Afschakelen van omvormer bij zonnepanelen

Op 23 januari 2023 13:56:31 schreef mvdk:
Nou, als er 260volt uit je stopcontact komt...
Ik moet weer denken aan een gebeurtenis eind vorige eeuw. Een technicus had een montagefout gemaakt waardoor het draaiveld van de aandrijfkast van een regeltrafo was veranderd. Iedereen was weg, ik werd ernaar toe gestuurd.
Het ging om de trafo bij de Motorenweg in Delft, even voor rew. Das Delft Tanthof. Terwijl ik daar in paniek bezig was om die trafo met de hand naar beneden te slingeren, immers, geen idee waar de fout zat, reden er meerdere busjes van installateurs voorbij. Eentje schreeuwde me toe: waar zijn jullie g#$%d mee bezig?
De link word gauwer gelegd dan je denkt.

Heb dit verhaal overigens al eens eerder verteld.

Lol, heel vaag herinner ik me dat daar een servertje bij een klant was uitgebrand in '99 misschien alleen de disk. Ik weet het niet meer.

Nog ff terug naar de Kubie...

Zou een overspanningsbeveiliging in je meterkast je kunnen beveiligen tegen dit soort apparaten , of is dat enkel voor blikseminslagen e.d. ?

Ik heb, juist voor blikseminslag, zo'n overspanningsbeveiliging gekocht voor m'n moeder. Dat is dan een ding die VEEL stroom gaat trekken als de spanning RUIM boven de 230V komt. Dat reageert dus pas bij 500 of 600V. De CE keuring eist dat apparaten niet kapot gaan bij forse mishandeling via de netaansluiting. Als ik het goed heb zetten ze er meer dan 2kV op gedurendde een bepaalde tijd. In microseconden is dat best lang, maar dat is wat anders dan uren achtereen 255V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een overspanning beveiliging gaat geleiden bij overspanning. En die wordt dus warm. Bij zonnepanelen achter een kubie zou die dan gedurende langere tijd meerdere kilowatts aan vermogen moeten afvoeren. Dat gaat niet lang goed... En al helemaal niet als alle buren zo een ding hebben.

Bovendien zit die beveiliging aan de verkeerde kant van de meter. Dus dan krijg je de rekening voor de afgevoerde energie van de buren.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 31 januari 2023 10:53:07 (20%)

Op 31 januari 2023 10:18:39 schreef RoMo:
Nog ff terug naar de Kubie...

Zou een overspanningsbeveiliging in je meterkast je kunnen beveiligen tegen dit soort apparaten , of is dat enkel voor blikseminslagen e.d. ?

Het gaat niet alleen om je eigen apparaten. Het probleem met de Kubie is dat je het hele net in je straat op een hogere spanning brengt. Zo ga je je buren verplichten om daar maatregelen tegen te nemen, omdat jij zo nodig aan het net wil leveren terwijl dat al vol zit.
Nog afgezien van de vraag of het wel mogelijk is om iets tegen die overspanning te doen.
Kortom, de Kubie is gewoon een asociaal ding. Die moet je niet willen.

Op 20 januari 2023 16:01:01 schreef rew:
Zoals in andere topcis besproken: Als het een probleem is, dan is het zaak om de spanningsval tussen je aansluiting en de omvormer zo veel mogelijk te beperken.

Als jij 3kW (13A) aan panelen legt en de kabel tussen meterkast en panelen is 0.5 Ohm, dan schakelen JOU panelen al uit bij 246V. Gebruik je een belachelijk dikke kabel (0.01 OHm) of zet je de omvormer IN de meterkast, dan kan je hopen dat als je in de straat 252.5 hebt, je op jou aansluiting nog steeds 252.6 hebt en dat jou omvormer kan blijven draaien. (terwijl bij je buren de omvormers aan het uitvallen zijn zodat de spanning rond die 252.5 blijft hangen).

Het probleem is precies dit. Veel mensen met uitvallende omvormers hebben een enkel-fase omvormer die wel 4 of 5 kW probeert terug te drukken op een lange kabel van 2.5mmq.

Bij mij komt er 245V binnen op een zonnige dag. De 5kW 3-fase omvormer drukt terug op 10 meter 5ad 6mmq. Een keurige 7A per fase. Nauwelijks spanningsval.

Op 20 januari 2023 15:26:29 schreef rudig76:
We overwegen om een aantal zonnepanelen te plaatsen bij onze woning.
En kan ik door simpel een multimeter in stopcontact te stoppen op een zonnige dag een redelijk betrouwbaar beeld krijgen wat de spanning hier in de wijk is?

Heb je geen P1 monitor? Die geeft de spanningen alle fases het prima aan.

Op 31 januari 2023 12:45:16 schreef Mrtn1988:
[...]

Het probleem is precies dit. Veel mensen met uitvallende omvormers hebben een enkel-fase omvormer die wel 4 of 5 kW probeert terug te drukken op een lange kabel van 2.5mmq.

ik zit ook in zo een zonnepaneelgroup op facebook. daar komen mensen dan vragen welke kabel ze moeten hebben voor een monofase 3KW omvormer.
afstand meterkast-inverter is een 20meter.
8 van de 10 reacties daar zijn dan: 3kW op 230V is 13A. een 2,5mm² volstaat

ik antwoord er dan telkens op dat het veeel te weinig is. en dan krijg je als reactie dat alle huisgroepen van 16A in 2,5mm² zijn uitgevoerd en nog geen enkel huis is er door afgebrand...

probleem is dan: als leek zonder kennis zie je dan 8mensen roepen dat 2,5mm² voldoende is, en 2 zeggen er dat het te weinig is. ze volgen dan die 8mensen.
WANT: 2.5mm² is toch maar 30€ goedkoper dan 4 of 6mm² leggen. die 30€ is dan peanuts op een installatie van 10K

ik heb 5x4mm² liggen en die afstand is 80cm denk ik tussen meterkast en omvormer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als de afstand maar 80 cm is, dan is het verschil in spanningsval tussen 2,5mm2 en 4mm2 0,03V. Daar zou ik niet wakker van liggen.
Pas bij 20 meter gaat het spanningsverlies echt meespelen.

de bekabeling zat in de prijs, dus heb ik ze 80cm 5x4mm² laten leggen. ze hebben ze toch allemaal mee in de camionette

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rudig76

Golden Member

Op 31 januari 2023 12:45:16 schreef Mrtn1988:
[...]

[...]

Heb je geen P1 monitor? Die geeft de spanningen alle fases het prima aan.

Nee nog niet, kreeg de Landis Ger 350+ niet succesvol aan een ftdi kabeltje geknoopt.
Inverteren andere baudrate, hielp allemaal niet. Geen idee wat ik fout doe. (Ook de weerstand tussen twee pinnen gehad etc)

Maar wist niet dat de meter ook de voltages afgeeft. Extra reden om die kabel te bestellen. Goede tip, Thanks

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Mijn Landis Gyr 350 is dsmr 4 bij mij en spuugt geen spanningen er uit.

Op 29 januari 2023 10:27:16 schreef rew:
Het zou verstandig zijn om hierop te anticiperen. Ik zit niet in het vakgebied, maar kan het aan zien komen. De voorbereiding kan zijn: Een standaard maken zodat tennet kan doorgeven: "Zonnepanelen installaties: AUB 80% van uw capaciteit draaien". Mijn zonne-omvormer heeft internet toegang. Het daadwerkelijk luisteren naar dit soort verzoeken van tennet kan je stimuleren door af te spreken dat de injectievergoeding negatief wordt als je niet luistert.

Hoho buurman! Omdat jij nu ook ineens zonnepanelen hebt moet ik mijn omvormer op 80% laten draaien? De mijne lagen er eerst. *rukt internetkabeltje eruit.

Dat ga je dan weer krijgen.

mvdk

Golden Member

Tis makkelijker 10 windturbines uit te zetten.
20 MegaWatt.

Windturbines uitzetten helpt niet. Die zitten op een hoger spanningsniveau.
Bij zonnepanelen wordt de te hoge spanning lokaal veroorzaakt in de laagspanning. Op een hoger spanningsniveau merk je daar weinig of niks van.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: dat weet ik. Was als antwoord op rew. Die iets schreef over TeNNeT enzo, die helemaal niet gaat over de problemen op straat en buurtniveau.
Windenergie word op contract geleverd, zonnestroom op verbruikersdaken niet.
Die windturbines hebben afstandsbediening, in Jip en Janneke taal.

Bij het afschakelen beveilig je apparatuur.
Maar je ziet en hoort steeds vaker dat de brandweer beperkt gaat blussen als er panelen liggen, het staat soms ook op 112 meldingen "dakbrand met zonnepanelen".

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bij het afschakelen beveilig je apparatuur.
Maar je ziet en hoort steeds vaker dat de brandweer beperkt gaat blussen als er panelen liggen, het staat soms ook op 112 meldingen "dakbrand met zonnepanelen".

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2023 12:59:55 schreef Hunebedbouwer:
Maar je ziet en hoort steeds vaker dat de brandweer beperkt gaat blussen als er panelen liggen, het staat soms ook op 112 meldingen "dakbrand met zonnepanelen".

En hoe komt dat denk je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt de hoge gelijkspanning niet wegschakelen.
Het zal me dan ook niet verbazen als de verzekeringen hier op ingrijpen. bv een hoog eigen risico.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik vermoed dat ze binnenkort wel één of andere smeltzekering gaan inbouwen die de 'string' onderbreekt bij zware problemen.
in volle zon zal het misschien 60-70° worden onder die panelen, bij brand zal dat over de 200° gaan.

van die thermische zekeringen die je nu ook hebt bij verwarmingsweerstanden (koffieset, frietketel, waterkokers...) is toch makkelijk zat in te bouwen?

desnoods elke 4 panelen een draad naar binnen op zolder met een schakelaar tussen.
12 panelen is dan 3 schakelaar zodat je elke 4panelen kan afkoppelen (max 120V DC)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 1 februari 2023 14:37:40 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij brand moet je dan al brandweerschakelaars buiten hebben geplaatst.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2023 14:34:56 schreef Hunebedbouwer:
Je kunt de hoge gelijkspanning niet wegschakelen.

Wij hebben hier twee omvormers hangen waar gewoon een DC schakelaar op zit. Je moet dat ding eerst spannen voordat hij uit of in schakeld.

Er zijn ook relais die DC kunnen schakelen. Ik zie het probleem dus niet zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo een schakelaar helpt niet voor de brandweer. Ook als je de panelen afschakelt blijft er hoogspanning op de panelen staan.

Het blijft een beetje tricky om daar met een brandspuit op te gaan blussen.

Op 1 februari 2023 15:52:46 schreef Lambiek:
[...]
Wij hebben hier twee omvormers hangen waar gewoon een DC schakelaar op zit. Je moet dat ding eerst spannen voordat hij uit of in schakeld.

Er zijn ook relais die DC kunnen schakelen. Ik zie het probleem dus niet zo.

probleem is dat je zonnepanelen boven op 300V dc staan. je mag beneden alles afschakelen, de stroom loopt niet, maar de spanning boven is er nog.

als je 12 panelen hebt, is dat openklem 480V DC.
als je per 4panelen zou kunnen onderbreken met een werkschakelaar, of van binnenuit (als de panelen branden, kan je wel op zolder nog afschakelen), heb je max 160V DC per groepje

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 februari 2023 16:25:57 schreef deKees:
Zo een schakelaar helpt niet voor de brandweer. Ook als je de panelen afschakelt blijft er hoogspanning op de panelen staan.

Het blijft een beetje tricky om daar met een brandspuit op te gaan blussen.

Gewoon eens gevraagd aan de brandweer alhier. Toch wel een verrassend antwoord:

Voor de dc-spanning van de zonnepanelen zijn zij niet zo bevreesd. Het bluswater wat van een enige hoogte komt zorgt ervoor dat er nagenoeg geen gevaarlijke spanning meer op de panelen staan. Het water loopt immers naar aarde.

Het eerste (als het kan) wat ze doen is de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten, en dan zie je ook het nut van zo'n PV-stickertje in de meterkast.

Waar zij het meest rekening mee houden is de mogelijkheid dat de zonnepanelen naar beneden kunnen zeilen door smeltende/ gesmolten Alu s-haken van de profielconstructie .c.q. verbrande panlatten waar die haken achter hangen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...