Kleinste spy module - Havo 2 opdr

Hoihoi,

Ik wil mijn leerlingen uit H2 graag kennis laten maken met elektronica.

Ik zat te denken aan een opdr als:
Ontwerp of pas een bestaand apparaat aan, waarin je een 'afluisterdevice' hebt geplaatst.

Hiervoor ben ik op zoek naar kleine bouwpakketjes van zendertje en ontvangertje.

Heeft iemand daar tips voor, welke ik daarvoor zou kunnen gebruiken?

Groetjes!

Dit misschien:

[url]https://nl.aliexpress.com/item/32958999560.html?pdp_npi=2%40dis%21EUR%…&

[url]http://electronics-diy.com/spy-transmitter-bug.php[/url]

http://electronics-diy.com/spy-transmitter-bug.php

Dit boekje heb ik als 12 jarig knulletje met rode oortjes zitten lezen. Het is nu inmiddels erg ouderwets. Een hoop van de transistoren zul niet meer kunnen vinden. Daar zul je vervangers moeten zoeken. Meestal zullen die een stuk beter zijn dan degene die hier gebruikt worden.

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Wahl%20-%20Miniatuurspionnen%202.pdf

Als je iets leuks voor de klas vertellen wilt, is dit misschien iets:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Thing_(listening_device)

Maar het is wel iets dat voor een klas bestemt is. De zendertjes in dit boekje zijn niet heel erg goed. Hoewel sommige het niet gek doen hoor. Maar erg praktisch in het gebruik zijn ze bepaald niet

Het is ondanks het geringe zendvermogen van deze zendertjes wel illegaal. Je kunt er mee storen en iemands privacy mee schenden en daar zijn ze tegenwoordig wel een beetje op gefocust.

Op 2 februari 2023 20:56:55 schreef Bart86:
Ontwerp of pas een bestaand apparaat aan, waarin je een 'afluisterdevice' hebt geplaatst.

Vind ik eigenlijk niet zo'n goede opdracht. Na een succesontwerp gaat of gaan één of meerdere leerlingen zo'n toestel in de praktijk gebruiken.
Om kennis te maken met electronica kan je de leerlingen beter een knipperlichtje (multivibrator) of iets dergelijks laten maken.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ja en nee.

Technisch gezien: Als het ding niet over de band fietst en een beperkt uitgangsvermogen heeft onder het wettelijk maximum, is het gewoon toegelaten.

Functioneel gezien: Als je het ding niet gebruikt om mensen af te luisteren die daar niet van op de hoogte zijn, is ook dat aspect gewoon legaal.

Moreel gezien: een knipperlampje is saai, dan haken toekomstige elektronici al af voordat ze weten wat ze willen.

Je zou eens met Display Elektronica in Haarlem kunnen bellen of mailen. De man die daar in de winkel staat heeft zowel ruime ervaring met FM-zenders als met educatieve projecten.

En ik geloof zelfs dat hij een hele stapel FM kitjes heeft overgenomen uit een bedrijfsbeeindiging, dus dat kan ook al een uitgangspunt zijn. Gewoon het kitje bouwen, maar voor leerlingen die een uitdaging zoeken, laat ze kijken of het kleiner kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 februari 2023 23:27:23 schreef maartenbakker:
Functioneel gezien: Als je het ding niet gebruikt om mensen af te luisteren die daar niet van op de hoogte zijn, is ook dat aspect gewoon legaal.

Zowel jij als ik weten dat er in een klas van dertig leerlingen altijd wel eentje zit die dat ding illegaal gaat gebruiken.

Vergeet alles dat op de FM band werkt. Dat is kritisch qua opbouw en een vrijlopend oscillatortje fietst alle kanten op als je er met je hand bij in de buurt komt.
Daarnaast is het natuurlijk héél erg illegaal, en is het nogal begrijpelijk dat het illegaal is. En stel je hebt 90 havo 2 leerlingen, dan zit er gegarandeerd een stel ouders tussen die er natuurlijk gigaaaaaantisch zwaar aan tillen dat DE SCHOOL ONZE ONSCHULDIGE ZOON ILLEGALE DINGEN AAN HET LEREN IS. Of het nu afluisteren of 'gewoon' zenden is, het is illegaal als het zelfgebouwd is.

Als je zelf zendertjes wil bouwen, bestel dan een bergje 27.145 kristallen. Die zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Nog steeds illegaal, maar in ieder geval zit je gegarandeerd op de juiste frequentie, is de boel minder gevoelig voor verlopen, en heeft het agentschap telecom helemaal geen interesse in een milliwat-niveau zendertje dat zit te fluisteren tussen de tokkelaars die nog steeds regelmatig 25w versterkers in hun auto/truck hebben.

Ik zou dergelijke dingen met infraroodleds doen. Basisprincipe kunnen ze zelf bouwen met afstandsbediening led-zenders en ontvangers. Als speciale demonstratie van hoe ver je kan gaan, kan jij een grote IR schijnwerper bouwen en op de (bewolkte) lucht richten. Met wat experimenteren kan je op kilometers afstand je signaal nog opvangen, als je ook zorgt voor wat optica.

Werk niet met lasers als je wat langere afstanden wil bereiken. De coherente lichtbundel geeft zeer ongewenste ruis-effecten bij diffractie door luchtstromen van verschillende temperaturen. Gefocuste leds zijn beter. De laser kan je eventueel wel als richthulpmiddel gebruiken.
Op korte afstand (5 meter) werken ze prima maar het richten is kritisch, je moet een stabiele opstelling hebben en die niet meer aanraken als het eenmaal werkt.

Een ander leuk iets is een vliegtuigontvanger. Maar hier geldt ook dat een vrijlopende oscillator daarvoor geen sinecure is om goed werkend te krijgen. Ik heb wel eens een superregeneratieve ontvanger gemaakt en die was razendgevoelig en kon ook echt de vliegtuigen oppikken, maar alleen als ik mijn hand op een specifieke plek nabij de ontvanger hield... Een kitje zal dus voorgewikkelde spoelen en goede afscherming moeten hebben tegen handeffecten.

Ten slotte kan je naar wat modernere zaken kijken. Arduino, toetsenbord, legale 433MHz zender en ontvanger module, nog een arduino, display. Voor leerlingen is het in hun verdere leven belangrijker om de programmeervaardi

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 3 februari 2023 00:43:15 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 februari 2023 00:28:53 schreef Ledlover:
Een ander leuk iets is een vliegtuigontvanger. Maar hier geldt ook dat een vrijlopende oscillator daarvoor geen sinecure is om goed werkend te krijgen. Ik heb wel eens een superregeneratieve ontvanger gemaakt en die was razendgevoelig en kon ook echt de vliegtuigen oppikken, maar alleen als ik mijn hand op een specifieke plek nabij de ontvanger hield... Een kitje zal dus voorgewikkelde spoelen en goede afscherming moeten hebben tegen handeffecten.

Een superreg vliegtuigontvanger!?? Piloot zal blij zijn met je gehobby. Doe dan maar een afluisterzendertje op de 100 MHz.

Zo'n ding werkt op 1mA of minder, bij een paar volt. Het uitgezonden vermogen is nihil, een orde van grootte kleiner dan van een doelbewuste FM bug.
Dat vermogen is ook nog eens uitgesmeerd over een ruisbult van een paar tiental khz (vergelijk met een draaggolf, die beter hoorbaar is en waarvan alle energie binnen de filters van de ontvanger valt), en zal op 1km hoogte zeker niet meer te onderscheiden zijn van de achtergrondruis of van een willekeurige zonnepanelen omvormer.

De vroegere superregs met buizen - ja, die braakten veel vermogen uit. De VHF set van mijn Wireless Set 19 (ca. 235MHZ AM) kon een klein kerstlampje laten branden op de antenne aansluiting. Zeker 100mW en dat kan je over kilometers horen met een gevoelige ontvanger.
Ik heb geconstateerd dat die VHF transceiver werkte, en het daar verder maar bij gelaten. Geweldige curiositeit maar uiteraard niet inzetbaar.

Die 19 set is nu in het bezit van Hermann, geloof ik. De kortegolf transciever van dat apparaat werkte wel.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 3 februari 2023 00:56:17 (35%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zou dat ook gelden voor de ontvangertjes die HAVO 2 leerlingen maken en nog nooit van hun leven een soldeerbout hebben gezien?

Als de docent z'n werk doet - dan zal het gestandaardiseerde ontwerp geen hinder veroorzaken. Ontwerp 'm zo dat de oscillator erg zachtjes superregt, en 't loopt allemaal wel los. Het is niet zo dat leerlingen zélf die boel kunnen ontwerpen.
Als je je echt zorgen maakt, zet je er een buffertrapje voor.

Maar het probleem is dus dat ieder vrijlopend VHF bouwsel enorm lastig stabiel en goed werkend te krijgen is, en daarom ben ik er zelf ook niet mee doorgegaan voor mijn leerlingen. Zelfs als 'hersenloos bouwen' bouwkit is het té kritisch.

Een bluetooth speaker bestaande uit een kant en klare bluetooth module, een zelf geassembleerde versterker op basis van een kit (de 250mW versterker van deze site) en een geheel door leerlingen zelf getekende (met EasyEDA) en geëtste printplaat voor een 5v spanningsregulator waren wel een succes. Extreem simpel, 2 condensatoren en een 7805, maar het draait er om dat ze de workflow begrijpen.
Maar ik had VWO 4 leerlingen. Aanzienlijk verschil in niveau.

De filosofie achter dat project was dat je véél spullen kant en klaar als module kan bestellen in china, maar dat bouwkits bouwen ook leuk en goed te doen is, en vervolgens de absolute basis van het ontwerpen van printplaten op de computer - met de informatie er bij dat je die zelf kan etsen in een uurtje, maar óók kan laten maken in China als je wat meer geduld hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Ik heb zo mijn eigen ideeën over deze opdracht om eerlijk te zijn. Ik snap ook niet hoe een leraar ooit op dit rare idee gekomen kan zijn.
Laat ze kennis maken met elektronica op een zinniger manier.

mel

Golden Member

Zou het een spionnenschool zijn? :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jeever

Golden Member

D2-1 tracking line car
Ik heb absoluut geen ervaring wat 'de jeugd' tegenwoordig spannend genoeg vindt om de interesse vast te houden, maar is de 'D2-1 tracking line car' niet iets leuk? Is spotgoedkoop, gemakkelijk in elkaar te frutselen en nadien is het mogelijk om wedstrijdjes te houden op de vloer: welke car is het snelst?

Lees bijvoorbeeld:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/d2-1-tracking-line-car.h…
en hier te koop voor € 1,38 per stuk:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002293567776.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
fred101

Golden Member

Begrijpen hoe een zender werkt, zeker een FM bug die niet echt FM doet, is veel te complex. Ze hebben er ook niks aan en het werkt beroerder dan hun telefoon.
Iets als een audio versterkertje met transistors wat ze op hun telefoon kunnen aansluiten is leerzamer. Met een scoop kun je ook nog laten zien wat zo'n tor nu doet. Als vervolg een vu-metertje met leds erbij of een simpele toon regeling. etc

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Een AM detector maken is onschuldiger.

Maakt bekend met:
(beinvloedbare) Resonantiekring.
(Detector) Diode.
Laag frequent filter.

De enthousiasteling zou er nog een klasse A transistor achter kunnen plakken,
(AC-DC filter) Koppelcondensator
(GES instelling) Transistor.

Denk dat datveilig, verantwoord en behapbaar zou kunnen zijn.

Het zou me niets verbazen als opwarmen voor het bespioneren van medeburgers tegenwoordig in het Canon staat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 3 februari 2023 10:24:58 (14%)

Die heb ik ook getest. Detector ontvanger kan je 100% vergeten door de zeer lage signaalsterkte van de moderne LPAM zenders.

Een MK484 (TA7642) ontvanger met een trapje audioversterking werkt wel, maar in het schoolpand zelf is het vergeven van de storing van o.a. HF TL VSA's en dus moet iedereen naar buiten om de boel te testen - en dan heb je door de kleine zendertjes ook maar 1 of 2 stations, met zo'n basic ontvangertje.

Ik heb dat dus niet gedaan met 'mijn' leerlingen, maar dat is gebaseerd op de aanname dat de opbrengst (2 oldies zenders die sterk genoeg zijn voor antenne-loze ontvangst) te klein is voor de tijdinvestering (meerdere uren na schooltijd er aan werken).
De echte elektronica enthousiaste leerling zal dat niet uitmaken, want die 'ziet' het wonder dat radio is. Maar ik vrees dat de gemiddelde leerling dat besef niet heeft.

Maar als je voor AM radio gaat, dan is de MK484 je beste optie. Geen afregeling, gevoelig genoeg om te werken met een ferrietantenne vlakbij de zender of met een paar meter draad als je ver weg zit, en goedkoop.

Voor FM moet je echt de moderne variant van de TDA7000 gebruiken. Daar heb ik zelf op middelbareschoolleeftijd in één keer een werkende ontvanger mee gebouwd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op het gevaar af ook een stuk offtopic te wijsneuzen;

Voor een schoolproject om kennis te maken met de praktijk van de elektronica lijkt het absoluut minium mij voldoende. Laat ze een joule thief maken.
Dat is nog als net als bruikbaar of zelfs duurzaam te verkopen.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2023 23:54:06 schreef ohm pi:
[...]Zowel jij als ik weten dat er in een klas van dertig leerlingen altijd wel eentje zit die dat ding illegaal gaat gebruiken.

En dat is een heel groot probleem want daar zal hij nooit een nuttige levensles van leren? Op die leeftijd is dat een van de lessen die je op en buiten school leert. Dan zou je als je doordenkt, nog veel meer niet moeten doen op scholen.

Maar dat gezegd, zijn er wel andere argumenten om een andere schakeling te bouwen, waar ik wel in meega.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2023 11:29:59 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

ik houd me maar verder afzijdig.

Wanneer je iemand met een geintegreerde 3 poot een schakeling laat maken is dat in mijn ogen hetzelfde als een hotel schakeling aansluiten..

"Leren" zoals op school geleerd wordt........ lol.

Houd het dan bij kirchhoff en ohm, met een leuke weerstandsschakeling als opdracht, dan hebben ze in ieder geval de theoretische basis.

We hebben het hier over 13 en 14 jarige kinderen die nog géén keuze hebben gemaakt tussen kunst, taalwetenschappen, economie (de kapitalistische, andere vormen krijgen alleen aandacht met een geschiedkundige blik), geografie, biologie, en natuurkunde-wiskunde. Sta daar even bij stil voordat je meteen de diepgaande theorie in duikt. Kirschoff is - althans bij ons - een bovenbouwdingetje.

Bij Onderzoeken en Ontwerpen zie je vooral dat er naar het toepassen van 'bouwblokken' wordt gekeken, en bij Natuurkunde geldt dat elektronica maar één hoofdstuk (van een totaal van 6) is. Dat betekent dat je al blij mag zijn, als er tijd is om leerlingen te laten werken met serie en parallelschakelingen, en dat ze snappen hoe je een amperemeter altijd in serie zet, en de voltmeter parallel, enzovoorts - en de weerstand van een lampje in koude en warme toestand kunnen bepalen met de wet van ohm.

@ Maarten: als 14 jarige kan je veel meer flikken en daarvan leren zonder levenslange consequenties, maar ik denk écht dat het niet lang duurt voordat een school in de problemen komt als die illegale "afluisterzenders" produceert en een ouder verschrikt kijkt naar de dwangsommen die het AT kan opleggen - ook al is de kans dat dat gebeurt nihil.
Je komt met absolute zekerheid op een school met een paar duizend ouders, een aantal panikerende ouders tegen die vinden Dat Dat Toch Niet Zou Moeten Kunnen??!!??!! en de boel escaleren naar de krant of naar de onderwijsinspectie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Om kinderen uit die leeftijd categorie enthousiast te krijgen voor elektronica is een zendertje natuurlijk erg interessant.
Ik zat op die leeftijd met een Josty kitje te klooien en zie wat daarvan is gekomen (zie nickname :-) )
Dus zal je iets moeten bedenken wat ze zelf kunnen maken wat iets doet/kan wat ze leuk vinden.
En wat niet met de telefoon kan. ;-)
Dus een robotje zoals @Jeever al aangeeft al dan niet met een Arduino.
En zeg niet dat een Arduino te moeilijk is want ze leren dergelijke dingen vele male sneller dan je denkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Of zorg voor diverse kitjes en laat de kinderen kiezen.

Bijvoorbeeld een LED-hartje is al veel interessanter dan een multivibrator met 2 ledjes. Is ook geen ramp misschien om verschillende niveaus te hebben maar dan moet je weer voorkomen dat er scheve blikken geworpen worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2023 15:11:40 (67%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er heeft ooit in de Elektron (of was het nu weer Electron?) de HF-voeler of zo gestaan.

Alles was op te bouwen op een plankje met spijkers en met een standaard hoofdtelefoon en een 9V batterij of zo, kon je vervolgens allerhande zaken gaan opzoeken en luisteren wat er allemaal in de ether aanwezig is. De bedenker, of iemand die die dingen in ieder geval door heel wat buurtkinderen heeft laten maken, kreeg de ene enthousiasteling na de andere over zich heen: bij een 'kastje op straat' konden ze zelfs mensen horen praten!

Ander idee is dat je met RFID-tags of iets dergelijks een soort zoek-opdracht kan maken. Met een telefoon kun je die dingen mogelijk wel uitlezen. Laat elke tag een binaire waarde of zo uitspugen en laat ze dat maar omrekenen naar decimale waardes. Desnoods maak je het nog wat interessanter door met een draaiknop de gevonden decimale waarde op een display of zo in te moeten voeren.

@ Maarten: klopt. In m'n opleidingstijd ben ik meerdere keren vrijwilliger geweest voor de keuzedagen (of hoe dat ook heette..) waarbij middelbare scholieren in een hal langs iets van 6 verschillende takken van techniek geleid werden. 1 deel was elektrotechniek en als aandenken kregen ze dan, na een minuut of 8 uitleg bij de elektrotechniek voor ons, bij ons de kans een kerstboompje op basis van een 4060 in elkaar te solderen (nou ja, het IC zat er al op, de LEDs en batterijdraden waren aan de scholieren)

De meesten vonden dat geweldig leuk (ennuh: de meeste meisjes, voor zover aanwezig, konden veel netter solderen dan de jongens...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Jeever

Golden Member

Op 3 februari 2023 16:37:53 schreef weardguy:
Als aandenken kregen ze dan, na een minuut of 8 uitleg bij de elektrotechniek, bij ons de kans een kerstboompje op basis van een 4060 in elkaar te solderen. De meesten vonden dat geweldig leuk.

Als bouwpakket bij AliExpress voor € 3,07:
https://nl.aliexpress.com/item/32673579517.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/