Afschakelen van omvormer bij zonnepanelen

Op 23 januari 2023 12:40:54 schreef rew:
De netbeheerder kan lastig achterhalen wie het is.

Daar is toch wel een mogelijkheid voor. Ze kunnen in het trafostation monitoren wat de spanning doet. En uit gegevens van slimme meters kunnen ze zien wie er terug staat te leveren op momenten dat spanning boven 253V is.

mvdk

Golden Member

Nou, als er 260volt uit je stopcontact komt...
Ik moet weer denken aan een gebeurtenis eind vorige eeuw. Een technicus had een montagefout gemaakt waardoor het draaiveld van de aandrijfkast van een regeltrafo was veranderd. Iedereen was weg, ik werd ernaar toe gestuurd.
Het ging om de trafo bij de Motorenweg in Delft, even voor rew. Das Delft Tanthof. Terwijl ik daar in paniek bezig was om die trafo met de hand naar beneden te slingeren, immers, geen idee waar de fout zat, reden er meerdere busjes van installateurs voorbij. Eentje schreeuwde me toe: waar zijn jullie g#$%d mee bezig?
De link word gauwer gelegd dan je denkt.

Heb dit verhaal overigens al eens eerder verteld.

rudig76

Golden Member

Een wat er gezegd word over a-sociaal gedrag als je een kubie inzet. Helaas kijken veel mensen alleen naar hun eigen portemonnee en niet naar die van een ander. Plus velen hebben de kennis niet om in te schatten wat er gebeurt op het net als je een dergelijke trafo inzet.

En idd eens, het geen echt ontkoppelen van het net. Doelde op een soort van ontkoppeling tussen de voltages. Maar goed laten we niet op de exacte definitie van ontkoppelen ingaan. Het idee was duidelijk.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Op 20 januari 2023 16:09:45 schreef Lambiek:
[...]
Ja.

[...]
Ja.

En als de spanning inderdaad te hoog is zou je aan de desbetreffende netbeheerder kunnen vragen of de wijk trafo een paar stappen naar beneden kan. Is hier ook gedaan, wij zitten in de zomer nu op +/- 240 tot 245VAC op het net. En hier in de wijk liggen heel wat panelen inmiddels.

Ok, maar vraag ik me dan af, hoe veel volt zit je dan s'winters/s'nachts?
Is het ook niet goed voor je apparatuur indien het voltage te weinig is?

mvdk

Golden Member

Ok, maar vraag ik me dan af, hoe veel volt zit je dan s'winters/s'nachts?

In een woongebied zou het rond etenstijd merkbaar kunnen zijn.
Problematisch is weer een stap verder.

Die warmtepompen die ze installeren, hoeveel fasestroom doen die?
In een gasgestookt gebied is er helemaal geen pijn.

Edit:
Hier komt regelmatig de term wijktrafo voorbij, waar een distributietrafo bedoeld word.
De wijktrafo voedt zo'n honderd distributietrafo's, en is bijna altijd uitgevoerd als automatische regeltrafo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 28 januari 2023 15:08:36 (25%)

Op 28 januari 2023 14:11:55 schreef RoMo:
Is het ook niet goed voor je apparatuur indien het voltage te weinig is?

Zolang het enigszins binnen de perken blijft, valt dat heel erg mee.

In theorie, als je een apparaat ontwerpt voor 230V, dan zou je een component kunnen gebruiken die boven 230+10% = 253V kapot gaat. Beetje marge, 254V dan! Zo krap zal niemand het ontwerpen, maar er zitten wel degelijk componenten in die een max spanning hebben waar je dichter bijkomt als de netspanning hoger is. Voor een condensator is dat vaak niet direct BOEM, maar wel een inkorting van de levensduur.

Er zijn weinig componenten die bij MINDER dan een bepaalde spannig kapot gaan. Dus dat is het probleem niet.

Wat wel zo is dat de stroom aan de ingang, als de boel vermogens-gestuurd is, groter wordt bij lagere spanning. In theorie kan een ding voor zeg 10A nominaal bij 230V gemaakt zijn, er tegen kunnen dat je 230-10% = 207V aanbiedt en hij dan 11A moet gaan gebruiken, maar bij 12A kapot gaat. Maar 191V is dan toch wel ERG weinig.

Verder: Moderne apparaten die werken ook op 110V. Dus die zouden dan in het voorbeeld geval ook 23A op 100V moeten aankunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 januari 2023 14:57:19 schreef mvdk:
[...]

In een woongebied zou het rond etenstijd merkbaar kunnen zijn.
Problematisch is weer een stap verder.

Die warmtepompen die ze installeren, hoeveel fasestroom doen die?
In een gasgestookt gebied is er helemaal geen pijn.

Edit:
Hier komt regelmatig de term wijktrafo voorbij, waar een distributietrafo bedoeld word.
De wijktrafo voedt zo'n honderd distributietrafo's, en is bijna altijd uitgevoerd als automatische regeltrafo.

Dus wat je uiteindelijk wil is dat distributietrafo's ook automatische geregeld worden, omdat zonne-energie prefereert boven gas/kolen gestookt?...en je de gewone burger niet boos wil hebben :-)

Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2023 17:05:45 schreef RoMo:
...en je de gewone burger niet boos wil hebben :-)

Ben je een abnormale burger dan als je panelen hebt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Ja.
:+
Edit1:

Ik wil het toelichten:
Zit ik te praten met iemand, die heeft panelen en een warmtepomp.
Hij vind het onrechtvaardig dat de saldering eraf gaat. "Ik heb dit huis gekocht met de belofte dat de zonnestroom in de winter m'n huis verwarmt".
En er zijn er meer die zo denken.
Laat ik het zo zeggen:
Die mensen hebben een bepaald wereldbeeld, dat niet strookt met economische wetmatigheden.

Edit2:
En verder ben ik van mening dat netbeheerders bij nieuwe aanleg meer kleinere trafo's zouden moeten installeren i.p.v. de 630 en 1000kVA wat tegenwoordig gangbaar is. Die grote trafo's hebben een grotere impedantie, de LS kabels zijn langer, beide zaken zorgen in veel gevallen voor onaanvaardbaar spanningsverlies.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 28 januari 2023 18:06:20 (29%)

Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2023 17:40:58 schreef mvdk:
Ja.

O...

"Ik heb dit huis gekocht met de belofte dat de zonnestroom in de winter m'n huis verwarmt".

Dat gaat sowieso niet op, in de winter brengt een zonne installatie nu eenmaal niet veel op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2023 19:15:38 schreef Lambiek:
[...]
O...

[...]
Dat gaat sowieso niet op, in de winter brengt een zonne installatie nu eenmaal niet veel op.

die bedoelen dus met salderen. in de zomer een hoop injectie die je dan in de winter gratis terugkrijgt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Die mensen hebben een bepaald wereldbeeld, dat niet strookt met economische wetmatigheden.

Op 28 januari 2023 17:05:45 schreef RoMo:
Dus wat je uiteindelijk wil is dat distributietrafo's ook automatische geregeld worden,

Dan wordt het wel erg duur. Distributietrafo's hebben wel een stappenschakelaar, maar die kan alleen met de hand versteld worden, en dat moet dan ook nog zonder belasting. Dus dan komen er elke avond een paar monteurs die eerst de hele straat in het donker zetten, de schakelaar verstellen en dan alles weer inschakelen. En 's morgens nog een keer om die schakelaar weer terug te zetten.

In mijn beleving is een distributietrafo hetzelfde als een wijktrafo.
Als ik in mijn eigen omgeving kijk, dan staat er een automatische regeltrafo in het hoofdverdeelstation Middelburg die het 10kV net in de hele gemeente Middelburg en de noordelijke helft van Walcheren voedt. Dat vind geen wijk, en die trafo kun je dan moeilijk een wijktrafo noemen.

Lambiek

Special Member

Hij wordt hier ook gewoon wijktrafo genoemd door Stedin, maar die zullen het ook wel mis hebben dan.

Bij mijn weten heet zo'n ding ook gewoon zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

In mijn wijk Tanthof West, staan zo'n 70 distributietrafo's
De wijktrafo met schakelhuis staat aan de Sadatweg 2A, nabij de N470
Het is een keuze, een netfilosofie. Lange 10kV kabels, of ergens een 25 of 50kV station bouwen.
In Delft hebben we vijf 25/10kV trafostations, vanuit het inkoopstation Delft Zuid gaat ook nog wat 10kV weg.

Edit:
Hoe definieer je het woordje "wijk"?
De vier straten in je onmiddellijke omgeving?

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 28 januari 2023 22:45:35 (12%)

het houd een keer op, je kunt wel 260V terug gaan duwen de wijktrafo in, maar de boel is nooit berekend op afname/terug leveren van 50% of meer van de hoofdaansluiting per woning tegelijkertijd. ofwel gaat dat mespatronen opleveren die eruit knallen midden overdag in de zomer. dat zal de netbeheerder wel op gaan vallen. dat is nog het gunstige geval, zijn er teveel huizen vermogen terug aan het duwen op aparte velden van de wijktrafo die over het totaalvermogen van de trafo heen gaan dan rookt die trafo weg op een zonnige dag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 januari 2023 22:36:37 schreef mvdk:
Hoe definieer je het woordje "wijk"?
De vier straten in je onmiddellijke omgeving?

Niet vier straten, maar een deel van een stad of dorp waaraan de gemeente een eigen naam heeft gegeven.

Ik heb wat zitten googelen op wijktrafo, maar heb nog niet gevonden dat een wijktrafo iets anders is dan een distributietrafo.

joopv

Golden Member

Ik woon in een wijk met erg veel zonnepanelen daken, maar ook naast een bedrijven terrein, waar dus overdag energie verbruikt wordt.

Misschien ligt daar een deel van de oplossing: verbruik en opwek meer mixen.

ik woon in een straat met 14huizen.
het eerste is een boerderij met 50 zonnepanelen op hun loods.
dan een heel stuk land, dan 2 huizen, daarna een huis met 16panelen, daarna een huis met 38 panelen, daarna mijn huis met 24panelen.

spanning is in de zomer nog niet boven de 238V geweest (dat ik heb gezien). weet niet of mijn omvormer logs bijhoud met hoogste spanningen

weinig huis, VEEL panelen, toch geen problemen. nog NOOIT uitval gehad hier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Kennelijk is er voor mensen in het vakgebied een onderscheid tussen een wijktrafo en een distributie-trafo.

Op 28 januari 2023 22:36:37 schreef mvdk:
Edit:
Hoe definieer je het woordje "wijk"?
De vier straten in je onmiddellijke omgeving?

Ik woon in de BUURT koepoort, en samen met de buurten bomenwijk, biesland en nog een paar is dit de WIJK vrijenban. De gemeente heeft hier een stricte definitie voor. Voor mensen in het vakgebied is er kennelijk een onderscheid tussen de woorden "buurt" en "wijk". (een buurt is hier iets meer dan vier straten, maar goed).

Op 29 januari 2023 07:41:55 schreef joopv:
Misschien ligt daar een deel van de oplossing: verbruik en opwek meer mixen.

We bereiken heel binnenkort de situatie waarbij de opgewekte stroom meer is dan wat er afgenomen wordt. Zolang je professionele leveranciers hebt, kan je ze opbellen en vragen om minder te leveren. Denk aan een windmolenpark. "Hey de injectievergoeding is negatief, je zult moeten betalen om je stroom het net op te mogen duwen". Dan zullen ze snel regelen dat ze minder leveren, toch? Grootschalige zonnepanelen installaties zullen daar ook op reageren. Maarhoe lang voordat de particuliere leveringen (*) de complete vraag gaat overschrijden?

Het zou verstandig zijn om hierop te anticiperen. Ik zit niet in het vakgebied, maar kan het aan zien komen. De voorbereiding kan zijn: Een standaard maken zodat tennet kan doorgeven: "Zonnepanelen installaties: AUB 80% van uw capaciteit draaien". Mijn zonne-omvormer heeft internet toegang. Het daadwerkelijk luisteren naar dit soort verzoeken van tennet kan je stimuleren door af te spreken dat de injectievergoeding negatief wordt als je niet luistert.

(*) Het is (zeker met saldering) voor particulieren gunstig om een installatie neer te leggen die in de zomer meer opwekt dan dat ze kunnen gebruiken. Dus dat doen ze.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

@rew: In de buurt Koepoort staan er minstens 3.
In de wijk Vrijenban minstens 25.
De stroom voor al die trafo's komt van de Nieuwelaan.

Je hebt het nu over een ander probleem, dat het landelijke netwerk het niet aankan.
Dat is iets heel anders.
De solar opwek die lokale problemen veroorzaakt, zit op oudere, bestaande daken. In netgedeelten die daar niet op uitgelegd zijn. Ik neem maar voetstoots aan dat in een wijkje zoals Warmoestuin, voormalig Sion, de kabellengtes zijn aangepast. Daar ligt op 1/3 van de huizen solar. Ik zal deze zomer m'n neefje zo af en toe eens gaan vragen wat de fasespanning doet. Hij is nogal betrokken bij zijn warmtepomp en panelen.

Het 'probleem' is hier dan de MPPT regeling in de omvormers. Dat is in principe instabiel. Dat gaat goed zolang er genoeg andere systemen zijn die belasting variaties op kunnen vangen, zoals gas-centrales of grid-batterijen. Daarmee kunnen we dan de spanning stabiel houden.

Maar als ooit de zonnepanelen meer opleveren dan er verbruikt wordt, dan moeten we misschien omschakelen naar 'constant voltage' omvormers. Of naar een koppeling aan de smart meter, zodat je niet meer opwekt dan dat je zelf verbruikt...

mvdk

Golden Member

Komende week word er gestemd over de afbouw van de salderingsregeling, maar eens afwachten of er in een wereld waar je bijna niks meer krijgt voor je zonnestroom, er nog veel enthousiasme is voor nieuwe installaties.
De wal gaat het schip wel keren.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28881/afbouw-salderings…

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 29 januari 2023 12:28:39 (23%)

Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2023 12:27:54 schreef mvdk:
Komende week word er gestemd over de afbouw van de salderingsregeling, maar eens afwachten of er in een wereld waar je bijna niks meer krijgt voor je zonnestroom, er nog veel enthousiasme is voor nieuwe installaties.

Het blijft altijd wel rendabel natuurlijk, gewoon veel zelf gebruiken en niet teveel panelen nemen.

Opslaan komt ook wel straks, die thuis accu's gaan echt wel goedkoper worden en met meer capaciteit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooi, subsidie van zonnepanelen weg, die zijn toch al terugbetaald
Komt er ruimte voor subsidie op thuisaccu's