V70 motor slaat soms af, direkt na start

wtt

Golden Member

Onze Volvo V70 uit 2000 heeft soms kuren. Auto start en rijdt goed, zowel op benzine als op LPG (G3). Soms echter, slaat de motor direkt na het starten af. Zoals het bij sommige startonderbrekers gaat. Starten lukt hierna bijna niet meer. Enkele keren bijna helemaal niet meer, toen eerst accu bijgeladen, daarna lukte het. De startmotor draait vlot rond en de motor lijkt soms wel te willen starten, want er zijn enkele pofjes. Bij succes 'pakt' 'ie door en start. Voor die tijd flinke benzinedampen uit uitlaat.
Vandaag ANWB laten komen. Die merkte op dat dit type auto eigenlijk nooit iets mankeert, behalve een lege accu. Ja, dat was mijn gedachte ook bij de aanschaf..;-)
Uitgelezen en eigenlijk alleen 'iets' met lambasensor.. Kan vanwege LPG. Ook nog een paar meldingen betreffende deursloten. Omdat de auto doorgaans erg goed start en prima rijdt, lijkt die lambdasensor niet direkt de boosdoener.
> Beide sleutels geprobeerd. Auto ermee afgesloten, geopend en proberen te starten.
> Accu losgenomen en kabels kortgesloten, als reset.
> brandstofdruk gecontroleerd. Was goed. (er was ook geen melding mbt pomp)

ANWB man moest om z'n tijd denken (planning) en wenste me succes.

Het lijkt er een beetje op alsof startonderbreking twijfelt de boel vrij te geven. Want af en toe een plofje en eenmaal draaiend is alles goed. Maar ja, theorieen zijn makkelijk en ik ben geen specialist op dit gebied..

Iemand tips?

Haal een bougie los, en controleer of je vonk hebt tijdens een startpoging waarbij hij niet wil starten.
Bougie op een massavlak leggen, niet vasthouden ;)
Bougies moeten uiteraard schoon zijn.

Verder even controleren of je geen grote luchtbellen in je brandstofleidingen hebt.

Tijdens het starten speelt de lambdasensor geen rol. De auto gaat daar pas gebruik van maken als de motor niet meer ijskoud is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 28 januari 2023 23:07:35 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henk H.

Golden Member

Met een LPG auto zou ik zelf wat voorzichtig zijn om zo het vonken te testen.

Welke LPG installatie?

Soms kan het zijn dat LPG injectoren lekken, als de auto wordt afgezet vult het spruitstuk zich met LPG damp en verzuipt de motor als je daarna weer wilt starten. Niet meteen na afzetten, het duurt even. En na langere tijd kan het weer weg zijn. Ala je door blijft starten pomp je de damp wel weg door de motor maar dat duurt even en is niet fijn voor startmotor en accu.

Kan overeenkomen met benzinelucht en ploffen (maae geen echte backfire).

Is daar nog een patroon in te ontdekken? Geen probleem na warme start kort na afzetten, wel probleem na een paar uur maar volgende dag weer niet?

[Bericht gewijzigd door Henk H. op zaterdag 28 januari 2023 23:26:07 (25%)

hoeveel staat er op de klok? een kennis had een volvo van 12 jaar met een 4 ton op de klok, die sloeg niet meer aan in de winter. bleken de injectoren slecht te zijn. was een te dure reparatie, dus auto ging eruit. anwb gaf dat ook aan dat hier het probleem lag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
wtt

Golden Member

Ik ben er vrij zeker van dat er tijdens de probleemsituatie geen vonk is. Hoef neus niet eens in de buurt van de uitlaat te houden om de benzine te ruiken. Omdat de start (en verdere rit) normaliter geheel probleemloos is (start altijd heel goed), zijn de bougies niet verdacht.

Henk H.: Vialle. Maar aangezien de motor vlot aanslaat bij een startpoging, naar de 1500 toeren stationair gaat en vervolgens sputterend uitslaat, is dit ook niet waarschijnlijk.

wtt

Golden Member

test: De auto heeft er net 5 ton op zitten (net ingereden dus;-))
Maar zonder grappen, de ANWB man (en anderen die ik ken) hebben meer dan een miljoen met zo'n auto gereden. Dit is de niet-turbo vesie en die kan veel km's maken. Maar het blijft idd wel een hoge km stand, al is er ooit een ruilblok in gegaan (vorige eigenaar), waardoor het blok een paar ton minder heeft gelopen dat de rest van de wagen. Dat ruilblok is mogelijk echte toch een oorzaak, want de ANWB man wees mij op niet geheel net gelegde kabelboom rond blok. Dus mogelijk iets met slechte bedrading.
Ik zoek nog een goed schema en pinout van ECU ed...

Oei, de klok... ik ben richting m'n mand. Morgen verder.

Alvast bedankt voor de tips tot zover.

Met die laatste informatie kan het nog oppikken van storing zijn door de rotatie/ontstekingssensor. Ik neem aan dat dit een motor is die zo een ontsteking heeft.
De draden van die sensor moeten strak tegen metalen delen gelegd worden (Deze ervaring is in ieder geval van toepassing op Citroen's met elektronische ontsteking en slecht gelegde bedrading).

maartenbakker

Golden Member

Testen of verzuipen het probleem is, is relatief simpel. In het geval hij niet wil aanslaan, trap het gaspedaal op de bodem en houd het daar vast. Als hij dan na een tijdje starten na een rochel opeens goed aanslaat, was hij verzopen.

De volgende test, lijkt me om te kijken of je een vonk hebt wanneer hij niet aanslaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 januari 2023 23:59:11 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Slaat hij af én bij benzine én bij LPG? Of maar bij een, ik lees benzinedampen.

Al eens geprobeerd op LPG te starten of schakelt hij voor start automatisch naar benzine?

rob040

Golden Member

Op 28 januari 2023 23:57:59 schreef maartenbakker:
Testen of verzuipen het probleem is, is relatief simpel. In het geval hij niet wil aanslaan, trap het gaspedaal op de bodem en houd het daar vast. Als hij dan na een tijdje starten na een rochel opeens goed aanslaat, was hij verzopen.

Werkt die truc nog bij moderne motoren zonder carburateur?

maartenbakker

Golden Member

Zolang de gasklep open blijft als je het pedaal ingedrukt houdt, zou het moeten werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Vialle LPI (naar ik vermoed gaat het om die installatie) start altijd op benzine. Overschakeltijd naar LPG zou ik iets langer verwachten dan starten, verhoogd toerental, stationair en uit.

Maar toch zou het een gaar onderbreekrelaias kunnen zijn. Dat zorgt ervoor dat zorgt ervoor dat de benzine injectoren niet meer in gaan spuiten op moment dat de LPG injectoren dat gaan doen. Dat relais is een bekend probleem bij Vialle LPI. Kan zijn dat de motor dan twee brandstoffen krijgt en daarom afslaat.

Komt dit ook voor als je op m op benzine zet en dan start?

Als je geen foutcodes in de ontsteking hebt, zou ik die niet als eerste verdenken.

Meest voorkomende bij een oude V70 is de krukas sensor daar kan een draadbreuk in zitten. Nokkenas sensor kan ook maar komt minder voor.
Je kan ook de brandstof druk eens meten als hij niet aan wil slaan. 5 Kapotte injectors tegelijk komt bij benzine motor bijna niet voor. Kijk ook even naar de draadboom onder de accu (als deze voor zit) al een paar keer meegemaakt dat er accuzuur gelekt is.

Edit: schiet me te binnen dat ik toch een keer een defect omschakeling van de injectors ben tegengekomen. Was niet met een volvo maar toch. Dan vlak na het starten kunnen zowel de benzine als de lpi injectors gaan werken en verzuipt de motor kompleet.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 29 januari 2023 10:11:15 (24%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Ik weet even niet of je bij warme motor ook eerst op benzine start, maar neem aan van wel...
De LPI pompen zijn berucht om kapot gaan, maar dan zou je op benzine prima moeten rijden..

Bij ploffen denk ik aan een veel te arm of veel te rijk mengsel....

Het feit dat je lambda defect is, is ook opmerkelijk, want dan loopt je fuel trim weg, wat dus nou net bovenstaande veroorzaakt. Op lpg kunnen je lambda's prima werken...

Dat gezegd, eerst je lambda's fixen.

Dan ook een interessante is om je temperatuursensor van de ecu te bekijken. Dat hoeft zeker niet dezelfde te zijn als die van je meter op je dash..
Als daar een breuk in zit, gaat hij naar -40 graden ofzo: ergo hij gaat vol op de choke!!! Ofwel volop rijk lopen en verzuipt in de brandstof.
Heb ik ook gehad met mijn Scorpio en je zoekt je lam!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Als ik het goed begrijp, slaat de motor zonder problemen aan. Na kort verhoogd toerental zakt het toerental naar normaal stationair toerental en dan valt de motor uit met benzinegeur.

Vialle LPI (type nog niet bevestigd door topic starter) start altijd op benzine.

Lambda hoeft NIET defect te zijn, als het lampje aan gaat betekent dat een mengsel buiten regelbereik (te rijk of te arm). NIET dat de sensor kapot is. Als de motor uitvalt (laat m maar eens bewust afslaan) gaat het lampje ook vaak branden.

Met LPI is denk ik de eerste vraag: Valt de motor ook uit als je m op benzine zet (dus niet laat overschakelen naar LPG). Zo ja, dan lijkt mij het onderbreekrelais een belangrijke verdachte. Bij Vialle LPI een bekend probleem.

Ik heb een 940 gehad met Vialle LPI. Totaal ander blok, maar wel dezelfde installatie. Die ellende ook gehad.

EDIT: Paul noemt het onderbreekrelais ook als verdachte. Dat bedoel ik dus ook te zeggen. Dat relais is "levering Vialle" END EDIT

Op 29 januari 2023 00:13:34 schreef Hoeben:
Al eens geprobeerd op LPG te starten of schakelt hij voor start automatisch naar benzine?

Je moest toch op benzine starten? Ik weet niet meer waarom, dus kan ook de gevolgen van "een keertje op LPG proberen" niet inschatten.

@henk H hieronder: De keren dat ik in een auto reed waar dat kon dacht ik dat ik een klein schokje voelde: Hij mist 1 of 2 plofjes. Net voelbaar. Niet storend.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 29 januari 2023 11:06:58 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Je moet weten hoe de installatie werkt om zinnig advies te geven.

ALS het LPI is, start die altijd op benzine. Heb je als bestuurder geen invloed op, zo werkt de installatie. Als je m "op benzine" zet, start hij op benzine en blijkt hij op benzine lopen, als je m "op LPG" zet, start hij op benzine en schakelt automatisch over.

Je kunt tijdens het rijden heen en weer schakelen tussen benzine en LPG zonder dat je het merkt.

wtt

Golden Member

Iedereen alvast bedankt voor alle input!

Ik denk dat Henk H (en Paul W) met dat relais wel iets aangekaart hebben. Echt mooi deze info, want ik vermoed dat dit verzuipen als gevolg van 2 brandstoffen tegelijk wel een kanshebber is. Ontsteking dan vermoedelijk niet. Ook omdat de motor verder prima loopt. En het gebeurt idd ook als 'ie op benzine staat. Niet dat dit de eerste 3 minuten na een koude start verschil zou moeten maken, vandaar dus idd verdacht relais. Ik ga er straks een foto van maken en posten, mogelijk heb k 'm al gespot.

Wat me ook wel opviel, was dat -na een verder vlekkeloze start- bij het (automatisch) overschakelen op LPG, de motor soms even stotterde. Meestal niet. EN een keer bij het oprijden van een oprit (meer gas geven ivm accelereren) gebeurde het dat ik op het moment van overschakelen een soort van boost kreeg in motorvermogen. Eventjes 2x brandstof? Dit is tijdens starten natuurlijk funest..

Het is idd Vialle LPI. Waar moet ik kijken om meer info over deze installatie te vinden? Het is een V70 2.4 zonder turbo uit augustus 2000. Dit is op de overgang tussen 2 modellen.

Ik moet nu de deur uit. Heb veel geluk dat ik een auto te leen heb. Vanavond heb ik weer tijd.

Nogmaals bedankt allen!

Henk H.

Golden Member

Wat mij er van bij staat, is dat het relais niet bekrachtigd is als de auto op benzine loopt. Als hij overschakelt, wordt het relais bekrachtigd en worden weerstanden parallel aan de benzine injectoren geschakeld waardoor die niet meer openen.

Volgens mij is het meest voorkomend defect dat het mis gaat op moment van schakelen, de benzine injectoren blijven dan benzine inspuiten. Onbekrachtigd (dus op benzine) doet een defect relais weinig verkeerd.

Dus als het ook gebeurt als de auto op benzine staat zou het nog steeds het relais kunnen zijn hoor, maar voor mij gevoel strookt de hypothese nog niet helemaal met de symptomen.

Qua informatie: Vialle is daar gesloten over, maar wellicht is er wel wat te vinden op internet. Of via een Volvo (V70) forum. Ik zat op het forum van de Volvo 700 Verenging (7x0, 9x0 en x90) en daar was wel wat informatie maar zoals gezegd andere motor (al kan een x90 motor er niet ver naast zitten). Maar zelfs daar was het puzzelen, met verschillende onderdeelnummers, versies van relais etc.

Nog een leuke bij Vialle: De zittingen in het spruitstuk voor de LPI injectoren zitten nog goed vast? Die kunnen ook los gaan zitten, met valse lucht als gevolg. Kun je gewoon met de hand voelen, de zittingen zelf mogen niet bewegen. De injectoren zitten met rubbertjes en metalen clipjes in de zittingen, die kunnen dus wel iets bewegen tov de zittingen.

wtt

Golden Member

Het relais op de foto viel mij op vanwege een slecht (scheef) zittende connector (onderkant). Schroefje naar schutbord losgehaald, maar beperkte kabellengte hielp niet mee. Connector losgehaald en enkele ietwat gecorrodeerde contacten beetje schoongemaakt. Erge corrosie was het trouwens niet, het was meer dat ik het deed omdat ik 'm toch in m'n handen had.
Aan het aantal aders van de kabel (nou ja kabel, die losse toestand eronder) te zien zou het idd wel het relais kunnen zijn.
Mij staat bij dat bij overschakelen de benzine injectoren 'vervangen' worden door weerstanden om foutmeldingen bij benzine ECU te voorkomen. De signalen (breedte van de puls) worden dan gemeten door de LPI eenheid, die op zijn beurt de LPI injectoren weer aanstuurt. Als dit het relais is, ga ik dat doosje eens voorzichtig open prutsen en de inhoud bekijken. Ik kan me voorstellen dat het schakelen van inductieve lasten zoals injectoren pittig is voor relaiscontacten. Een snubber of blusdiode is hier vermoedelijk niet op z'n plaats, waardoor de levensduur van de contacten niet heel lang is?
Ik hoop dat dit het bedoelde relais is...;-)

Wel tegen de hypothese in als het relais onbekrachtigd op benzine staat. Ik bedoel, onbekrachtigd benzine klinkt logisch, maar waarom zouden die gasinjectoren er dan bijkomen? Ik zou op de injectoren moeten meten eigenlijk..

Die zittingen ga ik ook nog ff fotograferen. Er zit een of ander afdicht spulletje overheen. Ik heb er - denk ik- wel ff naar gekeken en nog geen verdachte zaken gespot, maar wel goed om nog ff naar te kijken. Hoewel valse lucht waarschijnlijk wel opgevallen zou zijn. De handel 'doet het' verder best goed, zelf het verbruik is netjes (1 op 8,5 in stad en 12,5 op snelweg)

Henk H.

Golden Member

Dat lijkt op het onderbreekrelais. Ik zou m niet open maken

Toen ik mijn oude relais heb vervangen (die zag er anders uit, de nieuwe leek hier op) kwam ik erachter dat het volgegoten was met epoxy. Je zult er vermoedelijk weinig aan zien (behalve epoxy). Weghalen is een klus van uren en daarna zou ik het relais niet betrouwbaarder achten. Er zat wel eea aan componenten in.

Je zou het kunnnen vervangen om dit uit te sluiten. Met wat mazzel is het gewoon op de connector schuiven en klaar. Met wat pech moet je solderen. Ik moest solderen, draadjes een voor een losknippen en aan het nieuwe relais solderen (of krimpen met buisverbinders en AMP-tang). Met solderen de boel mechanisch stevig bevestigen om breuk van de solderingen te voorkomen. Uiteraard isoleren met krimpkous. Relais is wel vrij duur, dacht minimaal € 50-100 of 100+.

Wat je nog kan testen is om de connectors van de lpi injectos los te maken en dan testen kunnen ze ieder geval niet meedoen tenij ze lekken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
wtt

Golden Member

Met epoxy gevuld, ja dat was ook wel weer te verwachten bij automotive spul.
Waarom moest jij solderen? In geval van andere penbezetting ben ik wel benieuwd hoe je aan de juiste info hierover kwam. (betrouwbare) schema's hierover zijn meestal lastig te vinden...:-(

En die test van Paul is ook een goed idee. Het enige probleem bij deze test is dat het probleem zich -uiteraard- onregelmatig voordoet. Ik krijg de neiging om dit loskoppelen van de LPI injectoren middels relais te doen. Handmatig omschakelen tussen gas en benzine. Dan kan ik de testperiode verlengen, want er zat weken tussen de laatste storingen...

Maar ik hoor het natuurijk ook graag als mijn idee onverstandig blijkt. (Al zou ik het natuurlijk wel zo netjes en betrouwbaar mogelijk uitvoeren)

Henk H.

Golden Member

Ik moest solderen omdat de verbinding tussen uitgang relais naar de benzine injectoren anders was. In het oude relais was meer samen genomen dan bij het nieuwe als ik het me goed herinner (was meer dan 10+ jaar terug).

Ik had een schema via de Volvo 700 Verenging die klopte met mijn installatie, en bij het nieuwe relais zat ook een schema geloof ik. Plus een beetje inlezen en bij twijfel doorpiepen op de motor.

Je kunt die LPi injectoren trouwens ook buitenspel zetten door 2 zekeringen weg te halen. Je hebt vermoedelijk een zekeringhouder met 4 zekeringen, in de buurt van accu en LPE (LPi computer). 2 zekeringen zijn voor de LPi injectoren.

Stuur me anders even een berichtje via het adres bij mijn profiel, dan stuur ik jou de schema's die ik heb. Ik had een 940 uit '98 waar later (bij een vorige eigenaar) LPi in was gebouwd. Ik heb ook nog een G-G3 conversie gedaan (nieuwe LPE kopen) zodat ik G3 op kenteken kreeg.

Ik begrijp niet helemaal wat je nu zou willen bereiken met het omschakelen zelf te regelen en er extra relais tussen te zetten. Ik weet niet hoe leuk de LPE dat vindt, en ik zou toch voorzichtig zijn met die LPE. Ook dat is niet zomaar plug en play met een willekeurige LPE van de sloop. Kortste klap lijkt me bij twijfel het relais van Vialle te vervangen, gewoon om dat uit te kunnen sluiten. Die relais gaan echt geen Volvo leven mee. Vialle relais vervangen is niet meer moeite dan er zelf relais tussen te zetten als test en misschien kom je daarna tot de conclusie dat je het Vialle relais moet vervangen.

EDIT: Wat documentatie en foto's opgezocht.

Oude relais:

Oude relais reverse engineered:

Nieuwe relais met kabelboom (relais nummer 207349.3):

Documentatie bij nieuwe relais:

Bij het oude relais dus de benzine injectoren per 2 en bij het nieuwe relais individueel aangesloten op het onderbreekrelais.

Bij mij ging het om een 4 cilinder, bij jou vermoedelijk om een 5 cilinder, dus dat zal wel iets anders zijn. Al is het principe gelijk.

Schema van de 4 cilinder 940 stuur ik je even per email, de foto's die ik hier plaats heb ik zelf gemaakt en reverse engineered of zaten bij het nieuwe relais. Ik vermoed dat Vialle niet zit te wachten op publiek plaatsen van het schema.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op zondag 29 januari 2023 19:48:17 (18%)

wtt

Golden Member

Ok, een schema zal idd van pas komen mocht een vervangend relais afwijken.
Ik ga zo een mail sturen!

Die relais ertussen was even een wilde gedachte om te testen. Dat testen zal waarschijnlijk even duren, want die storing laat zich nu waarschijnlijk voorlopig niet zien (men kent dat wel).
Maar als 2 zekeringen eruit bij een -vermoedelijk- verzopen toestand het probleem oplost, dan is dat wel weer een goeie aanwijzing.

Kan ik intussen op zoek naar zo'n relais.