2 Arduino's Uno koppelen Master/slave

Sine

Moderator

Als je one-wire temp sensors (DS18B20) gebruikt kan je bakken sensors parallel aan drie draadjes hangen.

Dan heb je helemaal geen slave uno nodig.

https://how2electronics.com/interfacing-multiple-ds18b20-temperature-s…

Arco

Special Member

Op 22 januari 2023 17:15:47 schreef Paulinha_B:
I2C zou mijn eerste idee zijn, maar de afstand is daarvoor te groot.

Met een p82b715 ertussen gaat dat prima hoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2023 21:54:43 schreef Fantomaz:
....
Het wordt een applicatie waarin een arduino via relaisprinten kogelkranen kan aansturen.
De sensoren lezen bepaalde waardes uit, die bepalend zijn voor de keuze welke kleppen open of gesloten moeten zijn.
De 2 arduinoprinten hebben beide een eigen spanning een eigen relaiskaart en eigen sensoren.
De "hoofdprint" zou deze info moeten verzamelen en afhankelijk van de waardes de slave en zijn eigen kleppen kunnen sturen.
Volgende stap is om deze waardes en ook een overzicht van welke kleppen er open of dicht staan, web based te kunnen monitoren en misschien zelfs te kunnen bijsturen.

Het betreft een CV haard, de CV ketel an sich en een buffervat met heatpipes.

Wow dat is een hele onderneming, daar zul je toch eventjes zoet mee zijn _/-\o_

Zoals Paulinha al schreef, bezin voor ge begint, kies voor veel reserve en kwaliteit.

LDmicro user.

Op 23 januari 2023 22:20:31 schreef MGP:
[...]
Wow dat is een hele onderneming, daar zul je toch eventjes zoet mee zijn _/-\o_

Zoals Paulinha al schreef, bezin voor ge begint, kies voor veel reserve en kwaliteit.

Klopt...
Daarom doe ik het ook in fases.
Ik heb mijn Heatpipe systeem nu bijna af.
Ik moet het in de technische ruimte dáár zó regelen dat wanneer er een minimum temperatuur wordt bereikt er een klep open gaat die het voorverwarmde water naar mijn CV hok leidt, waar het naverwarmd wordt.
Bij dat CV hok zit een motorisch gestuurde kogelkraan die "kiest" tussen de aanvoer van koud leidingwater en voorverwarmd water, waarbij de keuze dus door de temperatuur in het vat wordt geregeld.
Als de temperatuur nóg hoger wordt, en een punt bereikt dat naverwarming niet meer nodig is, gaat er een andere klep open bij het vat, wat het water rechtstreeks naar een punt brengt, waar alle warm water afnemers op zijn aangesloten.
Dat is dus fase 1... Daarvoor heb ik een print nodig bij het buffervat met sensoren en de mogelijkheid om de klep te sturen. Én een (main) print die de kleppen stuurt bij de CV, afhankelijk van de waardes die hij uit de andere print krijgt.

De volgende stap zal worden dat het water van de CV ook gekoppeld wordt met het vat. (uiteraard een ander circuit :-) )
Wanneer het water uit het vat de beoogde temperatuur bereikt, zal deze het CV water bij verwarmen en op een zeker moment zelfs overnemen.
Ook hier weer geregeld door de nodige kleppen en sensoren.

De laatste stap is de CV haard.
Omdat in de winter de temperatuur in het buffervat, door de zon opgewekt, onvoldoende hoog is om warm water uit te genereren, kan een haard nog de nodige extra warmte in het water opwekken.
Als de temperatuur van het water in het haard circuit hoog genoeg is, wordt daar ook een klep open gestuurd die het water mee verwarmd. Bij geen warm water afname (CV of normaal warm water) wordt de warmte uit de CV haard ook weer gebruikt om het buffervat verder op temperatuur te brengen.
En ja... Hier ook de nodige kleppen en sensoren. :-)
Een ambitieus plan, maar verder goed doordacht.
Eerst leren van de eerste stap. Mocht ik tegen problemen aanlopen, kan ik rustig de plannen waar nodig bijstellen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Was ik nu 25j jonger dan veranderde ik hier ook een en ander maar nu is het telaat.
Maar ik ben nog altijd tevreden van de huidige installatie en zolang er kan gesaldeerd worden verbruiken we enkel wat gas.

Let op, ik heb het al eens geschreven, maak dat je geen volledig nieuwe installatie moet zetten als je er zelf niet meer kunt aan werken.

LDmicro user.

Hi Fantomaz,

voor die afstand kun je de twee Arduinos gerust met elkaar laten communiceren via Serial communicatie. Best werken met een afgeschermde kabel, niet al te hoge Baudrate, rechstreeks verbonden op de resp TX/RX pins (of andere pins indien je de SoftwareSerial lib gebruikt). Dit zal veruit ook de goedkoopste oplossing zijn.

Op 7 februari 2023 21:19:42 schreef pieterdp:
Hi Fantomaz,

voor die afstand kun je de twee Arduinos gerust met elkaar laten communiceren via Serial communicatie. Best werken met een afgeschermde kabel, niet al te hoge Baudrate, rechstreeks verbonden op de resp TX/RX pins (of andere pins indien je de SoftwareSerial lib gebruikt). Dit zal veruit ook de goedkoopste oplossing zijn.

Ik zal me er nog eens in verdiepen.
Vooral de bautrate zaken die je natuurlijk maar 1x kunt instellen, volgens mij, moeten andere zaken niet in de weg gaan zitten.

Bedankt voor je bemoedigende antwoord. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik zou vooral even nadenken of je in de toekomst nog meer microcontroller aan dezelfde bus wilt hangen. Persoonlijk zou ik zonder twijfel voor CAN bus kiezen, dat is heel simpel te implementeren (mits je microcontrollers een CAN controller hebben), en triviaal om meer apparaten aan één bus te hangen. Het is niet voor niets dat auto's en vliegtuigen vol zitten met apparaten die via CAN communiceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken