Schakeling maakt herrie.

Ik heb deze schakeling een aantal malen opgebouwd.

Dat ziet er zo uit:

De schakelfrequentie van de LM3409 meet ik op rond de 30kHz. Ik PWM de boel op 1 kHz.

Nu heb ik het probleem dat de boel op veelvouden van mijn PWM frequentie herrie gaat maken als er meerdere kanalen op een middenwaarde staan. 1 kanaal is zo goed als stil (de audio-spectrum analyser op m'n telefoon hoort hem niet over de achtergrondruis hier).

Waar zou dat vandaan komen? Iemand suggesties over wat ik er aan kan doen?

datapunt: Ik heb het probleem kunnen verminderen door de pwm-start niet allemaal op hetzelfde moment te zetten, maar te verspreiden over de hele periode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Misschien is er iets te vinden over de ruimte om een spoel heen die beter vrij moet blijven vanwege interferentie, inductie, wie weet.

In mijn beleving zie ik een prachtige synthesizer, gezien je omschrijving werkt ie in ieder geval goed.

Ik denk dat de spoelen elkaar beinvloeden en niet allemaal op exact dezelfde frequentie werken (altijd variatie). Die frequenties kan je optellen en aftrekken om uit te vinden welke toontjes je allemaal te horen krijgt.

fred101

Golden Member

Al die spoelen en condensators bewegen een heel klein beetje. Dat produceerd geluid golven. Meestal hoor je dat niet om dat switchers boven de gehoorgrens werken maar bij 1 kHz en allemaal te gelijk wordt er aardig wat kracht op dat grote groene "klankbord" uitgeoefend. (denk ik :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zitten de spoelen niet verkeerd-om? (dat scheelt vaak ook veel in geluidsproductie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat, maar ook: ik kan me voorstellen dat piekstromen bij dit soort aantallen op 1 print ineens een totaal andere rol gaan spelen vergeleken met 1 exemplaar op de print.

Heb je al gemeten hoe de inkomende spanning er uit ziet? Ik vermoed iets van rimpel. Toen ik bij mijn eigen LM2596 brouwsel de ingangs-elco's vergat, werkte 'ie wel, maar de spoel maakte echt een ongelooflijke ******herrie, omdat die op twee frequenties of zo gemoduleerd werd (dat was ook goed te zien op de scoop...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er lijken mij 2 grote verdachten.
Magneto restriktie, in dat geval zijn het je spoelen.
Eventueel een spoel op lagere veldsterkte laten draaien of een andere spoel.
Wij hebben op dit soort van DC_DC converters wel eens radiale spoeltjes geplaatst om van de herrie af te komen.

Een verkeerde keus van MLCC dielektrikum, X5R en X7R zijn B.V. materialen die een soort van piezo effect hebben waardoor ze kunnen zingen als ze blootgesteld zijn aan PWM.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 3 februari 2023 13:17:00 schreef fred101:
Meestal hoor je dat niet om dat switchers boven de gehoorgrens werken maar bij 1 kHz en allemaal te gelijk

in heb ze staggered. Er started er twee op 0.00 ms, de volgende twee on 0.125 ms end.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Er is een audio techniek waarmee je via een koptelefoon toch frequenties kan horen die lager zijn dan hetgeen de koptelefoon zelf in staat is. IK vraag me af of dat effect hier ook kan spelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 4 februari 2023 23:28:16 (53%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Zou een dikke elco aan pin 7 voor meer stabiliteit kunnen zorgen

Tijdje geleden verdiept in IPC PCB layouten. Er wordt voorgesteld om in een bepaalde categorie 30% van het pcb niet te bedekken met componenten.

Was altijd van mening dat alles zo klein mogelijk moest, iets minder op elkaar gepropt oogt mooier en repareert comfortabeler :)

Op 3 februari 2023 13:07:28 schreef rew:
...
datapunt: Ik heb het probleem kunnen verminderen door de pwm-start niet allemaal op hetzelfde moment te zetten, maar te verspreiden over de hele periode.

Klinkt alsof je een 16-traps oscillator hebt gebouwd: de gemeenschappelijke voeding zorgt dan voor de benodigde terugkoppeling

fred101

Golden Member

Meet de akoestische frequentie eens. Speel ook eens met die 125 us. Als dat mooi gelijkmatig is krijg je misschien ook een soort oscillator. Iedere 125 us krijgt het board weer een duwtje. Misschien zit je daarmee net op de zelf resonantie frequentie van je PCB.
Wel een gaaf probleem om aan te meten :)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

"elvis" (het zingende printje) has left the building.

Ik moet "even" een nieuw printje maken: 300+ componenten.

De frequenties zijn 5-6-7 kHz. de 1kHz kan ik niet meten. Maar mogelijk is dat omdat er genoeg 1kHz ruis in m'n hok is. 1 keer had ik het voor mekaar dat 6 de laagste was en een andere keer dat 5 de laagste was op de spectrum analyser. Het verschil was hoorbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

125 us is 8 kHz. Zou dus kunnen dat er een relatie is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Hoi Rew,

Misschien kan dit verslag je wat meer op weg helpen:

www.powerelectronicsnews.com/power-supply-design-tutorial/

Vorig jaar de tijd voor genomen, zeker geen spijt van.

In jouw schema zie ik C8 en C9 bijgeschreven alsof deze geen betekenis hebben.

Voor zover ik begrepen heb zijn veldveranderingen een killer bij EMC.
De condensatoren dienen om de benodigde energie "op voorraad" te hebben voor de afnemer. De afstand hiertussen zou zo klein mogelijk moeten zijn.

De condensator C9 van 100 nF is er waarschijnlijk voor de controller. Condensator C8 is veel groter en zal voor de energie afname van spoel L2 zijn.

Elk deel van de schakeling heeft zijn eigen behoefte en geeft de nodige "vervuiling". Met name de spoelen veroorzaken H velden, allemaal in dezelfde richting. Op een vlak blijft de H-veld produktie egaal verspreid. Dit is inefficient. Ook doet elke spoel hetzelfde, ongeacht welke spanningen er worden gemaakt.

Is er een mogelijkheid om alle spoelen van hetzelfde magnetische veld gebruik te laten maken? Op bijv. een lange (ring)kern kan je veel aftakkingen maken.

De lesstof leert om spoelen en hoge energie verwerkende componenten zoveel mogelijk aan de rand van het PCB te plaatsen. Bijvoorbeeld van links naar rechts bestucken:
ontstoor condensator C9
controller U6
condensatoren C6 en C17 (+C9) hier direct naast.
Dan weerstand R2 en Ruvlo.

In de huidige vorm zijn R2 en C17 verbonden met de ground waar deze op het datasheet niet in e buurt is. Op de momenten dat D2 zijn werk doet kan de ground lokaal opgetild worden. De power switching gebeurt aan de rechterzije van de controller, het regelen aan de linkerzijde.

De spoel en D2 zijn niet volgens het datasheet geplaatst. Voor het gemak had je de tekening daaruit over kunnen nemen. De laatste condensator C14 to be determined, zie ik niet bestucked... als die er nog niet op zaten zou het bord misschien wel wat luidruchtiger zijn lijkt mij.

Is C10 toegevoegd vanwege datasheet 9.1.2 Cit: - This causes the LED current to increase by half of the set ripple current as it makes the transition into
dropout. Therefore, the inductor current ripple should be kept as small as possible (while remaining above the previously established minimum) and output capacitance should be added to help maintain good line regulation
when approaching dropout. - ?

Lucky Luke

Golden Member

Offtopic, maar wat is er met die diodes aan de hand?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)