IP camera perikelen

Arco

Special Member

Iedere keer wil ik weer met een IP camera beginnen, werkt het heel beroerd, lastig of helemaal niet... :(

Ik heb er nog 2 liggen, een Escam G10, en een Vanvision FB-02W-1-N.

De Escam heb ik een jaar of 3 geleden aangeschaft en aangesloten. Na heeel veel uitproberen eindelijk werkend op VLC.
Die had de nare eigenschap dat 'ie na uitzetten niets meer deed (er werd schijnbaar niets opgeslagen)
Je moest dan een fabrieksreset doen en alles weer opnieuw instellen. Kortom: niet praktisch bruikbaar.

De Vanvision heb ik een paar maanden, en ook dat was niet makkelijk. (met VLC werkt 'ie helemaal niet, alleen met hun eigen PC en android app.)
Gebruik gaat alleen via LAN bekabeld, via WiFi krijg ik de boel helemaal niet werkend. (en vast bekabeld is erg onhandig buiten aan de gevel...)

De 'handleiding' (een onbegrijpelijk boekje met te weinig en onjuiste gegevens...) zegt dat je de gesproken tekst moet volgen.
Dat is wat lastig, omdat de betreffende dame in het Chinees en heel luid staat te kwaken uit het kleine interne speakertje... ;)

Die speaker moet ik ook nog uit zien te krijgen (evenals de loeiende alarmtonen en de zo nu en dan ineens aan gaande leds.
(dat circus hoeft niet bij een buitencamera, dat doet de term 'stil alarm' toch wat geweld aan...)

Heeft iemand ervaring met die Vanvision? Het beeld is wel mooi, dit is in het donker en zonder ir verlichting aan:
(blauwe lijnen is reflectie in de ruiten)

Of weet iemand een ander betaalbaar PTZ WiFi buitenmodel camera welke simpel is aan te sluiten en gewoon een standaard interface heeft (bijv. via VLC streams?)
Want zo kan ik wel blijven bestellen, kan ik eerdaags een camerashop beginnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met de grootste belangstelling volg ik dit op!

Sine

Moderator

Tja, een goede PTZ met opties ... is duur.

En (semi) profi cammetjes doen geen wifi.

Mijn tip, ga niet stunten met goedkope meuk, wan het meeste daarvan is ook meuk.

https://www.youtube.com/watch?v=5MoynorQ3y0

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 3 februari 2023 19:47:08 (43%)

revado

Honourable Member

Ik doe het een en ander met Panasonic, prima spul.
SD kaartje er in voor het opnemen en kijken kan met een browser maar de streams kunnen ook anders bekeken worden.
En opnemen op een Nas kan ook natuurlijk.
Maar voor de meeste eenvoudige toepassingen - waar je niet het risico hebt dat ze het hele ding van de gevel rukken- is een SD prima en goedkoop.
Waarom Wifi gebruiken?
Er moet toch voeding naar toe, dan gewoon POE gebruiken.
Vast bekabeld is toch het meest stabiel, zeker gezien het absurd stijgende aantal Wifi apparaten en het veel te kleine aantal kanalen op Wifi 4.
Op Wifi 5 is dat wel veel beter maar door de hogere freqentie is het bereik ook meteen veel minder...

Hikvision heeft ook mooi spul, ook voor een SD kaart en ook PTZ, ook een goed optie.
Maar Panasonic heeft toch mijn voorkeur.
Alles even los van of je wel of geen chinees product wil, dat moet iedereen zelf bepalen.

Hikvision heeft wat je wil. Maar wat is je budget of max?

ASPA-tech.be

Hikvision zijn toch van die spionage camera's van de Chinezen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

tja, wat komt niet uit china? dan neem je coax camera's die hangen niet aan internet. of zet de ip camera's op een netwerk zonder internet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fripster

Golden Member

Ja, Hikvision is idd niet wat je wilt.

Ik heb hier zelf ook veel mee te doen gehad, en een goedkope(re) camera vinden die gewoon RTSP of RTMP doet is niet simpel. Om over de kwaliteit van de componenten (zoals de voeding) maar te zwijgen..

Ik volg dit met arendsogen!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
dijkmane

Golden Member

Ik heb hier al jaren een of ander "Wanscam" ding aan de gevel hangen, bedraad met UTP.
en achter hangt een "Sircam" ook via UTP.

beiden worden ondersteund door de Qnap Surveillance app en nemen dus netjes op.

camera's waren zo rond de 75 euro bij Ali.

betere kwaliteit, Axis bijvoorbeeld, is stukken duurder

In no Sense, Nonsense

Op 4 februari 2023 17:17:48 schreef Paulinha_B:
Als het deze is, dan is hij heel wat goedkoper geworden!

Dat zal wel niet want zit geen ethernet op. (ik probeer een klant van me te overtuigen dat ie ethernet niet UTP moet noemen: We gebruiken in dat project ook UTP voor wat anders dan ethernet!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb 2 echt goedkope camera's van Ali (36,-), deze draaien inmiddels al 6 jaar zonder problemen via mijn Synology NAS en Surveillance Station waarbij je gratis tot 2 IP camera's kan toevoegen.

Voordelen:

Je by-passed de China firmware
Je kan zelf bepalen wat en hoelang je wil opnemen of d.m.v. detectie.
Geen sd-kaart in de camera zelf, ook niet handig als deze buiten staat.

Nadelen:

Je moet een NAS hebben ;)
De simpele heb je al voor een paar tientjes op mplaats.
De opties van de camera's zijn niet heel uitgebreid, zo kan ik niet night-mode aanzetten d.m.v tijd. Dit gaat op schemer en aangezien onze buitenlamp altijd brand wil de camera niet in night-mode en is s'nachts wat onscherp/ruizig.

En dit is het resultaat.
Kan je zeggen dat ik systemen van in de duizenden euro's heb gezien die niet in de buurt komen als het om beeldkwaliteit gaat. Heel bizar.

Op 12 februari 2023 16:25:17 schreef klabam:
...Je by-passed de China firmware
..

Hoezo dat? Programmeer je er zelf andere firmware in? Zo niet, dan kan de camera nog steeds data naar Verwegistan sturen zonder dat je het doorhebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 16 februari 2023 20:31:55 schreef flipflop:
[...]
Hoezo dat? Programmeer je er zelf andere firmware in? Zo niet, dan kan de camera nog steeds data naar Verwegistan sturen zonder dat je het doorhebt.

Nee want de camera zelf heeft geen internet. Pass-trough alleen beeld naar de NAS.

Op 16 februari 2023 21:36:29 schreef klabam:
[...]

Nee want de camera zelf heeft geen internet. Pass-trough alleen beeld naar de NAS.

dus je nas heeft geen internet erop zitten? anders hebben je camera's het dus ook. die ali camera's hebben geen wachtwoord, hang ze op t netwerk en je kunt ze zo benaderen in je browser. alleen een standalone netwerkje tussen nas en camera's met vaste ip's zou veilig zijn dat die dingen geen phone home gaan doen zonder in router firewalls te gaan kloten enzo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 februari 2023 23:32:06 schreef testman:
[...]

dus je nas heeft geen internet erop zitten? anders hebben je camera's het dus ook. die ali camera's hebben geen wachtwoord, hang ze op t netwerk en je kunt ze zo benaderen in je browser. alleen een standalone netwerkje tussen nas en camera's met vaste ip's zou veilig zijn dat die dingen geen phone home gaan doen zonder in router firewalls te gaan kloten enzo..

En dat is exact wat ik heb, een lokaal netwerk en daarin heeft sowieso alles een static ip adres gekregen. De Nas is een goedkope DS214 en fungeert eigenlijk als een NVR.
Maar buiten dat, al zouden ze beelden naar China sturen..... Wens ze er veel succes mee. Maar MAC adressen blokkeren voor uitgaande communicatie is niet zo ingewikkeld hoor....

Op 17 februari 2023 06:07:56 schreef klabam:
[...]

En dat is exact wat ik heb, een lokaal netwerk en daarin heeft sowieso alles een static ip adres gekregen. De Nas is een goedkope DS214 en fungeert eigenlijk als een NVR.
Maar buiten dat, al zouden ze beelden naar China sturen..... Wens ze er veel succes mee. Maar MAC adressen blokkeren voor uitgaande communicatie is niet zo ingewikkeld hoor.... En die camera's van Ali hebben wel degelijk een beveiliging met wachtwoord, of dit afdoende zal zijn valt te betwijfelen.

High met Henk

Special Member

Hikvision.
Dahua
Bascom.

Allemaal Chinees en best redelijk

Ik heb Looki en daar moet je ver van weg blijven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Die ik nu heb is Vanvision, werkt op zich goed. Maar jammer genoeg hadden alle die ik tot nu toe had wel (storende) eigenaardigheden...

Zo kun je bij de huidige geen helderheid/contrast/scherpte instellen.
Als je die verandert zegt 'ie netjes 'saved', maar bij opstarten gebruikt hij gewoon weer de default waardes.
Ook rendering gaat in lichte omgeving niet netjes, op iets lichtere plekken krijg je dan witte vlekken die er helemaal niet zijn.
(soms ook moirélijnen bij zo'n baksteenmuur)

In donkerdere omgeving krijg je weer gauw dat plekken met veel details in een soort egale vlek veranderen.
(op onderstaande foto vallen de individuele klinkers weg en worden egale 'vlekken'...)

Je wordt een beetje huiverig om er nog eens een te proberen, ik ben niet van plan een museum te bebinnen, ("museum of Chinese junk"... :) )

Bij Vanvision begrijpen ze schijnbaar ook niet erg wat PTZ betekent: de zoom zit er schijnbaar niet op. (de 'zoom' toets doet in ieder geval niks)
Iemand ervaring met Reolink? (zie je ook vaak voorbij komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zelf gebruik ik Annke camera's. Is een OEM van Hikvison, voor een goede prijs.
Super camera's met heel veel mogelijkheden.
Met de api kun je de camera's volledig configure en vanuit bijvoorbeeld node-red en home assistant. Ook alarmen (motion detected) komen dan binnen in node-red. Bijvoorbeeld Screen shotje maken en buiten verlichting aan is dan een makkie.
Nadeel van veel camera's is dat geen beeld in de webbrowser geven. Deze Annke geeft wel beeld in de browser maar dan alleen in chrome na het installeren van de plugin.
Alle programma's en app's die er voor Hikvison zijn werken ook met deze camera's.
Of de chinezen mee kijken durf ik niet te zeggen. Als je de camera en je router goed opzet hoeft je de mobile app's niet via de chineze server te lopen.
Http stream (low res) en rtsp high res stream voor vlc is geen probleem.

Op 17 februari 2023 11:03:37 schreef Arco:
Die ik nu heb is Vanvision, werkt op zich goed. Maar jammer genoeg hadden alle die ik tot nu toe had wel (storende) eigenaardigheden...

Zo kun je bij de huidige geen helderheid/contrast/scherpte instellen.
Als je die verandert zegt 'ie netjes 'saved', maar bij opstarten gebruikt hij gewoon weer de default waardes.
Ook rendering gaat in lichte omgeving niet netjes, op iets lichtere plekken krijg je dan witte vlekken die er helemaal niet zijn.
(soms ook moirélijnen bij zo'n baksteenmuur)

[bijlage]

In donkerdere omgeving krijg je weer gauw dat plekken met veel details in een soort egale vlek veranderen.
(op onderstaande foto vallen de individuele klinkers weg en worden egale 'vlekken'...)

[bijlage]

bij een beetje recorder kun je dat per camera regelen, contrast, helderheid, kleur, tint, scherpte. heb een verzameling camera's van allerhande komaf, ook wat oud destijds duur merk spul. die doen het ondanks de leeftijd nog het beste in het donker zonder extra licht. een kleine lens heeft vrijwel nooit goed beeld, grotere lens is beter beeld, ook een omschakelbare ir filter levert in het donker beter beeld op. een japanse camera van zeg 15 jaar oud levert vlot beter beeld als een camera van 4 jaar uit china, geheid met een prijsverschil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb 3 camera's aan mijn NAS hangen
1 x Dahua
2 x Hikvision 1 jaartje terug gekocht) De vorige IP camera heeft 6 jaar gewerkt, echter beroerd beeld in het donker of continu de verlichting aan.

De nieuwe hikvision geven 24/7 gewoon strak kleuren beeld met minimaal omgevingslicht. De camera lamp gebruik ik niet.

https://pro-alarm.nl/media/catalog/product/cache/2d11baab4b0df43308df207758a861ee/image/61253a5/hikvision-ds-2cd2347g2-lu-colorvu-2-0-4mp.webp

https://www.youtube.com/watch?v=f3VGhOzpIL4 vond ik een mooie demo.

revado

Honourable Member

Dat spul van Hikvision is prima op zich, goed beeld bij heel weinig licht, dat klopt.
Zet er een vast IP adres in en vul de gateway niet in of zet er een gek adres in, dan kan het ding al niet meer zomaar naar buiten.
En als je een camera toch op internet wil laten, sluit hem dan bij voorkeur aan op een gastnet ( een aparte ip reeks) en niet in het gewone netwerk.
Of zet er een extra routertje tussen.
Ik hoor ook hele goede geluiden over TP-link camera's.
Zelf heb ik ze nog niet getest.

Op 17 februari 2023 21:03:08 schreef revado:
Dat spul van Hikvision is prima op zich, goed beeld bij heel weinig licht, dat klopt.
Zet er een vast IP adres in en vul de gateway niet in of zet er een gek adres in, dan kan het ding al niet meer zomaar naar buiten.
En als je een camera toch op internet wil laten, sluit hem dan bij voorkeur aan op een gastnet ( een aparte ip reeks) en niet in het gewone netwerk.
Of zet er een extra routertje tussen.
Ik hoor ook hele goede geluiden over TP-link camera's.
Zelf heb ik ze nog niet getest.

Uiteraard zij er meerdere merken ook Dahua is een grote. Overeenkomt met alle is dat he uit China komt.

Gateway invullen maakt niet zoveel uit, kwaadwillede firmware van camera's vinden dat zelf wel uit evenals een werkend dns.

Nu heb ik in mijn router de IP's van de camera's en andere apparaten die ik niet op inertnet wil hebben geblokt. Tevens draai ik Pihole als dns.
Een slimmerik die denk zelf een dns server in te stellen komt via een redirect van poort 53 weer terug in de pihole.
Volgende stap is een apart Vlan echter mijn NAS Synology vind dit niet fijn. Het werkte wel alleen kon ikzelf via mijn VPN niet meer in de NAS geraken.