Laserprinter voeding probleem

Vandaag een kleurenlaserprinter gekocht op marktplaats, defect.
Betreft een Brother mfc-l3750cdw
Ding was net uit de garantie en mocht em voor 35,- incl. Weinig gebruikte toners overnemen.

Ziet er nog uit als nieuw en klacht omschrijving was..... Dood.

Denk nou, 35 euro voor een printer van bijna 600,- das een risico die me wel waard is.

Enfin, idd stekker erin.... Niks.
Voeding board eruit gehaald en alles nagelopen.

1 zekering stuk, had ik liggen
1 opgeblazen keramische condensator 221k 1kv, had alleen een 2kv.

De 2 mosfet getest, waren ok
1 Triac ook ok
Diodes ook allemaal dik voor elkaar.
Zitten een paar Rubycon en Nichicon condensatoren op, niet getest nog.

Bord teruggeplaatst, stekker erin en ik zie de powerled blinken, das al heel wat.... Maar hier blijft het bij.
Ik hoor bij de voeding ook zachtjes tikken op de maat van de led.
Ik vermoed dus dat de voeding tracht te starten maar weer uitschakeld.

Voordat ik echt verder ga verdiepen en metingen verricht, zou een oorzaak kunnen zijn dat ik een 1kv keramische condensator heb vervangen voor een 2kv?

Lijkt me niet, maar hopelijk weten de pro's hier het wel ;)

fatbeard

Honourable Member

Een 1kV condensator vervangen door een 2kV exemplaar is geen probleem, het levert extra marge op in het overspanningsgebied.

Een tikkende voeding duidt op een overbelasting, vaak een kortsluiting. Het is niet geheel ondenkbaar dat er ergens een tantaal elko het begeven heeft door onduidelijke oorzaak (dat doen ze soms).

Dit zijn vrij lastig traceerbare fouten, maar met het nameten van verschillende elko's wel te doen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dat bevestigt mijn vermoeden gelukkig.
Morgen nog even de smd diodes onderzijde van het bord nalopen en kijken of ik het bord kan opstarten zonder de rest van de printer zodat ik de rails kan meten.
Als dat lukt en verstandig is zonder load.

benleentje

Golden Member

Ja kan in de stekker meten op de uitgaande voedingsspaningen, als daar een sluiting zit hoef je niet op dit bord te zoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb een wat oudere brother die er ook mee gestopt was.
Dat bleek de back-up C van 4,7F 5v te zijn die vrijwel sluiting had. Zit op het processor bord bij die van mij.
Misschien heb je er wat aan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier alvast de aansluitingen van het bord.

Mocht-ie het straks weer doen, vind je hier nog een lekker dik service manual. Zonder elektronische detailschema's helaas.
(link naar een pdf van 28 MB)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah super!
Bedankt, gaat zeker helpen

Op 24 januari 2023 22:10:24 schreef klabam:
Foto van het bord ter info.
[bijlage]

Op de foto lijkt C28 en D5 verkleurd te zijn. Is dit effectief zo?

Sonar is meer dan Ping...

Op 24 januari 2023 22:49:12 schreef stecj366:
[...]

Op de foto lijkt C28 en D5 verkleurd te zijn. Is dit effectief zo?

C28 is de keramische condensator die ik reeds vervangen heb, D5 diode meet goed.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de opschrift moet interpreteren van deze weerstand?

Ik probeerde een diode te testen in circuit en deze leek doorgeslagen, pootje los en toen was hij goed, naast de diode zat een weerstand (foto) parallel.

Deze losgehaald en meet 0,1 Ohm dus eigenlijk vol sluiting, maar dat kon wel eens normaal zijn....

Arco

Special Member

Is 0.01Ω dus bijna sluiting klopt wel... ;)

BPR28.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 25 januari 2023 18:40:53 (65%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb ook wel eens een tikkende voeding gehad in een apparaat als de elcos aan de uitgangskant gewoon op waren (dus ESR veel te hoog opgelopen).

Maar meestal is het toch wel een sluiting in een van de aangesloten printen zoals fatbeard zegt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja vermoedde het al, zonder schema gaat dit lastig worden ben ik bang.
Voeding blijft tikken...
Ding is van 2019, Rubycon caps ga ze toch maar eens uit circuit meten.
Vermoed dat er blikseminslag is geweest o.i.d.

Op 25 januari 2023 19:22:58 schreef henri62:
Ik heb ook wel eens een tikkende voeding gehad in een apparaat als de elcos aan de uitgangskant gewoon op waren (dus ESR veel te hoog opgelopen).

Maar meestal is het toch wel een sluiting in een van de aangesloten printen zoals fatbeard zegt.

Voeding ligt nu los van de rest.
Compleet geïsoleerd dus probleem zit hem echt in dit bord.

Ok, dat is mooi dus. Daar bedoel ik mee dat het dus repareerbaar is en niet in de logic boards zit.

Zit er op de onderkant van de voeding ook nog wat? Ik zie namelijk nergens een switcher IC oid en onder dat koelplaatje zal die ook niet zitten?

-edit- Soms moet een een load aansluiten ander hikt die ook. Meestal is het voldoende om de "main" voeding wat te belasten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 25 januari 2023 19:31:15 schreef henri62:
Ok, dat is mooi dus. Daar bedoel ik mee dat het dus repareerbaar is en niet in de logic boards zit.

Zit er op de onderkant van de voeding ook nog wat? Ik zie namelijk nergens een switcher IC oid en onder dat koelplaatje zal die ook niet zitten?

-edit- Soms moet een een load aansluiten ander hikt die ook. Meestal is het voldoende om de "main" voeding wat te belasten.

Onderzijde zit idd een ic en een paar smd componenten.

Dacht ik wel dat er nog het nodige op zat.

PS Ik zie daar 200V staan, dan gaat er bij mij een alarmbel af! Is het wel een 230VAC apparaat en geen Japanse 100V printer?

-edit- De solderingen rechts onderin van de dual shottky diode zien er beroerd uit, klopt dat ook?

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 25 januari 2023 19:40:30 (27%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

LOL nee is echt een Europese unit 230v

Wat is de werkspanning van de primaire elcos? -edit- Laat maar 400V zie het net.

Vaak zit er bij switcher IC-tjes een elcotje van 10 of 22 of 47uF voor de voeding van het IC zelf, die gaan nog al eens stuk. Misschien is dit de losse wat grotere elco in het midden van het board.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Morgenochtend ga ik alle elco's loshalen en meten op waarde en ESR.

Repost: Soms moet een een load aansluiten anders hikt die ook. Meestal is het voldoende om de "main" voeding wat te belasten. Vergeet dat even niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 25 januari 2023 19:42:56 schreef henri62:
Repost: Soms moet een een load aansluiten anders hikt die ook. Meestal is het voldoende om de "main" voeding wat te belasten. Vergeet dat even niet.

Volgens een printermonteur die op youtube allerlei filmpjes post waaronder deze printer wist mij te vertellen dat de voedingsrails te meten zijn als deze geïsoleerd is van de printer.
Zo blijkt dit type printer ook een supercondensator te hebben die bekend staat te falen door slecht gekozen product. Deze is voor het klok geheugen.
Als ik deze printer weer aan de gang krijg vervang ik deze ook mee voor de zekerheid, maar is geen onderdeel van de voeding

je hebt die schijf condensator vervangen, dat ding zit vaak bij de uitgang van de schakelfet. die kan dus dood zijn of diens aansturing is om zeep. ik zie ook wat gammele solderingen, of het is lichtval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 januari 2023 20:17:53 schreef testman:
je hebt die schijf condensator vervangen, dat ding zit vaak bij de uitgang van de schakelfet. die kan dus dood zijn of diens aansturing is om zeep. ik zie ook wat gammele solderingen, of het is lichtval..

Das idd lichtval, fets had ik al gecontroleerd uit circuit, werken prima