hoe voeg je componenten toe aan sprint layout 6.0

Ik wil in sprint layout 6.0 een component toevoegen, een Noval buisvoet.
Nu heb ik dit geprobeerd dmv een PAD te plaatsen en dmv tile/arrange circulair 9 pads onder een hoek van 36gr te plaatsen en een diameter van 21mm. maar dit werkt dus niet,is veel te groot. enig idee hoe dit moet ?

dit is de layout van de buisvoet :

rob040

Golden Member

Net even gemaakt:

Noval 9-pins.LMK

Ik plaats twee pads op 21mm afstand (verticaal), dan kopieer ik die twee en plak ze over de originelen.
Dan selecteer ik de twee gekopieerde (dat is dan één groep van twee) en draai die 36°.
Dat herhaal ik een paar keer...

Dat is een creatieve manier!

Het kan makkelijker via 'Special forms'. De radius is de straal en dus de helft van de doorsnede zoals in de tekening.
Met 'snap' plaats je de eilandjes op de hoeken en met 'Save as macro' maak je er vervolgens een component van.

Kwaliteit boven kwantiteit
Jeever

Golden Member

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Jeetje, zo simpel dus.... Maar je moet het maar net weten. en nu weet ik het dus ook. dank voor de snelle reactie !

Oh ja, en mag ik zo vrij zijn om nog iets te vragen:

dan heb ik mijn PCB klaar,heb dus de gerber files en wil mijn printje gemaakt hebben:

- Naar welke leverancier stuur ik het ?
- krijg ik het geboord ?

rob040

Golden Member

Hier is een heel draadje over PCB fabrikanten:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/124256

Keuze genoeg.

De gaten boren ze ook als je een export meestuurt van de drill data.

Op 29 januari 2023 18:09:56 schreef erik de hobbyist:
Jeetje, zo simpel dus.... Maar je moet het maar net weten. en nu weet ik het dus ook. dank voor de snelle reactie !

Eerlijk gezegd wist ik het ook niet, ik dacht gewoon 'dat moet veel makkelijker kunnen' :P

Edit: Het kan nog makkelijker! Ik dacht al dat ik het ooit gezien had: Eilandje invoegen, dat selecteren en vervolgens: Functions, Tile / Arange circulair ...

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op maandag 30 januari 2023 19:54:23 (20%)

Kwaliteit boven kwantiteit
rob040

Golden Member

Op 30 januari 2023 19:45:27 schreef OPTOdesign:
Edit: Het kan nog makkelijker! Ik dacht al dat ik het ooit gezien had: Eilandje invoegen, dat selecteren en vervolgens: Functions, Tile / Arange circulair ...

Ah kijk, dat levert tijdwinst op. :-)

benleentje

Golden Member

- Naar welke leverancier stuur ik het ?
- krijg ik het geboord ?

Je heb nu de 2 grote en meeste gebruikte JLCPCB en fusion_PCB wat een onderdeel is vaan Seeedstudio.

Alles word gemaakt vanuit de gerbers files dus ook de gaatjes worden geboord of je moet een SMD printje hebben wat compleet zonder gaten is. Op de website van deze 2 kan je dan je gerberfiles als een zip bestand uploaden en je als je dan het aantal kiest + de opties die je wilt dan zie je gelijk de prijs.
JE kan bv verschillende kleuren pcb's kiezen maar die worden enkel per batch gemaakt dus daar zit een langere doorlooptijd op omdat ze niet elke dag die aparte kleuren maken.

Waar je ook op moet letten zijn dat fusion_pcb geen douane of BTW kosten verreken en dan als het in Nederland is aangekomen krijg je een een email van post.nl dat je moet betalen, dat is meestal enkel de BTW maar voor mij een reden om bij JLCPCB te bestellen.

Let er bij de email van post.nl wel op dat die ook echt van post.NL is en ook dat het om jouw pakketje gaat want er zijn ook een hoop spam email die zeggen dat er een pakketje naar je onderweg is en je moet betalen.

Welke van de 2 de betere is of goedkoper verder geen idee dat zie je vanzelf als je de prijs krijgt na het uploaden van je zip-file.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 januari 2023 18:27:25 schreef erik de hobbyist:
Oh ja, en mag ik zo vrij zijn om nog iets te vragen:

dan heb ik mijn PCB klaar,heb dus de gerber files en wil mijn printje gemaakt hebben:

- Naar welke leverancier stuur ik het ?
- krijg ik het geboord ?

Bij JLCPCB en de kicad software weet ik zeker, maar ik verwacht dat het bij de andere fabrikanten en software tools niet anders is. Je krijgt gewoon exact wat je in de gerber files hebt aangeleverd. Zitten er gaten de print? Dan krijg je die ook. Heeft je print een bijzondere vorm dan krijg je ook een print met een bijzondere vorm. De gaten hoeven ook niet rond te zijn. Je pcb in een elips vorm of de vorm van een wolk of een kerstboom? Het is allemaal mogelijk. Bij kicad moet je dan in elk geval een drillfile meesturen en je moet ook de edgelayer in gerber afdrukken en meesturen. De edgelayer is de hardware layer waarin de buiten omtrekken en raar gevormde gaten tekent.

Ik weet niet hoe dat bij de sprintsoftware zit maar ook daar zit ongetwijfelt een mogelijkheid om de randen van de print in gerber te exporteren.

Ik denk dat je antwoord hier wel tussen staat.

Gevonden. Blijkbaar is het bij sprintlayout de outline file die je moet meesturen om alle bijzondere openingen er ook netjes ingefreesd te krijgen.

Voor de normale gaatjes moet je natuurlijk de drillfile meesturen. Blijkbaar in exelion formaat. Een oud formaat dat vroeger dacht ik werd gebezicht in erg dure HP plotters.

Henry S.

Moderator

De laatste twee late posts zijn onstaan door een nieuwe tip: https://www.circuitsonline.net/forum/view/164083

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Jammer weer niet gezien dat het een oude koe was. Er zijn Co leden die daar een script voor hebben maar zou graag zien dat dat vast in forum zelf zit. Gewoon heel simpel een topic ouder dan 3 maanden heeft een andere achtergrondkleur.

TS zal dan ook niet veel in mijn inbreng hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.