Stroommeting

Beste,

wij hebben ovens met 9 weerstanden in om te verwarmen.

Ik wil het visueel maken wanneer een weerstand stuk is, dacht aan een simpele stroommeting die eventueel een kleine relais schakelt met een ledje wanneer deze niet stuk is.

Bijkomend warmt deze niet continue ( temp bereikt = weerstanden uit) dus wil graag ook een oplossing die me steeds visueel zichtbaar maakt wanneer er weerstanden moeten gewisseld worden.

Bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat kan natuurlijk op 10000 verschillende manieren.
Ik deed het zo:
Stroomtrafo carlo gavazzi E83-2050
Als "schakelrelais"" gebruikte ik een Siemens LOGO! met analoge ingangen (bv de 12/24RC)

Je kunt dan vele schakelnivo's maken. en je kunt de schakelnivo's afhankelijk maken van een toestand van je oven via een digitale ingang.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 2 februari 2023 13:53:33 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Je kunt het ook aansluiten via een thermisch relais, die geeft vanzelf aan als er één weerstand stuk is, alleen niet als ie uit staat natuurlijk.

Oke 1 stroommeting zou leuk zijn... ALS ie goed werkt. Eens even kijken.

Je wil dan die stroom met een drempelwaarde vergelijken. Als de stroom niet nul is, dan staat de oven aan, en dan moet ie boven die drempel liggen. Zo niet, dan is er een weerstand kapot. Kunnen we dan wel een drempel vinden die ALLEEN overschreden wordt als er een weerstand kapot is, en nooit in andere veelvoorkomende gevallen? Dit is tenslotte een fabriekstoepassing, dat moet robuust werken.

Er is dus wat extra info nodig om dit te beantwoorden. Bijvoorbeeld:

Hoeveel verandert de weerstandswaarde als functie van de temperatuur?
Hoeveel spreiding zit er tussen de waardes van de verschillende weerstanden?
Hoeveel verloopt de weerstandswaarde over de levensduur?
Hoeveel variatie zit er op de netspanning?

Als je alleen de totale stroom meet, mag de som van al die posten bij 9 weerstanden -grofweg- niet meer dan 100/9 = 11% van de 'goede weerstandswaarde' bedragen.

Dan over de werking van die oven. Worden de elementen wel altijd allemaal tegelijk aan en uit geschakeld? Zo niet --> complicerende factor.

Conclusie: mij lijkt het veruit het handigst om de stroom per element te bewaken.

Toch?

Dat ding van toeternietoe gebruiken wij ook.

Op de plc komt 1 als er voldoende stroom loopt.

goede conditie : plc stuurt weerstand aan, stroommeting ok = in bedrijf
uit conditie : niet aangestuurd, stroommeting niek ok = uit bedrijf

fout 1, aangestuurd door plc stroommeting niek ok = weerstand of zekering defect of andere ondebreking.
fout 2, niet aangestuurd , stroommeting ok = relais weerstand blijft hangen.

GJ_

Moderator

Je hoeft toch alleen maar een verschil in stroom tussen de fasen te meten? Vandaar mijn optie om een standaard thermisch relais te gebruiken.

Die Carlo Gavazzi is een mooi ding, maar ik vermoed dat we het hier over een gewone oven verwarming met elementen in ster of driehoek hebben, op 400V, en dan heb je er dus drie nodig.

Eerst moet je weten over welke stromen we spreken, maar als je op Alieapress eens zoekt onder " current transformer with led indicator " dan krijg je veel mogelijkheden.

Zoals deze, je hebt er ook met een display die de stroom weergeeft.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 februari 2023 13:56:55 schreef GJ_:
Je kunt het ook aansluiten via een thermisch relais, die geeft vanzelf aan als er één weerstand stuk is, alleen niet als ie uit staat natuurlijk.

Dat zal niet erg best gaan.
Thermisch relais werkt net verkeerd om, en verrekte traag.
Je moet deze dan op automatische reset zetten en dan voldoende lang wachten....

Met een LOGO en uitgebreid meten kan inderdaad dan met 3 stroomtrafo's
Als de verwarmingselementen in 3 stappen in geschakeld worden dan kun je alle standen toch afzonderlijk detecteren.
Je kunt dan 3 in/uit nivo's voor de verschillende stromen instellen, dit 3x doen......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 2 februari 2023 16:45:01 (25%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 februari 2023 15:05:55 schreef GJ_:
Je hoeft toch alleen maar een verschil in stroom tussen de fasen te meten? Vandaar mijn optie om een standaard thermisch relais te gebruiken.

Die Carlo Gavazzi is een mooi ding, maar ik vermoed dat we het hier over een gewone oven verwarming met elementen in ster of driehoek hebben, op 400V, en dan heb je er dus drie nodig.

dat geeft toch niks.

Ik heb units met 4x 40 kw elementen steeds op 3 fase . 2 zijn er sinus geregeld. 2 gaan met relais in daar zit op elke fase een bewaking met 3x een 100A type .
De volgende zetten we waarschijnlijk een dinrail kwh meter met profinet aan de PLC.

GJ_

Moderator

Op 2 februari 2023 16:41:23 schreef Toeternietoe:
Thermisch relais werkt net verkeerd om, en verrekte traag.
Je moet deze dan op automatische reset zetten en dan voldoende lang wachten....

Bij een ongelijke belasting werkt ie behoorlijk snel en zeker niet verkeerd om. De stroom mag dan wel lager worden, maar ongelijke fasen detecteren ze snel genoeg.
Op autoreset zetten is niet nodig.

Kan ik dit niet doen zoals het princiepe van een zekeringhouder met led indicatie?

Is het voorstel met die ledstroomtrafo niet voldoende? over elke draad zo'n stroommeting schuiven en je bent ervan af.
Eenvoudiger en goedkoper kan niet.

LDmicro user.

Met een standaard 1:2000 stroomtrafo en ledjes die 20mA mogen hebben kan je tot 40A "meten". Ik kan de wikkelverhouding bij de eerste twee op aliexpress niet vinden, ALs je onder de 20A blijft, kan je het gokken. De lol is dan dat je met eenvoudige draadjes je ledjes op een afstandje kan monteren.

Let op: Iedere "indicatie" led moet je er twee anti-parallel zetten. Twee ledjes per meting!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/