48v accubank

Ik heb een accu bank van 48v bestaande uit 12x 12v accu's serie parallel. Worden geladen door zonnepanelen.
Nu heb ik daarop een 48v inverter.
Heb nu ook een extra 12v inverter die ik over 1 accu wil zetten van de accu bank.
Zijn hier negatieve gevolgen aan ?
Bijvoorbaat dank voor de reacties
Ps het zijn 100amp/h loodaccus

Niet doen!

3p-4s (4 serie maakt 48 volt en 3 parallel maakt totaal 12 accu's) en aangenomen dat de accu's allemaal gelijk zijn zorgt voor een redelijke balancering zonder extra maatregelen zoals balancers.

Een enkele accu belasten zorgt voor onbalans en uiteindelijk defecte accu's.

harry64

Golden Member

Je loopt het risico dat die 12 volt string uit balans raakt met de rest. Afhankelijk van het soort accu, lood, li-ion, lifepo e.d. kan het ook schadelijk zijn of je BMS verstoren.

Inderdaad: niet doen, dat gaat absoluut fout, want je gaat die 12V accu meer ontladen dan de rest, terwijl die accu's alleen in serie geladen worden.

Wat je zou kunnen doen, is er een 12V accu bij plaatsen, met een omvormer van 48V naar 12V om die vol te houden. Het handige daarvan is dat je die accu en omvormer ook los kunt koppelen en ergens anders kunt gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Maar zomaar een omvormer van 48 naar 12V en daar een extra accu op zetten zou ik niet aanraden. Daar moet minstens een stroombegrenzing (liefst acculader) op om niet die omvormer of accu om zeep te helpen. En dan lijkt me een extra accu overbodig. Gewoon een DCDC omvormer van 48 naar 12 en daar de 12V inverter op. Maar ik denk dat een inverter van 48V dan weer praktischer is en uiteindelijk minder kost :)

Overigens, als iedere accu apart geladen en ontladen word, dan zou het eventueel misschien kunnen om 1 accu meer te belasten. Maar je moet heel goed weten wat je doet, hoe je installatie werkt en wat deze aan kan (geschikt voor is).

Edit: Ik zie in de praktijk dat in veel offgrid toepassingen spulletjes van Victron worden gebruikt. Geen idee of dat toevallig bij jou ook het geval is. Ik vond hier in ieder geval een praktisch gratis handboek met voorbeelden en toepassingen (en producten of combinaties) die mogelijk interessant kunnen zijn: https://www.victronenergy.nl/orderbook

Kwaliteit boven kwantiteit

Als je het zonder extra accu wilt doen, moet de 48-12V omvormer de maximale stroom van de inverter kunnen leveren; ik wat uitgegaan van niet-continue gebruik, en dan is een accu als buffer wel handig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Maar zomaar een omvormer van 48 naar 12V en daar een extra accu op zetten zou ik niet aanraden. Daar moet minstens een stroombegrenzing (liefst acculader) op om niet die omvormer of accu om zeep te helpen.

Dit kan wel hoor als je die omvormer gewoon instelt op 13,8 volt, dan laad de accu door totdat de accu die 13,8 volt bereikt heeft. Dan stopt het laden vanzelf. De oude laadsystemen in de auto werkte vroeger op deze manier. En dat ging best goed, Je zou nog iets als een timer kunnen toevoegen die zorgt dat de accu een deel van de tijd niet aan de omvormer hangt. De accu hangt anders wel altijd aan de lader die hem ook altijd probeert op te laden. En dat is misschien weer minder handig.

Een betere methode is gewoon een accu lader die gewoon helemaal uitschakelt als de accu helemaal is op geladen. Die omvormer blijft immers anders permanent stroom uit de 48 volt accu trekken. Ook als dat helemaal niet nodig is.