Bedrade modulerende klokthermostaat cv draadloos maken

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 januari 2023 12:42:35 schreef NordRack2:
[...]Dat gaat volgens mij niet.
Je moet een intelligente regeling hebben die "weet" dat jij de badkamer snel warm wil hebben en dus het cv-water flink heet stookt.

Je kunt die kraan toch op afstand "een zet geven"? Setl hij staat op '2' voor iets onder kamertempratuur en je wilt naar 25°C gaan (zeg stand '4') dat zie je toch op je phone als je het via WiFi doet! Vooropgsteld dat je de juiste kraan monteert.

Toch blijf ik bij die hete luchtverwarmer. Dat gaat sneller en kost minder.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 januari 2023 16:56:41 schreef Tidak Ada:
Vooropgsteld dat je de juiste kraan monteert.

Dat is wat de verwarmingsmonteur mijn moeder ook adviseerde en ik was er bij en ik lachte hem nog net niet vierkant uit.
Maar het werd wel zo gebouwd en dat werkt dus niet. Als de zon de woonkamer in schijnt dan doet de cv niks. Dan kun je wel vergulde thermostaatkranen voorzien van een Pentium IV installeren en dan nog werkt het niet.
Er staat nu een elektrisch kacheltje en dat werkt perfect! :)

Sine

Moderator

Op 26 januari 2023 07:37:08 schreef Gerard-00:
[...]

KAN HET NIET SIMPEL, ZIE SCHEMA.

Nee, dat gaat en kan niet werken.

Opentherm is tweerichtingsverkeer, dat zit echt een stukje ingewikkelder in elkaar dan je denkt.
En dan nog, als je het over RF wilt versturen zul je het op de een of andere manier moeten coderen. Dus je hebt het minimaal over een microcontroller aan de zend- en ontvangstkant die een vertaalslag moet gaan doen.

Het kan allemaal wel, maar verwacht hier geen instructies hoe je dat "eventjes" opzet.

Hier staat een project wat interfaced met opentherm. Dan weet je in ieder geval al hoe de hardware er uit moet komen te zien. En wellicht kun je van de software ook iets gebruiken.

https://otgw.tclcode.com/

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 26 januari 2023 20:41:56 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 januari 2023 19:08:26 schreef NordRack2:
[...]Dat is wat de verwarmingsmonteur mijn moeder ook adviseerde en ik was er bij en ik lachte hem nog net niet vierkant uit.
Maar het werd wel zo gebouwd en dat werkt dus niet. Als de zon de woonkamer in schijnt dan doet de cv niks. Dan kun je wel vergulde thermostaatkranen voorzien van een Pentium IV installeren en dan nog werkt het niet.
Er staat nu een elektrisch kacheltje en dat werkt perfect! :)

Ik geloof dat je me niet hebt begrepen.
Ik weet heel goed dat een eenvoudige thermostaatkraan eigenlijk bagger is. Ik heb ze hier al 45 jaar. Maar je kunt ze gelukkig ook met de hand bedienen.
Ik bedoelde dan ook een thermostaatkraankraan die op afstand middels iPhone of 433 Mc zijn te bedienen. Ik dacht niet dat je die ondr de simple radiator kranen kunt vinden, maar wel bij elektronische thermaostatische kranen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja maar die radiator wordt alleen warm als de cv brandt. Je moet dus als je die kraan een zwengel geeft - op afstand of niet - ook een signaal naar de ketel sturen met de opdracht "branden kreng!".

Mijn ketel heeft op dit moment een aan/uit-regeling. Ik zou dus een bedrade thermostaat in de badkamer kunnen hangen en bij de ketel een schakelaar die schakelt tussen de twee thermostaten.

Nog sterker: de twee thermostaten kunnen parallel. Op die manier zal de ketel altijd aan gaan als ik de badkamerthermostaat op 25 zet. Geen schakelaar nodig.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zaterdag 28 januari 2023 15:42:47 (17%)

@Nordrack2,
Je bent dan wel 'verplicht' in die twee ruimtes de radiatorkranen open te zetten, dus eigenlijk stook je altijd één ruimte onnodig warm.

Tidak Ada

Golden Member

Als je ketel een geschakelde circulatiepomp heeft, klopt je verhaal, maar als de pomp gewoon blijft draaien, koelt het water in het circuit af en zal er een signaal naar de ketel gaan: Buffelen!

Wat jij wil is dat de ketel 'begrijpt' dat de badkamer warmer moet, maar de rest van de radiatoren niet. Dat is een conflict situatie, die alleen te vermijdn is daoor en zeer gecompliceerd en duur syteem, dat misschien zelfs twee ketels behoeft.

Ergo: 'Koop en elektrische luchtverwarmer voor de badkamer'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 januari 2023 20:33:55 schreef Tidak Ada:
... koelt het water in het circuit af en zal er een signaal naar de ketel gaan: Buffelen!

Hij buffelt alleen als er warmtevraag is van de thermostaat, die in de woonkamer hangt. De watertemperatuur heeft er niks mee te maken.

Op 28 januari 2023 18:58:50 schreef ohm pi:
eigenlijk stook je altijd één ruimte onnodig warm.

Je kunt aan de kranen draaien, in geval van TS zijn dat er drie. In mijn geval zou dat een zijn en bij mijn moeder gaat het niet want er zijn te veel radiatoren.
Mijn moeder had zoneregeling moeten nemen met een klep.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 29 januari 2023 15:25:32 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Mijn CV installatie uit 1976 regelt zowel binnentemperatuur als keteltemperatuur middels sensoren in de leefruimte, de buitentemperatuur en de temperatuur van de retourleiding.

Dus als de retourtemperatuur te laag wordt bij de ingestelde binnentemperatuur zal de ketel aanslaan. Dus ook zodra er een extra radiatorkraan wordt er opengezet….. :) :P

edit:
Tenzij de pomp stil staat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †