat nog "verspringen" naar een ander viewing format. Ik denk dat ze elk hun Vs hebben. Hierdoor kun je denken dat het niet werkt om Vs= 39 "vast" te leggen?. Het is al weer een tijdje geleden dat ik er nog ééntje heb afgeregeld :-)
Maar goed, je kreeg het geklaard voor jezelf :-)

It's fun to finally find the failure!
maartenbakker

Golden Member

Daar zeg je wat... Dat herinner ik me ook nu. Was er niet ook wat voor 50Hz versus 60Hz?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 januari 2023 17:35:11 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan is je EEprom een beetje corrupt dus...

Allemaal bedankt voor de info.

Ik merk dat er hier mensen zijn die aan deze toestellen gewerkt hebben in het verleden. Mischien hebben jullie enige tips om deze toestelen zo lang mogelijk operationeel te houden.

Algemene opmerking is natuurlijk de capacitoren op tijd vervangen. Maar mischien nog wat meer specifieke tips voor dit L06.1E chassis.

thx

maartenbakker

Golden Member

De algemene opmerking is denk ik eerder: nalopen op slechte solderingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gewoon laten draaien totdat er een mankement komt, altijd wel te herstellen!!