Groepenkast en onderverdelers

Op 28 januari 2023 23:56:09 schreef High met Henk:
Is AS trouwens verplicht, ook als het in mantel zit??

Nee, helemaal niet. Je kan gewoon YMvK kabel gebruiken, 5G4 en 5G6.
De schutbuis hoeft niet 50cm diep de grond in. Dat was wel het geval als je de YMvK kabel zo de grond in had gelegd. Wel een markeringlint halverwege de diepte van de schutbuis leggen. Is wel zo handig voor later als jij of iemand anders aan het spitten gaat.
Ook YMvKas mag zo de grond in op minder dan 50cm diepte, met lint erboven.

Als je toch aan het trekken bent, doe er gelijk een STP-kabel kabel bij. Gaat in één moeite door, ook al heb je het nu misschien niet nodig...

Wat Enexis trekt zal me een worst zijn.

Kijk ook eens naar de voorwaarden die een netbeheerder stelt voordat ze een kabel bij jou binnen brengen.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 29 januari 2023 10:58:18 (11%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
High met Henk

Special Member

De richtlijn had ik al bekeken en gepost hiervoor.

Ik heb echter geen inspraak op hun kabel...
Die vloerplaat komt er niet... Die past niet in een meterkast van 150 cm breed.. als hij in de beton zit, zit het ook vast.

Stp kabel... Waarvoor?
Ik heb een hele mantelbuis voor datakabels. Ga die niet bij de voeding trekken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

In ieder geval er voor zorgen dat de buizen goed afgestopt zijn. De netcode en de richtlijnen van de netbeheerder hebben het daar terloops over. Gasbelemmerend...
Ook rioolgas kan vervelend zijn.

Op 29 januari 2023 14:00:22 schreef mvdk:
In ieder geval er voor zorgen dat de buizen goed afgestopt zijn. De netcode en de richtlijnen van de netbeheerder hebben het daar terloops over. Gasbelemmerend...
Ook rioolgas kan vervelend zijn.

Voor gasleidingen wel elektra in gasloze wordt zo in de invoerpijp naar binnen geleid. Dichtstoppen tegen ongedierte kun je beter zelfdoen.

Op 29 januari 2023 13:20:11 schreef High met Henk:
Stp kabel... Waarvoor?
Ik heb een hele mantelbuis voor datakabels. Ga die niet bij de voeding trekken.

Ja, voor jou geldt dit hier niet, maar voor anderen die dit met hetzelfde idee zitten. Scheelt weer een schutbuis.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
High met Henk

Special Member

Plafond en vloer erin

Vergrendeling ook op orde.

Poppetje gezien?
Kastje dicht! :)

Edit: ja ik heb tijdens het storten van de beton een pvc pijp om de aardpen gedaan...
Mocht de aardpen niet diep genoeg zitten, kan ik er nog 1 bijslaan of zelfs deze eruit halen en een nieuwe slaan..

Ik had moeite met de meting, omdat ik een potentiaalverschil had, waardoor de weerstand ineens negatief was....... Daarvoor had ik 1x 30 ohm, dus ga ervanuit dat bijna 2 meter koper de grond in rammen genoeg was ;)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 29 januari 2023 15:27:42 (64%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Jij zit dicht op het water, ik zou er twee lengtes van 3 in meppen, zit je op 6 meter.
Gebeurt er nooit meer wat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

nu hopen dat je een stel medewerkers hebt van de aannemer die werkt voor de netbeheerder die niet moeilijk zijn. de voeding dient door een pvc buis met voorgetrokken bocht te gaan, rode flex is doorgaans niet goed genoeg. je krijgt een 4x6 of 4x10mm2 ymvk-as binnen straks. als je 3x35A hebt aangevraagd zou het zelfs een 4x16 kunnen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2023 16:26:35 schreef testman:
de voeding dient door een pvc buis met voorgetrokken bocht te gaan,....

Dat zei ik 21 posten terug al, de welbekende olifanten L*L.

https://www.dyka.nl/drukleidingsystemen/pe-drukleidingsystemen/getrokk…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 29 januari 2023 16:26:35 schreef testman:
nu hopen dat je een stel medewerkers hebt van de aannemer die werkt voor de netbeheerder die niet moeilijk zijn. de voeding dient door een pvc buis met voorgetrokken bocht te gaan, rode flex is doorgaans niet goed genoeg. je krijgt een 4x6 of 4x10mm2 ymvk-as binnen straks. als je 3x35A hebt aangevraagd zou het zelfs een 4x16 kunnen zijn.

De netbeheerder schrijft een rode mantelbuis van 50 mm voor met een radius >500 mm.
Ik voldoe dus..

In richtlijnen staat ook 300 mm uit de kant

Buis vastgezet

Doppen erop.

Enige discussie is lengte.. hun willen 2 meter en ik 10 ivm eigen mantelbuizen op zelfde traject..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 januari 2023 17:17:39 schreef High met Henk:
[...]

De netbeheerder schrijft een rode mantelbuis van 50 mm voor met een radius >500 mm.
Ik voldoe dus..

In richtlijnen staat ook 300 mm uit de kant

Buis vastgezet

Doppen erop.

Enige discussie is lengte.. hun willen 2 meter en ik 10 ivm eigen mantelbuizen op zelfde traject..

dat hun minder hoeven graven vinden ze niet erg als die rode slang verder voldoet. weet dat er bij een nieuwbouw huis pvc tot aan de straat was gelegd, een meter of 20 en dat vonden ze ook prima, gat maken en zo kabel erin schuiven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

De vraag ligt bij de netbeheerder, we gaan het zien.

nu de inhoud van de verdelers.
Ik heb een schema bijgevoegd in PDF.

Echter ik heb nog enkele vragen:

  1. voor de 3 fase apparatuur in de werkplaats heb ik liever geen ALS... Mag dit?
  2. Voor de onderverdeler in de schuur zou ik liever 1x 3 fase aardlek pakken i.v.m. ruimte.. Maar volgens mij mag dit niet meer.
  3. in de woning heb ik meer dan 4 groepen per ALS. Is dit toegestaan? Volgens mij mag dit nu weer wel.

Ik heb al 3x een B16 3 fase automaat, dus daarom zijn dit geen alamats.

Ziet iemand hier nog iets typisch in wat hij anders zou doen?

de Warmtepomp gaat direct door vanaf de hoofdverdeler, dus is in de woning niet opgenomen... Vandaar dat de ALS daar ook in de hoofdverdeler zit.

de rest van de ALS'en zitten ind e verdeler waar de verbruitker ook zitten.

Ik heb een hoop B16 automaten, dus alamats steken heeft weinig zin...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 30 januari 2023 23:06:57 schreef High met Henk:
De vraag ligt bij de netbeheerder, we gaan het zien.

nu de inhoud van de verdelers.
Ik heb een schema bijgevoegd in PDF.

Echter ik heb nog enkele vragen:

[*] voor de 3 fase apparatuur in de werkplaats heb ik liever geen ALS... Mag dit?

Vaste apparatuur mag zonder aardlek, wel ff je aarding in de smiezen houden.

[*] Voor de onderverdeler in de schuur zou ik liever 1x 3 fase aardlek pakken i.v.m. ruimte.. Maar volgens mij mag dit niet meer.

Ik zou per definitie de verlichting op een andere aardlek of zonder aardlek doen, blijft de verlichting werken als er iets mis gaat

[*]in de woning heb ik meer dan 4 groepen per ALS. Is dit toegestaan? Volgens mij mag dit nu weer wel.

Mag wel, maar even in de gaten houden of je niet over de max lek gaat.

Ik heb al 3x een B16 3 fase automaat, dus daarom zijn dit geen alamats.

Ziet iemand hier nog iets typisch in wat hij anders zou doen?

de Warmtepomp gaat direct door vanaf de hoofdverdeler, dus is in de woning niet opgenomen... Vandaar dat de ALS daar ook in de hoofdverdeler zit.

de rest van de ALS'en zitten ind e verdeler waar de verbruitker ook zitten.

Ik heb een hoop B16 automaten, dus alamats steken heeft weinig zin...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Op 30 januari 2023 23:14:16 schreef Jinny:
Vaste apparatuur mag zonder aardlek, wel ff je aarding in de smiezen houden.

lasapparatuur moet dus wel met een ALS.. Die is mobiel

Ik zou per definitie de verlichting op een andere aardlek of zonder aardlek doen, blijft de verlichting werken als er iets mis gaat

de verlichting gaat beetje vreemd lopen. Ik maak een schakelkast met domotica voor de verlichting en als er een lichtgroep uitvalt, schakelt hij automatische over naar een andere groep....

Mag wel, maar even in de gaten houden of je niet over de max lek gaat.

Er staat in principe niet meer op dan normaal, het is alleen meer verdeeld.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 30 januari 2023 23:22:58 schreef High met Henk:
[...]
lasapparatuur moet dus wel met een ALS.. Die is mobiel

Ik zou die als gewoon vergeten in die situatie.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
help

Golden Member

Ik zou de 'natte' groepen niet op een aardlek zetten waar je ook een deel van de woning op hebt zitten. Anders heb je met problemen in je buiten WCD gelijk een deel van de woning in het donker. Dus als je nog een aardlek extra hebt beter die natte groepen van de woning weghalen.

High met Henk

Special Member

Bedoel je daarmee de 2 buiten groepen?
1 ervan is voor buitenlicht rond de woning, de andere voor de poort namelijk.

Of bedoel je daarmee ook de wasmachine, droger, vaatwasser en badkamer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Inderdaad de buitengroepen zou niet de eerste keer zijn dat een buitenlamp vol mieren een aardlek veroorzaakt.
Uit persoonlijke voorkeur zet ik wasmachine op een eigen alamat en droger meestal ergens bij een algemene aardlek op. (niet gebaseerd op een norm, enkel op ervaring en gevoel...)

Op 30 januari 2023 23:22:58 schreef High met Henk:
[...]
lasapparatuur moet dus wel met een ALS.. Die is mobiel

Je moet het meer zien in de trant van alles waar een stekker aan zit voor algemeen gebruik tot/m 32A, dus de "gewone" wcd's, maar ook de CEE contactdozen, laadpalen, moeten achter een aardlek van 30mA. En verplaatsbaar materieel wat buiten gebruikt wordt.

de verlichting gaat beetje vreemd lopen. Ik maak een schakelkast met domotica voor de verlichting en als er een lichtgroep uitvalt, schakelt hij automatische over naar een andere groep....

...en als de fout in een verlichtingsarmatuur zit? Dan schakelt de andere groep ook uit...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 29 januari 2023 13:20:11 schreef High met Henk:
De richtlijn had ik al bekeken en gepost hiervoor.

Heb je gezien dat dit een nieuwe versie is. Zoek de verschillen. Voor jou van belang: de 3 meter vanaf de voordeur is opgerekt naar 4,5 meter ;)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
pa3gws

Golden Member

Op 29 januari 2023 17:17:39 schreef High met Henk:
[...]
Enige discussie is lengte.. hun willen 2 meter en ik 10 ivm eigen mantelbuizen op zelfde traject..

De ervaring leert dat als je normaal met de mannen/vrouwen omgaat ze een bakkie koffie aanbied ze in de regel niet moeilijk doen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

idd buitenverlichting en pompen ed op een alamatje zetten, en niet bij de algemene groepen op de aardlek. die fout word vaak gemaakt. meestal omdat er geen buizen naar buiten lopen vanaf de mk. er word bijgeprikt op de keuken of huiskamer en jaren later begint de ellende. heb ook al vaker een werkschakelaar in de voeding naar buiten gezet zodat bij ellende de keuken weer stroom had iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Nu is jouw situatie natuurlijk weer wat verschillend met de rest vd wereld, maar, je huis heb je apart op een kabel.
Dus alles wat uit je huiskabel komt doe je gewoon onderverdelen met 4 a 5 groepen max achter een 30mA aardlek.
Alles wat uit huis naar buiten gaat, apart op een alamat.

Je schuren krijgen ook een eigen kabel, nu is de grap dat in de schuren indien er geen ongeautoriseerd personeel kan rondlopen, alleen voldoende onderricht personeel (lees personeel als willekeurige idioot die binnenwandelen kan) -en- de aarding op orde is, die 30mA eis ineens niet zo hard is.
Nu heb jij kinderen lopen, ik zou dus nog even voorzichtig zijn, maar her en der op gunstige plaatsen een in een afwijkende kleur een wcd voor je lasapparaat zonder aardlek zou ik niet gek vinden.

Drie fase CEE zet ik standaard zonder aardlek.
Ook omdat de gemiddelde nono daar geen oplader voor z'n facebookdivise in propt.

Je mag me altijd bellen overigens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 31 januari 2023 09:33:17 schreef Jinny:
Drie fase CEE zet ik standaard zonder aardlek.

Zou eerst eens de Ra goed meten voordat je die aardlek weglaat. Het is geen fabriekshal

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Jinny

Golden Member

Volgens mij meld ik dat ook meerdere keren.
En Sven zit zo een beetje op het grondwater, dus een paar aardpulsen slaan kost ook de wereld niet.
Iedere kast z'n eigen puls, meter of 6 naar beneden en aan elkaar doorlussen, probleem opgelost.
Moet gek gaan wil je daar niet aan de 0.5 Ohm komen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen