Alternatief BZX75C1V4

Ik heb hier een oude labovoeding van Philips waarvan deze zenerdiode defect is.
Welk hedendaags alternatief zou er bruikbaar zijn ter vervanging?

Sine

Moderator

Een 1V4, dat was al een speciaaltje.

Zonder het schema te kennen zou ik er gewoon een standaard 1V4 zenerdiode voor in de plaats zetten?

Als je heel zeker wilt zijn regel je een echte https://www.elba-elektro.nl/onderdelen/halfgeleiders-discreet/zenerdio…

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 januari 2023 14:58:24 (33%)

Rode led in de plaats?
Of 2 stuks 1n4148 in serie?

maartenbakker

Golden Member

Intern bestaat deze zener uit 2 gekoppelde (in serie geschakelde) BAW62 dies. 2 losse 1N4148 in serie zal in de praktijk goed genoeg zijn, maar zoals Sine al schrijft, ik heb de originele ook nog op voorraad liggen.

Een rode LED heeft mogelijk een iets te hoge spanningsval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het 2 diodes zijn kun je ook een dual diode in SOT-23 behuizing gebruiken.
Even zoeken naar een type waarbij ze in serie staan.
Zijn ze meteen thermisch gekoppeld.

Zover ik weet bestaan echte zeners onder de ca 2V nog niet eens.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 29 januari 2023 16:15:40 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor de reacties en voor de link naar het originele onderdeel. Ik zal het voor de zekerheid bij het origineel houden dan. Een schema van die voeding heb ik helaas niet. Het is ook al een oud ding, maar herstellen blijft leuker dan weggooien.

Zover ik weet bestaan echte zeners onder de ca 2V nog niet eens.

Zo herinner ik het me ook, weliswaar vanuit een zeer ver en vaag verleden. Zeners van 1,4 of 1,5 V werden altijd gemaakt door twee Si-diodes in een huisje in serie te schakelen. Zou wel eens in een oude Elektuur kunnen gestaan hebben.
[ latere edit: en werd precies eender aangegeven door @maarten, hogerop ]

herstellen blijft leuker dan weggooien

Krek zo! Sukses gewenst!