Spoel, is er een standaard tekenwijze?

Ben ik vergeten wat de conventie is van het tekenen van een spoel?

Onderstaande tekening (schoolvraag dochter ter voorbereiding toets).

Gaat de eerste wikkeling (spoel 1 van + naar -) eerst het blad in of komt hij eerst naar je toe? Ik kan het op beide manieren zien maar dat houd wel in dat de veldlijnen verschillende kanten opgaan aan de hand van hoe je het ziet...

Uiteg zoals in de uitgewerkte antwoorden (maar niet voldoende uitgewerkt om te zien WAAROM ze dit kiezen):

Of mag het allebei en moet je maar gokken dat ze allebei eerst het papier UITKOMEN en dat maar aannemen? (Of allebei juist het papier INGAAN, maar in ieder geval hetzelfde voor beide spoelen)

Volgens mij is dit sowieso geen standaard spoelsymbool.
Ik ken dit symbool:
https://www.shutterstock.com/image-vector/different-types-inductor-symbol-260nw-1884941551.jpg

Een stip bij één van de aansluitingen geeft eventueel een wikkelrichting aan.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 26 januari 2023 22:20:09 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

In dit soort school/studievragen moeten ze op de een of andere manier aangeven hoe de stroom loopt, als dat in de vraag belangrijk is.
Bijvoorbeeld met een perspectivisch aanzicht, of met pijltjes (waarbij we ervan uitgaan dat die pijltjes altijd in de naar ons toe gerichte kant van de windingen getekend staan; het voorbeeld hierboven is op dat punt dus alsnog weer onduidelijk).

e: plaatje toegevoegd (let niet op 'induced', is deel van ingewikkelder verhaal)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdX_4a6h_eOjFOImjRgSGOZ-ISyIOURKFnQv3x6UIuu6FrPsCQbVh1KvU9WnrXg9ZYyD8&usqp=CAU

In technische vraagstukken of besprekingen is het gemakkelijker - en gebruikelijker inderdaad - gewoon in het schema een stip te zetten bij die kanten van de wikkelingen waarop tegelijkertijd dezelfde polariteit staat, of zou staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
dijkmane

Golden Member

het is hier inderdaad welke je het eerste "ziet"
andersom zien moet je dan moeite voor doen.

volgens de uitleg komt de spoel vanuit links eerst het papier uit ( kurkentrekker regel )
maar als je m andersom ziet, veranderd de hele situatie inderdaad.

In no Sense, Nonsense
Anoniem

Het gaat hier niet om symbolen voor gebruik in een schema, maar dit is een fysieke voorstelling van de spoel Waaruit je de richting van de magnetische veldlijnen kunt afleiden via de gekende regeltjes.
Enkel ongelijknamige polen trekken elkaar aan.
Dus de veldlijnen van beide spoelen moeten in elkaars verlengde liggen.

Als je "over/onder" van de getekende spoelen gunstig interpreteert kunnen beide polariteiten kloppen. (op een toets zou ik de dubbelzinnigheid aantonen door de antwoordspoel nogmaals te tekenen, en dan twee batterijen met omgekeerde polariteit waarbij ik in beide tekeningen een andere over/onder aangeef zodat het antwoord klopt.)

(op een toets met tijdgebrek zou ik niet weten welke over/onder de leraar bedoeld heeft en er 1 kiezen en intekenen. In dit soort gevallen wil het nog wel eens dat mijn "gok" van hoe het bedoeld is niet correct is zodat mijn antwoord fout gerekend wordt terwijl ik het drommels goed weet. Dat vind ik dan zonde, dus dan probeer ik duidelijk te maken dat ik het wel weet. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Mijn natuurkundeleraar was Kuifje-fan. Dus de symbooltjes waarmee word aangegeven of een wikkeling, draad, veldlijn etc het papier in of uit loopt, legde hij uit aan de hand van de kuifje-raket.

Zie je een puntje in een rondje, dan komt de raket op je af. En komt de draad of de veldlijn dus het papier uit.

Zie je een X in een rondje, dan zie je de staartvinnen van de raket die van je af vliegt en gaat de draad of veldlijn dus het papier ìn.

Alleen zijn in deze opgave die symbooltjes niet gebruikt, dus dan weet je het alsnog niet. Maar dat is de manier hoe ik het altijd aangegeven gezien heb, waar dat relevant was.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De eerder getoonde spoelen geven het soort spoelen aan.
Spoelen van relais en magneetschakelaars worden getekend als rechthoekige blokjes met één of meerdere schuine strepen om het aantal actieve wikkelingen weer te geven.
Motorspoelen als golflijn; zigzaglijn of als een balkje.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nog sterker, het antwoord zoals gegeven is volgens mij fout. B moet aan de plus, niet A.
Wat een waardeloze vraag en een nog waardelozer antwoord.

Als je wil dat de spoelen mekaar aantrekken dan zal de stroom hetzelfde moeten lopen in de spoelen dus kun je de spoel "doortrekken" zoals in bijgevoegde tekening.
B moet dus aan de plus.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoewel we niet weten hoe de spoelen lopen, maakt de tekening wél duidelijk dat spoel (2) andersom loopt dan spoel (1).
En dat is dan ook voldoende om het antwoord (plus aan A) te vinden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Fet maak je wel eens tekeningen met Autocad, Sketchup, Solidworks of dergelijke?
Zo ja dan kun je het alleen met me eens zijn; B aan plus.
Tenzij de twee spoelen in andere coördinatenstelsels liggen maar dan is het een strikvraag.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 29 januari 2023 18:03:41 (25%)