To fuse or not to fuse (zekeringideetje gevraagd)

Ik wil vaste voltmetertjes plaatsen op een kroonsteen (meer een klemmenstrook) waar 4 zonnepanelen* op binnenkomen. Zit op een houten balk geschroefd.

Elk voltmetertje geeft de spanning van één paneel weer, zodat ik meteen kan zien of alles naar behoren werkt.

Ondanks dat de paneeltjes maar 5cm van de kroonsteen vandaan zitten, wil ik ze denk ik toch zekeren voor het geval deze Ali-specials een keer de geest geven. Bv. met een 100mA glaszekering o.i.d.

Volgens mij heb ik print-montage glaszekering-houders met een gat in het midden waardoor ik hem vast kan schroeven. Iemand een beter idee?

Voltmetertjes (met de aansluitdraadjes heel dicht bij elkaar, één van de redenen om te zekeren.

* het zijn 17V 7A 120W paneeltjes.

revado

Honourable Member

Deze gebruik ik veel.
Meteen alles netjes geisoleerd.

[Bericht gewijzigd door revado op zondag 29 januari 2023 11:54:20 (32%)

De spanning van een paneel zegt niet zoveel, die is redelijk konstant, ook als het paneel niet wordt belast. Ik zou eerder kiezen om de stroom te meten.

Misschien een ideetje? De uitgangen van de vier panelen samentellen met vier simpele diodes (1n4148 oid) dan 1 zekering, daaruit dan de vier voltmetertjes voeden. Kost: plus 4 diodes, minus 3 zekeringen.
Het moeten dan wel voltmetermodules zijn met drie aansluitingen, de getoonde lijkt er maar twee te hebben, dan gaat het niet op.

V.w.b. de zekeringhouder: zelf zou ik gaan voor een plaatje alu*, waar de voltmetertjes inklikken, daar kan dan een paneelmontagezekeringhouder (3xwoordwaarde!) bij ook.

*of, bij de tegenwoordige metaalprijzen, kan iets houtachtigs ook, natuurlijk. Wel dun genoeg want veel paneelmontagecomponenten zijn bedoeld voor metaalplaat van max 2-3 mm.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 29 januari 2023 12:47:22 (15%)

[[ off-topic ]]

het zijn 17V 7A 120W paneeltjes

Precies naar zoiets ben ik aan het uitkijken, maar ik zie het bos niet meer temidden de vele bomen. Merk en type? Waar gekocht? Aan welke prijs? Tevreden?
[[/off-topic]]

Als je al wilt zekeren, dan zou ik die zekeringen bij het zonnepaneel monteren. Dan heb je meteen beveiligd tegen kortsluiting in de bedrading naar de voltmeters.

als die dingen de geest geven, zal je toch moeten solderen. waarom dan geen gewone glaszekering ertussen.
kan je gewoon in de draad openemen eventueel
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1z2iVJFXXXXXDXXXXq6xXFXXXt/100pcs-3-10mm-0-5A-Axial-fast-glass-fuse-with-lead-wire-3-10-0-5A.jpg_Q90.jpg_.webp

100stuks voor nog geen 2€

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 29 januari 2023 13:00:25 schreef KlaasZ:
Als je al wilt zekeren, dan zou ik die zekeringen bij het zonnepaneel monteren. Dan heb je meteen beveiligd tegen kortsluiting in de bedrading naar de voltmeters.

Zonnepanelen kun je volgens mij niet zekeren als je wel je maximale stroom eruit wilt kunnen halen dus ik vermoed dat ik je niet begrijp. Bovendien was het een hel om ze te plaatsen, dus ik hoop dat ik er de komende 20 jaar niet meer bij hoef te kunnen.

Op 29 januari 2023 13:36:06 schreef fcapri:
als die dingen de geest geven, zal je toch moeten solderen. waarom dan geen gewone glaszekering ertussen.
kan je gewoon in de draad openemen eventueel

100stuks voor nog geen 2€

Mooi spul, net zoals de Pico en TR-5 van Raaf, maar wat vriendelijker geprijsd _/-\o_ (100 voor de prijs van één, ik kon bij link Raaf geen aantal vinden, dus ging uit van 1 stuks)

Op 29 januari 2023 12:50:44 schreef Paulinha_B:
[[ off-topic ]]
[...]
Precies naar zoiets ben ik aan het uitkijken, maar ik zie het bos niet meer temidden de vele bomen. Merk en type? Waar gekocht? Aan welke prijs? Tevreden?
[[/off-topic]]

'100' jaar oud (ik denk rond 2001, net zoals mijn eerste panelen), voor 50€ gekocht inclusief bevestigingsrails, specifiek voor mijn garagedak zonder stroomvoorziening.

Op 29 januari 2023 12:13:29 schreef Paulinha_B:
Misschien een ideetje? De uitgangen van de vier panelen samentellen met vier simpele diodes (1n4148 oid) dan 1 zekering, daaruit dan de vier voltmetertjes voeden. Kost: plus 4 diodes, minus 3 zekeringen.
Het moeten dan wel voltmetermodules zijn met drie aansluitingen, de getoonde lijkt er maar twee te hebben, dan gaat het niet op.

Panelen zijn allemaal van elkaar gescheiden en de voltmetertjes zijn uitgekozen op het feit dat ze (a) de spanning van de panelen aankunnen en (b) ook direct door deze spanning worden gevoed. De panelen worden gebruikt om 12V accu's te laden. Hoe? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Op het moment is er één paneel aangesloten op een PWM zonnepaneel lader maar die koppel ik regelmatig af omdat ik de accu's niet uren per dag op 14,4V wil hebben.
Zodra ik tijd heb, ga ik DC-DC-converters van 13,8V testen met een serie Schottky. De accu's zijn o.a. meerdere AGM's die constant op 13,5-13,8V aangesloten mogen blijven. Sommige DC_DC's die ik heb zijn gespec'd van 17V-30V (wordt krap met deze panelen), anderen van 24-50V (dus bv. twee panelen in serie).

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 30 januari 2023 12:52:23 (13%)

benleentje

Golden Member

Zonnepanelen kun je volgens mij niet zekeren als je wel je maximale stroom eruit wilt kunnen halen

Dat klopt. De kortsluitstroom zit zo 10 a 15% boven de stroom voor het maximale vermogen. En dat is veel te weinig voor een zekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

De stroom door het paneel kun je niet zekeren. Maar het kleine meetstroompje wat je afneemt wel.

Op 30 januari 2023 12:35:09 schreef r-p:
Zonnepanelen kun je volgens mij niet zekeren als je wel je maximale stroom eruit wilt kunnen halen dus ik vermoed dat ik je niet begrijp.

Ik ging er van uit dat je de spanning per paneel wil zien. Dan heb je toch vanaf elk paneel meetdraden nodig?

benleentje

Golden Member

KlaasZ. Dat is precies waar dit hele topic over gaat. En omdat er via die voltmeter printjes theoretisch er een sluiting kan onstaan wilt TS de die bedrading zekeren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kijk voor het laden van je accu's even naar Blue Solar van Victron:
https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/solar-regelaar.html

Wel voor jouw de juiste uitzoeken.
Ding stopt vanzelf met het laden van accu's als de spanning voldoende is.

Je kan er zelfs nog een belasting aan hangen, als deze de accuspanning teveel belast wordt deze afgeschakeld.

@HD13: misschien op termijn. Nu hou ik het vooral simpel volgens deze methode:

Op 29 januari 2023 13:36:06 schreef fcapri:
100stuks voor nog geen 2€

Waar koop je die? Ik kwam met verzending rond de 4€ op Ali dus heb voor 5,50€ een assortidoosje genomen. (Zelfde dingen maar 10 stuks van 10 verschillende waardes).

minder dan 2€ was zonder verzending, met verzending valt het nog goed mee.

2.55€ voor mengeling van verschillende: https://www.aliexpress.com/item/32840200566.html

2.68€ https://www.aliexpress.com/item/32974299973.html

2.17€ https://www.aliexpress.com/item/1005002866242373.html

2.72€ https://www.aliexpress.com/item/4001198664849.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 1 februari 2023 08:08:17 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken