Blower

Hallo,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een Hailea VB-800 blower waarvan de specificaties aangeven dat deze voor 110 en 220 Volt AC geschikt is. Op het ogenblik is deze gemodificeerd voor 220 volt enkele fase d.m.v. een 10 uF elco tussen 2 aansluitingen.
Nu wil ik deze motor aansluiten op een 3 x 110 volt power-supply.
In het aansluitkastje van de motor zie ik alleen 3 draden uit de motor komen ... geel, rood en groen. Ik heb geen idee of dit een ster- of driehoek-motor is. Kan iemand mij helpen hoe ik deze motor op de 3 fase 110 volt aan kan sluiten?

Groetjes,
Ronad

Misschien even wat foto's plaatsen.

Als maar 2 draden zijn aangesloten wat doet de huidige 3de dan ?

GJ_

Moderator

Inderdaad: foto's scheelt een halve discussie.

Die derde draad gaat nu vermoedelijk via de condensator.

Het betreft een voor 220 volt gemodificeerde blower. Ik wil deze op een solar controller aansluiten welke voorheen gebruikt werd voor een 110 volt solar waterpomp. De controller heeft de U-V-W uitgang .... maar in de blower zie ik slechts 3 draden uit het huis komen.
De 220 volt fase is op de gele draad en de condensator aangesloten.
De nul van de 220 volt aansluiting is op de blauwe draad aangesloten.
De andere kant van de condensator is op de rode draad aangesloten.
Ik vermoed dat dit een enkelfase motor is waarvan de draairichting kan worden gewijzigd door de 220 volt fase te verbinden met de rode draad.

code:


fase -------- geel motor en condensator
nul  -------- groen motor 
andere zijde van condensator ------ rood motor

fase-------|--------motor (gele draad)
           |
           |---||---motor (rode draad)
nul ----------------motor (groene draad)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 januari 2023 08:45:05 (0%)

GJ_

Moderator

Dat ziet er gewoon uit als een drie fasen motor met een condensator.

Dat dacht ik eerst ook maar de blower draait niet als ik de 3 draden op de solar controller aansluit en de condensator verwijder.

[Bericht gewijzigd door Ronald_D op dinsdag 24 januari 2023 09:02:03 (12%)

Hier de specs van de type blowers. Het gaat om de VB-800.... geschikt voor 110 en 220 volt.

3 fasen motoren hebben normaal gesproken toch een aansluithuis met de 6 aansluitcontacten waarbij men de motor is ster- of in driehoek kan modificeren. Ik vermoed .... maar wil het wegens schade eerst zeker weten ... dat de 110 volt, net als de 220 volt, op dezelfde manier moet worden aangesloten. Of zijn er toch andere aansluitmogelijkheden?

He he ... eindelijk gelukt om een foto te versturen. :)

De 2 zwarte draden gaan naar de condensator die in het papier is gewikkeld.
Inmiddels heb ik ook een ohmmeter weten te bemachtigen dus kan morgen de drie draden van de motor meten zodat ik weet hoe deze is bedraad. Het is voor een solar project hier in de Philippines waarbij ik de blower op zonne-energie wil laten draaien.

Wat was het vermogen van de waterpomp die hierop werkte ?

GJ_

Moderator

Op de fan staat duidelijk 220V, misschien dat ie toch maar op één spanning kan.

High met Henk

Special Member

Er zal een 230 v variant en een 110 v variant zijn.

110v 3 fase is trouwens vreemd..laat maar in driehoek kan dit prima, je hebt geen nul dan...
Vraag me wel even af hoe de aarde dan geregeld is..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 24 januari 2023 17:51:52 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

110V is ster kan net zo goed natuurlijk. Maar de aarde kun je overal pakken: op een punt van de driehoek, of halverwege een fase. Dat laatste doen ze veel in de VS bij 240/480V driehoeksnetten (high-leg delta of dog-leg delta).

High met Henk

Special Member

Halverwege een fase?

Hoe doe je dat? Impedantie is er altijd.

Een poot van de driehoek had ik vaker gehoord idd..
Wij hebben altijd een IT netwerk met aardbewaking bij een 3x 230 v net...

Maar waar kom je in de wereld 3x 110v ac tegen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Meet de weerstand van de spoelen eens, het zou me niets verbazen als je bv 5-5-10 Ohm meet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Die 60 Hz is ook wel apart, is die blower voor Amerika bedoeld geweest?
Bij 50 hz zal hij zijn toerental niet halen.

Zoals ik al eerder zei verblijf ik op het ogenblik in de Philippines om aan een project te werken waarbij een fishfarm d.m.v. grote tanks middels solarpower wordt gerund.
De oude watersupply bestond uit 4 zonnepanelen, een 110 volt controller met daarop een 2 HP (1500 Watt) waterpomp aangesloten.
De nieuwe installatie bestaat uit 8 zonnepanelen, een nieuwe 6" geboorde waterbron met daarin een submersible pomp welke een eigen solarcontroller.
De zuurstofvoorziening in de 10 tanks wordt verzorgd door een blower (aerator) die 1000 l/min blaast.
Deze blower heeft een modificatie-sticker van 220 volt en is op het lichtnet aangesloten. De stroom kost hier erg veel dus wil ik deze blower op de oude controller aansluiten zodat deze overdag's op zonne-energie kan draaien. Dat scheelt de helft van de electra-rekening. Het kan zijn dat deze blowers in een 220 volt - en in een 110 volt versie worden geproduceerd. Ik zal de U-V-W-uitgangsspanning van de oude controller en de weerstanden tussen de 3 ondelinge draden van de blower meten. Misschien zal dat het een en ander verhelderen. De aarde van het motorhuis loopt via een eigen draad naar de aardrail in de kast.

Sine

Moderator

Dat zal een enkelfasige motor zijn, dus een hoofdwikkeling en een hulpwikkeling via de condensator.

Van modificatie is hier geen sprake, dit is af fabriek een 220V motor.

benleentje

Golden Member

IK denk ook dat er te makkelijk is aangenomen dat het een 3 fase motor is met 3 wikkelingen. Met 3 draden en het getekende schema kan het net zo goed een enkelfase motor zijn met 2 wikkelingen. Zo aan de draden en het schema kan het gewoon allebei.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 24 januari 2023 19:52:15 schreef High met Henk:
Halverwege een fase?

Hoe doe je dat?

Toch niet zo ingewikkeld? Halverwege een spoel tak je af en dat is je aarde/nul. Komt heel erg veel voor. Je herkent het als het gaat om b.v. 200/100V (Japan), 220/110V (Suriname, sommige Afrikaanse landen), 240/120V en 480/240V (VS en andere landen).

En 110Vac komt niet zo heel veel voor, maar voor mij is alles tussen 100V en 127V "het zelfde". Bij mijn tak van sport, aandrijvingen, maakt dat niks uit.

Dog leg delta, met een onbruikbare "wild leg":

Zo te horen kan ik de blower dus alleen op 220 volt gebruiken.
Inmiddels heb ik een 1000 Watt 220/110 Volt trafo tussen wat oude spullen gevonden. Kan ik deze omgekeerd gebruiken?
Op de U-V-W uitgang van de solar oude controller is voorheen een 3 x 110 volt motor aangesloten geweest.
Hoe sluit ik de trafo dan aan als ik op de 220 volt uitgang de blower aan wil sluiten?

Het is gewoon een synchrone wisselstroommotor met hulpwikkeling, die via de condensator een pseudo draaiveld heeft.
Het is echter wel een 60 Hz motor die op 50 Hz 20% minder toeren zal maken met dus een evenredig verminderde pomp opbrengst.

Doordat je minder ankerreactie zult krijgen zal de stroom oplopen en de vraag is of de warmteontwikkeling de motor niet zal laten verbranden.

En dan ook nog een omgekeerde trafo, die waarschijnlijk de piek van de aanloopstroom niet kan leveren (1:2,5) Verliezen niet meegerekend.

Want het is allemaal en-en-en, maar dan wel in het negatieve.
Daarbij zit je ook nog in een warm gebied.