Aardlekschakelaar en frequentie regelaar

Hallo,

Onlangs mijn nieuwe frequentie regelaar aangesloten maar loop tegen een probleem aan dat als ik de spanning, 220, op de frequentie regelaar zet dat de aardlekschakelaar uit slaat.
Aardlekschakelaar is een hager cd 240 g, 40 a / 0,03 a, type A.

Om te testen heb ik de aarde aangesloten op alleen de motor die door de frequentie regelaar wordt aangedreven en dan slaat de aardlekschakelaar niet uit als ik de spanning op de frequentie regelaar zet.

Als ik de aarde alleen op de frequentie regelaar zet, de motor dan niet aangesloten, ook geen aarde, op de frequentie regelaar en de spanning op de frequentie regelaar zet slaat de aardlekschakelaar weer uit.

Heb ik voor de frequentie regelaar een andere aardlekschakelaar nodig ? Kwam iets van type b tegen op het net ?

Gr Dan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Welk merk en type heb je?
Door de filters van de ingang gaat een F.O. met een aardlek (van 30mA) vrijwel nooit goed.
Bij sommige F.O.'s kun je een deel van het filter uitzetten.

Maar waarom zit er een aardlekschakelaar?
Vaak gaat een aardlekschakelaar van 0,3A wel goed.
Maar of je de aardlek maar zo mag/kan vervangen, kan ik zo niet beantwoorden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb de https://www.plcdirect.eu/nl/producten/motoren-drives/product/s100-03d1…

De aardlekschakelaar zit op de groep die naar mij garage gaat.

Ik zal in de beschrijving zoeken naar een filter, heeft dat filter ook een technische naam ?
Gr Dan

Ja. "Filter".

Om van 50Hz bijvoorbeeld 80Hz te maken, kan je een motor nemen, die op het net aansluiten, dan een overbrenging naar een generator die dan 80Hz genereert.... Zo deden ze dat vroeger, maar... Niet praktisch...

Een FO werkt dus elektronisch door op 10-30kHz snel heen en weer te schakelen. Op die manier maakt ie door de breedte van de pulsen te varieren iets wat ruim voldoende op een (in mijn voorbeeld) 80Hz sinus.

Een nadeel is dat dan een deel van die 10-30kHz (dat is meestal een vaste waarde afhankelelijk van merk en type FO) je 230V voedingsnet op gaat. Om dat te voorkomen zit er een filter tussen. Die zorgt dat de heftigste frequenties gedempt worden, zodat de buren radio 3 kunnen blijven ontvangen.

Een nadeel is echter dus dat die filters onterecht de gevoelige (30mA) aardlek automaten kunnen triggeren.

Mijn advies is: Vervang de 30mA aardlek in de stoppenkast voor een 0.3A aardlek. Maak dan een verdeelkastje in de garage waar je de oude aardlek monteert voor alles-behalve-de-FO.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Of zoals vroeger met een flink smoorspoel in de dc lijn. Het nadeel van een 230V type is dat PE niet centraal ligt tov. de voedingsspanning. Met een 400V fo gaat het dan wel goed op dezelfde aardlek van 0.03mA. Oud net in BE gaat telkens goed met 230V fo's.

[Bericht gewijzigd door jerome op zaterdag 4 februari 2023 17:58:56 (64%)

Veel fo's kun je gewoon het emc filter uitgooien, meestal blijft daarna de aardlek wel zitten

Ik ga morgen eerst het emc filter uitzetten en zien wat er dan gebeurt met de aardlekschakelaar.
Gr Dan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 februari 2023 18:27:17 schreef Cudan:
Ik ga morgen eerst het emc filter uitzetten en zien wat er dan gebeurt met de aardlekschakelaar.
Gr Dan

Schroefje links onder. Nummer 11 in de omschrijving.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

IK heb voor mijn draaibannk en kolomboormachine ook speciaal een groep zonder aardlekschakelaar aangelegd. Dan wel zorgen dat de aarde goed is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bekijk het type aardlekschakelaar, voor een frequentie regelaar heb een nodig met andere vertraging uitschakelaar (er zijn meerdere soorten)

Aardlekschakelaar is type a.

Ik heb nu het emc filter uitgezet en aardlekschakelaar slaat niet meer uit bij aanzetten van de frequentie regelaar.

Dank voor het meedenken.
Gr Dan

Aardlekschakelaar is type a.

Hoort bij gebruik van een frequentieregelaar geen aardlek type B of F?

Eigenlijk wel, maar om nou je hele huis om te bouwen voor 1 regelaar

GJ_

Moderator

Filter kan uitgeschakeld door het schoefje gemerkt "EMC" er helemaal uit te draaien, dan is je probleem opgelost.

LET OP: wel eerst de spanning er helemaal afhalen en een minuut of tien wachten!!!