Aansluiten 11kw inductieplaat op 1 fase (buitenland)

Hi allen,

Allereerst excuus als ik iets heel doms schrijf hier, ik heb zelf heel weinig verstand van electra, en ik probeer te checken of het klopt wat mijn aannemer me vertelt.

In het buitenland (UAE) laat ik een siemens inductie kookplaat installeren in mijn nieuwe keuken. Deze kookplaat (ex975lxc1e) heeft een vermogen van 11,100 W.

Mijn aannemer vertelt me dat het niet nodig is om deze op 3-fasen aan te sluiten, en dat het ook op 1-fase kan. Hiervoor hebben ze 10mm2 kabels getrokken tussen de meterkast en de kookplaat.

Waar moet ik op letten om te controleren dat ik straks wel het volledige vermogen van de kookplaat kan gebruiken? Nu de keuken nog niet geinstalleerd is zijn aanpassingen nog wat makkelijker te maken...

Dank voor het meedenken alvast!

mvdk

Golden Member

Vraag aan de aannemer wat de waarde van de hoofdaansluiting is.
De waarde van de smeltpatronen of automaten onder/voor de kWh meter.

Wat is de netspanning al daar?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Netspanning is ook gewoon 220V. Verder heb ik (volgens mij) een 40A aansluiting. Morgen even met de aannemer naar de smeltpatronen of automaten kijken, daar heb ik geen idee van nu.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Geen idee hoe het daar is, maar....
220 V is vrijwel nergens gewoon.
11 kW op 220V is bij mij 50 Ampere.
Natuurlijk gebruik je nooit hel volle vermogen langdurig.
Maar met een 40A aansluiting lijkt me de aansluiting te laag, ik denk meer aan een 63A
Uiteraard moet je aarding daar bij aangepast worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoe krijg je de dikke aders van de 10mm2 kabel onder de 2.5-4,0mm2 geschikte schroefklemmen van een kookplaat?

Hoop vragen en antwoorden :) Ontzettend dank voor het meedenken in ieder geval alvast!

De kookplaat is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase aansluiting, dus ik neem aan dat de dikkere aders wel in de 1-fase aansluiting passen, maar dat is even een assumptie.

Het lijkt er tot nu toe in ieder geval op dat de aannemer toch ongelijk heeft en dat een 1-fase aansluiting (in mijn geval) niet werkt omdat de kookplaat aan 40A niet genoeg heeft.

Morgen maar even met hem doornemen plus de vragen die ik niet direct kon beantwoorden. Voor het geval het nog iets helpt hierbij ook nog even foto van stoppenkast en het (oude) aansluitschema dat erbij zat.

Ik kan niet zien wat de waarde van de hoofdzekeringen is maar je hebt in elk geval een drie fasen aansluiting en ruim voldoende ruimte in de kast, dus gewoon een drie fasen aansluiting (laten) aanleggen zou ik zeggen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
benleentje

Golden Member

Op 1 februari 2023 15:48:34 schreef T-sec:
Hoe krijg je de dikke aders van de 10mm2 kabel onder de 2.5-4,0mm2 geschikte schroefklemmen van een kookplaat?

Door de 10mm in een lasdoos 64A WCd af te monteren en het laatse stuk met dun draad verder te gaan. Dat is vrij gebruikelijk.

dat ik straks wel het volledige vermogen van de kookplaat kan gebruiken?

Het is een kookplaat met 11 zones waarvan je er 5 tegelijk mag gebruiken. Dus alleen als je met 5 grote pannen tegelijk koot dan kom je in de buurt van het maximale vermogen. Die 5 pannen zuullen zelden alle tegelijk maximaal aan het verwarmen zijn meestal heb je al een paar pannen aan de kook of temperatuur en gaan die op een lager vermogen verder.

Maar zelfs als je ven het maximale vermogen nodig hebt dan lukt dat ook nog gewoon. Je aansluiting is 40A en de zekering die ervoor zit is dat dan ook. Het is wel de bedoeling dat je die 40A continu kan gebruiken dus de zekering is erg ruim. Een zekering moet zelfs 1,2In = 1,2 x 40 = 48 doorlaten en dan zal die eens na een paar uur door smelten. Als je dus alles in he woning uitzet en je 5 zones op je kookplaat op vol vermogen zet dan kan je een paar uur vooruit dat lijkt mij ruim voldoende voor de meest veel eisende gerechten.
Maar zelden komt dat zover en zal zelfs onder 40A blijven omdat je zelden alles tegelijk op vol vermogen hebt staan.

Geen idee hoe het daar is, maar....
220 V is vrijwel nergens gewoon.

TS zegt zelf en leek te zijn en voor bijna elke leek is het nog steeds gewoon 220V. Het zal nog wel enkele decennia zo blijven hangen dus wen er maar alvast aan.

Ik kan niet zien wat de waarde van de hoofdzekeringen zijn,

Helemaal links bovenaan staat "Rating of incornmer" Ik vermoed dat ze daar gewoon de aansluitwaarde mee bedoelen.

maar je hebt in elk geval een drie fasen aansluiting

Ja dat is nu wel duidelijk het is 3 fase dus 3x 40A = 27,6kW dat zou ruim voldoende moeten zijn waarvan ruim 11kW in gebruik is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 1 februari 2023 16:51:34 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat daar gebruikelijk is om de fases rood-geel-blauw te coderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik denk dat het toch wel raadzaam is het ding op 3 fasen aan te sluiten. Het mag dan wel mogelijk zijn om de 10qmm op te splitsen naar een kwadratuur die onder de L klemmen past, maar is de N klem geschikt om er een 10qmm onder te schroeven?
Grote kans dat het daar uitfikt ala je die plaat toch eenfasig gaat aansluiten.

bprosman

Golden Member

Op 1 februari 2023 17:12:07 schreef rew:
Ik denk dat daar gebruikelijk is om de fases rood-geel-blauw te coderen.

Op zich best wel een slim idee, hier moet je er altijd "het boek" bij pakken.
Alle componenten zijn ook maar 40A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je hebt 3fasen beschikbaar, maak daar ook gebruik van. Buiten dat je voor deze fase zo'n 10 Amp voor de kookplaat tekort komt, kun je alle groepen op deze fase ook niet gebruiken of je moet opgraden naar 80 Amp als de voeding kabel door de grond of naar de bovengrondse net dik genoeg is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Begrijp die discussie niet.

Er staan dozijnen van die dingen hier en zelfs mastodonten zoals hieronder, zo maar eventjes 15kW, tot soms zelfs 22kW!!!!

Worden in BE gewoon via
- Enkelfasig: 3G6, 32A automaat en Vynckier/Legrand 3P 32A stopcontact.
- 3-fasig: 3G4 of 3G6, 25A/32A en Vynckier/Legrand 5P stopcontact

Nooit een probleem geweest, dus 10mm2 is zeker voldoende. Wie gebruikt er nu immers al die platen (en ovens) gelijktijdig op vol vermogen? En zelfs als je dat doet floept gewoon de automaat uit.

Rood, geel blauw zijn Britse kleuren, zie je overal waar die ooit neergestreken zijn.

bprosman

Golden Member

Rood, geel blauw zijn Britse kleuren, zie je overal waar die ooit neergestreken zijn.

Zelfs tot in de TV :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Vroeger codeerden ze de fasen in NL ook r,g,b....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat uit de grond de meterkast in gaat ook nog steeds.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

ook de openbare verlichting heeft vaak die draadkleuren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Rood, geel, blauw is in de hele EU in 2006 vervangen door bruin, zwart, grijs. Zelfs in de afvallige provincie UK.
Wel oppassen, die oude kabels liggen nog overal, dat zwart de nul is en blauw een fase!

Op 2 februari 2023 09:34:28 schreef GJ_:
Rood, geel, blauw is in de hele EU in 2006 vervangen door bruin, zwart, grijs. Zelfs in de afvallige provincie UK.

Niet te hard van stapel lopen, na de Brexit komen die kleuren vast weer terug :+

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 februari 2023 07:19:11 schreef mel:
Vroeger codeerden ze de fasen in NL ook r,g,b....

De ellende was dat dit afhankelijk was van het elektriciteitsbedrijf.
De REMU (Utrecht) had andere kleuren dan de PGEM (Gelderland)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 februari 2023 17:21:06 schreef mvdk:
Ik denk dat het toch wel raadzaam is het ding op 3 fasen aan te sluiten.

Helemaal mee eens. Je spaart ook op verbruikskosten als je dat doet: Er zijn minder verliezen in de kabel naar de keuken.

Het mag dan wel mogelijk zijn om de 10qmm op te splitsen naar een kwadratuur die onder de L klemmen past, maar is de N klem geschikt om er een 10qmm onder te schroeven?

Ik zou verwachten dat zo'n fornuis 3 N klemmen heeft om de drie verschillende "op 230V" gevoedde 3.6kW modules te voeden. En dan worden er drie bruggen meegeleverd voor de driefase situatie.

Als het ding serieus volgens de fabrikant op "1 fase" kan, dan moeten ze ook zorgen voor een 50A geschikt aansluitpunt op de kookplaat.

Edit: het zou ook kunnen besparen op aanlegkosten. Nu leg je 2*10 mm2, dat wordt dan iets van 4*4mm2. Dat is al iets aan "overkill": in NL had het met 2.5 gemogen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 2 februari 2023 13:06:43 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net wat product informatie gelezen en daar staat niet geschikt voor op 1 fase. En in de online handleiding die ik heb gevonden staat geen aansluitschema. Als TS het apparaat al thuis heeft, kan hij eens in de originele handleiding kijken. Per land verschilt dit ook wel eens.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Vanmiddag even met de aannemer overlegd, en hoewel hij aangeeft dat 1-fase aansluiting prima is en dat in de praktijk de stop er nooit uit zou knallen met een 40A zekering, gaat hij het toch maar veranderen naar een 3-fase aansluiting. Lijkt mij helemaal prima aangezien het dan sowieso voor de toekomst goed zit.

Ter info hieronder een screenshot uit de handleiding.
(https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703323_B.pdf)
Nogmaals, ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar lijkt erop dat 1-fase aansluiting wel gewoon kan mits je die 50A aankan.

Heel erg bedankt voor alle hulp en suggesties!