Bedrade modulerende klokthermostaat cv draadloos maken

Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?

Dit is om thermostaat in of woonkamer(alles verwarmen), of in badkamer te leggen (alleen badkamer verwarmen).

Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.

Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.

[Bericht gewijzigd door Gerard-00 op woensdag 25 januari 2023 14:48:59 (12%)

Sine

Moderator

Het kan ... maar of je dat moet willen.
433 is verre vrij van storingen. Als de buurman een boek op zijn kaku afstandsbediening gooit ligt in de buurt het hele net plat.

En als je thermostaat dan blijft hangen in het commando "stoken" dan wordt het toch nog spannend.

Daarnaast is opentherm tweerichting communicatie, dus zo heel simpel is dat niet om eventjes draadloos te maken.

Mee eens, gebruik Wifi, geen eigen oplossingen.

Hier kan je de hardware kopen voor Opentherm vanaf/naar Wifi:
https://www.nodo-shop.nl/nl/ons-assortiment/211-opentherm-gateway.html

En deze kit heeft veel community support.

Voorwaarde is wel dat je CV via Opentherm met de thermostaat moet communiceren, dus misschien is dat iets om eerst uit te zoeken.

Arco

Special Member

'Problemen' wordt meestal zwaar overdreven... ;)

Ik gebruik veel en al lang kaku clones van de action, en zeer zelden problemen. Mijn weerstations werken ook al heel lang met 433MHz sensors, werkt prima.
(nu iedereen zonodig WiFi wil, wordt het juist een stuk rustiger op de 433MHz...)

En er wonen hier voldoende mensen binnen 'stoorafstand'.
866MHz is daarentegen wel 'druk'; hoofdtelefoons zitten daar veel op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco tuurlijk kan 433 MHz betrouwbaar werken maar dat wil niet zeggen dat het een goed advies aan TS is in deze situatie.

Denk aan de hele software klus waar TS dankzij Wifi op mee kan liften.
Inclusief domotica koppeling, inclusief app, inclusief forum met behulpzame software liefhebbers. Enzovoort.

Heb je zoiets op 433 MHz gezien?

Arco

Special Member

Ik vind domotica sowieso in veel gevallen niet erg zinvol... ;) (zeker niet voor een kachel, hoe vaak verander je nu de temperatuur?)

't Is natuurlijk heel leuk om een domotica systeem te bedenken/ontwerpen/werkend te maken, maar ik vind er niet veel voordelen aan...
(ik heb het ook gehad, na verhuizing niet meer aan begonnen na het afwegen van de pro's en con's)

Collega van me heeft een uitgebreid domotica systeem. Die is meestal 20 seconden of meer bezig op zijn telefoon om een lamp te dimmen...
(terwijl de dimmer naast hem op de muur zit...)

Zelfde geldt voor tv remote IR via smartphone, het kost vele malen meer tijd als via de 'echte' AB...
Als een 'verbetering' veel langer duurt is het geen verbetering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2023 12:34:54 schreef Gerard-00:
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?

Om thermostaat of in de kamer of in de badkamer te leggen.

Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.

Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.

Op 25 januari 2023 13:55:38 schreef Arco:
Ik vind domotica sowieso in veel gevallen niet erg zinvol... ;) (zeker niet voor een kachel, hoe vaak verander je nu de temperatuur?)

Ik verander de temperatuur van de kachel minstens twee keer per dag. Dat geldt denk ik voor bijna iedereen die zich niet straatarm wil stoken. Maar misschien mis ik iets.

Henk H.

Golden Member

Daar heb je toch een klokthermostaat voor, met programma voor elke dag in de week? Bij ons om 07:00 naar 17 graden en om 22:30 naar 15 graden oid (bij ons overdag altijd iemand thuis).

Die keren in een jaar dat ik de thermostaat aanraak (programma aanpassen) zijn op 2 handen te tellen.

Op 25 januari 2023 15:12:51 schreef Henk H.:
Daar heb je toch een klokthermostaat voor, met programma voor elke dag in de week? Bij ons om 07:00 naar 17 graden en om 22:30 naar 15 graden oid (bij ons overdag altijd iemand thuis).

Die keren in een jaar dat ik de thermostaat aanraak (programma aanpassen) zijn op 2 handen te tellen.

Of een klokthermostaat of een computertje het doet maakt natuurlijk niet uit. TS wil het automatiseren en Arco vindt dat maar raar...

Arco

Special Member

Ik vind het niet raar, maar ik weeg de pro's en con's af... (altijd verstandig... :) )

Iets moet voor mij duidelijk meerwaarde hebben, en dat is er niet echt. (een klokthermostaat kan ook alles wat je wilt)
Door de complexere opbouw wordt de kans op storingen ook vele malen groter.

Als eens gedacht aan gevolgen van zwerfstroom bij bliksemininslag?
Soms is alles dan kapot en ben je flink wat dagen bezig voordat je domotica weer functioneert.

Bij meeste domotica die ik heb gezien ontbreekt een mogelijkheid om hand/hardwarematig in te grijpen als de boel faalt, dus dat is ook lastig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Ik sta op tussen 3:00 en 7:00 's morgens, ga slapen tussen 20:30 en 22:30.
Met een klokthermostaat ben ik niets (ofwel is de CV al uren aan 't opwarmen, ofwel is het koud als ik beneden kom).
Voordien had ik een Honeywell draadloze 433MHz klokthermostaat + conventionele thermostaatknoppen op elke radiator, was continu bijstellen/aanpassen (17°C 's nachts, 21°C door de dag).

Sinds een half jaartje alles vervangen door een draadloze (Wifi) smart tado ruimtethermostaat en alle radiatoren uitgerust met tado Wifi smart thermostaatknoppen.
De ruimtethermostaat en alle thermostaatknoppen kunnen onafhankelijk ingesteld worden (manueel of via de smartfoon app).
By default heb ik dag/week programma's ingesteld/thermostaat maar meestal start of stop ik de programma's manueel via de app (vòòr het slapengaan en bij het opstaan).
Gezien het 's morgens afhankelijk van de buitentemperatuur gemakkelijk een half uur tot een uur kan duren met de CV vooraleer het huis echt begint op te warmen start ik tegelijkertijd de airco in de woonkamer in heating mode.
Na een kwartiertje is de woonkamer aangenaam warm en heeft de CV alle tijd om de rest van het huis op te warmen.
Meestal stop ik dan de airco maar dikwijls beslis ik echter om de CV te stoppen na opwarmen en de airco verder te laten draaien door de dag (is goedkoper).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 25 januari 2023 12:34:54 schreef Gerard-00:
Dit is om thermostaat in of woonkamer(alles verwarmen), of in badkamer te leggen (alleen badkamer verwarmen).

Moet je dan niet ook twee cv-circuits hebben met een elektrische klep?
Als je het in de badkamer erg warm wil hebben hoeft niet het hele huis 25 graden te worden.

Hensz

Golden Member

Op 25 januari 2023 16:24:20 schreef Turbokeu:
Ik sta op tussen 3:00 en 7:00 's morgens, ga slapen tussen 20:30 en 22:30.

Daar zit toch wel een soort van ritme in? Mijn klokthermostaat draait ook iets van 5 verschillende programmma's/week. Dan heb ik ook nog de optie om voor elke dag in de week het zondagprogramma te kiezen of het ding voor de komende uren/dagen in nachtstand te zetten. Keihandig als je een weekend/vakantie weg bent en het toch warm wil hebben als je terugkomt.
(Ja, het is idd een Honeywell Chronotherm IV. Tweedehands voor een euro oid. Doet het al meer dan 10 jaar vlekkeloos.)

Don't Panic!

Op 25 januari 2023 23:02:00 schreef NordRack2:
[...]Moet je dan niet ook twee cv-circuits hebben met een elektrische klep?
Als je het in de badkamer erg warm wil hebben hoeft niet het hele huis 25 graden te worden.

Als je je thermostaat in de badkamer legt, dan draai je gewoon de radiatorkranen in de rest van het huis dicht.

Als je toch bezig bent dan geef je de badkamer een eigen thermostaat en een eigen cv-circuit met een wisselklep en de domotica doet de rest.

Al is heel het huis door rennen om alle kranen dicht te draaien natuurlijk ook erg handig.

Op 25 januari 2023 23:02:00 schreef NordRack2:
[...]Moet je dan niet ook twee cv-circuits hebben met een elektrische klep?
Als je het in de badkamer erg warm wil hebben hoeft niet het hele huis 25 graden te worden.

Ik draai 3 radiators in kamer dicht, dan is alleen vloer en radiator badkamer nog open, kamer heeft dan nog airco.

Op 25 januari 2023 12:34:54 schreef Gerard-00:
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?

Dit is om thermostaat in of woonkamer(alles verwarmen), of in badkamer te leggen (alleen badkamer verwarmen).

Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.

Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.

KAN HET NIET SIMPEL, ZIE SCHEMA.

Tidak Ada

Golden Member

Simpelste oplossing is m.i.:
Gewoon een elektrische heteluchtverwarmer (ventilator kachel of warmtepomp) in de badkamer bijzetten, die je met een tijdklok of een wifi- of 433mHz afstandbediening o.I.d. bedient. Stukken eenvoudiger en idem goedkoper in gebruik.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 januari 2023 14:46:21 schreef Gerard-00:
[...]

Gepost woensdag 25 januari 2023 14:46:21 |

Quoten

Op 25 januari 2023 12:34:54 schreef Gerard-00:
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?

Om thermostaat of in de kamer of in de badkamer te leggen.

Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.

Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.

Meeste antwoorden heb je toch al gehad?

Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en schema heeft?

Ja er zijn zat mensen die dit gedaan hebben. Dertjg jaar geleden kende ik al iemand die iets had gemaakt met een VIC20 als besturings computer. En nee er zijn geen kant en klare schema's van. Elke situatie is anders en zal op maat gemaakt moeten worden. Het feit dat jij iets zelf wilt geeft al aan dat dat bij jou ook het geval is.

Om thermostaat of in de kamer of in de badkamer te leggen.

Heb jij een cv installatie of losse (gas, kolen, elektrische of anders soortige) kachels? Twee thermostaten op een cv installatie gaat niet (zomaar). Er zal iets moeten gebeuren met gestuurde kleppen en/of thermostaatkranen. Of te wel veel dure aanpassingen.

Dacht er aan om gebruikte, modulerende klokthermostaat te kopen en deze via 433mhz RF zender + ontvanger (opencircuit.nl zeer geschikt voor integratie in apparaten, zoals bij domotica of 'the internet of things'). zender en ontvanger op cv aan te sluiten.

Dit maken zal afhankelijk van jou eigen skills enigszins, of juist heel erg gaan tegenvallen. Een moduleren klokthermostaat heeft twee richtingsverkeer met het verwarmingsapparaat. Dat betekend dat bij de thermostaat en de verwarmingsinstallatie zowel een zender en een ontvanger moet komen. Die mogen dan ook niet tegelijk zenden. Of je moet gebruik maken van twee radio kanalen die ver genoeg uit elkaar liggen.

Als je dit soort van dingen wilt gebruiken,(Je bent absoluut niet duidelijk over wat je wilt):

Dan moet je nog zeer veel werk doen voor je iets bruikbaars en werkends hebt. Er zal een heel communicatie protocol bedacht moeten worden met de nodige veiligheden foutherstel opties er in. Dat alles zal softwarematig in een kleine cpu gebakken moeten worden. Alles moet samen met je modulerende thermostaat in een kastje gemaakt moeten worden en voorzien worden van een (net)voedingspanning. En zo'n zelfde systeem zal ook in je ketel moeten worden ingebouwd.

En als je dit gebouwd hebt zal waarschijnlijk de betrouwbaarheid enigszins tegenvallen. Mijn op afstand bedienbare centrale deurvergrendelingssysteem van de de auto schakelt ook te pas en te onpas aan en uit. Vaak tijdens het rijden op specifieke plaatsen waar je langs rijd. Daar staat dan een of ander zendsysteem dat blijkbaar stoort op mijn systeem in de auto. Ik doe mijn auto ook altijd met de sleutel open en dicht omdat ik het gewoonweg een k systeem vind. Soms is de auto 's ochtends ook gewoon van het slot af. Ik ben tot nog toe te lui om er wat aan te doen maar binnenkort gaat er ergens een een zekering uit om het hele systeem maar uit te schakelen. Dit soort toestanden ga je dus waarschijnlijk ook krijgen als je je verwarming op die 433 MHz wilt gaan sturen.

Dat internet of things is dan misschien een beter idee maar wel totaal anders als die 433 MHz zenders. Implementatie is totaal anders en ook dat heeft weer zijn voor en tegens. Hetis maar net wat je wilt.

Er zijn draadloze (rf) modulerende thermostaten te koop maar zijn erg duur.
Vandaar dat ik zelf een wil maken.

Dat is dus niet waar. Het kost geld ja. Dat is waar. Maar dat is dus niet zonder reden. Het is vrijwel zeker een stuk duurder om zoiets zelf te maken als je alleskopzorgen, ontwikkeltijd enz meerekent. En als door een foutje gedurende drie weken vakantie in augustus je kachel drie weken lang op volle kracht staat te stampen ben je met de huidige energieprijzen zeker duurder uit.

Inmiddels een update:

KAN HET NIET SIMPEL, ZIE SCHEMA.

NEE DAT KAN NIET SIMPEL!

Schema klopt dus al niet. Die zender en die ontvanger moeten zendontvangers zijn.

Bovenste deel van het schema klopt ook al niet, is het nou het oude 24V systeem of openTherm?

Tidak Ada

Golden Member

Nog een ideetje:

Je zou ook aan een elektronischgeregeldethermostatischeradiatorkraan*) kunnen denken, die je middels een AB of 'smart'phone regelt.

Maar ja, waarom eenvoudig als het gecompliceerd kan, nietwaar? >:)

*) Zovel letters zitten er niet op mijn Scrable plankje

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

@Gerard-00: Spijtig, ik heb nog een Honeywell CM927 RF868MHz klokthermostaat + HC60NG RF-receiver liggen maar deze zijn niet modulerend.
Werkend buiten dienst gesteld 1 jaar geleden en vervangen door ons actueel tado smart Wifi systeem.

Op 25 januari 2023 23:48:02 schreef Hensz:
[...]
Daar zit toch wel een soort van ritme in? Mijn klokthermostaat draait ook iets van 5 verschillende programmma's/week. Dan heb ik ook nog de optie om voor elke dag in de week het zondagprogramma te kiezen of het ding voor de komende uren/dagen in nachtstand te zetten. Keihandig als je een weekend/vakantie weg bent en het toch warm wil hebben als je terugkomt.

Dat is het juist, er zit geen ritme (meer) in.
Toen ik nog werkte liep de wekker af om 5:00 uur (vertrek naar Brussel rond kwart voor zeven) en startte de CV om 4:00 uur (ook tijdens random telewerkdagen).
Nu ik gepensionneerd ben heb ik geen ritme meer, behalve dat Cindy nog steeds om 5:00 opstaat (buiten de telewerkdagen) en ik ze rond kwart voor zes naar het station breng.
Regelmatig kijk ik 's nachts naar mijn wekker, als het na driën is en ik voel me uitgeslapen dan sta ik op.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 26 januari 2023 10:27:55 schreef Tidak Ada:
Je zou ook aan een elektronischgeregeldethermostatischeradiatorkraan*) kunnen denken

Dat gaat volgens mij niet.
Je moet een intelligente regeling hebben die "weet" dat jij de badkamer snel warm wil hebben en dus het cv-water flink heet stookt.

Je kunt ook denken aan een gestekkerde oplossing. Dus bedrade connectors op de plekken waar je de thermostaat wil gebruiken. De thermostaat plug je dan in op de plek waar je hem wil hebben.

Als je per se via RF wil werken: extra thermostaat in de badkamer en via RF schakel je dan om tussen de thermostaten. Dat is eenvoudiger dan het protocol via RF te laten lopen.

Bij alles via RF komt er wat meer bij kijken. Je hebt een tweerichtingscommunicatie nodig. De ketel zendt door de spanning te moduleren, de thermostaat zendt door de stroom te moduleren. Om dat na te bootsen heb je dus aan beide kanten nog wat hardware nodig.