Aardlek en zekering springen beide

Ook bij een kortsluiting of opstarten groot apparaat met trafo of motor gaan er wel eens én de zekering én de aardlek eruit. De aardlek namelijk altijd, en de zekering afhankelijk van de diepte en tijd (I2t) van de piekstroom.

Ik heb meerdere malen aardleks eruit zien gaan met inschakelen. Hier is net nog een topic over geweest.

Dus iets zwaars wat opstart, en de NTC is kapot? Of iets wat kortsluiting geeft, ook dan kan dus zeker wel de aardlek eruit.

klinkt als water in de installatie of sluiting in bedrading. dat heb ik beiden al vaker gehad, ging met een rotklap en nam soms ook de hoofdzekering mee. was middenin een buis 2 draden met een knik waar na 20 jaar gewoon sluiting in was ontstaan. bij de meterkast met de draden wiebelen en kon het zo oproepen. het andere had ik onlangs, water in pijp in hwt dek wat de automaat ook deed trippen, niet de aardlek. ook kortsluiting maar dat water zat al 13 jaar in de buizen, isolatie van de VD was rot geworden en ging koken tot de automaat ging..,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hey allen,

Bedankt voor de antwoorden. Ik verteer ze even, en ga er de komende dagen mee aan de slag. Vergeef me als ik niet direct terug antwoord, het is zeker geen blijk van ondank. Ik apprecieer alle input die gegeven zijn!

Sonar is meer dan Ping...
benleentje

Golden Member

Er is geopperd om de automaten te wisselen. Dat moet je niet te letterlijk nemen maar gewoon van de 2 naast elkaar zittende automaten gewoon de uitgaande bedrading wisselen en de automaten fysiek gewoon laten zitten.

Dan als de storing wisselt naar de andere automaat dan zit er toch iets fout.
Begin dan van die groep maar bij twijfel gewoon alle stekkers die je kan vinden eruit te trekken. Als de automaatdan inblijft was het toch 1 van die apparaten waarvan de stekker er nu uit. blijft de storing dan zit het in het deel van de vaste bedrading. Dan word het een lasdoos openmaken alle bedrading los en kijken of de storing dan weg is. Is de storing er nog dan zit het in 1 van de lasdozen die ervoor zit.

PS ik vergeet helemaal in het begin dat je met een multimeter moet gaan meten want dat is zonder megger ook goed te meten er moet dan tussen N en aarde of L en aarde vanuit de groepenkast toch iets te meten zijn. Wel meten met de automaat uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Dat er niet de laatste tijd geknutseld is in huis, zegt niet zoveel. Er kan al maanden geleden een schroef door een stel draden gegaan zijn, en dat dat zich nu pas openbaart.
Ooit bij een klant hoofdpatroon verwisseld. Pas nadat je de tweede automaat inschakelde, klapte de hoofdpatroon er weer uit. Vreemd genoeg niet een van de automaten. En iedere keer met een dreun.
Even op verzoek van de bewoner rondgekeken in wat kamers, kwam ik een paar in het plafond gedraaide vleeshaken tegen. De man stond even achteruit te bidden toen ik opperde dat dat het wel zou kunnen zijn.

Edit: mocht het zo zijn dat er op die groep een inbouwoven zit, toch even doorzetten, ook daarvan de stekker eruit...

Op 23 januari 2023 16:07:45 schreef stecj366:
Echt? Weer iets bijgeleerd over hoe hoog kortsluit stromen in de praktijk kunnen zijn :) Thx!

De C16 automaat op de foto is gegarandeerd tot een kortsluitstroom van 6kA. Ik vind dat weinig, ik dacht dat het iets meer moest zijn, maar dat zal wel aan mij liggen.

Dit is de stroom die hij gegarandeerd kan onderbreken als er een echte kortsluiting ontstaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 23 januari 2023 15:50:57 schreef stecj366:

EDIT: de diff is vandaag vervangen door een nieuwe van Vynckier

En, heeft die vervanging van de ALS het probleem opgelost?

Het gebeurt wél eens als een automaat afschakelt dat de ALS er mee uitgaat zonder dat daar iets mis mee is.

Gezien de prijs van een ALS is het zonde om die onnodig te vervangen.

Dat de ALS reageert verklaart niet waarom de automaat afschakelt.
Mij lijkt er iets anders aan de hand.

Als je de automaat verdenkt lam te zijn, kun je hem eens verwisselen met die van een andere stroomkring, dat kost niks

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 24 januari 2023 12:07:50 (39%)

jerome

Golden Member

Soms duurt het meerdere maanden na werken te hebben uitgevoerd. Een tijd terug ergens gaan meten waar soortgelijk probleem zich voor deed. 6 maand vroeger had men aan het plat dak van de garage gewerkt. Bij dat eerder lek was er vocht in de buizen tussen dakplaten en vals plafond gekomen. Met het vernieuwen van een rotte dakplaat waren een aantal (veel te lange)spijkers naast de draagbalk geschoten waarvan 1 exact in het midden van de pvc pijp. Het heeft nog zeker 6 maand goed gegaan. Heb jaren geleden eens een tool samen gesteld om "bijna sluitingen" op te sporen. Dit met een 2kV voeding uit een uv vliegenvanger. Een isolatiefout wordt dan hoorbaar door het knetteren van de hv.

loopt er niet een kabel naar de tuin voor verlichting of een stopcontact? Zeker met de afgelopen dagen hoeveelheid regen/ sneeuw dat er wat in een stopcontact gewaaid is?

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Anoniem

Van wat ingedrongen sneeuw kan de ALS afschakelen, maar toch niet tegelijk een 16A automaat?

Ik vermoed dat Stecj366 dat stadium al voorbij is.

Het probleem werd niet gevonden, dus past hij de substitutiemethode toe..

Eerst blind de ALS vervangen zonder vastgesteld te hebben of ie defect is.
Wat reeds gebeurd is.
Vervolgens de automaat, en als het dan nog niet ok is suggereren er een vakman/vrouw bij te halen.
Goktronica rules!! :-)

mvdk

Golden Member

McAwesome

Golden Member

Op 24 januari 2023 16:45:18 schreef grotedikken:
Van wat ingedrongen sneeuw kan de ALS afschakelen, maar toch niet tegelijk een 16A automaat?

Ik heb vroeger eens aan de hand gehad dat een 16A automaat telkens na verloop afviel. Dat was nog in een ouder huis in de jaren '80 zonder ALS. Er liep toen een forse stroom en de betreffende automaat werd ook behoorlijk warm. Het was ook niet constant, soms kon het dagen goed gaan.

Ik heb me toen letterlijk onnozel gezocht en apparaten één voor één losgekoppeld maar het probleem bleef. Het was een gemengde kring en uiteindelijk bleek dat iemand vanaf een buitenlamp afgetakt had naar een kabel in de tuin. Het uiteinde zat in een buis die recht uit de grond omhoog stak onder een struikje en de hele tijd is daar regen in gelopen. Daardoor is de boel beginnen corroderen en is de stroom op termijn alsmaar groter geworden. Niemand was van die kabel op de hoogte, ook de bewoonster niet.

Bij een huidige installatie zou ook de ALS afschakelen in zo'n geval, maar misschien ook niet als het vocht niet tot aan de aarddraad komt. Het kan in elk geval geen kwaad om eens aan de automaat te voelen of die warm wordt/is als die uit springt. Daarmee heb je een indicatie of er langdurig een forse stroom heeft gelopen.

mvdk

Golden Member

Op 23 januari 2023 14:14:32 schreef stecj366:
Mijn schoonbroer heeft iets gek voor. Er is een groep van 16A met enkel een stopcontact in de keuken.

Uit de startpost.

Ik ben zo nieuwsgierig hoe dat is vastgesteld, dat er alleen maar dat ene stopcontact waar niks inzit, op die groep zit.
Op welke groep zit die inbouw combimagnetron in de keuken, waar zo moeilijk bij de stekker is te komen?
Ach, de ts is vast al naar een ander hobby forum gelopen voor een antwoord..

benleentje

Golden Member

Op 24 januari 2023 10:20:51 schreef rew:
[...]De C16 automaat op de foto is gegarandeerd tot een kortsluitstroom van 6kA. Ik vind dat weinig, ik dacht dat het iets meer moest zijn, maar dat zal wel aan mij liggen.

In een gemiddelde woning is de kortsluitstroom zelfs onder 4500A en de meeste automaten zijn dan 4500A typen. 6kA is al een stapje hoger.
Ik heb soms wel het idee dat er teveel van het gemiddelde word uitgegaan en dat er vaak gewoon niet naar gekeken word.
IK denk ook niet dat het er heel nauw op aankomt een 4500A type zal 5kA ook wel aankunnen. Maar bij ons het werk ging het wel 2x mis met 2 defecte automaten als gevolg. Maar aan de buitenkant zie je dan niet eens. Van 1 automaat waren 2 fasen die niet meer ingeschakelde en de andere maar 1 fase. Op die waar 1 fase het niet meer deed is zelf nog een tijdje een lasapparaat op aangesloten geweest. Die uiteraard slecht presteerde maar het was niet gelijk duidelijk waarom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

normaal mogen automaten max 160-200A voorbeveiligd worden. toch kom ik ook wel tegen dat men direct de hoofdvoeding erop had gezet, dan komt die 6kA aan bod. daarom hebben grote verdelers vaak een stel Voor Beveiligingen voor de evt kleinere automaten in de verdeelkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

normaal mogen automaten max 160-200A voorbeveiligd worden.

Dat werkt ook niet overal. De zekeringzelf is gewoon een weerstand en dat geeft met de kabelweerstand een limiet aan de kortsluitstroom. Maar als je heel dichtbij een hel grote trafo zit is er gewoon te weinig weerstand en moet je toch naar bv 15kA of 20kA automaten gaan zoeken.
Bij ons op werk was de aansluiting en zekering 400A en de automaten 20kA en toch zijn er 2 automaten defect gegaan. Dus uiteindelijk net te weinig weerstand, want een naast gelegen 230V groep die ook vlak naast de kastvia een WCD een sluiting maakte die overleefde het wel, net genoeg weer stand ;).

NU kan het in de 2x 3 fase groepen een sluiting tussen de fase onderling zijn geweest en dan zit je qua stroom weer ruim veel hoger, maar dat weet ik dus niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
jerome

Golden Member

Op 24 januari 2023 19:24:29 schreef benleentje:
Maar als je heel dichtbij een hel grote trafo zit is er gewoon te weinig weerstand en moet je toch naar bv 15kA of 20kA automaten gaan zoeken.

In dat geval moet de sluiting dan ook al direct na die zekering plaats vinden. Men mag daar minstens toch 2X 10m 2.5mm² als weerstand bijtellen. In andere gevallen brandt de kortsluiting zichzelf ter plaatse los en is de stroom al weg tegen de zekering afgaat. Te vergelijken met het printspoor welke verdampt en toch de zekering laat trippen.

Op 24 januari 2023 12:00:19 schreef grotedikken:
[...]
En, heeft die vervanging van de ALS het probleem opgelost?

Nee helaas niet. De reden dat we hem vervangen hadden is omdat enkele jaren geleden de 30mA diff de geest aan het geven was (door trillingen van een vrachtwagen die voorbij reed sloeg deze af). Ze hebben toen een electricien gevraagd, en die had die toen vervangen. Vandaar de initiële reactie dat deze ook stuk was.

Op 24 januari 2023 18:09:52 schreef mvdk:
[...]
Ik ben zo nieuwsgierig hoe dat is vastgesteld, dat er alleen maar dat ene stopcontact waar niks inzit, op die groep zit.
Op welke groep zit die inbouw combimagnetron in de keuken, waar zo moeilijk bij de stekker is te komen?

Door mijn schoonbroer toen ze het huis kochten 15 jaar geleden. Hij is toen met een peertje elk stopcontact afgelopen en heeft elk stopcontact dat hij vond gekoppeld aan een zekering. Geen inbouw magnetron of dergelijke in de keuken. Zelfs geen inbouw koelkast/vriezer, geen quooker. Dampkap zit niet op die kring. Alle buitenverlichting ook niet.

Ach, de ts is vast al naar een ander hobby forum gelopen voor een antwoord..

Nee hoor. Na 19 jaar hier op CO zal ik het nog wel even volhouden. Ik heb vandaag nog geen tijd gehad om te antwoorden. Ik ga pas vrijdag terug naar daar, zaterdag verjaar ik, zondag heb ik een kater, dus het zal pas ten vroegste maandag aanstaande zijn dat ik terug kan antwoorden. Zie ook mijn antwoord van 23/1:

Op 23 januari 2023 20:13:03 schreef stecj366:
Hey allen,

Bedankt voor de antwoorden. Ik verteer ze even, en ga er de komende dagen mee aan de slag. Vergeef me als ik niet direct terug antwoord, het is zeker geen blijk van ondank. Ik apprecieer alle input die gegeven zijn!

De kring met de 16A zekering staat nu af, en de diff is niet meer gesprongen. De situatie is dus voorlopig veilig. Vrijdag kijk ik het na door:
-) zekeringen te wisselen (niet fysiek uiteraard), om te zien of het de zekering of de kring is
-) meet weerstand tussen aarde en de L en N uit (hoofdzekering staat dan af, en ook de 16C zekering)
-) ga nog eens goed op zoek of er niet toch nog extra stopcontacten of aftakpunten zijn ergens

Sonar is meer dan Ping...

zit er ook een kruipruimte of kelder onder met een vuilwaterpomp?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?