Oude elektromotor geschikt voor frequentie drive

Beste leden,

Op mijn werk zitten we met een lastige situatie. Voor ons koelwater systeem maken we gebruik van een pomp (1). Deze wordt door een frequentie drive aangestuurd, de waterdruk regelen we aan de hand van de toeren.
Er is ook een tweede pomp (2) die als backup dient, deze wordt met een softstarter gestart en is niet te regelen. De waterdruk wordt (normaal gesproken) met een regelklep in de persleiding geregeld.

Deze regelklep was aan vervanging toe en is (te vroeg) gedemonteerd en nu blijkt dat er erg lange levertijd op zit. Nu is vandaag bij een inspectie vernomen dat de lagers van de elektromotor van pomp 1 hoorbaar zijn (niet goed). Dus deze moet gereviseerd worden en dat duurt twee weken, een nieuwe hebben we niet op de plank liggen.

Helaas kunnen we nu niet met pomp 2 draaien in deze opstelling omdat we de druk niet kunnen regelen. Dus de vraag is:

Kunnen we de (antieke) motor van pomp 2 tijdelijk via de frequentie regelaar van pomp 1 aansturen?

Qua kabellengte lukt het en de vermogens komen redelijk overeen, de drive zal opnieuw ingeregeld moeten worden maar dat is geen probleem.

Koeling zal mogelijk een probleem worden maar daar kunnen we iets voor verzinnen. Maar zijn er nog andere problemen?

Specs:
Pomp 1: ABB
P = 90kW
In = 176A
n = 1485 rev/min
Drive: ABB acs 607-0100-3

Pomp 2: Hemaf SKA
P = 81kW/110Pk
In = 160A
n = 1490 rev/min
Softstarter: ATS23PC24N

GJ_

Moderator

Ik kan met een oude motor ook niks garanderen, maar ik heb wel antiekere motoren op een frequentieregelaar gezien.
Bovendien heb je weinig keus lijkt me. Als je die periode maar kan overbruggen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me geen enkel probleem, als je F.O. deze zwaardere pomp aan kan.
Wel de motorparameters aanpassen in de F.O.

Koeling zal wel geen probleem zijn, bij half toeren heb je bijna geen opvoerhoogte meer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 1 februari 2023 20:02:50 schreef Toeternietoe:
Lijkt me geen enkel probleem, als je F.O. deze zwaardere pomp aan kan.

Vermogensverschil kun je denk ik wel negeren, dat is echt nihil.

Wat eventueel wel lastig kan zijn is dat bij een vervangende motor de ashoogte meestal hoger is dan van de beide bestaande pompen (280mm geloof ik). Ik zou dus op tijd een plan maken voor eventueel aanpassen van het leidingwerk voor het geval er een nieuwe pomp geplaatst moet worden.

Op 1 februari 2023 20:07:15 schreef GJ_:
[...]Vermogensverschil kun je denk ik wel negeren, dat is echt nihil.

Wat eventueel wel lastig kan zijn is dat bij een vervangende motor de ashoogte meestal hoger is dan van de beide bestaande pompen (280mm geloof ik). Ik zou dus op tijd een plan maken voor eventueel aanpassen van het leidingwerk voor het geval er een nieuwe pomp geplaatst moet worden.

De pomp zelf blijft staan en mocht er leidingwerk aangepast moeten worden, kunnen we dat zelf. Ik dacht meer dat misschien de isolatie van de oude motor de vfd niet aan zou kunnen of dat het zou gaan vonken bij de lagers? Maar daar is maar weinig over te vinden.

Misschien een idee ,maar als jullie wel zelf leidingwerk kunnen aanpassen dan kunnen jullie toch ook wel een paar lagers vervangen dat is toch niet zo moeilijk :)

Gr.F_S

Op 1 februari 2023 20:36:10 schreef F_S:
Misschien een idee ,maar als jullie wel zelf leidingwerk kunnen aanpassen dan kunnen jullie toch ook wel een paar lagers vervangen dat is toch niet zo moeilijk :)

Gr.F_S

Dat zou misschien kunnen maar dat doen we in principe niet zelf. Het probleem is dan nog steeds dat we geen koelwater hebben op dat moment.

ik zou ook zeggen, ruk de kabel van pomp 1 en zet die op pomp 2. dan motor 1 reviseren ( 2 lagers heb je er zo opzitten idd ) en weer omruilen..

echter lijkt pompchassis 1 wel een stuk meer uren op de klok te hebben, en wat lekt. miss overwegen om motor 1 op pompchassis 2 te zetten, zodat de hoofdpomp ook het beste loopt, en pomp2 puur backup is..

voor een motor die 160A nodig heeft op vollast is de voeding maar dun zo lijkt het, wrs draaien beiden pompen niet bepaald op hun tenen.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 1 februari 2023 21:07:54 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 februari 2023 21:04:06 schreef testman:
ik zou ook zeggen, ruk de kabel van pomp 1 en zet die op pomp 2. dan motor 1 reviseren ( 2 lagers heb je er zo opzitten idd ) en weer omruilen..

echter lijkt pompchassis 1 wel een stuk meer uren op de klok te hebben, en wat lekt. miss overwegen om motor 1 op pompchassis 2 te zetten, zodat de hoofdpomp ook het beste loopt, en pomp2 puur backup is..

voor een motor die 160A nodig heeft op vollast is de voeding maar dun zo lijkt het, wrs draaien beiden pompen niet bepaald op hun tenen.

Ik denk dat we het zo ook gaan doen.

Scherp gezien, die is lek ja. Maar we gaan ze niet wisselen omdat de motor en pomp van 2 net uitgelijnd zijn. Pomp 1 loopt afhankelijk van de druk, en dit ligt aan de vraag van de fabriek. Pomp 2 loopt altijd vol gas en wordt geknepen op de pers.

Heb het zo niet paraat maar het lijkt me een 4G35, de softstarter zit 4m verderop.

Als pomp2 niet geknepen wordt gaat de druk over de 6 Bar en dat kan het leidingstelsel niet overal meer aan...

een 4x35mm2? lijkt me niet, pas nog een kast gebouwd waar een 5x35 voeding in ging en dat was een M50 wartel, zat 1 hp printer op :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

4G35 heb je al met een diameter van 28mm.

Op 1 februari 2023 22:47:14 schreef GJ_:
4G35 heb je al met een diameter van 28mm.

Dit klopt.

We gaan nu voor de oude motor een tweede drive aanschaffen en op termijn ook een nieuwe motor, zodat er een redundant systeem komt.

GJ_

Moderator

Over de dikte van kabels: de dunnere zijn niet geschikt voor frequentieregelaars, zeker niet als de lengtes wat groter zijn.

Kan vast wel, wat mij meer verbaast is dat het vervangen van lagers 2 weken moet duren. Ik doe dat in een halve dag als het moet, soms kan dit gewoon ter plaatse.

Een ABB ACS607-0100-3 is opsolete mocht je daarmee problemen krijgen.
Deze zal ook al zo'n jaar of 20 oud zijn.
Dat wordt dan een ACS580 of een luxere versie de ACS880

GJ_

Moderator

Met deze simpele frequentieregelaars is vervanging nooit een probleem, die kun je voor van alles en nog wat vervangen.

benleentje

Golden Member

Op 10 februari 2023 21:30:01 schreef Peter112:
Kan vast wel, wat mij meer verbaast is dat het vervangen van lagers 2 weken moet duren. Ik doe dat in een halve dag als het moet, soms kan dit gewoon ter plaatse.

Wat mij weer verbaast waarom dat dan weer per direct moet gebeuren. Een lager die wat hoorbaar geluid maakt kan vaak nog jaren lang meegaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is ook maar te hopen dat het revisiebedrijf verteld is dat de motoren op een frequentieomvormer zitten. Je zal de eerste niet zijn die zijn nieuwe lagers om zeep helpt met een oude motor die een dikke lekstroom (> 100mA) door de as en de lagers heeft lopen.

GJ_

Moderator

Dat zou een revisiebedrijf direct moeten zien. Dat geeft een behoorlijk specifieke lagerschade.

als je de lagers hoort ruisen is het vaak nog te doen, maar onevenredige geluiden van de lagers duiden op ellende op korte termijn. dan lopen de kogels al vast en kunnen deze vastslaan in de lagerschaal, vaak met de kogelhouders in elkaar geprakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De installatie niet kennende vermoed ik toch, dat beide pompen elk 2 service afsluiters heeft. Als je dan aan de zuigzijde van de noodpomp de afsluiter zover dicht draait dat de juiste werkdruk ontstaat kun je tijdelijk wel door draaien. De motor houdt dan voldoende koeling.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 12 februari 2023 23:43:44 schreef Hunebedbouwer:
Als je dan aan de zuigzijde van de noodpomp de afsluiter zover dicht draait dat de juiste werkdruk ontstaat kun je tijdelijk wel door draaien.

Dat moet je dus NIET doen, dan sloop je de pomp. Aan de perskant moet je bij een centrifugaalpomp de boel een beetje knijpen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 12 februari 2023 23:43:44 schreef Hunebedbouwer:
De installatie niet kennende vermoed ik toch, dat beide pompen elk 2 service afsluiters heeft. Als je dan aan de zuigzijde van de noodpomp de afsluiter zover dicht draait dat de juiste werkdruk ontstaat kun je tijdelijk wel door draaien. De motor houdt dan voldoende koeling.

Nooit de zuig knijpen, altijd de wegpers. Anders krijg je cavitatie in je pomp, dan hoor je het knallen en bonken. Maar dit is geen optie omdat we geen constante afname hebben.

Op 11 februari 2023 20:52:29 schreef testman:
als je de lagers hoort ruisen is het vaak nog te doen, maar onevenredige geluiden van de lagers duiden op ellende op korte termijn. dan lopen de kogels al vast en kunnen deze vastslaan in de lagerschaal, vaak met de kogelhouders in elkaar geprakt.

Je hebt gelijk, het hoeft niet a la minute te gebeuren maar het liefst wel binnen enkele weken, je zit ook met levertijd van onderdelen.