Kleinste spy module - Havo 2 opdr

Zomaar een paar ideeën die waarschijnlijk wel haalbaar en leuk zijn:
- onweerdetector
- simpele theremin
- metaaldetector

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 3 februari 2023 13:56:36 schreef pa3gws:
Om kinderen uit die leeftijd categorie enthousiast te krijgen voor elektronica is een zendertje natuurlijk erg interessant.

15 jaar geleden was hier bijna wekelijks wel een topic over FM bugs, of grote pirate zenders, nu 1x per jaar ofzo ?

Vroeger was radio iets magisch, je eigen walky-talky bouwen of jezelf op je radio terug horen (wat mij overigens niet echt aantrok, ik bouwde liever meetapparaatjes of gitaar effecten) Toen ik een aantal jaar terug een FM bug had gebouwd om te kijken hoe smerig het spectrum was, toen ik mijn zoon het ding demonstreerde werd ik wazig aangekeken gevolgd door de opmerking of mijn telefoon kapot was ? Draadloos praten is voor de moderne jeugd geen magisch iets meer.

Onweerdetector zou ik niet doen, daar onweert het te weinig voor. Daarnaast zijn de meeste erg onbetrouwbaar. Ze reageren perfect op bv lichtschakelaars maar tijdens een onweer in de bergen knipperde het ding doorlopend maar echt niet een keer tegelijk met een bliksemflits.

Theremin is wel leuk denk ik, metaaldetector ook. Ik denk dat het iets moet zijn wat simpel genoeg is om de werking te begrijpen en waar ze ook nog iets mee kunnen doen. Het moet ze aan het denken zetten dat ze via electronica dingen kunnen bouwen die ze niet zo kunnen kopen en dat is het probleem. Je kunt alles voor bijna niets bij ali etc kopen. Waarom zou je het dan voor meer geld zelf gaan maken. De meeste hier zijn er schuldig aan. Begin je een topic over een zelf te bouwen "iets" dan komen er gelijk tig links naar websites waar je ze voor 20 ct kunt kopen met de opmerking, daar ga je hem zelf niet voor maken. De moderne hobbyist koopt arduinos en shield en plakt ze aan elkaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Toch leuk dat zo'n opdracht al zoveel discussie te weeg brengt.

Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device..

Is dat moeilijk?
Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Ik wil gewoon een leuke interessante opdracht en natuurlijk heb ik een opdracht met serie, parallel - voltage en ampere meten in de opdrachten zitten. Lekker suf en altijd theoretisch. Alsof de lln dan ook maar iets snappen van wat ze doen..

Als iemand een fun opdr heeft - graag!!
En idd solderen - nee dat kunnen ze (nog) niet, maar dat waren altijd wel de leuke opdrachten.

Mijn natuurkunde docent, trok vroeger ook de gasslang los en stak m dan aan... :D
Of ken je dat apparaatje nog, waarbij de docent aan zo'n wieltje draait en je dan met alle lln een stroomkring vormt. Dat je armen dan omhoog gingen :D

Wel goed dat deze nuancering wordt gemaakt overigens.
Maar ik moet nog steeds de opdracht schrijven :D

fred101

Golden Member

Op 3 februari 2023 20:59:24 schreef Bart86:
Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device.

Is dat moeilijk?

Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Ja hoor laat 14 jarige een GPS bouwen, kunnen je ze gelijk over stripline en antenne techniek informeren.

Ik wil gewoon een leuke interessante opdracht en natuurlijk heb ik een opdracht met serie, parallel - voltage spanning en ampere stroom meten in de opdrachten zitten. Lekker suf en altijd theoretisch.

Wil je ze in ieder geval die suffe basis goed aanleren ;)
Kijk eens naar videos van electroboom voor inspiratie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

haha.. jaa.. zal mijn best doen!
volt in serie en ampere parallel he.. |:( 8)7 :p

Op 3 februari 2023 20:59:24 schreef Bart86:
Toch leuk dat zo'n opdracht al zoveel discussie te weeg brengt.

Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device..

Is dat moeilijk?
Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Probeer het en je komt er achter.

@ Maarten hieronder - er bestaat niet zoiets als legaal vermogen als je het zelfbouwt, omdat zelfbouw per definitie illegaal is voor de niet-gelicenseerde ongeacht het vermogen.
Dat is mierenneuken, ik weet het, maar je onderschat mogelijk een beetje in hoeveel moeilijkheden je kan komen als school zijnde als er een paar ouders beginnen te klagen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 4 februari 2023 00:27:34 (32%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ik vernam vanmiddag dat dit sort zendertjes op de scouting ook regelmatig door kinderen van deze leeftijd gebouwd worden. Zolang je er geen draad aan hangt, geen probleem. Niks agentschap telecom, gewoon legaal vermogen. Het is dus nog steeds wel een afweging, en hangt denk ik meer van ouders af dan van iets anders. Misschien even met de rector overleggen.

Een tracking device is gelijk een stuk lastiger.

Als je bij nader inzien niet aan de zendertjes wilt, zou je eens kunnen kijken wat voor kitjes bijvoorbeeld Velleman heeft. En anders iets met een Arduino erin, alleen dan moeten de kids wel meteen wat basis van programmeren meekrijgen.

Met een Arduino kun je dan wel weer een GPS module aan de praat krijgen voor een tracker, maar dat is wel wat meer voor gevorderden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 februari 2023 21:15:42 schreef Bart86:
haha.. jaa.. zal mijn best doen!
volt in serie en ampere parallel he.. |:( 8)7 :p

Ik hoop dat je, zoals fred101 probeerde aan te geven, het verschil tussen grootheden en eenheden snapt en goed overbrengt op je leerlingen. Dit is wel belangrijk.
Zie bijvoorbeeld deze tabel: http://www.schoolextra.nl/Grootheid-eenheid.htm

Kwaliteit boven kwantiteit
Lambiek

Special Member

@TS,

Je zou ook eens kunnen pijlen wat er leeft bij de leerlingen en vragen wat ze het liefst zouden maken.

En kijk eens tussen artikelen en schakelingen hier op de site, misschien staat daar iets tussen. Persoonlijk vind ik je idee geen strak plan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 februari 2023 19:11:48 schreef SparkyGSX:
- metaaldetector

Magneetvissen is geloof ik hip tegenwoordig. Maar met een metaaldetector kan iets soortgelijks op land.
In beide gevallen risico dat je onontplofte munitie vind, afhankelijk van het gebied waar je zoekt. Dus vast hartstikke spannend voor havo 2 maar niet perse een goed idee. (dat rijmt).

Maar om spijkers in stukken hout te vinden voor je er een zaag op bot maakt, of leidingen in muren voor je door de (inmiddels helaas kunststof, maar met alu lining) waterleiding prikt, is het misschien wel een leuk idee. Zei het dan wat suffer, want je hebt de eod er niet bij nodig. (En dat zijn vast hele aardige mensen, maar geef mij maar suf)

Ook voor metaaldetectoren zijn kitjes te koop, voor bizar weinig geld en met waarschijnlijk een paar afgesneden hoekjes om het zo goedkoop te krijgen, en dan kun je zelf kijken of je iets beters kunt maken met losse spoelen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)