Kan een aardlekautomaat stroom verbruiken

Dit topic is gesloten

benleentje

Golden Member

IN een aardlekschakelaar of aardlekautomaat zit niet zo heel veel

https://vmn-installatiejournaal.imgix.net/uploads/2020/08/Afb.-7.26-schematische-voorstelling-aardlekschakelaar-Eaton.jpg

Het is een dubbele uitgevoerde stroom transformator met 2 primaire en 1 secundaire wikkeling. De primaire wikkelingen zijn tegengesteld en als de stroom door beide primaire wikkelingen even groot is heffen ze elkaar volledig op. Als er een verschil stroom is van een minimum grootte is (>23mA) dan word er in de secundaire wikkeling genoeg stroom opgewekt om het trip systeem te activeren

Theoretisch kan als het trip systeem faalt en er een verschilstroom is > 23mA de ALS wel stroom verbruiken, MAAR enkel als er ook werkelijk een stroom door de ALS loopt. Aangezien alle automaten uitstaan, loopt er door ALS geen stroom. Het spoeltje van het tripsysteem zal denk < 1 watt zijn.

Ook zou theoretisch als het tripsysteem faalt en de testknop continu aan staat er een stroom door de testweerstand kunnen lopen met een stroom van 30mA en dat zou uitkomen op ongeveer 6,9W. Maar dan zal die weerstand niet heel lang volhouden, en als de weerstand dat al wel volhoud dan zou de ALS zelf wel een keer gaan smelten en smuelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 januari 2023 16:20:45 schreef benleentje:
I
Ook zou theoretisch als het tripsysteem faalt en de testknop continu aan staat er een stroom door de testweerstand kunnen lopen met een stroom van 30mA en dat zou uitkomen op ongeveer 6,9W. Maar dan zal die weerstand niet heel lang volhouden, en als de weerstand dat al wel volhoud dan zou de ALS zelf wel een keer gaan smelten en smuelen.

dat heb ik wel vaker meegemaakt, testknop 3-10sec indrukken als de aardlek hapert en een rotknal komt eruit.. als de aardlek hapert met een aanwezige lekstroom houd deze wel dagen vol, zoemt er alleen wat. de mechaniek hapert dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

@ KlaasZ
Klopt ik heb weinig verstand van elektra.
Ik ben zelf werkzaam als deeltijd hulpverlener en zit verder in de auto techniek.
Om eerlijk te zijn is stel ik deze vraag niet voor mij zelf.
Een vriend van mij is wel werkzaam in de Elektrotechniek.
Van de week kwam dit ter spraken en ik dacht ik gooi deze vraag eens op dit forum.
Misschien niet netjes van mij.
Maar ik heb de vraag gesteld in Mickey mouse taal waarvan ik dacht dat dit begrijpelijk zou zijn voor iedereen.
Blijkbaar maakt dit nog al wat los.
Dus ik ga mij en deze zaak er niet meer mee bemoeien.
Bedankt voor alle hulp en inspanning die iedereen geleverd heeft.
Mocht hiervoor een ban krijgen, dan is het maar zo.

Jinny

Golden Member

In dat geval heb je je antwoord, nee.
En zit er ergens een verborgen verbruiker.
Broddelwerk komt overal voor, ik heb al eens een deel keuken gevonden die -voor- de hoofdschakelaar was afgetapt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 januari 2023 16:20:45 schreef benleentje:

Theoretisch kan als het trip systeem faalt en er een verschilstroom is > 23mA de ALS wel stroom verbruiken, MAAR enkel als er ook werkelijk een stroom door de ALS loopt. Aangezien alle automaten uitstaan, loopt er door ALS geen stroom. Het spoeltje van het tripsysteem zal denk < 1 watt zijn.

Ook zou theoretisch als het tripsysteem faalt en de testknop continu aan staat er een stroom door de testweerstand kunnen lopen met een stroom van 30mA en dat zou uitkomen op ongeveer 6,9W. Maar dan zal die weerstand niet heel lang volhouden, en als de weerstand dat al wel volhoud dan zou de ALS zelf wel een keer gaan smelten en smuelen.

Die test weerstand is 3k3. Bij 230V geeft dat bijna 70 mA....oftewel 16W

Ieder (Mini)Wattje is er een...
benleentje

Golden Member

Op 22 januari 2023 17:09:28 schreef Cobus100:
Misschien niet netjes van mij.
Maar ik heb de vraag gesteld in Mickey mouse taal waarvan ik dacht dat dit begrijpelijk zou zijn voor iedereen.

Daar is niets mis mee het hoeft ook niet zo taal correct te zijn.

Om eerlijk te zijn is stel ik deze vraag niet voor mij zelf.

JE stel een vraag om er wat van te leren toch?
Nu word er netjes uitgelegd dat jouw omschrijving op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd en er word er uitgelegd welke begrippen zoals W, Wh, kWh resp, watt wattuur en kilowattuur er nodig zijn om duidelijkheid te scheppen. Daar had je dus wat van kunnen leren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

@ Benleentjes
Dat ben ik met je eens.
Toch positief dat het zo word opgepakt.

Op 22 januari 2023 08:20:37 schreef Cobus100:
@ KlaasZ
"sluip verbruik van circa 200 Watt per dag"
Een dag is bij mij 24 uur
"Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur"
"Nou kom je weer met watt per uur"
Dus om het even duidelijk te maken over 24 uur word er dus ergens 213 Watt verbruikt.
Lijkt mij dus circa 8.8 Watt per uur.

En ik heb dan nog de moeite genomen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Op 22 januari 2023 17:36:17 schreef keebrev:
[...]

Die test weerstand is 3k3. Bij 230V geeft dat bijna 70 mA....oftewel 16W

Die fikt er binnen een minuut wel uit die dingen schakelen direct de aardlek af. Een Holec serie uit 90's hadden dit fenomeen om met een luide plof kapot te gaan omdat het aardlek gedeelte vast zat.

In die Hager zit een fiks exemplaar, maar die van Holec hebben het formaat van die vitrom weerstanden in buizenradio's van Philips. kwart watt of zo.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Anoniem

@ X3,
Dat word ook zeker gewaardeerd.

Op 22 januari 2023 19:13:18 schreef Peter112:
[...]
Die fikt er binnen een minuut wel uit die dingen schakelen direct de aardlek af. Een Holec serie uit 90's hadden dit fenomeen om met een luide plof kapot te gaan omdat het aardlek gedeelte vast zat.

een holec uit de 80's, groen en oranje knopje, of groen en blauw knopje, dat waren de eerste alamatjes. die had ik eens 1, melding dat al 3 dagen er iets stond te tikken bij de meterkast. ik druk op de testknop en klabaf ging het, de vonken kwamen eraf...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inwendige van een Holec alamat blauw/oranje knopje.Met nog een echt Telekunken IC en wat tantaaltjes. Misschien zei die wel klaboem....

weerstandje voor 30mA testknop

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 21 januari 2023 17:31:13 schreef KlaasZ:
200 watt per 24 uur is een rare eenheid.

Net zoals een km en maat is voor afstand, en km/h een maat voor hoe snel die afstand groter word, is watt per uur natuurlijk gewoon een eenheid voor hoe snel verbruik toeneemt.

Aangenomen dat TS zijn post gelijk na de meting gedaan heeft, zijn we inmiddels 4 dagen verder en is het verbruik nu geen 200W, maar 800W. :-)

Aangenomen dat het om een "gewone" huisaansluiting van 40A (9200W) gaat, gaat na 46dagen de hoofdzekering uit. Dat is op 8 maart.

Maar voor die tijd kun je waarschijnlijk wel ruiken waar dat vermogen heen gaat.

De aardlekschakelaars die ik geopend heb hadden geen inwendige aftakking voor voedingsspanning
en ook geen elektronica nodig voor de werking.

Er is hierover reeds een discussie geweest.

Tot nu heb ik een ALS steeds kunnen testen door enkel een stroom van enkele mA door 1 kant te doen vloeien en de andere polen niet aan te sluiten.

Jinny

Golden Member

Ik heb nog tientallen van die oude muck in de loods liggen.
Als ik even een keer tijd heb zal ik er eens een paar open slopen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
joopv

Golden Member

Op 25 januari 2023 11:44:52 schreef blurp:
[...]Net zoals een km en maat is voor afstand, en km/h een maat voor hoe snel die afstand groter word, is watt per uur natuurlijk gewoon een eenheid voor hoe snel verbruik toeneemt..

Je hebt helemaal gelijk, maar watt per uur zal hier uiteraard helemaal niet bedoeld worden en is in dit topic een recept om de verwarring te vergroten.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 25 januari 2023 12:42:44 (48%)

Op 25 januari 2023 12:32:14 schreef Jinny:
Ik heb nog tientallen van die oude muck in de loods liggen.
Als ik even een keer tijd heb zal ik er eens een paar open slopen..

die holec alamats uit de 80's ? dat is echt rommel, niks meer als ruimtevretend dat spul. als die retour komen met een oude kast gaat het zo de kliko in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het niet over oude muck.

Onlangs heb ik nog een ALS van 10 mA getest uit nieuwsgierigheid.

Met behulp van een kleine transformator van 6 volt sloeg de ALS af bij 8 mA door 1 pool, de andere niet aangesloten.

Op 25 januari 2023 12:41:44 schreef joopv:
Je hebt helemaal gelijk, maar watt per uur zal hier uiteraard helemaal niet bedoeld worden en is in dit topic een recept om de verwarring te vergroten.

Watt per uur is een prima eenheid. Maar in 'huis tuin en keuken toepassingen' zelden relevant.

Het vermogen van de zon neemt gedurende z'n cyclus een tijd lang zo'n 9 miljard gigawatt per uur(*) af en op een ander moment in de cyclus ongeveer hetzelfde watt per uur toe.

(*) Ik schaam me niet als ik er een factor 10 naast zou zitten, maar ik verwacht in princiepe dat ik binnen een factor drie goed heb uitgerekend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Watt per uur is helemaal geen eenheid, maar een foute en zinloze uitdrukking.
Vermogen kun je niet per tijdseenheid uitdrukken.

Doe geen moeite, ondanks vele inspanningen gaat het er bij Kobus gewoon niet in.
Bij iemand die zichzelf elektronica technicus noemt zou na al die opmerkingen toch een lichtje moeten gaan branden.
Een ledje van 4W vermogen bijvoorbeeld. Die verbruikt in een tijdspanne van 24 uur dan 96 Wh aan energie..

Op 27 januari 2023 13:05:38 schreef grotedikken:

Een ledje van 4W vermogen bijvoorbeeld. Die verbruikt in een tijdspanne van 24 uur dan 96 Wh aan energie..

En als je dat ledje met een soft start in één seconde van 0 to 4 Watt laat opgloeien, dan is dat een vermogensaanwas van 4Watt per seconde.

Of zullen we dat 4 Joule per seconde kwadraat noemen? :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Arco

Special Member

Het vermogen van de zon is sowieso moeilijk te bevatten: die produceert genoeg energie in een minuut om de aarde een miljoen jaar van energie te voorzien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 22 januari 2023 17:09:28 schreef Cobus100:
@ KlaasZ
Klopt ik heb weinig verstand van elektra.
Ik ben zelf werkzaam als deeltijd hulpverlener en zit verder in de auto techniek.

Misschien even je profiel aanpassen. Daar staat achter beroep: Elektonica technicus. Zo zet je mensen op het verkeerde been en denkt men dat je zit te trollen want een Elektonica technicus hoort dat soort dingen als Wh te weten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 januari 2023 13:05:38 schreef grotedikken:
Doe geen moeite, ondanks vele inspanningen gaat het er bij Kobus gewoon niet in.

Bij jou kennelijk ook niet.

Op 27 januari 2023 13:05:38 schreef grotedikken:
Watt per uur is helemaal geen eenheid, maar een foute en zinloze uitdrukking.
Vermogen kun je niet per tijdseenheid uitdrukken.

Onzin. We hebben "meters" als lengtemaat.

Heb je een verandering in die grootheid, dan zijn dat meters/sec. Hier hebben we toevallig een naam voor: "Snelheid".

Heb je een verandering in die waarde ("snelheid"), dan is de eenheid m/s/s = m/s2 . Ook hier hebben we toevallig een naam voor "versnelling".

Heb je een verandering in die waarde ("versnelling") dan is de eenheid daarvoor m/s2/s = m/s3. Of we hier in het nederlands een naam voor hebben weet ik niet, maar in het engels noemen ze het "jerk".

Deze zelfde regelmaat geldt ook voor andere eenheden. Heb je een verandering die je wilt beschrijven, dan is de eenheid de originele eenheid gedeeld door een tijdseenheid. Volgens SI moet die tijdseenheid "seconde" zijn, maar "uur" wordt ook begrepen en kan je ook mee rekenen.

"watt per uur" is dus de (een) eenheid voor de verandering van vermogen. Ik had een voorbeeld gegeven over een "groot" ding (zon) waar vrij forse getallen uit blijken te komen. Kleinere getallen ga je krijgen als je bijvoorbeeld de thermonucleaire reactoren van Voyager 1 en of 2 gaat beschrijven. Die nemen langzaam in bruikbaar vermogen af. Ze zullen op een paarhonderd watt begonnen zijn en zitten nu op zo weinig dat ze nu 50 jaar later steeds meer uit moeten zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten