IsolarSMG II 3.6K omvormer probleem

Ik heb een omvormer van het merk easunpower type IsolarSMG II 3.6K.

Nu als ik deze aansluit met de aarding op de omvormer aangesloten , schakelt de verliesstroom schakelaar van zowel 30mA als die van 300mA uit. Dan zou je kunnen zeggen ok er zit een verliesstroom op.
Volgende test die doe is de omvormer aanzetten zonder de aarding aangesloten en dat werkt perfect. Maar het rare is dan als de omvormer reeds aangeschakeld is en ik verbind dan terwijl de aarding , dan gaan de verliesstroomschakelaars niet uit en blijft alles gewoon werken.

Hoe kan dit ?

Wie weet hoe ik dit kan oplossen ?

en als je de aarde aansluit, ding inschakelt met de voeding maar zonder de zonnepanelen gekoppeld, dus beide stekkers van de panelen eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 februari 2023 21:42:39 schreef testman:
en als je de aarde aansluit, ding inschakelt met de voeding maar zonder de zonnepanelen gekoppeld, dus beide stekkers van de panelen eruit..

Wel het ding is deze is volledig nieuw en de eerste keer dat ik deze aansluit. Enige dat aangesloten is , is de aarding , de ac in en ac out. Er is nog geen batterij aangesloten en ook nog geen panelen.

je hebt AC in en AC uit van dezelfde kabel gehaald, klopt dat wel aan de andere zijde?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 februari 2023 23:04:33 schreef testman:
je hebt AC in en AC uit van dezelfde kabel gehaald, klopt dat wel aan de andere zijde?

Ja hoor . Andere kan is ok. Zelfs al sluit ik enkel de input ac aan en aarding nog steeds zelfde probleem. Kabel is trouwens een 5g 6mm2 .

Als ik zoek op internet naar dit type omvormer kom ik op een off-grid inverter uit. Klopt dit?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 5 februari 2023 10:48:38 schreef keebrev:
Als ik zoek op internet naar dit type omvormer kom ik op een off-grid inverter uit. Klopt dit?

Deze zou blijkbaar zowel off als on grid aankunnen. Je kan via ac in een ups of gewoon de spanning van uw thuisnet aansluiten. Maar zelfs al sluit ik niets aan op de ac in en enkel op de ac out , slaat de verliesstroomschakelaar nog steeds uit.

Kijk eens inde handleiding naar blz. 10 en 31 (program 38) voor de dipswitch instelling. Wellicht staat daar de oplossing.

Hoe heb je de AC-in en-out aangesloten?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

hoe kun je zonder accu's en panelen alleen iets aansluiten op AC uit? er komt niets uit zonder input, en de aardlek zou alleen in de voeding zitten.

het is een ali express ding, dus zorg voor afdoende beveiliging. die dingen zou ik niet laten draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 februari 2023 12:49:25 schreef keebrev:
Kijk eens inde handleiding naar blz. 10 en 31 (program 38) voor de dipswitch instelling. Wellicht staat daar de oplossing.

Hoe heb je de AC-in en-out aangesloten?

Sorry maar ik zit precies op een andere handleiding te kijken. Ik zie niet wat je bedoeld op die pagina's.

Op 5 februari 2023 14:49:29 schreef testman:
hoe kun je zonder accu's en panelen alleen iets aansluiten op AC uit? er komt niets uit zonder input, en de aardlek zou alleen in de voeding zitten.

het is een ali express ding, dus zorg voor afdoende beveiliging. die dingen zou ik niet laten draaien..

Klopt. Zo een ali ding moet je idd altijd extra beveiligen. Dat is nu net wat ik al raar vindt . Ik sluit de ac out aan op mijn bestaande net , dus kan komt er effectief spanning op ac out klemmen. Als ik dan de zekering aan zette sprong direct de verliesstroom schakelaar uit.

Op 5 februari 2023 19:56:35 schreef go_higher:
[...]

Klopt. Zo een ali ding moet je idd altijd extra beveiligen. Dat is nu net wat ik al raar vindt . Ik sluit de ac out aan op mijn bestaande net , dus kan komt er effectief spanning op ac out klemmen. Als ik dan de zekering aan zette sprong direct de verliesstroom schakelaar uit.

ik zou denken dat AC in op de inverter vanuit uit je meterkast komt, door deze inverter gaat en uit de AC uit naar je installatie gaat. niet de AC uit van de inverter parallel zetten met de installatie die spanning krijgt van het net..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 februari 2023 20:54:43 schreef testman:
[...]

ik zou denken dat AC in op de inverter vanuit uit je meterkast komt, door deze inverter gaat en uit de AC uit naar je installatie gaat. niet de AC uit van de inverter parallel zetten met de installatie die spanning krijgt van het net..

Wow , vrees dat ik even niet mee ben met uw uitleg. :) deze gaat toch altijd soort van parallel staan als je de inverter voedt vanuit de meterkast ( die ook spanning krijgt van het net) en ook als je dan de ac aansluit op uw eigen net?

Hoe moet die inverter dan weten wat die aan uw installatie levert en niet aan het hele net? Dan is de thuisbatterij zo leeg. Sterker nog, door de lage impedantie van het net wordt die (zonder beveiligingen) gewoon kortgesloten.

Is ooit eens gebeurd met een demonstratie van de eerste PowerWall van Tesla in Rotterdam.

Bij mijn weten wordt er tijdens een netstoring een relais omgeschakeld waarmee de thuisbatterij zijn energie alleen aan je eigen installatie. Zoals boeren een driestanden hoofdschakelaar hebben om een generator / tractor combinatie het bedrijf van spanning te voorzien.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 5 februari 2023 23:00:39 (30%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 5 februari 2023 22:55:41 schreef keebrev:
Hoe moet die inverter dan weten wat die aan uw installatie levert en niet aan het hele net? Dan is de thuisbatterij zo leeg. Sterker nog, door de lage impedantie van het net wordt die (zonder beveiligingen) gewoon kortgesloten.

Is ooit eens gebeurd met een demonstratie van de eerste PowerWall van Tesla in Rotterdam.

Bij mijn weten wordt er tijdens een netstoring een relais omgeschakeld waarmee de thuisbatterij zijn energie alleen aan je eigen installatie. Zoals boeren een driestanden hoofdschakelaar hebben om een generator / tractor combinatie het bedrijf van spanning te voorzien.

Daar heb je idd een punt . Maar hoe kan ik hem anders aansluiten? Wat je dan eigenlijk wil zeggen is dat ik hem totaal niet via de ac in op mijn net mag aansluiten. Enkel via bv ups of alternator of rechtstreeks via de panelen. Klopt dat? Als dat dan effectief klopt dan kan ik nu gewoon als test de uitgang van een ups aansluiten op de ac in , de ac out op mijn eigen installatie en dan zou de verliesstroomschakelaar niet mogen uit gaan?

Precies zoals Testman het beschrijft:

Vanaf je hoofdschakelaar/differentieel naar de AC-in van de omvormer, en van de AC-out naar de huisinstallatie. Je plaatst de omvormer er tussen, in serie dus, en niet parallel.
Vandaar mijn vraag ook, hoe heb je het aangesloten...

edit: user manual,
rechts onder te downloaden.

[Bericht gewijzigd door keebrev op maandag 6 februari 2023 08:40:20 (32%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Ik heb die handleiding gelezen en zie nergens dat ie aan het net kan terugleveren. Of mis ik iets.

De (op andere vlakken "illegale" ) hack om het net op ACOUT aan te sluiten is ... vies, maar zou kunnen werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben er nog steeds niet uit.
Maar ik heb wel iets opvallend gelezen in de handleiding. ( zie foto )

Zou het kunnen dat ik daardoor het probleem heb met de aardlek die er uit vliegt?

Want hier in België hebben we maar 3 fasen zonder neuter . Dus 3x230v zonder N.

aub foto van de aardlekschakelaar. close-up.

Vorige week hetzelfde gehoord van een bekende.
Na het monteren van een aardlekschakelaar met "nuisance tripping" was het probleem opgelost. Bij Hager noemen ze dit "time delay".
Op de aardlekschakelaar staat dan een symbooltje van een heuveltje zeg maar.
Dit symbooltje moet niet worden verward met de sinus, of de pulserende "sinus" voor het aanduiden van een type AC of type A aardlekschakelaar.

voorbeeld voor het logo:
https://willrose-electrical.co.uk/product/hager-rcd-100-amp-300ma-doub…

Er is op dit moment veel gaande omtrent het veilig aansluiten van solar-omvormers. Sommige solar-omvormers moeten in de meterkast op een aparte classe-B aardlekschakelaar zitten. Een zekering moet er sowieso tussen om de leiding te beschermen.

Staat er in je handleiding (installatievoorschrift) geen hints over welke aardlek te gebruiken?
Mijn ervaring is dat er vaak niets te vinden is behalve de zin "sluit de omvormer aan volgens de landelijke voorschriften" of zoiets.

Er ist wieder da...
evelo

Golden Member

Op 24 februari 2023 10:36:08 schreef go_higher:
Ik ben er nog steeds niet uit.
Maar ik heb wel iets opvallend gelezen in de handleiding. ( zie foto )

Zou het kunnen dat ik daardoor het probleem heb met de aardlek die er uit vliegt?

Want hier in België hebben we maar 3 fasen zonder neuter . Dus 3x230v zonder N.

In België zeg je?

Staat dit merk en type van omvormer in de lijst van Synergrid? (staat er niet in)
https://www.synergrid.be/nl/homologatie/elektriciteit/decentrale-produ…

Als je deze omvormer effectief zou willen gebruiken dan ben je wat mij betreft tijd en geld aan het verspillen.

Als het is om te experimenteren dan doe je maar. Maar denk aan de veiligheid voor jezelf en anderen.

Op 25 februari 2023 10:06:37 schreef hobby-ist:
aub foto van de aardlekschakelaar. close-up.

Vorige week hetzelfde gehoord van een bekende.
Na het monteren van een aardlekschakelaar met "nuisance tripping" was het probleem opgelost. Bij Hager noemen ze dit "time delay".
Op de aardlekschakelaar staat dan een symbooltje van een heuveltje zeg maar.
Dit symbooltje moet niet worden verward met de sinus, of de pulserende "sinus" voor het aanduiden van een type AC of type A aardlekschakelaar.

voorbeeld voor het logo:
https://willrose-electrical.co.uk/product/hager-rcd-100-amp-300ma-doub…

Er is op dit moment veel gaande omtrent het veilig aansluiten van solar-omvormers. Sommige solar-omvormers moeten in de meterkast op een aparte classe-B aardlekschakelaar zitten. Een zekering moet er sowieso tussen om de leiding te beschermen.

Staat er in je handleiding (installatievoorschrift) geen hints over welke aardlek te gebruiken?
Mijn ervaring is dat er vaak niets te vinden is behalve de zin "sluit de omvormer aan volgens de landelijke voorschriften" of zoiets.

Dit is de aardlek dat ik hier heb.

Op 25 februari 2023 10:58:20 schreef evelo:
[...]

In België zeg je?

Staat dit merk en type van omvormer in de lijst van Synergrid? (staat er niet in)
https://www.synergrid.be/nl/homologatie/elektriciteit/decentrale-produ…

Als je deze omvormer effectief zou willen gebruiken dan ben je wat mij betreft tijd en geld aan het verspillen.

Als het is om te experimenteren dan doe je maar. Maar denk aan de veiligheid voor jezelf en anderen.

Klopt van België . Als ik dezelfde wil die wel in de lijst staat betaal ik 1800 euro . Deze heeft maar 430 euro gekost. Maar idd met deze heb ik nu wel wat uitzoek werk , wat ik met die duurder toegelaten niet zou hebben.

Op 25 februari 2023 10:06:37 schreef hobby-ist:
Bij Hager noemen ze dit "time delay".
Op de aardlekschakelaar staat dan een symbooltje van een heuveltje zeg maar.
Dit symbooltje moet niet worden verward met de sinus, of de pulserende "sinus" voor het aanduiden van een type AC of type A aardlekschakelaar.

voorbeeld voor het logo:
https://willrose-electrical.co.uk/product/hager-rcd-100-amp-300ma-doub…

Dat "heuveltje" is I delta nominaal, waarbij de aardlekschakelaar tript, in dit geval 300mA.

De S in het vierkantje geeft aan dat deze selectief is qua tijd, vertragend t.o.v. de normale aardlekschakelaars.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

als je daadwerkelijk een oud 230V krachtnet hebt ( en ik zou even meten om zeker te zijn ) dan heb je 230V tussen de fasen. in dat geval dien je 2 fasen op de omvormer aan te sluiten, en niet een fase met de nul. de nul doet niks als je een oud krachtnet hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 25 februari 2023 16:56:00 schreef go_higher:
[...]

Klopt van België . Als ik dezelfde wil die wel in de lijst staat betaal ik 1800 euro . Deze heeft maar 430 euro gekost. Maar idd met deze heb ik nu wel wat uitzoek werk , wat ik met die duurder toegelaten niet zou hebben.

Maar die ga je dan in België dan ook nooit gekeurd krijgen...