schakeling maken voor poederlak oven

Hey,
Ik ben bezig een poederlak oven te maken.

Nu is het veel te lang geleden dat ik nog iets deftig van 3 fase gezien heb.
En heb ik 2 vragen:
stel dat ik de weerstanden in ster zet,
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Sterschakeling.jpg
en elke weerstand is 2000W - 240V - 8A.
loopt er dan 3*8A over de N? en moet er dan een dikkere N liggen?
of zitten die amperages verschoven in fase waardoor je ze niet moet optellen?
of loopt er niets over N, en gaat de stroom wisselend van L1 naar L2 enzo (en dus door 2 weerstanden)?

stel dat ik de weerstanden in driehoek zet, kan ik dan elke combo (L1-L2, L2-L3,L3-L1) apart schakelen?
Doel zou zijn om 3 weerstanden te gebruiken tijdens opwarmen, en dan 1 weerstand om op temp te houden. Maar gaat dat een probleem geven als ik maar op 1 weerstand stroom zet?

Ik zit met een eigen hoogspanningscabine, en zou adhv belasting gebouw kiezen welke L ik belast tijdens warm houden om beetje evenwicht te hebben op hoogspanning.

Arco

Special Member

Bij 3 fasen in ster loopt er maar weinig stroom door de 'N' (je kunt 'm ook zelfs weglaten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

met een eigen trafo hoef je je denk ik niet druk te gaan maken over 2000W op welke fase te zetten, of het moet wel erg aan zijn max draaien al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt de weerstanden van 230 volt niet op 2 fasen aansluiten ! dus niet in driehoek. De spanning wordt dan wortel 3 hoger , de stroom ook wortel 3 hoger en het vermogen 2ooo x wortel3 x wortel3 = 2000x wortel 9 = 2000 x3 = 6000 Watt per element dus zal stuk gaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik ben nog aan het kijken of ik 240V of 400V weerstanden steek.
Zal wel op de juiste spanning aansluiten.

In ster zitten alle drie de weerstanden met 1 kant aan de N.

Als je nu twee van de weerstanden wel aan mekaar maakt maar met een relais al-dan-niet aan de nul, dan kan je zowel 2* 2000W doen, als 2.7kW over twee weerstanden. Maar goed. Gewoon iedere weerstand z'n relais en je kan 2-4-6 kW doen.

Geen zorgen maken over verdelen over de fases.

Ja je moet de stromen in de nul bij mekaar optellen. Vectorieel! En dan komt er, als ze gelijk zijn, nul uit. De maximale stroom in de nul bij zo een driefase circuit is gelijk aan het maximum van ieder van de fases. 1 fase aan: 8A door de nul. 2 fases aan: 8A door de nul 3 fases aan: 0A door de nul.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/