AEG inductiekookplaat op 2 fase en 2 nullen

Hallo,
Ik heb een nieuwe AEG inductiekookplaat (zie aansluitschema). Mijn vorige was aangesloten met 2 fasen en 2 nullen. Beide fase van een ander groep over een andere aardlekschakelaar. In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen. Ik heb geen krachtstroom aansluiting, dus alle 3 de fase hebben een eigen 2-polige aardlekschakelaar.

Zover ik begrijp kan ik de AEG kookplaat op 1 fase aansluiten, maar dan is de hoofdzekering van 25A niet voldoende.

Maar als ik hem op 2 fase aansluit, springen de aardlekschakelaars er uit omdat de stroom over de nul en fase niet meer gelijk is (denk ik)

Is er toch een manier hoe ik deze kookplaat kan aansluiten?
Alvast bedankt!

Als je m zoals de middelste afbeelding aansluit (dus op 2 vd 3 fases) moet het gewoon prima werken.

Op 1 fase is niet aan te raden om zoals je al zegt, je dan maar 25A totaal hebt (al zou het in de praktijk vermoedelijk wel gaan)

Stap 1 is de pinout van de aansluiting meten: Perilex is een stekker waarbij je niet standaard kan uitgaan van een bepaalde manier van aansluiten.

Zoals @DJSmiley zegt: middelste schema aanhouden

1: Bruine fasedraad groep 1
2: Bruine fasedraad groep 2
4: Blauwe nuldraden groep 1+2
Aarde: geel/groene draad

Of als je een 5 aderige kabel hebt:

1: Bruine fasedraad groep 1
2: Zwarte fasedraad groep 2
4: Blauwe en grijze nuldraden groep 1+2
Aarde: geen/groene draad

Maar als je 3 fase van 25A binnenkrijgt dan lijkt het mij dat je weldegelijk een 3 fase aansluiting van het energiebedrijf hebt.
Je zal misschien geen 3 fase krachtgroep zekering hebben voor de kookplaat?
Eigenlijk moet je dit met een 3 fase aansluiting wel willen, dat de kookplaat op 3 fase wordt aangesloten met een 3 fase zekeringautomaat. En omdat je losse 1 fase aardlekschakelaars hebt kun je dan beter een aparte 3 fase aardlekschakelaar voor de 3 fase zekeringautomaat zetten. Of een aardlekautomaat B16/0,03A aardlekschakelaar en zekeringautomaat in een.

Post anders even een foto van de groepenkast met de kap er af.

mel

Golden Member

Het moet voor beiden fasen, op zijn het groepen? dezelfde aardlek zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijns inziens heeft de kookplaat maar één nul aansluiting op punt aansluitpunt vier en gezien de andere aansluitpunten geschikt voor 2 fase 230 volt. Het middelste schema zet u op het verkeerde been want er staat wel 400v 2 N maar als u goed kijkt wordt er tussen de nul L1 en L2 230 volt gebruikt. Als u van maar één groep de nul draad aansluit vliegt de zekeringsautomaat van de andere groep er geheid uit omdat die een stroomverschil meet. Als u beide blauwe nul draden op aansluitpunt vier aansluit de eventueel gemonteerde draadbrug tussen aansluitpunten één en twee verwijderd kunt u de bruine en zwarte draden aansluiten.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb geprobeerd 1 nul aan te sluiten, maar dan vliegt de aardlek er uit. Ook wanneer ik beide nullen onder klem 4 schroef gaat de aardlek er uit.

Op dit moment heb ik geen idee of dit met mijn huidige meterkast aan te sluiten is. Zou ik mij 3 losse aardlek schakelaars moeten varvangen voor een 4 polige aardlek schakelaar?

Bij deze ook een foto van mijn meterkast.

Het is nogal verwarrend vanwege fout taalgebruik. 'groep' en 'fase' wordt door elkaar gehaald.

Plaatje 2 is bijna goed. Je kunt de kookplaat aansluiten op een 'kookgroep'. Dat is een dubbele groep (2 x 16A), maar wel vanaf een enkele fase in de meterkast. Zo een kookgroep is een dubbele automaat, die aan elkaar zijn gekoppeld. Als de ene uitschakelt dan gaat de andere mee.

Die kookgroep kun je koppelen op 2 verschillende fase's, maar dan heb je ook een meerfase aardlek nodig. In dat geval is een enkele nul-draad naar de kookplaat voldoende. Ik heb de kookplaat aangesloten dmv een 3-fase aardlek-automaat.

In jouw geval kun je de beide aansluitingen van de kookgroep koppelen aan een enkele fase (aardlek). Maar dan moet je ook de nul naar de kookplaat dubbel uitvoeren. Dwz aan de kookplaat beide nullen doorverbinden naar punt 4. Wellicht is punt 5 voor dat doel bedoeld geweest en moet je daar een brugje tussen 4 en 5 zetten.

Daarmee kom je in theorie wel boven de max 25A van een fase maar in de praktijk valt dat reuze mee. Om 32A te trekken moet je langdurig alle pitten op vol vermogen aanzetten. Dat komt in de praktijk nooit voor.

PS1. In je groepenkast zit al een kookgroep (links-onder) met een eigen aardlek ernaast? Die kun je ook nu gebruiken.

PS2. Als je echt op 2 fasen wilt werken dan kun je die (kookgroep + aardlek) vervangen door een 3-fase aardlek automaat. De andere groepen (bovenste rij) zou ik dan lekker laten zitten.

Bedankt voor je reactie Kees.
Ik denk dat de 2 opties die je schetst inderdaad zijn waar ik uit moet kiezen.
Een 3-fase aardlek installeren of maar op 1 fase aansluiten en dan dus 25A gezekerd zijn. Ik denk dat je gelijk hebt dat in de praktijk 25A voldoende zal zijn. Als alle 4 de pitten vol aanstaan trekt de kookplaat 31,7 A. Als je alleen de kleinste pit niet gebruikt is dit al maar 25,7 A. Dus ik denk dat op een fase aansluiten inderdaad zou moeten werken.

Op 27 januari 2023 15:42:03 schreef Rens_89:
Als alle 4 de pitten vol aanstaan trekt de kookplaat 31,7 A.

Hoe weet je dat, gemeten?
Als je uitgaat van het vermogen dat de fabrikant aangeeft kom je waarschijnlijk aan deze waarde. Mijn ervaring is dat het in de praktijk minder is. Het zou dus goed kunnen achter 2 groepen die op dezelfde fase zitten. Maar dan moet je op die fase niet te veel andere verbruikers hebben.

Maar aangezien de plaat maar 1 nulklem heeft is het sjieker om hem over twee fasen te verdelen. Dan is het wel noodzakelijk om daar dan een 3-fasige aardlek voor te zetten.

De fabrikant geeft aan wat het maximale vermogen per pit is. Tussen de 1400 en 2300 Watt, dus dat zal wel te vertrouwen zijn.

Ik ga denk ik proberen om hem op 1 fase aan te sluiten. Dan is deze fase alleen voor koken en zijn de andere 2 fase voor alle andere groepen in het huis. Dan werkt alleen de kookplaat niet meer wanneer de zekering doorbrand, wat te overzien is. Mocht de zekering doorbranden, ga ik het daarna aardlek in mijn groepenkast vervangen voor een 3 fase aardlek en de kookplaat op 2 fase aansluiten.

Heel erg voor alle hulp!

De groepenkast ziet er wat vaag uit want het wordt niet duidelijk welke zekeringseringsautomaat voor de kookgroep bedoeld is. Het modelnummer van de kookplaat is ook nog niet bekend maar als er een vaste geaarde stekker aan de kookplaat bevestigd is dan is die geschikt voor één fase gebruik en mogelijkerwijs voor twee fasen met een gezamenlijke nul aansluiting.

Op 27 januari 2023 16:10:11 schreef Rens_89:
De fabrikant geeft aan wat het maximale vermogen per pit is. Tussen de 1400 en 2300 Watt, dus dat zal wel te vertrouwen zijn.

Op zich is dat wel te vertrouwen, maar het komt blijkbaar niet helemaal over wat ik bedoel.
Ik heb dat voor mijn kookplaat ook uitgerekend, uitgaande van de vermogensopgave van de fabrikant. Dan kom je aan een aantal amperes, maar als ik alle zones voluit aanzet, dan blijkt de gemeten stroom minder dan uit die berekening blijkt. Kennelijk zit er een mechanisme in de kookplaat waardoor de zones niet continu op vol vermogen werken.

Ik bedenk nu ook dat jouw situatie niet uniek is. Er zijn nog steeds aansluitingen met 1 fase van 25A, en die hebben ook een kookgroep van 2x16A. Dat gaat meestal goed. Dus je zou het best kunnen avonturen.

deze kookplaat is 2x fase en 1 x nul, je kan beide nul draden op klem 4 zetten..

Theorievraagje over drie fasen. Driefasen in ster, elke fase belast met 16 A. Dan loopt er door de nul geen stroom. Belast ik een enkele fase met 16 A, dan loopt door de nul 16A.
Hoeveel loopt er door de nul bij twee belaste fasen?

Ligt aan de belasting

Je moet gewoon de stromen vectorieel optellen, waarbij dus de stroom van 1 fase 0 is (de niet aangesloten fase)

Inderdaad vectorieel optellen. Dan zie je dat er door de nul maximaal 16A loopt.

Op 27 januari 2023 20:42:00 schreef KlaasZ:
Inderdaad vectorieel optellen. Dan zie je dat er door de nul maximaal 16A loopt.

De vraag was:
Wat loopt er door de nul als twee fasen belast zijn met 16A.
Ik probeerde de vectoren op te tellen maar kwam dar even niet uit.

Je kan het ook zo zien:
Als bij alle drie fasen van een driefasenet 16A loopt, dan loopt er door de nul nul Ampere. Laat je door één fase nul Ampere lopen en de andere twee 16A, dan loopt er door de nul 16A minder dan in eerstgenoemde situatie. Door de nul loopt dan -16A, dus gewoon 16A

jerome

Golden Member

Een driefase diff erbij is veruit de mooiste en betrouwaarste oplossing. Het gaat nu wel tegen dat er 1 element te weinig plaats is om dat erbij te krijgen. Kan opgelost worden door een diff te kopen die tevens als zekering dienst doet. Dan kan de bestaande zekering vervallen en past het.
Edit @ ohm pi: Kan niet. Laat de nul weg en er vloeit nog stroom door de fase's. De nul moet dit alleen wat in evenwicht houden en de stroom bijpassen die minder vloeid dan de serieschakeling zonder nul.

Op 27 januari 2023 21:39:30 schreef ohm pi:
Je kan het ook zo zien:
Als bij alle drie fasen van een driefasenet 16A loopt, dan loopt er door de nul nul Ampere. Laat je door één fase nul Ampere lopen en de andere twee 16A, dan loopt er door de nul 16A minder dan in eerstgenoemde situatie. Door de nul loopt dan -16A, dus gewoon 16A

Dan heb je de vectorberekening niet onder de knie. Als je een fase belast met 16 A, dan loopt er 16A door de nul, dat is duidelijk. Sluit je een tweede fase aan met 16 A, dan zou de stroom door de nul niet veranderen, maar die verandert wel, omdat de twee fasestromen niet zomaar bij elkaar mogen worden opgeteld.
Ik weet wel dat de stroom in de nul nooit groter kan worden in het driefasen systeem als de stroom door een fase, in dit geval dus 16A.

Op 27 januari 2023 21:44:26 schreef buzzy:
Sluit je een tweede fase aan met 16 A, dan zou de stroom door de nul niet veranderen, maar die verandert wel, omdat de twee fasestromen niet zomaar bij elkaar mogen worden opgeteld.

Het enige wat verandert is de hoek. Bij één fase 16A (L1) loopt er door de nul een stroom van 16A in fase met de stroom door L1. De fasehoek tov L1 is 00. Bij twee fasen 16A (L1 en L2) loopt er ook 16A door de nul, maar de fasehoek tov L1 is 600. Bij drie fasen 16A (L1, L2 en L3) dan loopt er 0A door de nul. Dat alles bij 3x een gelijke impedantie of weerstand.

ts heeft maar 1 fase voeding, waar haal je dan 2 fasen vandaan? de kookgroep op de aardlek links erlangs aansluiten, L en N parallel zetten op de ingang van de kookgroep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In het openingstopic staat "In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen."

Dan zou je toch uitgaan van krachtstroom. Staat er 400 Volt tussen de fases?

Jacques van Montfort

Op 28 januari 2023 00:36:26 schreef Jacques1956:
In het openingstopic staat "In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen."

Dan zou je toch uitgaan van krachtstroom. Staat er 400 Volt tussen de fases?

ts heeft een foto van de kast erbij zitten hierboven, duidelijk 1 fase voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

??? Volgens mij een 3-fase hoofdschakelaar, en 3 aparte aardleks.
Dus echt wel een 3-fase kast toch?