Wake up light

Bij mij Philips wake up light werkt alles behalve de klok. Blijft op dezelfde stand staan.

Het toestel staat niet toevallig in de stand voor het instellen van de wektijd?

Groeten, Ron.

Op 25 januari 2023 11:16:58 schreef Lex Lugthart:
Nee

Misschien een reset uitvoeren

"Het apparaat reageert
niet wanneer ik
verschillende functies
probeer in te stellen.
Haal de stekker uit het stopcontact en steek deze er vervolgens weer in.
Als u de stekker binnen 15 minuten weer in het stopcontact steekt,
onthoudt het apparaat de ingestelde wekinstellingen. Als u de stekker
daarna weer in het stopcontact steekt, wordt het apparaat gereset naar
de standaard fabrieksinstellingen
".

Heb ik gedaan. Maakt niet uit. Ik heb het vermoeden dat er iets op de printplaat kapot is.

Dan zul je het toestel moeten open maken en kijken.
Schema's zijn er voor zover ik weet niet van verkrijgbaar dus het zal wellicht lastig worden.

Groeten, Ron.

Apparaat open gemaakt. Ik vermoed dat de klo in het kleinere display-tje zit. (?)
Kijken of dat nog ergens te krijgen is. FTEC shop maar eens vragen. (?)

Lucky Luke

Golden Member

Met de knopjes rechtsboven je bericht kun je je bericht wijzigen. (Ze Germans disagree, klo ist nicht klok)

Het klok-IC is denk ik U301, gezien het 32.768 kHz kristal en de witte trimcondensator er naast. (Niet aan draaien! Dan gaat je klok voorlopen of achterlopen, en kost het een hoop gedoe dat weer goed te krijgen tenzij je een goede/nauwkeurige frequentieteller hebt)

Maar daarmee heb je ‘m nog niet werkend.

En dat kristal (metalen tonnetje) gaat ook waarschijnlijk niet spontaan los of stuk. Maar mocht het toch loszitten omdat die lichtwekker gevallen is oid, dan zou vastzetten het probleem kunnen verhelpen. Zoek daarvoor iemand die kan solderen, want het is zonder ervaring makkelijk te verprutsen en dan ben je verder van huis.

Zet anders even je woonplaats in je profiel, er woont misschien wel iemand in de buurt die er met een soldeerbout naar wil wijzen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Kan je wel de tijd of andere dingen instellen?
Als je wel de tijd in kunt stellen, maar die blijft vervolgens staan, dan is het waarschijnlijk het kristal (die kunnen door vallen of overspanning ook stuk) of iets daar in de buurt inderdaad van een los contact.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op vrijdag 27 januari 2023 16:26:56 (15%)

Kwaliteit boven kwantiteit
Patrick de Zeester

Golden Member

Afgaande op de solderingen linksboven bij het display printje lijkt het er op dat er al eens iemand aan heeft lopen klooien.

Dank voor de reacties.
Ja alles werkt en is instelbaar. De tijd kan ingesteld, maar blijft vervolgens stilstaan.
Kristal lijkt wel goed vast te zitten. (?)
Ik woon in Bergen NH

Op 27 januari 2023 16:00:03 schreef Patrick de Zeester:
Afgaande op de solderingen linksboven bij het display printje lijkt het er op dat er al eens iemand aan heeft lopen klooien.

Ziet eruit als een vrij standaard Chinese handsoldering.

Op 27 januari 2023 16:54:56 schreef Lex Lugthart:
Dank voor de reacties.
Ja alles werkt en is instelbaar. De tijd kan ingesteld, maar blijft vervolgens stilstaan.
Kristal lijkt wel goed vast te zitten. (?)
Ik woon in Bergen NH

Ik heb een wat ouder model (als je deze opgeeft maar toch wat wilt mag je die zo hebben, is er wel een met een peer).
Ik heb zo'n soort probleem ook gehad, sterker nog, ik heb een een tijd gekregen die niet mogelijk is.
Heb je al eens een alarm ingesteld op de huidige tijd? (en evt kort stekker eruit en erin).

Voor die van mij had ik volgens mij een "echtere" reset procedure gevonden dan een kwartier de stekker eruit, maar geen idee meer wat.

Maar zou kunnen dat dat met het alarm werkt.

Dank voor je antwoord.
Wat bedoel je met de huidige tijd. De tijd die ik op de klok heb ingesteld, of de tijd van dit moment?

Zie bijlage, dat kreeg ik voor elkaar.
Zorg dat de ingestelde tijd en de alarmtijd gelijk zijn, als het even kan met instellen vanaf een vroegere tijd naar de alarmtijd instellen, maar zijn ze gelijk en er gebeurd nog niets, trek even kort (korter dan die 15 minuten en hij "alles" vergeten is) eruit.

Op 27 januari 2023 16:54:56 schreef Lex Lugthart:
Dank voor de reacties.
Ja alles werkt en is instelbaar. De tijd kan ingesteld, maar blijft vervolgens stilstaan.
Kristal lijkt wel goed vast te zitten. (?)
Ik woon in Bergen NH

Of het kristal is stuk, of een ander component ergens in de buurt van dat kristal zit los. Het gebeurt ook wel eens dat weerstanden of c'tjes breken. Hier kom je achter door alle soldeerverbindingen (rondom het kristal/tijd-ic) na te lopen met een soldeerbout.

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 27 januari 2023 17:01:48 schreef pe5ocb:
[...]
Ziet eruit als een vrij standaard Chinese handsoldering.
[...]

Ik heb een wat ouder model (als je deze opgeeft maar toch wat wilt mag je die zo hebben, is er wel een met een peer).
Ik heb zo'n soort probleem ook gehad, sterker nog, ik heb een een tijd gekregen die niet mogelijk is.
Heb je al eens een alarm ingesteld op de huidige tijd? (en evt kort stekker eruit en erin).

Voor die van mij had ik volgens mij een "echtere" reset procedure gevonden dan een kwartier de stekker eruit, maar geen idee meer wat.

Maar zou kunnen dat dat met het alarm werkt.

Ja dat oudere model heb ik wel belangstelling voor. Het is voor een autistische man op mijn werk die schrikt van harde geluiden, bijvoorbeeld een wekker. Ik kan de porto overmaken? Of woon je in de buurt van Bergen NH?

is de voeding niet slecht? elco's rot waardoor voeding instabiel en klok niet gaat lopen, zou gezien de leeftijd ook kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je.
Wat een mogelijkheden.
Ik ga er wat tegenop zien.

Waar ga je tegenop zien?
Naar mijn idee komen we juist steeds dichter bij het mogelijke probleem :)

Edit: Het kristal is met 2 sporen verbonden aan het IC wat er direct naast zit. Op de foto is helaas niet te zien welk nummer er op staat. Typ dit in in een zoekmachine en bekijk de datasheet welke voedingsspanning ergens op de pinnen dient te staan en mogelijk kan je nog wat dingen meten met een multimeter zoals slecht contact. Let op dat je geen kortsluiting maakt met je multimeter-pennen op de kleine pootjes of er vanaf glijd en zo een doorverbinding maakt als er spanning op staat!

Kwaliteit boven kwantiteit

Dank je wel. Ik ga er een ander moment mee verder. Zit niet zo goed in de materie als veel van jullie. Maar al doende leert men. ?

LetterHenk

Golden Member

Voordat je de handdoek in de ring gooit. Wat is hier aan de hand?
Ziet er niet jofel uit, kan ook een spettertje flux oid zijn natuurlijk.

Action expresses priorities LH

Op 28 januari 2023 11:45:20 schreef LetterHenk:
Voordat je de handdoek in de ring gooit. Wat is hier aan de hand?
Ziet er niet jofel uit, kan ook een spettertje flux oid zijn natuurlijk.
[bijlage]

Dank je. Ik kijk ernaar Henk.