Philips firmware-update mislukt

ik geloof niet dat het een PDF is waar ie over valt

Dat is makkelijk te omzeilen, een dummy PDF file plaatsen. Grote kans dat zo'n oud ding geen httpS gebruikt dus dan is het prima te doen.

Maar als ik de procedures zo zie haalt ie een manifest file op, vermoedelijk zitten daarin de diverse variabelen / filenamen enz die hij gebruikt

Op 20 januari 2023 21:13:45 schreef auggie:
Was ik jurist dan zou ik Philips aanklagen.

Gewoon een briefje naar Philips schrijven waarin je je ergernis uit en waarin de woordjes 'Consumentenbond' en 'milieu' is opgenomen. Misschien helpt dat.

De garantie is ruim voorbij, de set is meer dan 10 jaar oud en vraagsteller heeft voor eigen risico een recovery firmware uitgevoerd. In de gebruiksaanwijzing staat de recovery niet beschreven maar is daarentegen wel in het servicemanual die online nog beschikbaar is. Deze set wordt online voorzien van de laatste beschikbare update en in een PDF bestand wordt uitgelegd hoe dat proces in zijn werk gaat maar bevat geen download zip bestand die na uitpakken op een usb stick gezet kan worden. Was dat maar zo want dan kon de firmware nog hersteld worden. Heel triest maar in dit geval geldt ook weer als iets doet wat het behoord te doen ga er niet mee knutselen en zeker niet met iets dat de set onklaar maakt.

bprosman

Golden Member

Op 20 januari 2023 21:46:51 schreef ohm pi:
[...]Gewoon een briefje naar Philips schrijven waarin je je ergernis uit en waarin de woordjes 'Consumentenbond' en 'milieu' is opgenomen. Misschien helpt dat.

Ben er bang voor want Philips heeft de consumenten audio tak jaren geleden al verkocht. En ik heb de handleiding niet gelezen maar ben nog nooit een handleiding tegen gekomen , van welk merk dan ook waarin niet staat dat updaten voor eigen risico is.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 21 januari 2023 10:09:14 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tsja, ik baal er ook altijd van dat wat ouder spul niet supported meer wordt. Daar zijn al topics genoeg over geweest hier.

Maar even on-topic: Zonde om af te schrijven. Dus even wat meer practisch hoe je het op zou kunnen lossen.

Als ik het zou moeten oplossen zou ik hetvolgende doen:

Stap 1:

Zoals ik al zei: Maak een wireshark trace op je netwerk terwijl je probeert het ding te updaten.

Als het apparaat geen SSL doet zou je moeten kunnen uitvinden uit de wireshark ethernet trace welke files het apparaat probeert op te halen en op welke domain namen. En ook welke DNS het apparaat gebruikt (vrijwel zeker die van je eigen internet modem).

Als je nu dus weet welke files het zijn, mijn vermoeden dus 2: de firmware zelf en het manifest. Dan naar stap 2.

Stap 2

Er is misschien kans dat je de ontbrekende files via de wayback machine ergens terug kunt vinden. Waarschijnlijk is 1 file zelfs gewoon beschikbaar, je zegt teslotte zelf dat ie alleen over het manifest klaagt.
Anders is het over en sluiten. Zo ja, vindbare files, dan stap 3.

Stap 3 is: Hoe krijg je de boel er weer in? Nou je zou lokaal op je eigen netwerk een fake dns servertje kunnen maken met webserver waar je de ontbrekende file nu zelf op zet. Dan kun je met je eigen lokale spulletjes alles doen wat je wilt.
Daar zou je of een raspberry pie voor kunnen gebruiken of een VM maken waar je een standaard linux distributie in zet.
Hier op het forum kunnen we je daar wel bij helpen hoe je een tijdelijk DNS-je en webservertje optuigt. Maar zeer veel andere fora kunnen ook helpen.

Hopenlijk kun je zo de boel weer werkend krijgen.

Doe stap 1 eerst en post je bevindingen hier.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb wireshark gedraaid, en zie dan dat de Philips een lokaal ip-nummer toegewezen krijgt. Verder gebeurt er eigenlijk niets.
Ik zag wel een mij onbekend ip-adres 268.xxxxxx.

(Helaas raakte toen mijn notebook's netwerk-funktie onklaar (ip-conflict o.i.d.). Nu moet ik zeggen dat ik wireshark ook niet echt begrijp (en het draait niet op mijn oude PC)).

Het ip adres is interessante informatie, dat is een adres buiten op het internet dus zou van de update server kunne zijn.

Wat nog interessanter is of er vanuit je Hifi set een DNS request gedaan wordt met een bepaalde URL. Dan kun je namelijk met een browser kijken of dat adres nog bestaat.

Als je wireshark niet kent is het wel een uitdaging ja om er chocola van te maken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 25 januari 2023 19:27:24 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 25 januari 2023 19:10:38 schreef auggie:
Ik heb wireshark gedraaid, en zie dan dat de Philips een lokaal ip-nummer toegewezen krijgt. Verder gebeurt er eigenlijk niets.
Ik zag wel een mij onbekend ip-adres 268.xxxxxx.

(Helaas raakte toen mijn notebook's netwerk-funktie onklaar (ip-conflict o.i.d.). Nu moet ik zeggen dat ik wireshark ook niet echt begrijp (en het draait niet op mijn oude PC)).

Heb je nog meer getallen van het ip adres ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 25 januari 2023 19:26:55 schreef henri62:
Het ip adres is interessante informatie, dat is een adres buiten op het internet dus zou van de update server kunne zijn.

Wat nog interessanter is of er vanuit je Hifi set een DNS request gedaan wordt met een bepaalde URL. Dan kun je namelijk met een browser kijken of dat adres nog bestaat.

Als je wireshark niet kent is het wel een uitdaging ja om er chocola van te maken.

Werkt dat als je een switched netwerk hebt ? Moet je dan geen span poort hebben ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik zag wel een mij onbekend ip-adres 268.xxxxxx.

Dat lijkt me sterk, getallen boven de 255 zijn wat lastig... :) (die zie je alleen in tv films...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2023 20:09:56 schreef bprosman:
[...]
Werkt dat als je een switched netwerk hebt ? Moet je dan geen span poort hebben ?

Klopt, bij een switched netwerk zie je alleen de DHCP discover van dat ding (die is broadcast), verder zul je weinig zien (tenzij dat ding nog wat neighbour discovery dingen doet).

Als je de PC als DHCP server laat fungeren icm een crosscable dan zie je iets meer, maar idealiter moet je 'm dan ook laten natten zodat ie dingen kan resolven.

Een switch met mirror poort, of een router die een capture kan maken is dan wel handig. Maar ik betwijfel of TS dermate handig is en/of tools beschikbaar heeft.

Op 25 januari 2023 20:09:56 schreef bprosman:
[...]
Werkt dat als je een switched netwerk hebt ? Moet je dan geen span poort hebben ?

Of een simple low budget hubje.

Op 25 januari 2023 22:02:47 schreef Arco:
[...]
Dat lijkt me sterk, getallen boven de 255 zijn wat lastig... :) (die zie je alleen in tv films...)

Oops ik zie het ook :+ . Zal dan wel 168 zijn?

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 26 januari 2023 00:34:16 (31%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 januari 2023 10:06:06 schreef bprosman:
[...]
Ben er bang voor want Philips heeft de consumenten audio tak jaren geleden al verkocht. En ik heb de handleiding niet gelezen maar ben nog nooit een handleiding tegen gekomen , van welk merk dan ook waarin niet staat dat updaten voor eigen risico is.

Dat Philips die tak verkocht heeft, maakt in principe niet uit. Zij zijn opdrachtgever naar de fabrikant, verlenen de support, en kunnen ook besluiten om bestanden vrij te geven als "abandonware". Kost niks, en goed voor de klantenbinding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan het niet zo zijn dat het IP adres door de internetprovider of de browser geblokt wordt want dat komt vaker voor. Wie weet werkt een VPN verbinding wel.

joopv

Golden Member

Ethernet hubs (om te kunnen wiresharken) worden niet meer verkocht, je zal in de 2dehands markt moeten zoeken. Ik heb er nog ergens een, die bewaar ik angstvallig.

Op een managed switch moet je een span- of mirror poort aanmaken om wireshark te kunnen gebruiken. Dan moet je maar net toegang kunnen krijgen tot dat management.
En op een unmanaged switch heb je gewoon het nakijken en zie je alleen wat broadcast en discovery verkeer.

Joop, bij Action lagen er een tijd terug nog. Of was dat een switch?

Bij kringloopwinkels kom je ze ook wel tegen. Je wil wel een echte, tamelijk domme, hub en niet een switch.

Een hub stuurt alles alle kanten uit waardoor je kunt spy-en. Een switch is veel te intelligent en doet alleen wat nodig is.

Ik vrees dan toch dat het een spreekwoordelijk gebed zonder eind wordt want al zou de server gevonden worden is de kans nog klein dat de oorspronkelijke firmware nog aanwezig is. En dan nog hoe krijg je die firmware weer op de set geïnstalleerd want die probeert in een loop de firmware van een server met een ingebakken IP adres af te halen. Ik denk dat een set met een ander defect op een verkoopsite zoeken sneller resultaat geeft dan apparatuur aanschaffen waarvan de uitkomst niet bekend is.

Het IP van de download server zal niet vast zijn maar een normale hostname. En dat kun je door een eigen DNS op te zetten wel om routeren.
Op zich allemaal mogelijk maar niet voor een volledige leek.

Kruiskabeltje gebruiken zoals DJSmiley zegt maar dan heb je weer geen IP nummer op die unit. Misschien met een beetje mazzel de kabel omsteken nadat de set een IP heeft gekregen. Blijft klugelen natuurlijk.
Misschien dat je een oud ADSL modem als switch kunt misbruiken?

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 26 januari 2023 22:05:32 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

https://pjo2.github.io/tftpd64/ downloaden en installeren (DHCP server)
Computer los trekken van het netwerk
Philips rechtstreeks aan de computer/laptop (er van uit gaande dat het een redelijk recent model is en dus auto detect op de netwerkinterface heeft)
DHCP server starten
Wireshark starten
philips aanslingeren

Philips krijgt ip van computer via dhcp server en je kan al het verkeer meelezen want hij gaat er vanuit dat de computer de router is.

Bijkomend voordeel, mocht er tftp oid nodig zijn voor firmware update dan zit het al ingebakken :)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar ik zal vertellen waar ik laatst mee te maken had.
Ik wou een yamaha updaten vanwege een melding in de APP dat bepaalde di9ngen niet konden.
Dus hupla kabeltje erin en updaten, dat ging, en ging, en ging, en ineens PATS NIET GOED, Ow shit.
Hij bleef maar zoeken en in een loop zitten.

Na wat geklooi heb ik hem rechtstreeks aan de router gehangen (na al het andere eruit te hebben getrokken). Eerst router aan, daarna de versterker aan.
En alles ging in één keer goed.
Versterker geupdate.