Blower

Ik denk dat het een één fase motor is die bij 230Volt de spoelen in serie gebruikt met de condensator aan de midden aansluiting en de andere kant aan de fase of de nul, dit naar gelang de draairichting. Dan staat de condensator in serie met één spoel en parallel aan de andere spoel. ik heb dit zelf ook gemaakt voor koelunits voor bananen transport die kunnen draaien op 230 of 115 volt. Heb je ook gekeken in het kapje onder de condensator of er een schemaatje stond die meer duidelijkheid kan scheppen. Anders is meten weten.
Bij 115 volt worden de spoelen parallel geschakeld met de condensator in serie met één spoel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

Op 25 januari 2023 07:42:05 schreef GJ_:
[...]Toch niet zo ingewikkeld? Halverwege een spoel tak je af en dat is je aarde/nul. Komt heel erg veel voor. Je herkent het als het gaat om b.v. 200/100V (Japan), 220/110V (Suriname, sommige Afrikaanse landen), 240/120V en 480/240V (VS en andere landen).

En 110Vac komt niet zo heel veel voor, maar voor mij is alles tussen 100V en 127V "het zelfde". Bij mijn tak van sport, aandrijvingen, maakt dat niks uit.

Dog leg delta, met een onbruikbare "wild leg":

En dus super link bij een kortsluiting naar aarde en meerdere opwekkers zegt mijn gevoel; je tilt dan de andere kant op....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vandaag de motor gemeten ... geel-groen = 5 ohm ... geel-rood = 20 ohm en groen-rood = 15 ohm. Dus waarschijnlijk een eenfase 220 volt motor met hulpwikkeling. De uitgang van de solar-controller was belast met de oude 3 fase pompmotor belast en onbelast niet te meten.
Jammer ... nu even doorsparen voor een solar charge-controller, een 24-220 volt inverter en een 24 volt 200VA accu. Dan kan deze blower overdag's op zonne-energie en 's nachts op de accu draaien.
Dan maken we het meteen goed.
Iedereen bedankt voor de informatie ... het was te proberen.

Ja het is duidelijk een motor met hoofd en hulpwikkeling en 1 draai richting. Al blijf ik het vreemd vinden dat er in de lijst staat 115/230 volt en het zelfde modelnummer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?