Kwaliteit Osram LED lamp

GJ_

Moderator

Op 3 februari 2023 18:54:52 schreef McAwesome:
Ik heb de Philips UltBlijkbaar worden de filamenten meer dan 150 graden Celsius heet...

Dat kun je onmogelijk meten met een IR camera. Die foto zegt echt helemaal niks.

EDIT:
ow, eerst het hele topic doorlezen, het was anderen ook al opgevallen.

Over de gevaren van LED lampen: ik heb intussen 2 rdelijk dure Philips Master LED lampen gehad die er met een heleboel gesis, rook een een steekvlam van 30cm mee ophielden. De sissende steekvlam hield in beide gevallen zeker 10 seconden aan.
Philips sla ik dus even over, ook al heeft de huidige Philipslamp niks meer met Philips te maken.

Ik gebruik nu al weer even Sylvana lampen. Die halen ook hun pensioenleeftijd niet maar die scheiden er tenminste waardig mee uit, na ongeveer één jaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 4 februari 2023 14:21:54 (42%)

maartenbakker

Golden Member

De huidige Philipslamp heeft in zoverre met Philips te maken, dat het precies hetzelfde ontwerp zal zijn uit precies dezelfde fabriek. Een terechte gok dus dat je die overslaat.

Alleen de tussenlaag is veranderd, die heet nu Signify. De producten en de merknaam zijn in principe identiek, al komen er natuurlijk wel nieuwe ontwikkelingen bij die in de Philipstijd nog niet bestonden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 februari 2023 13:13:57 schreef NordRack2:
Ik durfde er niet over te beginnen maar de foto van Kruimel met die lampen in hokjes geeft aan hoe afschuwelijk lelijk het licht van moderne lampen is.
Hier hangt in de woonkamer een verzameling van van alles en nog wat - behalve gloei - en het mooiste licht dat ik nog heb komt van deze Philips:
[bijlage]

Zo'n zelfde heb ik hier ook. Mooi warm licht, volledig spectrum, geen eigen kleur. Niet veel blauw, maar wel voldoende.

En de warme LED-lampen hebben gewoon het geel opgedraaid in plaats van het spectrum vloeiend te maken.

Ik denk dat een hoop mensen het niet zien of uitmaakt. Misschien dat het net als met muziek is. Smaken verschillen.

Of chocolade. Melk met suiker. Of gewoon echte, 98% puur.

Op 4 februari 2023 13:58:55 schreef grotedikken:
[...]Anderzijds heeft buiten uit de zon het licht een veel hogere
kleurentemperatuur met veel meer blauw en minder rood en ik heb nog niemand horen klagen dat dat licht afschuwelijk is of een slechte kleurweergave heeft..

Ik heb even die groene Philips klamp met buiten vergeleken. Het lijkt er totaal niet op. Buiten zie ik alle kleuren, en niet een specifieke groen(cyaan)kleur. Met die lamp kun je geen wit zichtbaar maken, alles kleurt.

En zoals GJ_ schrijft gaan veel lampen vroegtijdig kapot.

De eerste die 50.000 uren haalt moet ik nog zien.

Wel zou ik dat spectrum rechtstreeks willen zien, zonder fototoestel dat kan verkleuren. Of is een telefoon/fototoestel daarvoor goed genoeg?

Arco

Special Member

Of je zo'n lamp echt 50.000 uur wilt gebruiken is twijfelachtig: de lichtopbrengst is dan nog maar 70% (z.g. L70 levensduur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 4 februari 2023 14:14:03 schreef GJ_:
[...]Dat kun je onmogelijk meten met een IR camera. Die foto zegt echt helemaal niks.

Dat zie ik toch anders, maar het is al 12 jaar geleden dat ik zo'n camera in mn handen had, dus misschien heb ik het wel fout.
Ik ga ervan uit dat het licht en het eventuele NIR van zo'n ledlamp ver buiten het bereik van de camera vallen. 300nm-1à2µm
ik verwacht niet dat de fosfor of de led zelf quantum spectraallijnen uitstuurt in het 10-50µm gebied.
Dus blijft over, de langgolvige thermische IR straling die het gevolg is van de temperatuur.
Ik ben geneigd McAwesome te volgen ook al omdat de gemeten temperatuur wel iets aan de hoge kant is, maar toch een realistische waarde.
Je zou dit kunnen nagaan door een halve seconde na het ontsteken van de lamp een foto te nemen en na een kwartiertje branden.

Leg jouw standpunt eens nader uit, ik vind het wel interessant.

Tot slot, mijn laptop heeft een koelwit achtergrondscherm en de quotes, taakbalken en onderkant van de posts zijn lichtblauw op CO.
Toch vind ik het hier op CO niet afschuwelijk, in tegendeel zelfs. :-)

Tidak Ada

Golden Member

300 nm zit al in het UV-B, dus als het goed is ziet een IR camra dat niet.
Hopelijk ziet mijn gewone kamera dat ook niet. Dat zou een afschuwelijk kleurzweem geven! Je hebt al last van het langgolvige UV-A, zekr bij chemische fotografie, vandaar UV-filters voor de kamera. Hoe dat bij digitaal zit durf ik niet te zeggen. Wel dat de sensor met een IR blokker is uitgerust. Dat zal waarschijnlijk ook voor UV gdaan zijn. Mijn indruk is in ieder geval dat ook het UV enigzins wordt tegengehouden.

COB-LED filamenten geven in princiepe UV af, wat door de fosfor wordt 'vertaald' in licht met een accptabele kleurtemperatuur. Eigenlijk net als bij TL-buizen, die gaan ook van het UV in het kwikspectrum uit en de fosfor geeft het licht.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 4 februari 2023 17:49:15 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

onder de philips naam mogen nog een paar jaar apparaten en lampen geproduceerd worden en dan is het over, net als met osram wat ledvance is geworden. nu zit philips weer in zwaar vaarwater, hop gaat er weer 6000 man uit in 6 maanden. krijg je als je nog 1 divisie hebt, vroeger vingen de goed lopende afdelingen de slecht draaiende wel op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 4 februari 2023 17:24:22 schreef Tidak Ada:
300 nm zit al dik in het UVA, dus als het goed is ziet een IR camra dat niet.

En dat is ook niet het geval voor het zichtbare spectrum en het NIR. Mijn standpunt was dat het hele quantumspectrum van de leds+fosfor luminofoor zover afligt van het thermische spectrum van 100-150°C dat ze de temperatuurmeting niet zullen verstoren, maar GJ zal wel uitleggen waarom ik verkeerd ben.

COB LED filamenten geven in princiepe UV af, wat door de fosfor wordt 'vertaald' in licht met een accptabele kleurtemperatuur. Eigenlijk net als bij TL-buizen, die gaan ook van het UV in het kwikspectrum uit en de fosfor geeft het licht.

Daarom is het woord fosfor misleidend. Ook de afgeleide term fosforesceren is fout.
Hiermee wordt bedoeld dat een stof na belicht zijn geweest nog enige tijd licht afgeeft. Het is een bijzondere vorm van luminescentie. Zoals lichtgevende verf bijvoorbeeld.
De term fluorescentie , ook een specifieke vorm van luminescentie zou bij lampen correcter zijn.
Dat laatste is wat eigenlijk gebeurt bij tl en LED 'fosfor' luminofoor. Elektronen worden door kortgolvig licht aangeslagen en vallen haast onmiddellijk terug in hun grondtoestand met uitsturing van lichtquanta met de golflengte die overeenkomt met de energiesprong terug.
Dat lukt enkel als de invallende golflengte korter is dan de uitgaande want de fotonenergie is groter.
Door een combinatie van verschillende stoffen kan men elk gewenste kleurschakering bekomen.
Ik denk dat de meeste mensen de foute term fosfor verkiezen omdat luminescentie moeilijk uit te spreken en foutloos te schrijven is.

Fosfor is eigenlijk een verwijzing naar de witte vorm van dit element dat door langzame oxidatie aan de lucht licht afgeeft.
Eigenlijk heeft dit proces bij echte fosfor niets met fotoluminescentie of specifieker, fluorescentie te maken.

Tot slot: de ingeburgerde term TL buis stond reeds meer dan een halve eeuw geleden voor tube luminescente. Later in het Nederlands vertaald als de minder gebruikte term FL buis. Fluorescente lamp/ buis. Dus niks fosfor.

Het misverstand gaat zelfs zover dat iemand in een ander topic zich afvraagt, of de ballon gevuld is met inert gas en of de fosfor zou oxideren door de zuurstof als het kapje loskomt.

Op 4 februari 2023 18:04:00 schreef grotedikken:
Door een combinatie van verschillende stoffen kan men elk gewenste kleurschakering bekomen.

Dat is natuurlijk niet waar anders zouden ze niet van die lelijke troep op de markt brengen. De led heeft nog een lange weg te gaan.

Sine

Moderator

Op 4 februari 2023 17:24:22 schreef Tidak Ada:
COB-LED filamenten geven in princiepe UV af

Misschien en enkeling, de meesten zijn gewoon blauw onder het fosfor.

Anoniem

Op 4 februari 2023 19:00:57 schreef NordRack2:
[...]Dat is natuurlijk niet waar anders zouden ze niet van die lelijke troep op de markt brengen. De led heeft nog een lange weg te gaan.

Natuurlijk is dat wel waar. De laatste tijd al eens in de verlichtingsafdeling van een grote zaak rond gekeken? Daar vind je ledverlichting in alle mogelijke vormen en modellen en kleuren, met evenwichtig spectrum zodat ze niet groenig lijken, en zelfs filamentlampen die grote antieke gloeilampen uit het kooldraadtijdperk met succes nabootsen.

Waarschijnlijk ben je er zo eentje die altijd het allergoedkoopste nog te prijzig vinden.

Dat zelfde gejammer hoorde ik al een kwarteeuw terug bij sommigen over tl verlichting die een koud blauwachtig en onaangenaam licht met slechte kleurweergave zou hebben.
Die krentenkakkers kochten natuurlijk de spotgoedkope kleur 33 versie die niet bedoeld was voor in de huiskamer.
Er waren o.m. in de 800 reeks een heel gamma tl's op de markt die wél een mooi en een aangenaam spectrum hadden. Ik heb er nog steeds onder mijn keukenkastjes en die geven een aangenaam licht en mn sla, biefstuk en tomaten zien er natuurgetrouw uit.
Alleen moest je je geldbeugel driemaal verder opentrekken zodat je het risico liep dat de motten en de vliegen ontsnapten :-)
Met LED zal het niet anders zijn, al heb ik al gemerkt dat je tegenwoordig met wat geluk ook voor een budgetprijsje goeie ledkleur kunt kopen.
De akelige blauwwitte leds liggen alweer grotendeels zo'n 20 jaar achter ons.

Op 4 februari 2023 19:10:08 schreef Sine:
[...]

Misschien en enkeling, de meesten zijn gewoon blauw onder het fosfor.

Klopt helemaal. Het is voldoende dat de golflengte korter is dan de gewenste kleur en voldoende kort om de elektronen aan te slaan , wat materiaalafhankelijk is..
Als je een ledgolflengte kiest die veel korter is dan nodig om de elektronen te exiteren wordt het rendement uiteraard flink kleiner , want de extra energie die je aan het luminofoor aanbiedt wordt gewoon in warmte omgezet.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 februari 2023 19:10:08 schreef Sine:
[...]

Misschien en enkeling, de meesten zijn gewoon blauw onder het fosfor.

En dat is helaas heel goed te zien aan sommige series TV's en sommige straatlantaarns. Die verkleuren langzaam naar puur blauw licht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je bij een 35-200W led floodlight het gele op de leds eraf krabt dan heb je idd blauw licht. dat geel/oranje spul is niet zelden al deels eraf gerot door de hitte, komen er scheuren in en valt eruit als de led naar onder gericht staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 februari 2023 19:10:08 schreef Sine:
[...]

Misschien een enkeling, de meesten zijn gewoon blauw onder het 'fosfor'.

Ik weet de golflengte niet precies, maar die ligt i.i.g. rond de grens van blauw en UV.
UV of niet UV is geen abrupte grens maar een ovrgangsgbied.
Het UV-spectrum begint officiëel bij 400 nm en dat is nog duidelijk zichtbaar als (hyper)blauw. Verder veroorzaakt licht van zo'n 420 nm ook nog luminicentiverschjnselen. O.a. op een scoopscherm. LED's met die golflengte wrden ook als 'UV' verkocht.

Bovendien is het stralingsspectrum van LED's geen enkele lijn maar meer een soort Gausse curve

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 februari 2023 20:03:35 schreef grotedikken:
Waarschijnlijk ben je er zo eentje die altijd het allergoedkoopste nog te prijzig vinden.

Pfff nu blaas je wel hoog van de toren. En je zit er al weer naast.

McAwesome

Golden Member

Hierbij nog wat thermische foto's van ledlampen.

Als eerste een foto van dezelfde filamentlamp als vorige keer maar vlak na het inschakelen. Zodoende is duidelijk dat de filamenten écht 150°C worden en dat de leds of fosfor niet één of andere golflengte afstralen in het LWIR gebied. Naarmate de lamp langer aanstaat zie je in het thermisch beeld ook de temperatuur van de filamenten oplopen. Voor zover ik weet reageren thermische camera's ook niet op UV. De lens (van mijn camera) is van germanium. Geen idee of dat UV-doorlaat, alleszins geen zichtbaar licht. Ook de sensor bestaat uit microbolometers en geen klassieke halfgeleidersensoren zoals in een fototoestel.

Een tweede foto is van de Philips Ultra Efficiency lamp. Het glas laat geen LWIR straling door, het is dus niet uit te maken hoe warm de filamenten precies worden. Wat wel opvalt is dat de lamp in zijn geheel wel veel koeler blijft dan andere ledlampen. En nee, ik krijg het niet over mijn hart om het glas van de lamp te breken voor een beter thermisch beeld :S

Nog een foto van een 12V spotje waar de leds bloot zitten. Hier loopt de temperatuur op tot circa 80°C.

Tot slot nog een foto van een opengemaakt Chinees E14-ledlampje. Het is een ding rond een ICL1103 leddrivertje wat blijkbaar meer dan 120 graden heet wordt.

Het ding zat in een elektrisch totaal onveilige zogezegd dimbare zoutlamp. In het lampje zat zelfs geen afvlakcondensator na het bruggelijkrichtertje en het netsnoer van de zoutlamp was van CCA (copper clad aluminium) met een doorsnede van hou u vast 0,08 mm2 per geleider. Ik heb daar voor de grap eens 6 ampere doorheen gejaagd, resultaat:

Anoniem

Op 4 februari 2023 22:09:05 schreef NordRack2:
[...]Pfff nu blaas je wel hoog van de toren. En je zit er al weer naast.

Dat mag ik omdat ik 100% gelijk heb. :-)
Mijn verhaal klopt. en het gejammer van sommigen over het vermeende feit dat LEDs nog een lange weg af te leggen zouden hebben alvorens een aanvaardbare aangename lichtbron te zijn, loopt volledig parallel met het verhaal over de slechte kleurweergave van TL33. Ook dit mocht je niet veralgemenen want er bestonden toen al tl's die een meer dan aanvaardbare kleurweergave hebben. Evenzo voor LEDS.

Als de kleur van de luminofoor van je afgeleefde vieze spaarlamp zo fantastisch is, waarom zou dat voor LEDs niet evenzo het geval zijn als ze een vergelijkbare fluorescerende laag en stralingsspectrum van de led gebruiken?

De resultaten van de proeven van McAwesome komen trouwens volledig overeen met hoe ik er over dacht.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 4 februari 2023 22:52:30 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Door het woordje "als" op een slimme plaats in te voegen, heb je inderdaad gelijk als je veronderstellingen zouden kloppen. Daar zit een van je steeds terugkerende probleempjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Klopt het niet wat ik beweer dan? Mijn uitleg klopt als een bus en matcht perfect met de resultaten van McAwesome zoals ik het uitgelegd en voorgesteld heb. Ik ben dan wel een decennium of wat uit de roulatie, maar nog niet helemaal dement.

Weerleg het maar met argumenten die steek houden en niet met een vergezochte uitzondering op de regel zoals gewoonlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Hoi McAwsome,

Niemand zegt hier dat LED lampn en de LED's of filamenten niet warm worden.
Ik heb hier een Chinse T4 8 watt buislamp in een schemerlamp zitten. Die wordt "lekker warm" -net iets meer dan handwarm-, maar dat komt hoogststwaarschijnlijk door ohmse verliezen in de LED-strings en/of afhanklijk van het type lamp, in de voeding.

Wat ik wel zou willen weten, is of die ballons van die filamntlampen nu een speciaal gas bevatten voor betere warmtegeleiding of dat de ballon warm wordt door de stralingswarmte. Het laatste geval zou ik het fijnst vinden, want dan kan ik de filamenten los in een andere omhulling gebruiken.

Interessante foto's overigens!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Tidak, Het gaat hier niet over de warmte die je met je hand kunt voelen door conductie, maar over de temperatuur van het oppervlak van het stralende element.
Dat kun je met je zintuigen niet waarnemen.

Als er (dixit Nordrack) spaarlampen bestaan die aangenaam licht geven
bestaan er evenzeer leds die dat ook doen punt uit.

Nochtans zijn spaarlampen na de TL ook verguisd geworden vanwege dezelfde vooroordelen gespiegeld aan de onvolkomenheden in de beginfase van de technologie.

Sommigen blijven halsstarrig tegen beter weten in nieuwere ontwikkelingen
afwijzen. Zoals ik aangetoond heb.

75Ma geleden vonden de dino's ook dat het vroeger beter was en weigerden zich aan te passen aan de nieuwe maar daarom niet slechtere omstandigheden . Het is ze slecht bekomen :-)

Tidak Ada

Golden Member

Dat is een andere zaak, waar ik niet op doel :)

Wat Mc Awsome ziet/meet is zowel de stralingswarmte als de ohmse tempratuurverhoging, die overigens aan die stralingswarmte meedoet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 4 februari 2023 23:06:32 schreef Tidak Ada:

Wat ziet/meet is zowel de stralingswarmte als de ohmse tempratuurverhoging, die overigens aan die stralingswarmte meedoet.

Nee,wat McAwesome ziet/meet is de werkelijke oppervlaktetemperatuur van het filament.
Uiteraard wordt die temperatuur bepaald door meerdere factoren, waaronder de dissipatie in de leds zelf, maar ook door hoe de geproduceerde warmte afgevoerd wordt door straling, conductie en convectie zoals altijd het geval is.
Uiteindelijk zal er een thermisch evenwicht optreden.

Bovendien moet zoals bij elke warmtebeeldmeting rekening gehouden worden met reflecties, en nog een aantal andere parametercorrecties.

De proef van McAwsome toont duidelijk aan dat er geen andere IR stralingscomponenten door de LED gegenereerd worden dan deze die volgens de opticawetten overeenkomen met de oppervlaktetemperatuur van het gemeten object. De filamenten worden dus wel degelijk zo warm, zonder bijdrage van vermeend (onbestaande) IR straling die daar los van zou staan.
Moest er een dergelijke quantum IR component bestaan, die een niet-thermische bijdrage levert en dus een foute meting, zou die al bij de start aanwezig geweest zijn, van zodra de lamp licht geeft, wat niet het geval is..

Anoniem

@McAwesome.
Nee, Germanium laat geen zichtbaar licht, NIR noch UV door.
In het langgolvig IR gebied is er echter een breed'venster' waarbij germanium zo doorzichtig is als vensterglas. Omdat dt nu net het gebied is dat interessant is voor warmtebeeldcamera's worden lenzen gebruikt uit massief germanium, die flink aan de prijs zijn. Als alternatief worden vaak met germanium gecoate lenzen gebruikt die een stuk goedkoper zijn maar minder goed.

De meeste elektronici kennen germanium slechts als 1mm grote schilfertjes uit een oude transistor of diode.

Ik ben één van de happy few die ooit een flink stuk germanium van wel een 1/4kg in mn handen gehouden heb. Als je het niet wist zou je denken dat het een stuk ijzer was qua gewicht hardheid en uitzicht.
Met een FLIR kijk je er echter los doorheen alsof het een stuk glas was.