Groepenkast en onderverdelers

sloeg straks nog een aardpin, 1e meter kon ik die zo de grond induwen, rest met de sds. de waterput erlangs had het grondwater op 50cm onder het gras staan, lage weerstand was geen punt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

probleem is de meting. Ik heb een stuk koperen waterleiding de grond in gemept en de loods waaraan ik meet is van staal: de weerstand is negatief, dus ik heb een potentiaalverschil tussen de 2 metalen....

overigens was de buitengroepen op een aparte aardlek zetten wel een goed idee.
Zal er een extra aardlekje bijzetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hang de stalen spanten van de loods ook aan de aarding erbij, die zitten op draadeinden in het beton en vaak weer aan het betonijzer, weerstand word nog lager.

btw als de meting met een dmm negatief is, draai de pennen eens om :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

En de aannemer begint toch te zeuren over de geribbelde mantelbuis....

Ik heb de richtlijn erbij gepakt en inmiddels 12x doorgelezen.

Ik lees
Mantelbuis moet u zelf regelen en aan volgende eisen voldoen:

  1. Rood zijn (ral 3002)
  2. 50 mm zijn
  3. Van PVC gemaakt zijn
  4. uit 1 stuk bestaan
  5. Wanddikte 3 mm
  6. Niet meer dan 2 bochten
  7. Buigradius > 500 mm
  8. vastgezet zijn op de bodemplaat

Ik zie nergens dat hij glad moet zijn.
Bovendien vindt ik alleen voorgenomen invoer ochtend, terwijl ik een bocht omhoog en buiten naar de zijkant heb. Anders zou het veel lastiger voor hen zijn om die bocht te halen.. en 2 mantelpijpen aan elkaar mocht ook niet.

Daarom heb ik een radius van ruim 1 meter..

Bijgevoegd de richtlijn zoals op website Enexis
Is er IEMAND die ziet dat hij glad zou moeten zijn??

Ik geef toe dat 3 mm wanddikte hier een discussiepunt zou kunnen zijn

Heb aangeboden om er zelf een stuk 4x 16 YMVK-AS door te trekken, zodat hun het met een gietmof kunnen koppelen..

Enexis is niet bereikbaar door storing..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 februari 2023 12:18:22 schreef High met Henk:
En de aannemer begint toch te zeuren over de geribbelde mantelbuis....

Ik heb de richtlijn erbij gepakt en inmiddels 12x doorgelezen.

Ik lees
Mantelbuis moet u zelf regelen en aan volgende eisen voldoen:

  1. Rood zijn (ral 3002)
  2. 50 mm zijn
  3. Van PVC gemaakt zijn
  4. uit 1 stuk bestaan
  5. Wanddikte 3 mm
  6. Niet meer dan 2 bochten
  7. Buigradius > 500 mm
  8. vastgezet zijn op de bodemplaat

Ik zie nergens dat hij glad moet zijn.
Bovendien vindt ik alleen voorgenomen invoer ochtend, terwijl ik een bocht omhoog en buiten naar de zijkant heb. Anders zou het veel lastiger voor hen zijn om die bocht te halen.. en 2 mantelpijpen aan elkaar mocht ook niet.

Daarom heb ik een radius van ruim 1 meter..

Bijgevoegd de richtlijn zoals op website Enexis
Is er IEMAND die ziet dat hij glad zou moeten zijn??

Ik geef toe dat 3 mm wanddikte hier een discussiepunt zou kunnen zijn

Heb aangeboden om er zelf een stuk 4x 16 YMVK-AS door te trekken, zodat hun het met een gietmof kunnen koppelen..

Enexis is niet bereikbaar door storing..

...en de kleur rood ral3002...

Waarom is het dat de aangeboden buizen alleen maar glad zijn....

Het zelf trekken van de kabel is een no-go. Bij een beschadiging van de kabel zijn zij verantwoordelijk en zou jij een claim kunnen indienen.

Weet je hoe buigzaam een YMvKas 4x16 is ?!?

Soms moet je met die lui meedenken, het zijn ook maar mensen die hun brood verdienen. Ieder ribbeltje moet overwonnen worden, en hoe langer de schutbuis, hoe zwaarder het wordt...
Plaats een gladde, ral 3002 buis en klaar is ...

Ieder (Mini)Wattje is er een...
help

Golden Member

Ik verwacht dat de specs van de buis in de daar onder genoemde NEN norm staan.

*PVC mantelbuizen volgens NEN EN 1329-1 of NEN EN 1453-1 (voor PVC 3-lagen uitvoeringen)
Slagvaste PVC mantelbuizen volgens NEN 7230

Welke natuurlijk niet in te zien is zonder daarvoor €86,-/€72,- neer te leggen
https://www.nen.nl/nen-en-1329-1-2020-en-277974
https://www.nen.nl/nen-en-1453-1-2017-en-229562

EN 1453-1:2017 (E)
10
5 General characteristics
5.1 Appearance
When viewed without magnification the following requirements apply:
— the internal and external surfaces of pipes shall be smooth, clean and free from grooving, blistering,
impurities, pores or other surface irregularity likely to prevent performance of pipes with this
standard;
— each end of a pipe shall be cleanly cut, and shall be square to its axis
BRON: https://cdn.standards.iteh.ai/samples/38210/c204fbd0600947519e423fa3b2…

[Bericht gewijzigd door help op donderdag 2 februari 2023 13:34:58 (61%)

High met Henk

Special Member

Ofwel moeten ze zelf die kabel bijna haaks de hoek om leggen buiten hun gewenste mantelbuis versus nu een radius van 1 meter, terwijl die met een voorgebogen buis 500 mm is..

Dat buigt makkelijk..... Overigens is door geribbeld trekken prima te doen met een puntje en een trektouw eraan. Ik moet zelf over bijna 20 meter... (2x) okee,.niet zo dik..

Maar nu blijkt ook graven in een waterkering niet voor 1 april te mogen ..

Ik moet hier 1 maart wonen met vrouw en kinderen...

Ik begin toch verdomd hard over off grid wonen te denken!!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Is die waterkering op eigen terrein of andere grond waar ze overheen moeten?
Als het eigen terrein is zou je er voor kunnen kiezen om de meter daarvoor te laten plaatsen in een buitenkast (niet ideaal maar beter dan niets)

Dan kun je vanaf daar zelf verder, desnoods bovengronds :+

Niets is zo flexibel als een netbeheerder, de mantelbuizen hebben dezelfde eigenschap.

[Bericht gewijzigd door help op donderdag 2 februari 2023 15:35:06 (14%)

Op 2 februari 2023 12:18:22 schreef High met Henk:
En de aannemer begint toch te zeuren over de geribbelde mantelbuis....

Ik heb de richtlijn erbij gepakt en inmiddels 12x doorgelezen.

Ik lees
Mantelbuis moet u zelf regelen en aan volgende eisen voldoen:

Enexis is niet bereikbaar door storing..

mantelbuis is geen slang, dat zegt het al.

ik vond het al raar want die mantelslang pikken ze hier ook nooit. moet een buis met voorgetrokken bocht zijn, die heeft een beetje groothandel wel..

off grid klinkt leuk, maar kost je veel meer aan investeringen, waarvan een deel na 10 jaar weer opnieuw kan. best leuk, maar ik zou zeggen begin met je huis verbouwen en voorzie voorzieningen voor dat off grid tijdens de bouw. kun je altijd nog overgaan, maar heb je de netvoeding als backup.

had het pas met een kennis, die zat al weken te wachten op de netbeheerder om te komen schouwen, hoorde maar niks. ik zeg je hebt toch een tweekapper uit de 70's? zie je de voedingskabel lopen onder de hoofdkast? nee, dan komt je voeding van de buren af, en moet er een nieuwe kabel gelegd worden, daarom duurt het zo lang. ging bellen en ja moest idd een kabel gelegd worden en mantelbuis. die mantelbuis heeft hij ook zelf gelegd tot aan de straat. men kwam schouwen en het zou in enkele weken geregeld zijn, eerst werd ook nog april aangegeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geloof mij maar, als er een trekdraad in zit en je bent er zelf bij met koffie en lekkers is er van alles mogelijk.

help

Golden Member

Op 2 februari 2023 17:11:55 schreef testman:
[...]
mantelbuis is geen slang, dat zegt het al.
[...]

Toch wordt die rode ribbelslang in de volksmond toch echt wel een mantelbuis genoemd. En afhankelijk van het merk zijn ze aan de binnenzijde nagenoeg glad omdat er een (zwarte) binnenbuis in zit.

pa3gws

Golden Member

Wat ik al eerder zei en ook Peter112 aangeeft.
De mannen een beetje verwennen en het komt echt wel goed. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

@testman: zelfs met een netaansluiting zit ik nog steeds met het complete gezin een maand in het donker......

Zonnepanelen ben ik al aan het omzetten naar offgrid
En de geplande windmolen komt naar voren.

Ook zijn we aan het kijken naar een CV houtkachel waar je ook op kan koken...

Dus we moeten sowieso 1 maand off grid no matter what.. dus ik ga die mantelbuis nu nog even niet vervangen...

Overigens is dit de mantelbuis:
https://www.elektramat.nl/elektrabuizen/mantelbuis-met-trekdraad/

Mag iemand mij een link geven met iets wat bij mij ook zou passen.. succes, ik kreeg het niet gevonden.

Wel met 1 90 graden bocht, maar ik moet iets naar voren om om de heipaal heen te gaan. Gevolg is dat buiten de fundering de kabel ca 110 graden om moet in ca 60 cm...

Nu ligt de mantelbuis scheef onder de fundering als een circa 1/3 kurkentrekker. Ofwel trekt veel makkelijker.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 2 februari 2023 18:44:32 (28%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

https://pvcvoordeel.nl/losse-doorvoerbocht-elektra-rood/
Ze geven aan "Losse doorvoerbochten, elektra, voor naar de meterkast, standaard en maatwerk"

Heb goede ervaring met hun leveringen, misschien is echt maatwerk gewoon mogelijk

EDIT:
https://pvcvoordeel.nl/maatwerk-meterkast-invoerbocht/
https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/meterkast-sprongbochten-types.png

[Bericht gewijzigd door help op donderdag 2 februari 2023 18:58:11 (40%)

Op 2 februari 2023 18:37:43 schreef pa3gws:
Wat ik al eerder zei en ook Peter112 aangeeft.
De mannen een beetje verwennen en het komt echt wel goed. ;-)

nadeel is dat ze nu hebben geschouwd, en die slang al afgekeurd is. komen ze terug en ligt die er nog en opzichter is erbij kan het zijn dat ze weer gaan. dat risico zou ik niet nemen. als de werklui zelf meteen komen om het te maken dan heb je nog kans dat ze het gewoon maken maar nu dat bekend is blijft het daar wrs op hangen.

en in het donker is een groot woord, zag daar een engelse generator op 4 wielen staan :P naar je buren een tijdelijke voorziening maken zal ook een dikke kabel vergen gezien je rond 300mtr uitkomt.

een generator voor die maand ( gelukkig al een stuk langer licht ) is wrs je beste optie. je hebt de ruimte, dus ruim van het woondeel zetten waar je nog met je wagen kunt komen om bij te tanken. evt in de nacht op een stel accu's draaien die weer worden bijgeladen als de generator weer gestart is.

https://www.techniekwebshop.nl/wavin-invoerbocht-meterkastvloerplaat-4…

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 2 februari 2023 19:26:03 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik moest foto's sturen .

Aannemer keurt af. Enexis nog niet. Heb wel aangevraagd waar ze op afkeuren en waar dat in hun richtlijn staat..
Denk niet dat de aannemer deze NEN norm heeft.

Bovendien sluiten ze toch niet aan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

enexis komt wrs niet eens, aannemer legt alles aan van de aftakmof tot de meter zegelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ze gaan het #!# krijgen zoals ze het hebben willen. 1 ultra goedkope bocht met een radius van 500 mm en binnen een klein gaatje zullen ze buiten een radius moeten maken van >100 graden op een plek waar al 3 mantelbuizen liggen.

Succes van Vulpen!!!!

Mijn werk bestaat voor 70% uit kabels (laten) trekken en dit was veruit de makkelijkste manier, maar nee van Vulpen en Enexis weten het beter. Succes!!

Deze bocht gaat erin:
https://leidingshop.nl/invoerbocht-elektra-rood/

Want hij moest komo keur hebben... Dit is de enige waar het bijstaat. Ze hebben het ook over ultra 3, maar dat staat alleen bij rioolbuizen..

Zal alles er weer uithakken en van een radius van >1000 mm gaan we straks lopen klootviolen en schelden met invoeren.

Ga nu eerst kijken voor windmolens

* High met Henk is pissed

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ja Sven, een soort ambtenaar en regeltjes.
Opgeleid tot boven hun bevattingsvermogen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Slechte planning en slechte manager. Waar ken ik dat ook alweer van? Oh ja, uit de tijd dat ik nog moest werken voor de kost. :)

Ga toch lekker een tijdje op een vakantiepark zitten met de huisraad in opslag, dan kan je in alle rust de dingen doen zoals het moet.

Vervangen DOOR.
High met Henk

Special Member

Voor de beeldvorming wat ik bedoel:

Zoals het nu ligt en zoals het dan wordt....

En die plaat rechts...

Dat is een stelcon plaat...

Ik heb hem er onderdoor gegraven en dus 1/3 als een kurkentrekker in gelegd. Dan kwam hij tegen de muur haaks uit in een vloeiende bocht.

Hoezo wil men moeilijk doen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Naar mijn idee zou je dan met een type3 uit mijn eerdere post toch wel aardig uit moeten komen? Tenminste in het gat wat gegraven is?

High met Henk

Special Member

Dan eerder nog type 1, maar eigenlijk zou bocht 2 dus over haaks moeten zijn....

Echter ik krijg het niet ingevoerd een harde pijp.
Als ik dat in moet voeren moet ik zoveel onder de funderingsbalk weggraven dat ik de structuur van de loods op die plek in gevaar breng

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Tsja, jouw oplossing is wel makkelijker voor het doorvoeren. Richtlijnen zijn soms om vanaf te wijken als de situatie erom vraagt. Zou de mantelbuis die je ervoor bedacht had wel laten liggen. Best kans dat de mannen ter plekke die alsnog willen gebruiken.

High met Henk

Special Member

Nee, die gaat eruit. Hun willen klooien, dus zullen ze klooien....

Maar waar kan ik die type 1 bestellen en zit er komo keur op??
Ik zie namelijk allen een set en ik heb alleen de rode nodig...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 3 februari 2023 19:08:28 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???