Tandy batterijen

fatbeard

Honourable Member

Er is (was?) nog hoop in batterijland...

In de opruiming kwam ik een Tandy apparaatje tegen waar batterijen in zaten. Bedacht op het lekken dacht ik: als ik maar op tijd ben...

De batterijen vertonen echter geen enkel spoor van lekken en blijken bovendien nog een klemspanning van ruim 1.5V te hebben.

De datum op de onderkant 11-88 maakt ze rond de 30 jaar oud...

Miracle Seal, jazeker!
Zo maken ze ze niet meer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heel aangenaam om iets zo positiefs te lezen!

Uw opruimactie lijkt overigens wel erg diepgaand te zijn, aan dit bericht te zien, en aan uw advertenties ;)

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vermoedelijk cellen met kwik, dat zat er kort door de bocht niet voor niets in en maakte ze een stuk stabieler.

Sine

Moderator

Ik heb in ieder geval niet het geduld om een berg advertenties te plaatsen voor een hoop kleine spullenboel ;)

En hier ligt ook nog een immer groeiende berg klein spul waar ik vanaf moet ...

Nog maar 17 kuub...

:o 8)7

Zo ver kom ik dan toch weer niet :P

maartenbakker

Golden Member

Kwik zal wel niet. Te duur voor simpele bruinsteencelletjes.

Maar als ik me het houdbaarheidsstempel goed herinner, dan komen deze bij Panasonic België vandaan. Ook tegenwoordig lekken die nog net wat minder dan sommige andere merken.

Als geoefend verzamelaar wens ik fatbeard in elk geval veel sterkte toe bij de opruimklus. 17 kuub klinkt veel, en dat is het ook absoluut als je het netjes wilt opruimen, maar qua ruimte valt wel nog wel mee. Een enkel rommelhok van 3x4 meter kan dat al herbergen als je je een beetje kwaad maakt en dan heb je zelfs nog looppaden.

Ik houd het aanbod in de gaten, er komt zonder meer leuk spul langs. Maar ik ben iets kritischer geworden met aanschaffen van spullen (houd ik mezelf dan maar voor totdat er weer een partij handel langskomt), dus ik heb nog niet toegehapt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoel niet dat het kwikcellen zijn, het werd als hulpstof gebruikt.

fatbeard

Honourable Member

Ze zijn in elk geval in Belgie (Naninne) gemaakt: "custom mfd. in belgium for tandy corporation"

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob040

Golden Member

Op 28 januari 2023 22:09:42 schreef fatbeard:
Ze zijn in elk geval in Belgie (Naninne) gemaakt: "custom mfd. in belgium for tandy corporation"

Ik dacht bij het zien van die batterijen meteen aan PMBC te Tessenderlo...

maartenbakker

Golden Member

Ik ook.

Naninne blijkt de vestigingsplaats van Intertan te zijn (geweest). Die hebben dus de inkoop gedaan en niet de productie.

Op 28 januari 2023 21:28:00 schreef Aart:
Ik bedoel niet dat het kwikcellen zijn, het werd als hulpstof gebruikt.

Snap ik, maar ik vraag me af of dat in 1988 nog gebruikelijk was en vooral of het niet te duur was om in zomaar elke willekeurige betaalbare batterij te stoppen. Rebrands zijn vaak niet de zwaarste of hightechste uitvoeringen. Bij Tandy speelde ook mee dat je een voordelig abonnement kon nemen op batterijen. Dat mocht natuurlijk ook niet teveel kosten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 januari 2023 23:53:23 (71%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

De datum op de onderkant 11-88 maakt ze rond de 30 jaar oud...

34 a 35 jaar komt eerder....
Ik weet niet meer hoelang batterijen konden blijven liggen in die tijd, maar 40 jaar is dan een goede insteek (5 jaar houdbaarheidsdatum)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Indrukwekkend dat ze nog in bruikbare toestand waren! _/-\o_

Het lijkt dat zink-kool batterijen best houdbaar zijn zolang ze maar niet ontladen worden. Ik vond een tijdje geleden ook een goedkoop setje die ik ooit uit een goedkoop lichtje had getrokken die ruim over datum waren. Geen spoor van lekkage.

Dit maakt ze niet nuttiger overigens, want het zink lost op zodra je ze gebruikt, dus ze gaan lekken zodra ze leeg raken. Een apparaat zonder harde schakelaar (met een real-time klok bijvoorbeeld) kan je dus afschrijven na een tijdje liggen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 januari 2023 21:13:02 schreef Aart:
Vermoedelijk cellen met kwik, dat zat er kort door de bocht niet voor niets in en maakte ze een stuk stabieler.

IIRC wordt het zink van de buitenmantel in kwik gedompeld, vormt dat een dun laagje amalgaam, en is het bedoeld ter voorkoming van waterstofgasproductie.

Eigen speculatie is dan dat die gasproductie voor druk zorgt die elektrolyt naar buiten perst.

Goed, even gezocht of ik daar wat over kan terugvinden:
https://www.mercuryconvention.org/sites/default/files/documents/workin…

Currently, there are three types of button cell batteries that contain mercury: zinc air, silver oxide and alkaline. These batteries contain mercury in small amounts (typically 0.1-2%) and the purpose of mercury in the cell is to prevent the build-up of hydrogen gas. The mercury acts as a barrier to the production of hydrogen and as such prevents the cell swelling and becoming damaged.


https://chemistry.stackexchange.com/questions/80636/why-is-hydrogen-ev…

Let's connect the zinc electrode to the copper electrode: electrons flow from the zinc to the copper where they attach to hydrogen ions. The copper provides a surface for hydrogen ions to grab an electron and eventually become a bubble. The zinc provides electrons by dissolving as ions and leaving the electrons behind. And the battery could be useful for a long time if you disconnect the wire, because the zinc stops dissolving.

If this is still not clear, imagine a "battery" with a copper electrode and a sodium electrode. When you put the sodium into the lemon, it will react immediately without needing the copper to distribute its electrons. This "battery" might last about 2 seconds and would not be very useful.

And, as it turns out, impure zinc may have inclusions of different materials that provide a cathode surface right in the midst of the anode, so the zinc could dissolve rather rapidly and make a poor anode. In the distant past, a tiny bit of mercury would be amalgamated onto the zinc, covering up the impurities. Mercury has an even higher hydrogen evolution overvoltage, so the zinc was protected. The electrochemical reaction then was the zinc dissolves in the mercury and travels to the mercury-solution interface before it ionizes and dissolves, but since the mercury layer was so thin, this was no problem. Eventually mercury was eliminated for potential human health reasons.


https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_battery#Invention

Another problem with Volta's batteries was short battery life (an hour's worth at best), which was caused by two phenomena. The first was that the current produced electrolyzed the electrolyte solution, resulting in a film of hydrogen bubbles forming on the copper, which steadily increased the internal resistance of the battery (this effect, called polarization, is counteracted in modern cells by additional measures). The other was a phenomenon called local action, wherein minute short-circuits would form around impurities in the zinc, causing the zinc to degrade. The latter problem was solved in 1835 by the English inventor William Sturgeon, who found that amalgamated zinc, whose surface had been treated with some mercury, didn't suffer from local action

(Dus hier niet zozeer tegen waterstofgas, als meer tegen zelfontlading door onzuiverheden in het zink - ik vertaal ‘local action’ als zelfontlading: als de electrode van een batterijcel achteruit gaat zonder extern van de batterijcel stroom rond te duwen)

Dan nog wat losse bijvangst:
Hier wordt indium genoemd als mogelijk alternatief voor kwik
https://www.semanticscholar.org/paper/Application-of-indium-in-mercury…

En als je bij chempedia op ‘about’ klikt zie je dat de site gemaakt is door ‘sborschick2012 apenstaart yandex punt ru’, hetgeen uiteraard vooroordelen geeft over de betrouwbaarheid van de inhoud. Ik denk dat
https://chempedia.info/info/mercury_amalgamation_with_zinc/ uit een stuk ingescand boek komt (oefening voor de lezer :p dat boek te vinden), maar er staat:

Batteries. Many batteries intended for household use contain mercury or mercury compounds. In the form of red mercuric oxide [21908-53-2] mercury is the cathode material in the mercury—cadmium, mercury—indium—bismuth, and mercury—zinc batteries. In all other mercury batteries, the mercury is amalgamated with the zinc [7440-66-6] anode to deter corrosion and inhibit hydrogen build-up that can cause cell mpture and fire. Discarded batteries represent a primary source of mercury for release into the environment. This industry has been under intense pressure to reduce the amounts of mercury in batteries. Although battery sales have increased greatly, the battery industry has aimounced that reduction in mercury content of batteries has been made and further reductions are expected (3). In fact, by 1992, the battery industry had lowered the mercury content of batteries to 0.025 wt % (3). Use of mercury in film pack batteries for instant cameras was reportedly discontinued in 1988 (3). [Pg.109]

Ik denk dat het een ingescande tekst uit een boek is, omdat ‘rupture’ is veranderd in ‘mpture’ . Dat lijkt me een typische OCR-oeps. Maar het is precies wat ik bedoelde: kwik/zink amalgaam om waterstofgas en daarmee drukopbouw en gebarsten/lekkende batterijen te voorkomen.

Is tegenwoordig natuurlijk harrrrstikke verouderd: voor normaal consumentenspul kun je NiMH Low Self Discharge batterijen gebruiken, die lekken ook niet en zijn bovendien herlaadbaar. Zie bovenstaande dus niet als een pleidooi mijnerzijds voor de terugkeer van kwik in batterijen, ik ben daar op tegen (en heb er bovendien geen invloed op. Hopelijk.) Het was gewoon even een beetje in een zoekmachine duiken om een oud stukje techniek uit te pluizen.

Voor Speciale Toepassingen zal inmiddels ook al lang en breed Wat Beters verzonnen zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Jammer dat die Tandy winkels hier niet meer zijn. Ze hadden altijd leuk spul.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Zoals ik het begrijp is het "verkwikken" van het zink des te belangrijker als je weinig zink hebt. Ik denk dus dat het het eerst uitgefaseerd is bij de gotere en/of goedkopere batterijen. De vraag is dus eigenlijk, wat deed men rond 1986/1987 (want de officiële houdbaarheid was naar mijn idee 1 of hooguit 2 jaar) in Tessenderlo met de R6 cellen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 januari 2023 16:14:29 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een dikke 20 jaar geleden was idd 2 jaar nog vrij normaal als houdbaarheid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik herinner me nog uit mijn kindertijd (en dat was rond die periode) dat er op sommige batterijen expliciet mercury free stond, dus dat was niet zo vanzelfsprekend.

Ik denk zelfs dat ze een andere kleur hadden; de lokale supermarkten verdeelden vooral Wonder als merk en de "gewone" waren rood, de kwikvrije groen.

Redelijk wat van die 4,5V batterijen versleten in deze zaklamp:
https://i.etsystatic.com/20673250/r/il/ff0ce9/2374520009/il_570xN.2374…

fatbeard

Honourable Member

Het was gewoon even een beetje in een zoekmachine duiken om een oud stukje techniek uit te pluizen.

Waarvoor mijn hartelijke dank: weer wat geleerd... _/-\o_

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Ik ook inderdaad, dank voor het uitpluiswerk! _/-\o_

Op 29 januari 2023 16:53:27 schreef KellyDK:
Redelijk wat van die 4,5V batterijen versleten in deze zaklamp:
https://i.etsystatic.com/20673250/r/il/ff0ce9/2374520009/il_570xN.2374…

Mooi retro, maar toch wel een beetje blij dat we dat tijdperk met zielige zwakke lichtjes en korte batterijduur achter ons hebben gelaten. :)