Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Ah, mijn schrijven was dus duidelijk niet duidelijk. Wat ik bedoelde te zeggen: Ik ga dit component bestellen (en nog wat ander spul) maar niet onmiddellijk. M.a.w. Het zal wel morgen in de loop van de dag zijn. Dus mocht er iemand willen meeliften laat het maar weten. Excuses voor de verwarring.

Nee, je was best duidelijk. Dat is precies wat ik begreep. Ik heb zelf net besteld, dus je kan niet bij mij meeliften, anders had ik je die optie geboden. En ik zat dicht genoeg bij de 50 euro dat ik wat weerstandjes heb toegevoegd, zodat ik er overheen ging.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Ik zoek 2 schakeldiodes (bav99 o.i.d.) in 1 (SMD) behuizing maar dan een beetje groter dan SOT-23.Dat is veel te klein voor mijn ouwe ogen.Bestaan er ook 2 Schottky's in 1 chip?? Dat zou nog beter zijn.

fatbeard

Honourable Member

Zoek er hier een paar uit: https://www.eoo-bv.nl/481-schottky-dual
Het schema toont twee dioden in serie, waarschijnlijk voor de spanning. Die bestaan voorzover ik weet niet in grotere packages dan SOT23.
Maar je kunt natuurlijk ook een enkele nemen die de spanning wel aankan, dan zou je met een 'gewone' snelle diode ook uit de voeten moeten kunnen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hubie

Special Member

Mmmhm,is idd allemaal sot23,jammer.Dan maar naar plan B,gewone schottky's erop seuteren.

maartenbakker

Golden Member

Werken onder een loupelamp of liever nog onder een microscoop opent een volledig nieuwe wereld voor je.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 januari 2023 13:42:22 schreef maartenbakker:
Werken onder een loupelamp of liever nog onder een microscoop opent een volledig nieuwe wereld voor je.

Stereomicroscoop, dat werkt geweldig. Dan heb je ook diepte. Die kosten wel een paar honderd Euro maar je kunt soms oude scoren via marktplaats etc. Leeftijd maakt helemaal niet uit, een van 50 jaar oud is net zo goed als een nieuwe. Ik heb een olympus uit, denk ik, begin jaren 70, afkomstig van Centrale Meetdienst Philips Machinefabrieken. Werkt geweldig bij fijn soldeerwerk, meestal hoef ik amper in te zoomen. Ik doe met de hand 0201.

maartenbakker

Golden Member

De Chinezen van Eleshop doen het optisch echt uitstekend. Alleen de mechanische constructie, in elk geval van het model met de zwenkwarm, is naatje. Als je er daar eentje koopt, denk ik dat je beter af bent met een tweestangs arm die niet zwenkt.

Als iemand een echt goede arm weet voor die dingen, hoor ik het graag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 januari 2023 14:50:14 schreef Hoeben:
Ik doe met de hand 0201.

Ik heb m'n Pico-W gesloopt door met de bout een weerstandje aan te raken wat daarna foetsie was ("opgelost" in de klodder soldeer).

Toen ik dit las dacht ik: Ik stuur Hoeben dan die pico, heeft iemand er tenminste nog wat aan. In dat kader opgezocht wat die weerstand moet zijn.... 0R! Dat kan ik zelf denk ik ook nog wel.... (Klodder soldeer). Sorry!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

0201 met de hand gaat goed. Verwijderen is gewoon kort aantikken en hij hangt aan je bout, zoals rew merkte. Daarna onder de microscoop solderpads vlakmaken, tikje solderpaste erop en je bout in de buurt of net tegen de pcb houden. Ondertussen het onderdeel wel vasthouden met een pincet en vooral vaste hand.

Hubie

Special Member

Op 22 januari 2023 13:42:22 schreef maartenbakker:
Werken onder een loupelamp of liever nog onder een microscoop opent een volledig nieuwe wereld voor je.

Ik heb een loeplamp en een puntje nr.5 voor de Weller dus ik ga het morgen gewoon proberen.Niks te verliezen.. ;-)

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik 10 stuks BAV99 laat hemelen.. kosten €1 de 10 ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 22 januari 2023 23:53:22 (12%)

RAAF12

Golden Member

Pfff, vijf winkels afgeweest op zoek naar kleine maat AAAA batterijen. Nergens te koop! Nou kan ik wel op Internet bestellen maar zou er geen winkel zijn die ze heeft? Hier zijn ze niet te krijgen BCC-Mediamarkt-Blokker-Praxis-Handyman.
Komt niet veel voor, blijkbaar, deze batterij moet in de tekenpen voor een touchscreen.

Op 24 januari 2023 19:42:20 schreef RAAF12:
Pfff, vijf winkels afgeweest op zoek naar kleine maat AAAA batterijen. Nergens te koop! Nou kan ik wel op Internet bestellen maar zou er geen winkel zijn die ze heeft? Hier zijn ze niet te krijgen BCC-Mediamarkt-Blokker-Praxis-Handyman.
Komt niet veel voor, blijkbaar, deze batterij moet in de tekenpen voor een touchscreen.

sloop een 9V block batterij, daar zitten 6 AAAA in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Pas op: in sommigen zit een andere model cel. Geen ramp, maar gaat nevernooit passen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Duracell heeft zeker weten AAAA's

Ik heb ook wel eens merken gezien met gestapelde pakketjes inderdaad.

Op 24 januari 2023 21:17:15 schreef Sine:
Duracell heeft zeker weten AAAA's

Ik heb ook wel eens merken gezien met gestapelde pakketjes inderdaad.

die zitten doorgaans in een oplaadbaar 9V block..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Dat gaat nooit passen in een 9V blok zitten 6 paketten gestapeld. Moet er zo een hebben voor in de pen. Morgen maar even bellen met een paar winkels. Het is een batterij die bijna niet wordt gebruikt. Veel dunner dan een AAA.

revado

Honourable Member

Juweliers en opticiens verkopen vaak wel bijzondere batterijen.

Ik ken ze, zitten idd in de pen van de nieuwe generatie touchscreens, ik bestel ze via internet voor een school.

Hubie

Special Member

Hornbach,Amazon en DA drogist om er maar een paar te noemen..

net een varta industrial 9V gesloopt, en wat zit daarin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijken wat langer dan AAA's? Ik heb ook ooit een accupakket van 7,2V gesloopt en daar zaten ook AA achtige dingen in, maar ook wat langer.

Op 24 januari 2023 23:03:01 schreef RAAF12:
Veel dunner dan een AAA.

[bijlage]

Was ooit (~2005) oplaadbare AAA's aan het uitdelen en m'n baas had ook wel interesse. Maar het paste niet zei hij. Bleek inderdaad dat hij AAAA's moest hebben... Had ik nog nooit van gehoord. Was volgens mij een MP3 spelertje of zo, baas had ook klokies van 10.000€ om zijn pols, dus zal wel een exotisch ding zijn geweest.

Oplaadbare GP AAA's kwamen van vorige baan waar dect-telefoons waren teruggehaald en vernietigd, dus honderden van die AAA's werden apart afgevoerd (al dan niet door medewerkers).

Maar weet iemand een goed adres voor Weller sponsjes? Bij voorkeur waar je niet meer voor verzending betaald dan voor het sponsje? Is die bij Reichelt (1 euro) iets fatsoenlijks? De (vermoedelijk) originele gaat makkelijk 10 jaar mee met mijn af-en-toe-gebruik.

maartenbakker

Golden Member

In veel 9V batterijen zitten LR61 celletjes, terwijl een AAAA LR8 of toch ook LR61 genoemd wordt. Vreemd genoeg zouden LR8 en LR61 dezelfde afmetingen moeten hebben. Die zouden ongeveer 8,3x42,5mm moeten zijn. Mogelijk dat de naam LR8 van de doorsnede komt.

Het zou dan dus inderdaad mogelijk moeten zijn om een 9V alkalinebatterij te slopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan ik met iemand meeliften voor Farnell. Ik heb alleen 5 st art nr 3087438 nodig. Weerstand 1,2 Ohm formaat 0204. Beetje zonde om daar 5 euro extra voor te betalen. verzendkosten binnen Nederland wordt natuurlijk vergoed. Of heeft iemand ze gewoon liggen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 januari 2023 00:12:03 schreef r-p:

Maar weet iemand een goed adres voor Weller sponsjes? Bij voorkeur waar je niet meer voor verzending betaald dan voor het sponsje? Is die bij Reichelt (1 euro) iets fatsoenlijks? De (vermoedelijk) originele gaat makkelijk 10 jaar mee met mijn af-en-toe-gebruik.
[bijlage]

Bij Reichelt betaal je sowieso verzendkosten. Al jaren geen sponsjes meer. Die koper krullen bevallen me beter. Zoek even op Weller Dry Cleaner.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Ik neem gewoon een keukensponsje, dat snij je op maat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten