Aansluiten 11kw inductieplaat op 1 fase (buitenland)

Het gaat om de hoofdstop die er eventueel uitvliegt. Hier moet je dan het elektriciteitsbedrijf bellen en uitleggen dat je de hoofdstop hebt doorgekregen. Dat komen ze dan binnen 24 uur fixen of zoiets.

Maar je "feestje" waar je al dat eten voor aan het prepareren was... dat is zowiezo in het water gevallen. Echt.. Gewoon goed doen dat is veel prettiger.

De "rest" van het huis zal ook gewoon verdeeld over de drie fases zitten. ALS je dan een keer heftig aan het koken bent, en de oven staat ook aan en die zit "toevallig" op dezelfde fase, dan ben je met 60A gewoon de sjaak. En van "oven" kan je zeggen: Als je 11kW aan het koken bent, dan zal die mogelijk ook gebruikt worden, die zetten we op een andere fase. Maar het zit al aangesloten. Ga je dat allemaal herorganiseren? Mwah. Dat gebeurt niet en dan gaat het gewoon fout op een moment dat het NET niet handig is. (precies als je veel mensen over de vloer hebt, want als je in je eentje bent dan is 11kW kookplaat RUIM overbemeten)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 2 februari 2023 15:38:42 schreef rew:
Het gaat om de hoofdstop die er eventueel uitvliegt. Hier moet je dan het elektriciteitsbedrijf bellen en uitleggen dat je de hoofdstop hebt doorgekregen. Dat komen ze dan binnen 24 uur fixen of zoiets.

Ik heb dit hier al 10-tallen keer gelezen maar ik begrijp het maar niet...

In België is de hoofdzekering al 'eeuwen' gelijkaardig aan een automaat en kan de gebruiker naar goeddunken de stroom terug inschakelen na een kortsluiting of overbelasting of bvb. bij werken aan de elektrische installatie de hoofdschakelaar uitschakelen.
Behalve indien de tellerkast/paneel ouder is dan geschat 50-60 jaar oud, dan is het meestal nog een zwart verzegeld gietijzeren kastje met twee smeltdraden en moet inderdaad het elektriciteitsbedrijf gecontacteerd worden.
Ik heb dit maar één maal meegemaakt (in mijn huurhuisje uit de jaren 1920 waar ik een interventie aangevraagd had wegens een stroompanne maar waar het uiteindelijk een panne in de hele wijk betrof).
Binnen de paar dagen werdt de hele tellerkast vervangen mèt een automatische hoofdzekering.

Zelfs bij mijn vader (ook huis uit 20'er jaren) met nog Pico-Stotz zekeringen is de hoofdzekering een automaat.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

In Nederland is het gebruik van een automaat als hoofdzekering niet zo erg lang geleden ingevoerd. Ongeveer 25 jaar geleden als ik me goed herinner.
Dus de meeste huizen hebben nog een smeltpatroon als hoofdzekering in een verzegelde kast. In een gunstig geval is het deksel van die kast doorzichtig, zodat je kunt zien of die zekering echt stuk is. Maar die kast openmaken mag niet.

mvdk

Golden Member

Het vervelende met automaten is, dat ze er niet goed tegen kunnen als ze meerdere malen op een volle sluiting worden ingeschakeld. Hetzelfde overigens met smeltpatronen, als je een aantal keren een trage 35 op een sluiting erin draait, gaat je pasmoer er raar uitzien. Maar je moet dan al wel die kast opengemaakt hebben. Die automaat terugstellen gaat een stuk makkelijker. Dus defect maken gaat dan ook makkelijker.

benleentje

Golden Member

Op 2 februari 2023 03:50:00 schreef New Beetle:
Begrijp die discussie niet.

Er staan dozijnen van die dingen hier en zelfs mastodonten zoals hieronder, zo maar eventjes 15kW, tot soms zelfs 22kW!!!!

Worden in BE gewoon via
- Enkelfasig: 3G6, 32A automaat en Vynckier/Legrand 3P 32A stopcontact.
- 3-fasig: 3G4 of 3G6, 25A/32A en Vynckier/Legrand 5P stopcontact

Nooit een probleem geweest, dus 10mm2 is zeker voldoende. Wie gebruikt er nu immers al die platen (en ovens) gelijktijdig op vol vermogen? En zelfs als je dat doet floept gewoon de automaat uit.

15kW is op 230V 65A en 22kW = 96A. Natuurlijk kan je dat veel lager afzekeren maar waarop koop je dan een kookplaat met dat vermogen ze toch niet gratis? Maar als daar in jouw regio zo een grote bv niet veel duurder is dan een kleinere dan snap ik dat wel. Maar als je 3x, 4x of 5x meer betaald voor een zwaar fornuis dan doen je dat ook omdat je dat vermogen nodig hebt toch?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 februari 2023 00:17:39 schreef benleentje: Natuurlijk kan je dat veel lager afzekeren maar waarop koop je dan een kookplaat met dat vermogen ze toch niet gratis?

Geen idee hoe dat in NL is maar in BE kopen mensen dat als stijlelement of om indruk op buren en vrienden te maken, een gemiddeld burger heeft immers gewoonweg geen tijd om zich met 5 potten en 3 ovens bezig te gaan houden, past gewoonweg niet meer in de levensstijl van vandaag. In mijn directe kring kan ik zo 3 van die kolossen aanwijzen.

Het type kookplaat dat de TS heeft is bovendien zowat de norm aan het worden in de betere moderne nieuwbouw woning. Niet als noodzaak maar als trend. Een 5-pits inductieplaat heeft de buurman ook al natuurlijk, dus dat maakt geen indruk meer.

Nu wil ik best geloven dat de levensstijl in de contreien waar TS woont anders is, grotere families, veel feestjes? Je hebt daar ook nog dikwijls inwonende dienstmeisjes die zich met 5 potten kunnen bezighouden maar toch heb ik serieuze twijfels over die 50A. Als hij toch die kabel wil laten omwisselen kan hij misschien ook meteen een DIN-rail amperemeter in die kast laten installeren, zo leren wij ook nog eens iets :) 26€, vermoedelijk zelfs goedkoper als een nieuwe kabel trekken.

benleentje

Golden Member

Geen idee hoe dat in NL is maar in BE kopen mensen dat als stijlelement of om indruk op buren en vrienden te maken,

Op die manier jadan snap ik het. Rare mensen heb je toch ook ;).

Hier gebruiken we de uitdrukking van buiten bont en van binnen stront er wel eens voor en dat betekend zoiets als het ziet er heel mooi uit maar het is wel pruts werk

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 februari 2023 17:01:59 schreef Turbokeu:
[...]Ik heb dit hier al 10-tallen keer gelezen maar ik begrijp het maar niet...

Plaatje van een hoofdzekeringenkast uit een jaren 20 huis in NL:

Gietijzeren kastje met stoppen en een asbest afdichtkoord in de deksel. Die klap je omhoog en schroef je vast.

Te verzegelen door een installateur met zegelrecht. Schroefkop L2 is wel vervangen. Zat een patroon in die eigendom was van de P.G.E.M., maar spontaan de geest had gegeven. De rest ook maar vervangen.

Modernere uitvoering is van bakeliet. En zo zijn er nog velen die waarschijnlijk nooit vervangen zullen worden.

[Bericht gewijzigd door keebrev op vrijdag 3 februari 2023 07:28:58 (18%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
bprosman

Golden Member

Op 3 februari 2023 03:01:02 schreef New Beetle:
[...]Geen idee hoe dat in NL is maar in BE kopen mensen dat als stijlelement of om indruk op buren en vrienden te maken, een gemiddeld burger heeft immers gewoonweg geen tijd om zich met 5 potten en 3 ovens bezig te gaan houden, past gewoonweg niet meer in de levensstijl van vandaag. In mijn directe kring kan ik zo 3 van die kolossen aanwijzen.

Het type kookplaat dat de TS heeft is bovendien zowat de norm aan het worden in de betere moderne nieuwbouw woning. Niet als noodzaak maar als trend. Een 5-pits inductieplaat heeft de buurman ook al natuurlijk, dus dat maakt geen indruk meer.

Nu wil ik best geloven dat de levensstijl in de contreien waar TS woont anders is, grotere families, veel feestjes? Je hebt daar ook nog dikwijls inwonende dienstmeisjes die zich met 5 potten kunnen bezighouden maar toch heb ik serieuze twijfels over die 50A. Als hij toch die kabel wil laten omwisselen kan hij misschien ook meteen een DIN-rail amperemeter in die kast laten installeren, zo leren wij ook nog eens iets :) 26€, vermoedelijk zelfs goedkoper als een nieuwe kabel trekken.

[bijlage]

Beetje "slimme meter" doet dat toch ook ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat klopt, maar die meet alles, ook de airco’s en misschien woont de TS daar wel met een privejet en dan is die 26€ natuurlijk ook maar een habbekrats. :+ Denk ook niet dat hij daar bij kan. Staat daar hoogstwaarschijnlijk ergens in de gang in een riser zoals dat heet mooi afgesloten. Moet je eerst de security guard gaan roepen om te vragen of hij dat even wil open maken.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op vrijdag 3 februari 2023 09:15:57 (42%)

Op 2 februari 2023 17:01:59 schreef Turbokeu:
In België is de hoofdzekering al 'eeuwen' gelijkaardig aan een automaat en kan de gebruiker naar goeddunken de stroom terug inschakelen na een kortsluiting of overbelasting of bvb. bij werken aan de elektrische installatie de hoofdschakelaar uitschakelen.

Ik heb pas fotos onder ogen gehad waarbij de hoofdautomaten verzegeld waren dat je ze niet zonder het zegel te verbreken weer aan kan zetten...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Van mijn huis (bouwjaar 1979, nederland) is pas dit jaar de verzegelde hoofdzekering vervangen door een hoofdautomaat die je zelf kan resetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat was de reden voor die aanpassing? Heb je zelf om een automaat gevraagd, of ging het samen met een andere wijziging?

bprosman

Golden Member

Op 3 februari 2023 09:45:30 schreef rew:
[...]Ik heb pas fotos onder ogen gehad waarbij de hoofdautomaten verzegeld waren dat je ze niet zonder het zegel te verbreken weer aan kan zetten...

Hier (NL Den Bosch) is het kastje waar de hoofdautomaten in zitten wel verzegeld, de automaten zelf niet.
Zekeringen vervangen door automaten in 2014 tijdens de 1->3 Fase upgrade door Enexis en plaatsing van de slimme meter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.