Vreemd probleem met mengpaneel en monitor

Hallo,
Ik zit al een tijd met een vreemd probleem waar ik niet echt uitkom.
Ik heb een PC, met daarin een Radeon RX 580 en daar weer op aangesloten 2 monitoren (Samsung en Iiyama). verder heb ik ook een Yamaha MG10-XU mengpaneel, welke via USB aan de PC hangt

Alles heeft jarenlang prima gewerkt. Sinds een paar maanden echter gebeurt het volgende : Als ik het mengpaneel aan of uit zet, dan valt het beeld op de Samsung monitor enkele seconden helemaal weg, om daarna terug te komen. De andere monitor heeft geen probleem. Schakel ik het mengpaneel een paar maal snel aan en uit, dan valt zelfs mijn computer ineens helemaal uit. Ook wordt het mengpaneel 9 van de 10x niet herkend tenzij ik het een paar maal aan en uit zet.

Je zou dan denken aan een standaard elektrisch probleem. Het vreemde is echter dat de PC op een (uiteraard geaard) stopcontact in de huiskamer is aangesloten en het mengpaneel vanwege te weinig stopcontacten met een verlengkabel op een (uiteraard ook geaard) stopcontact in de keuken is aangesloten. Dus ook nog eens 2 verschillende groepen.

Om e.e.a. nog vreemder te maken, gebeurt bovenstaande storing ook als ik de USB kabel uit de PC trek en het mengpaneel dus niet langer fysiek met de PC is verbonden.
Ik heb de USB kabel voor de zekerheid vervangen door een nieuwe van hoge kwaliteit en dat heeft het probleem niet opgelost.

Verder, als ik het mengpaneel niet uitschakel (wat ik tegenwoordig doe) werkt alles prima en helemaal storingsvrij.

Heeft iemand misschien een idee in welke richting ik dit zou moeten zoeken? Vooral het feit dat beide apparaten op een andere groep zitten, maakt het voor mij erg vaag.

Zoals u het beschrijft kan het enkel elektromagnetische interferentie zijn.

De netadapter van de mixer is volgens Google 2x 18V AC, een dubbelgeisoleerde transformator met een secundaire wikkeling met een middenaftakking. Daar kan een inductie puls uit komen.

Allicht is een snubber over de powerschakelaar in de mixer gesneuveld.

Dit soort verbindingen en apparatuur gaat in het algemeen uit van kleine, lokale PE/GND lussen. Dus b.v. een verdeelblok met PE waar alles van de werkplek in zit. Een apparaat voeden vanaf een andere groep / een USB verbinding tussen twee groepen is geen normale situatie.

fred101

Golden Member

Is USB de enige verbinding ? Geen audio kabeltje ?
Ik denk dat Aart in de goede richting zit.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 28 januari 2023 11:39:10 (31%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Al eens een andere videokabel (HDMI?) geprobeerd tussen PC en dat scherm?

Ik heb dit soort symptonen ook wel eens gezien bij een brakke goedkope HDMI kabel die niet voldoende afgeschermd was. Die pikte rommel op en scherm verloor even zn signaal.

Er zit inderdaad geen enkele andere kabel meer in, tenminste niet naar de PC. Wel naar een keyboard, maar dat is verder niet fysiek verbonden met de PC en staat bijna permanent uit.
IK zal eens kijken of ik een andere adapter kan vinden en deze eens aansluiten.

Arco

Special Member

Werkt het mengpaneel wel normaal in een stopcontact zonder RA? (test only)

USB is altijd lastig, omdat er geen galvanische scheiding is tussen de twee partijen. Kan soms vervelende effecten opleveren.
Je kunt er een isolator tussen zetten: https://nl.aliexpress.com/item/1005005038505257.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja het mengpaneel werkt verder prima. Ik heb mijn keyboard, een microfoon en de stereotoren aangesloten en verder geen probleem.

eSe

Honourable Member

...vanwege te weinig stopcontacten met een verlengkabel op een (uiteraard ook geaard) stopcontact in de keuken is aangesloten

Ik heb/had hier een soortgelijk probleem. Alles werkte hier al jaren goed tot ongeveer zomer vorig jaar. Af en toe viel mijn beeld weg op TV waar mijn laptop via een HDMI kabel is op aangesloten.

Na een tijdje ontdekt dat dit gebeurd iedere keer dat mijn ijskast/diepvries combinatie aanslaat. Kontakten van het relais ingebrand? Ik heb er nog niet naar gekeken (inbouw, moeilijk uit te bouwen)

Nu is het probleem weer weg, heb ondertussen wel een andere TV, de rest van de opstelling is hetzelfde gebleven.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
*Alfred*

Golden Member

Soortgelijk probleem heb ik vaker gezien als componenten op verschillende netspanningsgroepen zitten.
In het verleden waren de koppelingen nog vaak serieel en dan sneuvelden soms COM-poorten.

Probeer eens of het probleem is opgelost als alles op 1 (geaarde) spanningsslof is aangesloten.

Het klinkt mij naar Burst (61000-4-4) gerelateerde problemen.
Het kan zijn dat de schakelaar vonkt, zoals al gesteld eventueel een overleden snubber.
Monitors kunnen hier erg gevoelig voor zijn, ik heb in mijn lab de monitor moeten wisselen (Zodra de test start ging het beeld op zwart tot het eind van de test 28 minuten later)

Eventueel zou je even kunnen kijken of een klapferriet over de voedingskabel werkt, maar hou er rekening mee, dat zijn lap methodes.
Het doet niks aan het onderliggende probleem, met wat geluk kan het hooguit de storingen afvangen.

[Bericht gewijzigd door walkura op zaterdag 28 januari 2023 17:44:12 (26%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
fred101

Golden Member

Kan het niet beide zijn. De voeding van de monitor niet zo vers meer waardoor wat extra EMI door een niet zo verse mengpaneel voeding de genadeklap is ? Kan me niet voorstellen dat het paneel goed werkt met een kleine adapter voeding die zo beroerd is dat hij een gezonde monitor gek laat doen.

Als test kun je die adapter eens in een metalen koektrommel leggen. Dat zou de EMI toch een eind moeten tegen houden. Ik zou ze ook eens met een slof op het zelfde stopcontact zetten.

Heb je een spectrum analyser ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred101,
zeg dat niet te snel, de monitor die ik vervangen heb was nieuw uit de doos.
Met een goede scope kan je burst, zien waarschijnlijk in het ns bereik.
Veel hoger moet je niet gaan, gewoon even met een kortgesloten probe kijken wat er gebeurt als je het mengpaneel aanzet.
(GND draad van de scope aan de tip clippen en als loop antenna gebruiken)

Een linkje als referentie -> https://www.youtube.com/watch?v=f_p9Q684a64&t=148s

[Bericht gewijzigd door walkura op zaterdag 28 januari 2023 19:30:21 (10%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

De voeding van de mixer zal een gewone koper-en-blik transformator zijn. Hij heeft als het plaatje uit Google klopt geen aarde, wat ook gewenst is voor audio in een niet-professionele omgeving.
Die kan bij secundair schakelen met een beetje pech allicht een flinke DM inductiepuls geven, maar meer niet. De vraag is hoe die CM te krijgen op andere verbindingen, zoals de digitale lijnen naar de monitor.

Een vermoeden wat ik wel eens eerder gëuit heb, is dat dubbelgeisoleerde schakelende voedingen (dus niet die van de mixer, maar bijvoorbeeld die van een monitor), welke een condensator over de transformator naar 1 kant van het net hebben om te voorkomen dat het een zender wordt, zo een DM puls op het net CM kunnen maken op hun uitgang.
Zo komt zo een puls, opnieuw CM, van het net in de signaalweg van het gevoedde apparaat terecht. Ik heb geen idee of dit echt zo is.

Je hebt het over een systeem van twee monitoren, een computer en een mengpaneel. Ik denk dat je naar de voedingen van alle apparaten moet gaan kijken. Ik acht de kans groot dat er ergens een of meer condensatoren hun werk niet helemaal goed meer doen. Dat kunnen elco's zijn. Maar ik verdenk eerder de wat kleinere condensatoren. De condensatoren in de commonmode filters, de ratel condensatoren over de gelijkrichters en de condensatoren in de snubber netwerkjes.

En controleer dan meteen de eventuele VDR's en NTC's die normaal gesproken de pieken een beetje moeten dempen.

De spullen hebben jarenlang goed gewerkt en je hebt er nooit iets aan verandert. Dan is de enige mogelijkheid dat er iets defect is geraakt.

Vooral het feit dat beide apparaten op een andere groep zitten, maakt het voor mij erg vaag.

Is niet heel vreemd hoor. Het verschil is dat er tussen beide stopcontacten van elke groep een wat langere kabel zit die heel erg goed als (zend en ontvangst) antenne kan werken. De zekeringen of automaten, zijn voor een elektrische stroom gewoon geleiders. Die filteren geheel niets. Dat er geen aardlek schakelaar uit ploeft geeft aan dat de stoorpuls niet via de aarde loopt. Die moet dus over de fase en de nul gaan en zou er normaal gesproken door de commonmode filters uitgefilterd moeten worden. Je computer en monitors hebben vrijwel zeker dit soort filters. Voor je mengpaneel zul je even moeten kijken of er daar ook een inzit.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 29 januari 2023 01:19:41 (34%)

Ik heb hier ja-ren gezeur gehad met m'n monitor (34UB67 ultrawide van LG) die nogal geregeld last had van enkele seconden beelduitval. Soms maar 1 keer, soms meerdere keren achter elkaar en dan zo irritant vaak dat het onwerkbaar werd.

Andere HDMI-kabels, poorten op zowel monitor als videokaart geprobeerd, maar het probleem bleef.

Het rare was dat het nooit enige regelmaat leek te hebben: het kon ook zomaar een week niet optreden.
Grote overeenkomst met jouw probleem: m'n tweede scherm, per DVI aangesloten, bleef onverstoorbaar beeld tonen, ook als het andere scherm, die paar zeldzame keren dat het gebeurd is, uitviel en dan ook geen beeld meer toonde en pas na een herstart weer werkte.

Pakweg een jaar terug was ik het zat, en kocht een tweedehands Iiyama, om tot mijn stomme verbazing te ontdekken dat die last had van exact hetzelfde probleem. Weliswaar minder vaak en niet zo erg als met de LG, maar toch...

Op aanraden van iemand op m'n werk een Displayport kabel geprobeerd. Sindsdien werkt de monitor vlekkeloos als 'ie gebruikt wordt waar 'ie voor ontworpen is, maar doet 'ie ook 'iets' als 'ie in stand-by staat. Doet m'n pa het licht uit in de huiskamer, of trek ik de stekker van m'n elektrische deken uit het stopcontact (de schakelaar zit net te ver reiken om die vanuit bed uit te schakelen), dan moet ik niet raar opkijken als m'n scherm in een stuip schiet en denkt dat er een signaal aangeboden wordt. Dan gaat het backlight aan en komt er netjes 'Geen signaal' in beeld...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.