Kwaliteit Osram LED lamp

Op 30 oktober 2022 08:39:05 schreef keebrev:
In een moderne goed geïsoleerde woning met een WTW installatie wordt de warmte van de gloeilamp hergebruikt.

Ja ja, en Grote Smurf bestaat echt! :)

Sine

Moderator

Nouja, dat is natuurlijk geen onzin, de restwarmte gaat gewoon de woning in.

Dat je daarmee niet de meest kosten efficiënte manier te pakken hebt om je woning te verwarmen is een ander verhaal.

Er staat dat de warmte van gloeilampen wordt "her"gebruikt door de warmtewisselaar en dat is complete nonsens.
Maar er staat niet voor niets een smily bij veronderstel ik ;)

Het totale rendement van een gloeilamp in de zomer als je niet verwarmt, is iets van een 5% tot 10%.

Het totale rendement van een gloeilamp in de winter, als je verwarmt, is 100%. Eigenlijk nog meer: je mag de warmte-energie van de verwarming aftrekken. Die is geen 100% (70% a 80%) en de lamp wel waardoor het effectieve rendement wat boven 100% ligt.

Het rendement van een warmtepomp kan flink hoger zijn, een 300% a 400%. Maar dat is wel afhankelijk van het type en buitentemperatuur.

met tl's ken ik wel een voorbeeld waar het rendement zorgde dat je in die ruimte eigenlijk niet hoefde te stoken. maar sinds de ledbuizen is het daar in de winter nu te koud. spul brand een uur of 11 per dag, lage ruimte van 2,25mtr hoog.

pas een andere ruimte in dat pand omgebouwd van halogeen en pl-c lampen naar led. dat zal ook geheid merkbaar zijn in temperatuur. maar in de zomer zal het een stukje beter houdbaar zijn. als ik zie wat een verschil met de nominale stroom op de meter die ombouw is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2022 22:42:07 schreef Kruimel:
[...]Bij de Karwei in NL nauwelijks minder, maar als het is wat het claimt is de prijs best OK:
Enfin, topic over Osram lampen dus... O-)

Even bij Karwei in Tilburg gekeken. 3 GU10's, dimbaar van Philips, 2700K, 3.8W=50W kosten daar 28,99 Euro.

Toch maar bij Hornbach, 1 gebouw verder, gehaald. 6 stuks precies dezelfde LED-lamp in een promo pack voor 19,99 Euro.

Met warm glow wat betekent dat als je ze dimt ze meer een avondrood kleurtje geven. Ik vind het best aangenaam licht.

Dus ik ben weer op Philips overgestapt.

De plaats waar ik al een hoop lampen heb opgeblazen is deze lamp. Origineel bedoeld voor gloeilampen. De warmte blijft in de glazen bol hangen. Gloeilampen gingen maximaal een jaar mee. Spaarlampen een paar maanden. Ledlampen van het goedkopere genre als Action etc gingen gemiddeld een 6 weken mee.

Totdat ik er deze Philips in zette. Die houdt het nu al jaren vol.

Kruimel

Golden Member

Dat is er eentje voor maartenbakker: Opdrukken op Philipslampen. Dat kringeltje heb ik nog niet gezien.

Hoeveel uren per dag draait dit ding? Als een gloeilamp er een jaar in mee ging zou ik zeggen dat hij toch relatief veel gebruikt moet zijn. Warmteproblemen zouden vrij expliciet moeten schalen met het opgenomen vermogen, dus als je een kleine lamp vind met een groot aantal Lumen per Watt zou dat ideaal zijn. Hoeveel licht heb je hier nodig?

Vandaag was ik in de Hornbach in Amsterdam, en daar zijn ze ook te vinden voor net nog wat minder dan in de Karwei en in twee kleurtemperaturen:

Hier stonden ze ook heel praktisch opgesteld om te vergelijken met andere lampen, en wonder boven wonder is mijn automatische witbalans hier niet totaal van over de zeik gegaan en heeft iets opgeleverd dat lijkt op de werkelijkheid (dit is voor een camera op geen enkele manier echt goed te doen namelijk). Het verschil is echt wel goed te zien:

Linksboven is de Philips Eco 3000K, rechts daarvan de Philips Eco 4000K , daarnaast een Philips "standaard" 2700K. Linksonder is een "standaard" Philips 4000K.

Even een net iets oudere koe uit de sloot wat betreft de Philips Ultra Efficient LED lamp

Op 23 oktober 2022 17:29:09 schreef Kruimel:
[...]Gewoon in de bouwmarkt gekocht... Geen idee meer welke, ik vermoed de Karwei, maar zou ook de Gamma kunnen zijn geweest.

Ze geven een beetje groenig licht, niet heel aangenaam voor binnen, maar niet echt een probleem voor een hal of buiten. De CRI van 80 is volgens mij iets omhoog afgerond... Wel een opgegeven levensduur van 50.000 uur. Heb ik nog niet kunnen testen. :+[...]+1

Ik heb nu 2 stuks Philips Ultra Efficient LED lamp van 5.2W (75W) van 1095 lumen liggen. Cool white 4000K. CRI van 80 lijkt me inderdaad ver van de waarheid. 50 zou ik zeggen. Compleet groen, komt akelig op me over, net alsof je een ziekte hebt. Zie het plaatje van kruimel hierboven, komt daarmee overeen. Wel zie ik nog andere kleuren in dat licht, het spectrum is er wel, maar alles wat groen is valt erg op. Goed, iets voor in de garage of zo. Maar echt niet in huis of zelfs als buitenlamp. Ook over die lumens heb ik ook sterke twijfels maar ik heb niets om dat mee te meten. Het lijkt me best zwakjes dat licht. De foto is op 0,5 meter afstand.

Fotos op kleur maken valt niet mee met een telefoon maar het is wel gelukt de kleur goed weer te geven. Zou je dit in huis willen hebben?

McAwesome

Golden Member

Ik heb de Philips Ultra Efficient lampen (4000K) in de keuken hangen. Wat mij betreft valt de kleur van het licht wel mee.
Ik heb wel triplex lampenkapjes gemaakt met de lasersnijder die het licht weer iets geliger maken.

Ik heb ook het binnenwerk van een gebroken Sylvania ToLEDo ST64 4W 400lm gefotografeerd met een thermische camera. Blijkbaar worden de filamenten meer dan 150 graden Celsius heet...

Je ziet op de foto in de beginpost de LED-jes dicht op elkaar zitten, dat had al anders gekund voor hetzelfde geld waardoor de LED's in het midden minder warm zouden worden en daardoor hun levensduur verlengd zou worden.
Laatst een video van Big-Clive gezien waar hij in serie met de LED-lampen een condensator monteerde. Het rendement van LED-lampen die over de grens werken van wat goed is voor de levensduur, nam hiermee toe, de lichtopbrengst uiteraard af en de levensduur zou zo bij benadering oneindig kunnen zijn. De filamenten krijgen minder op hun donder, een overeenkomst met de Dubai-lampen.
Ik heb het trucje nu in gebruik als dim-schakeling.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 3 februari 2023 18:54:52 schreef McAwesome[...]Ik heb wel triplex lampenkapjes gemaakt met de lasersnijder die het licht weer iets geliger maken.

Ik zag wel andere kleuren in het licht, het is niet monochroom. Maar als ik iets met groen onder de lamp houd spettert die kleur helemaal eruit. Eigenlijk zou je of een groenfilter willen hebben. Of zoals in jouw geval iets wat alles reflecteert behalve groen, ik denk dat jouw kap dat doet?

binnenwerk van een gebroken Sylvania ToLEDo ST64 4W 400lm. Blijkbaar worden de filamenten meer dan 150 graden Celsius heet

Ik denk dat de LEDs ook infrarood uitstralen en jouw camera dat oppikt. Dan doet die daarmee een vertaalslag naar temperatuur. Maar door dat IR licht klopt dat niet, vermoed ik. Warm worden ze vast wel, de nauwkeurigheid van de meting is dan niet te zeggen. Als die LEDs echter geen IR uitstralen klopt het inderdaad.

Tidak Ada

Golden Member

Even in Photoshop gekeken:

Foto klipt, zowel in het wit als in het zwart. Dynamisch bereik is dus te klein.
De foto van Hoeben, hierboven, zit beter in de curve:

Daar is ook duidlijk te zien dat er een overmaat cyaan in het beeld zit. Dat kan zijn om het licht meer verglijkbaar te maken met daglicht onder heldere hemel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Clipping is hier niet erg. Je kan namelijk duidelijk zien dat het alleen de lampen zelf zijn die clippen, maar niet het licht dat zij werpen in hun eigen hokjes.

Ga je daar met je cursor instaan, dan zie je dat je nog niet op de maximale kleurwaarde zit (als je een programma gebruikt dat de RGB waarde aangeeft in het histogram, van de cursor locatie).

Ga je dusdanig ver compenseren dat de lampen correct belicht zijn en niet clippen, dan is de rest van het beeld nagenoeg compleet donker en naar mijn mening een minder realistische weergave van wat het menselijk oog ziet.

Fotografie is een combinatie van kunst en wetenschap.

Overigens kan je e.e.a. verder oprekken met HDR fotografie en 16 bit-per-waarde foto's. Mijn fotoapparatuur kan gen 48 bits foto's maken helaas, mijn negatievenscanner wel en da's echt een groot verschil in wat je in post processing er mee kan doen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 4 februari 2023 11:58:03 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Met clippen bedoel ik hier dat het beeld niet juist over de 256 bits intensiteits curve is verdeeld (Breedte). Zowel links als rechts is de curve afgekapt.
Dat het zwart uiterst links in intensiteit clipt is het ergste niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ledlampen van het goedkopere genre als Action etc gingen gemiddeld een 6 weken mee.

Ik heb alle lampen van Action, nog nooit een kapotte gehad. (ik vervang veel gebruikte lampen wel na een paar jaar/ 8000 uur, omdat de lichtopbrengst achteruit gaat)
Ze hebben nu ook onwaarschijnlijk goedkope dimbare filament led lampen: https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-led-filamentlamp/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Weet iemand hier of je dimbare LED PAR-lampen (Osram, 15,2 W) samen kunt dimmen met een serie halogenspotjes?

@Ledlover: je hebt mail...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 4 februari 2023 13:32:24 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Hoeben,
Je hebt ongelijk met je bedenking bij de warmtebeeldfoto van McAwesome.

Bij een zuiver thermische straler , zoals de omgeving, warmtebronnen, gloeilampen... is de intensiteit evenredig met de 4e macht van de absolute temperatuur terwijl het stralingsmaximum kortgolviger wordt.
De camera zet dit IR om in zichtbaar licht, waarbij de kleur een indicatie voor de temperatuur is.
LEDs echter zijn geen thermische, maar quantumstralers.

Het zichtbare licht van LEDS, inclusief enkele pieken in het NIR komen overeen met een temperatuur van enkele 1000enden graden Celcius (grofweg 300nm-1µm.)
en vallen ver buiten het bereik van de camera.
De kans dat de led of zn 'fosfor' significante quantumspectraallijnen zou uitzenden in het gebied waar de overeeenkomstige temperatuur 150°C bedraagt is haast nihil.
De thermische golflengte is bij die temperaturen een decade en meer groter.
Het is dus bijna zeker dat de gemeten temperatuur van de ledfilamenten vrij goed overeenkomt met de werkelijke temperatuur.

Na nog eens het topic doorlezen te hebben moet ik toch nog enkele andere opmerkingen maken.

Je start met enige verontwaardiging door Osram voor te stellen als een kwaliteitsmerk waarvan je die uitval niet verwacht..
Ik ken Osram al tientallen jaren, nog van in het gloeilampen en tl tijdperk als een tweederangsmerk uit de bouwmarkten.
Alhoewel, vandaag is er nog grotere shit op de markt en mogelijk heeft Osram door lange ervaring hun kwaliteit opgeschroefd. Wie zal het zeggen?

Je toont ook een armatuur wandlamp die zo potdicht en strak de lamp omsluit zonder warmteafvoer dat die eigenlijk voor geen enkel type lamp geschikt is tenzij je een korte levensduur voor lief neemt..
Net zoals bij vrouwen is mooi niet altijd synoniem voor degelijk. En toch trappen velen er in ;-)

De vraag blijft dus open, zijn de gekochte LEDlampen van inferieure kwaliteit, of gebruik je ongeschikte armaturen?

Dat dekseltje bij de spots is wel een punt.
Behuizingen die hermetisch moeten zijn moeten ook perfect sluiten, anders krijg je zoals Testman al opmerkte een vochtval waarbij de vochtigheid steeds toeneemt. Een gekend fenomeen. In vochtige ruimtes als badkamer en keuken gaat dat nog sneller. Ook niet goed voor wat er in zit.
Mogelijk is de lijm waarmee het dekseltje vastzat minder goed dan silicone,
maar ook hier kan een te hoge temperatuur door een ongeschikte armatuur de oorzaak zijn dat de lijm bros wordt en makkelijk loslaat.

Ik durfde er niet over te beginnen maar de foto van Kruimel met die lampen in hokjes geeft aan hoe afschuwelijk lelijk het licht van moderne lampen is.
Hier hangt in de woonkamer een verzameling van van alles en nog wat - behalve gloei - en het mooiste licht dat ik nog heb komt van deze Philips:

Arco

Special Member

Osram is in 2021 opgeslokt door AMS...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 februari 2023 13:08:35 schreef grotedikken:
Hoeben,
Je hebt ongelijk met je bedenking bij de warmtebeeldfoto van McAwesome.
[...]De kans dat de led of zn 'fosfor' significante quantumspectraallijnen zou uitzenden in het gebied waar de overeeenkomstige temperatuur 150°C bedraagt is haast nihil. Het is dus bijna zeker dat de gemeten temperatuur van de ledfilamenten vrij goed overeenkomt met de werkelijke temperatuur.

Je start met enige verontwaardiging door Osram voor te stellen als een kwaliteitsmerk waarvan je die uitval niet verwacht..
Ik ken Osram al tientallen jaren, nog van in het gloeilampen en tl tijdperk als een tweederangsmerk uit de bouwmarkten.

Je toont ook een armatuur wandlamp die zo potdicht en strak de lamp omsluit zonder warmteafvoer dat die eigenlijk voor geen enkel type lamp geschikt is tenzij je een korte levensduur voor lief neemt..
Net zoals bij vrouwen is mooi niet altijd synoniem voor degelijk. En toch trappen velen er in ;-)

De vraag blijft dus open, zijn de gekochte LEDlampen van inferieure kwaliteit, of gebruik je ongeschikte armaturen?

Dat dekseltje bij de spots is wel een punt.
Behuizingen die hermetisch moeten zijn moeten ook perfect sluiten, anders krijg je zoals Testman al opmerkte een vochtval waarbij de vochtigheid steeds toeneemt. Een gekend fenomeen. In vochtige ruimtes als badkamer en keuken gaat dat nog sneller. Ook niet goed voor wat er in zit.
Mogelijk is de lijm waarmee het dekseltje vastzat minder goed dan silicone,
maar ook hier kan een te hoge temperatuur door een ongeschikte armatuur de oorzaak zijn dat de lijm lost.

Dan wordt die led-lamp dus echt zo warm. Dat lijkt me niet goed voor de levensduur. Duizenden uren gaat wel, maar 50.000 geloof ik dan niet in. Migratie gaat dan de zaak beïnvloeden.

Dat dekseltje was niet in die lamp op de badkamer maar gewoon in een kamerlamp van metaal aan het plafond waar de warmte genoeg weg zou moeten kunnen. Alhoewel de lamp wel uit het gloeilampentijdperk komt. De lamp was al kapot, ik wil hem eruit halen en sta met dat dekseltje in mijn hand. Osram en Philips geven bij autolampen wel de beste testresultaten. Of is het net als Grundig ook een fop-merk geworden?

Bij de badkamerlamp kan de warmte niet weg, maar de Philips-lamp kan er gewoon tegen. Als enige tot nu toe.

Bij de kamerlamp heb ik er nu Philips inzitten, dimbaar met LED-dimmer. Maar die geven het effect dat als ik omlaag geregeld heb, ze helemaal naar lage intensiteit doorschieten naar laag (en rood) en niet meer omhoog te draaien zijn. Even uit- en aanzetten helpt wel. Dit staat al in een ander topic.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 februari 2023 13:22:46 schreef Hoeben:
[...]
[....] Dit staat al in een ander topic.

Welk topic?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 4 februari 2023 13:13:57 schreef NordRack2:
Ik durfde er niet over te beginnen maar de foto van Kruimel met die lampen in hokjes geeft aan hoe afschuwelijk lelijk het licht van moderne lampen is.
Hier hangt in de woonkamer een verzameling van van alles en nog wat - behalve gloei - en het mooiste licht dat ik nog heb komt van deze Philips:
[bijlage]

Dat is een kwestie van perceptie. We zijn tientallen jaren gewend aan het niet natuurlijke licht van gloeilampen dat veel teveel rood bevat en zijn dat als referentie gaan aanvoelen.
We associëren langgolvig licht binnenshuis met warmte en gezelligheid.
vandaar de vele kachels met zichtbare verbranding ondanks het slechtere rendement..
Anderzijds heeft buiten uit de zon het licht een veel hogere
kleurentemperatuur met veel meer blauw en minder rood en ik heb nog niemand horen klagen dat dat licht afschuwelijk is of een slechte kleurweergave heeft..

En die stokoude spaarlamp, die toch zo'n mooi licht geeft, mag je binnenkort in een reliekschrijn zetten op de schouw, aan de rechtse elektrode te zien. :-)

Anoniem

Op 4 februari 2023 13:15:12 schreef Arco:
Osram is in 2021 opgeslokt door AMS...

Klopt, maar dat is op bedrijfs en financieel niveau, daarom gaat men nog de productiemethodes niet meteen ingrijpend veranderen.