Groepenkast en onderverdelers

High met Henk

Special Member

Correct mbt kantoor

Hoe ze het destijds met de kwekerij gedaan hebben weet ik niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

de kwekerij hoeft niet meteen 3x50A weggetrokken te hebben. kan ook ontdekt zijn met een thermische meting door het dak, paar tentjes wat nog geen groep vol was. zie op de foto ook leds aan op de modem, dat werkt via de zonnepanelen en generator dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik nog mis in het verhaal is de plaats van de (toekomstige) lokale opslag. Die wil je ook graag centraal hebben in het systeem lijkt mij.
Mijn voorkeur gaat op het eerste gezicht dan voor hoofdaansluiting in de werkplaats.

Op 12 juli 2022 08:16:01 schreef High met Henk:

er is geen hoofdverdeler meer: ik kan hem laten komen waar ik wil.
.

Ik wil niet flauw doen, maar je netbeheerder vindt er ook iets van....max 3 meter van de voordeur, afsluitbaar, ventilatie openingen en afmetingen.
Wat je wel kan doen, is daar een hoofdschakelaar achter de kWh-meter plaatsen en van daar uit je eigen plan trekken.

Wellicht kan je daar ook je pv-omvormer in de buurt geplaatst worden, dat scheelt een hoop meters kabel en je heb dan ook weinig last van spanningsopdrijving/ kabelverliezen.

Hulpdiensten (brandweer) vinden het fijn als ze niet een heel huis met bijgebouwen moeten doorzoeken voor een schakelaar/kraan te vinden om de elektrische- en gasinstallatie af te sluiten.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 24 juli 2022 22:28:52 (11%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

foto 29 is de originele hoofdkast/ aansluiting netbeheerder. grote kans dat die daar dus weer terugkomt. kabel in de stoep word hersteld, paar zekeringen 25A erin en meter op het bord gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Die hele kast gaat daar weg..

Zit zwaar onlogisch (lees middenin de woonkamer)
Huis is paar keer verbouwd

M.a.w. Ik moet toch een nieuwe meterkast ergens maken.

3m van voordeur...
Das grappig als er dus al geen voordeur meer is!!
Die is ooit weg verbouwd.

En het huis is dan het minst logisch...
Staat het verste weg.
Wil ik geen PV op hebben.

Echter de schuur heeft geen adres (ja ik heb 2 adressen op 1 perceel)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 25 juli 2022 06:37:46 (68%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Even Off topic zijn de krakers er al uit?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 juli 2022 04:38:30 schreef High met Henk:
Die hele kast gaat daar weg..

Zit zwaar onlogisch (lees middenin de woonkamer)
Huis is paar keer verbouwd

M.a.w. Ik moet toch een nieuwe meterkast ergens maken.

3m van voordeur...
Das grappig als er dus al geen voordeur meer is!!
Die is ooit weg verbouwd.

En het huis is dan het minst logisch...
Staat het verste weg.
Wil ik geen PV op hebben.

Echter de schuur heeft geen adres (ja ik heb 2 adressen op 1 perceel)

niks nieuws, kom weleens in oude huizen en bedrijven waar de meterkast ergens achterin zit. raar denk je dan, maar daar zat toen de netbeheerder de stroom aanlegde nog de voordeur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 25 juli 2022 09:19:16 schreef pa3gws:
Even Off topic zijn de krakers er al uit?

nog niet, maar hete is ook nog niet van mij (overdracht moet nog plaats vinden) verwacht begin september te kunnen beginnen met klussen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Oude koe, maar weer actueel..

Plan de campagne

In geel waar de kabel nu ligt
In rood waar ik hem heen wil hebben..

Daar komt de volgende hoofd verdeler

En ja de inhoud is nu nog even niet relevant, maar kast is op de groei gekocht :)

Belangrijk is hier de hoofdschakelaar en 2x 3 fase:
1x een 25A C karakteristiek
1x een 16A B karakteristiek (wellicht een aardlek automaat)

Op de eerste komt de onderverdeler
Op de 2e de warmtepomp

Beide gaan door een mantelbuis naar de dichtstbijzijnde hoek van het huis en de warmtepomp gaat direct door naar het elektrische hittekanon ;)

De andere gaat naar de onderverdeler;

Deze inhoud is al iets beter, maar wil de automaten naar boven zetten en de relais eruit. Dan kan ik eronder de ALS'en plaatsen.

Echter daar komt de vraag dan ook.
Vroeger was het 1 ALS per 4 groepen en mocht je 3 fase en 1 fase combineren.

Dan zou ik hier met 20 groepen en daarvan 2 alamats dus 18 automaten over met 5 3fase ALS uit de voeten kunnen...

Maar iets zegt mij dat de regels veranderd zijn en dat je 3 F en 1 F niet meer mag combineren. Mag je dan wel 3f als voor 4 1 fase fabrieken of mag je evt meer voor 1F gebruiken? Meen ooit gehoord te hebben dat de grens van 4 automaten per ALS ook los gelaten was ..

Hulp graag gewenst

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ruimte zat voor ouwe koeien in die wei iig :P

idd mogen er meerdere groepen achter een aardlek sinds de laatste nen update. wel logisch verdelen dan, dus niet de vaatwas, wasmachine, tuin en keuken achter dezelfde aardlek ivm te hoge opgetelde lekstroom. aparte groepen hoef je ook niet meer perse achter aardlek te zetten, afgezien van de evt te hoge weerstand van de aarding dan! algemene groepen wel, echter voor woonhuizen bouw ik nog steeds alles achter 30mA per 4 groepen mede omdat geen hond de aarding meet en die dus best eens te slecht kan zijn.

een hager verdeler uit eind jaren 90 zo te zien. datum staat op de sticker in de deur. de merin gerin verdeler is ook van rond die tijd lijkt het.

relais eruit, miss voor buitenlampen nog 1 gebruiken? de overspanning beveiliging in de hager kast zou ik laten zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 7 januari 2023 17:52:36 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat wordt je nieuwe hoofdzekeringen? 3x25A of 3x35A of nog meer? In het eerste geval kan je de C25A (hoofd?)schakelaar er gelijk uit knikkeren. In het tweede geval zit je aan een vastrecht van > € 1.000 / jaar....
Schroef de kast eens open....zitten daar allemaal enkelpolige automaten in dan kunnen die er ook gelijk uit...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

de merin gerin Hs is 40-63A, de hager kan nog 125A zijn zelfs. de automaten zijn 2 polig. de merin gerin kast komt vermoedelijk op een KIII groep te zitten van de hager kast, beter voor de selectiviteit om smeltpatronen op je onderverdeler te hebben..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 7 januari 2023 23:25:12 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 januari 2023 22:54:49 schreef keebrev:
Wat wordt je nieuwe hoofdzekeringen? 3x25A of 3x35A of nog meer? In het eerste geval kan je de C25A (hoofd?)schakelaar er gelijk uit knikkeren. In het tweede geval zit je aan een vastrecht van > € 1.000 / jaar....
Schroef de kast eens open....zitten daar allemaal enkelpolige automaten in dan kunnen die er ook gelijk uit...

Lijkt mij handiger om te laten zitten, kun je je onderverdeler nog een keer afschakelen.

Las ik van de week niet een artikel in het AD over dit huis ?

High met Henk

Special Member

@knutselsmurf: dat klopt..... Dit pand is een beetje uitgewoond door de vorige bewoners.

@keesbrev: die C25 is een afgaande groep. De hoofdschakelaar zit links in de Hager. Die C25 moet nog een B16 worden

De onderverdeler komt achter een C25 ivm selectiviteit. Stond hierboven al.

Ik zocht grote kasten en heb deze met inhoud voor een prikkie van marktplaats opgepikt: de grote hager was 250 euro en de kleine Merlin gerin was 100 euro. De inhoud was bonus...

Overigens is de straat aansluiting 3x35 ivm machines en warmtepomp en PV...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Overigens is de straat aansluiting 3x35 ivm machines en warmtepomp en PV...

Ok, dan heb ik niets gezegd...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 8 januari 2023 08:51:25 schreef keebrev:
[...]

Ok, dan heb ik niets gezegd...

als je meer wilt zal het duurder worden wrs, 520 meter tot de trafo. kans dat de straatkabel niet te ruim genomen is, wrs ook van alu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Hoofdverdeler en groepenkast in aanbouw:

Inhoud hier wijzigt nog.. :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Zorg dat de meterruimte voldoet aan de voorschriften voordat ze komen aansluiten. Dus deur, ventilatie, afmetingen invoer e.d. Anders vertrekken ze zonder iets gedaan te hebben.
Eenmaal aangesloten kun je de meterruimte gerust aanpassen/vergroten etc.

High met Henk

Special Member

Hij mag groter, niet kleiner.

Richtlijn zegt 700, maar mijn groepenkast is al 800.
Dus mijn kast is 1600, want meter kan er niet onder en moet er dus naast, vandaar de ruimte links.

Mantelbuis komt er nog in. Gat is al diep genoeg, maar horizontaal onder fundering door is nog een dingetje.. zware klei daar.

Richtlijn van hier aangehouden:
https://www.enexis.nl/-/media/downloads/meters/richtlijn-voor-meterrui…

Heb 18 mm multiplex gebruikt. Dus dat voldoet.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 27 januari 2023 22:16:44 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Is het geen idee om de hoofdverdeler inclusief meter in een apart kotje (betonsnelbouw) onder te brengen en ieder pand van zijn eign groepenkast te voorzien.
Zoals al eerder gesteld die hoofdzkring moet eigenlijk nooit doorbranden.
Meter in het kotje; die kun je immers toch (draadloos :?) op afstand aflezen. Thuis zit je ook niet doorlopend in de meterkast te kokloeren ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik zou de hoofdaansluiting gewoon binnen maken, buiten in zo'n betonnen ding is koud en vochtig, roest en oxidatie wil je niet. heb die kasten vaker van dichtbij gezien bij boeren, lelijke hokken.

mantelbuis zou ik meerdere maken, immers wil je ook met voedingen naar buiten naar de andere gebouwen. tevens legt de netbeheerder geen kabel aan in een mantelbuis waar al kabels of leidingen doorheen lopen. als je dat dus gaat doen, pas nadat hun zijn klaar zijn..

bovenkant meterbord is 160cm, dan hangt je kast dus erg hoog. ik zou de meter ook erlangs laten hangen. zorg ook voor aarding, een bouwkast word hier niet aangesloten als er geen aarding al aan de bouwkast zit en enexis een foto heeft gekregen als bewijs daarvan.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 27 januari 2023 23:38:39 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Er komt inderdaad een mantelbuis naar het huis voor 2x voeding

Daarnaast een zwarte mantelbuis voor data.

Er komt geen gas, water of Cai hier binnen.

In het huis komt nog wel glas binnen strakjes.
Water zit er al.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 januari 2023 06:02:49 schreef High met Henk:
[....]
Daarnaast een zwarte mantelbuis voor data.
[....]

Heu, zwart? Hier is alles knetter groen. Dat was al bij de coax...

  • Gas geel
  • Data groen
  • Elektra nog niet

@Testman:
Last van roest en vocht zul je in die (onverwarmde) loodsen ook hebben.
Van de zomer nog hier in huis meegemaakt:
Maandje weg geweest, alles afgesloten. Vochtigheid in huis rond de 90% toen we terug kwamen!
Vergeet niet dat TS op lage klei habiteert en niet op droog zand!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †