Sharp hetelucht-oven wordt niet warm genoeg

Hallo,

Ik heb een oude Sharp R963 Combimagnetron. Het besstje doet nog steeds prima zijn werk. Alleen heteluchtoven doet t niet meer lekker. Het duurt erg lang voor de oven warm wordt en rond een graad of 160 haalt ie na enig geduld, ipv de officiele 250.
De ventilator van het heteluchtelement draait gewoon. Ook de gril en magnetron werken prima.

Wat zou dit kunnen zijn? Een versleten verwarmingselement (om de ventilator)? Of de NTC / Temperatuurweerstand?

Ben benieuwd wat jullie denken.

Heeft hij meerdere verwarmingselementen? Er kan er eentje van stuk zijn.

Ik vermoed eigenlijk dat er maar 1 element in zit om de ventilator heen (niet in het zicht). Als ik kijk naar de specs van dit element ter vervanging is het 1450W en dat is ook volgens de specs van het apparaat 1450W. Het andere en zichtbare element is voor de gril (bovenin), de gril functioneert prima en gloeit rood op.

Ik ben weer iets verder gekomen. Ik ben er nu achter dat hij op de stand voorverwarmen naar het hetelucht element ook de gril boven laat opgloeien. De over gaat dan met gemak naar bijv 200 graden en laat een piepsignaal horen. Dan lijkt mij de temperatuurweerstand ok. Vervolgens kun je er iets in doen maar loopt de temperatuur langzaam terug. Als ik zonder voorverwarmen direct de oven aan doe gaan de gril elementen niet aan en moet hij het alleen op hetelucht doen. Klopt het dat de temperatuurweerstand ok is? Ik vermoed dat het element om de hetelucht ventilator niet krachtig genoeg meer is. Kan dat?

Ik denk dat je in dit document voldoende antwoorden op jouw vragen kunt vinden: Sharp R-953(SL)M Service Manual

maartenbakker

Golden Member

Het klinkt een beetje alsof het hetelucht-element stuk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meestal een defect hetelucht element. Whirlpool deed hetzelfde en zelfde fenomeen, temperatuur zakt in...