Op 25 januari 2023 14:46:21 schreef Gerard-00:
[...]
Gepost woensdag 25 januari 2023 14:46:21 |
Quoten
Op 25 januari 2023 12:34:54 schreef Gerard-00:
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?
Om thermostaat of in de kamer of in de badkamer te leggen.
Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.
Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.
Meeste antwoorden heb je toch al gehad?
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?
Ja er zijn zat mensen die dit gedaan hebben. Dertjg jaar geleden kende ik al iemand die iets had gemaakt met een VIC20 als besturings computer. En nee er zijn geen kant en klare schema's van. Elke situatie is anders en zal op maat gemaakt moeten worden. Het feit dat jij iets zelf wilt geeft al aan dat dat bij jou ook het geval is.
Om thermostaat of in de kamer of in de badkamer te leggen.
Heb jij een cv installatie of losse (gas, kolen, elektrische of anders soortige) kachels? Twee thermostaten op een cv installatie gaat niet (zomaar). Er zal iets moeten gebeuren met gestuurde kleppen en/of thermostaatkranen. Of te wel veel dure aanpassingen.
Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.
Dit maken zal afhankelijk van jou eigen skills enigszins, of juist heel erg gaan tegenvallen. Een moduleren klokthermostaat heeft twee richtingsverkeer met het verwarmingsapparaat. Dat betekend dat bij de thermostaat en de verwarmingsinstallatie zowel een zender en een ontvanger moet komen. Die mogen dan ook niet tegelijk zenden. Of je moet gebruik maken van twee radio kanalen die ver genoeg uit elkaar liggen.
Als je dit soort van dingen wilt gebruiken,(Je bent absoluut niet duidelijk over wat je wilt):

Dan moet je nog zeer veel werk doen voor je iets bruikbaars en werkends hebt. Er zal een heel communicatie protocol bedacht moeten worden met de nodige veiligheden foutherstel opties er in. Dat alles zal softwarematig in een kleine cpu gebakken moeten worden. Alles moet samen met je modulerende thermostaat in een kastje gemaakt moeten worden en voorzien worden van een (net)voedingspanning. En zo'n zelfde systeem zal ook in je ketel moeten worden ingebouwd.
En als je dit gebouwd hebt zal waarschijnlijk de betrouwbaarheid enigszins tegenvallen. Mijn op afstand bedienbare centrale deurvergrendelingssysteem van de de auto schakelt ook te pas en te onpas aan en uit. Vaak tijdens het rijden op specifieke plaatsen waar je langs rijd. Daar staat dan een of ander zendsysteem dat blijkbaar stoort op mijn systeem in de auto. Ik doe mijn auto ook altijd met de sleutel open en dicht omdat ik het gewoonweg een k systeem vind. Soms is de auto 's ochtends ook gewoon van het slot af. Ik ben tot nog toe te lui om er wat aan te doen maar binnenkort gaat er ergens een een zekering uit om het hele systeem maar uit te schakelen. Dit soort toestanden ga je dus waarschijnlijk ook krijgen als je je verwarming op die 433 MHz wilt gaan sturen.
Dat internet of things is dan misschien een beter idee maar wel totaal anders als die 433 MHz zenders. Implementatie is totaal anders en ook dat heeft weer zijn voor en tegens. Hetis maar net wat je wilt.
Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.
Dat is dus niet waar. Het kost geld ja. Dat is waar. Maar dat is dus niet zonder reden. Het is vrijwel zeker een stuk duurder om zoiets zelf te maken als je alleskopzorgen, ontwikkeltijd enz meerekent. En als door een foutje gedurende drie weken vakantie in augustus je kachel drie weken lang op volle kracht staat te stampen ben je met de huidige energieprijzen zeker duurder uit.
Inmiddels een update:
KAN HET NIET SIMPEL, ZIE SCHEMA.
NEE DAT KAN NIET SIMPEL!

Schema klopt dus al niet. Die zender en die ontvanger moeten zendontvangers zijn.